Scheeps Verlichting

Hallo Allemaal,

Ik bouw zoals jullie misschien wel weten een Zwarte Zee IV, en ik vroeg me af hoeveel en wat voor leds ik nodig had...
sowieso een rode, een groene en een witte (geel?)

maar als ik kijk bij de specificaties anders maar MCD (MilliCandela) is anders de rode 15 mcd (ze hebben ook een hele kleine (rood 1.6 mcd)), de groene 10 mcd en bv de gele 8 mcd zou dit goed te zien zijn of niet?
en zijn deze ongeveer groot genoeg al linker en rechter licht en top licht?
anders hebben jullie andere tips voor leds, mag max 2 mm in door snee liefst zo klein mogelijk...
maar wat voor weerstand zou je er tussen moeten zetten als je ze op de ontvanger stoom zet (5V) (moet toch wel gaan?)?

MVG MrHaan

EDIT:: Ze moeten in de lampenkastjes (BF-0100, Light) die billing boats bij de boot heeft gedaan (1:90)
EDIT:: En ook nog een voor het zoek licht (BF-0141, search light)(achter opening hoor uit 1 mm)

Laatst bewerkt:
Uhm... Mr Haan,

Hier een overzichtje van de standaard uitrusting op deze schepen en de erbij behoordende graden

Allereerst, Navigatie verlichting: idd Groen Rood. 112.5 graden vanuit de hartlijn
Top/ Heklicht Wit Toplicht en heklicht samen 360 graden rond omschijnend
Het heklicht moet 1 graad overlappen aan beide zeiden waarvan ook overlappend met de boordlichten.
(MAW) het toplicht is 2 x 112,5 graad ,dus 225 en t heklicht is dan: 135
Sleeplicht achter: Geel ( durf ik niet met zekerheid te zeggen hoeveel graden)
On Manouvreerbaar: Rood Rood (boven elkaar rond omschijnend)
Beperkt manouvreerbaar Rood wit rood (boven elkaar rond omschijnend)

Laatst bewerkt:
Bedankt
die manouvreer baar moeten die in de mast?
en hoe doen jullie dat de draadjes weg werken ed en met weerstanden?
En hoe maken jullie ze vast?
En 112,5 graden dan is de hart lijn naar voren en dan 112,5 graden naar de buiten kant van het schip?
en het hek licht staat dat helemaal achter op?
en van af de achter kant zijn de boordlichten (rood en groen) dus niet te zien?

Laatst bewerkt:
ok.. heb f n foto van n model genomen..
Even met rechtermuisknop op klikken en dan afbeelding opslaan als doen..
dan kan je hem in origineel formaat zien.
De rode pijl is het heklicht, de zwarte pijlen zijn de on manouvreerbaar dan wel dubbel rood genoemd
sleper.jpg

bakboord en stuurboord!!
heklicht is gewoon wit tenzij slepend of assisterende dan geel

in de regelementen staat dat de boordlichten trouwens 112,5graden achterlijker dan dwars moeten zijn maar dat is gewoon van recht naar voren naar achter

wetten.nl - Wet- en regelgeving - BWBR0003628
hier een link naar de regelementen in het BPR is wel binnenvaart maar geld ook voor zeegaande schepen alleen hebben deze nog aanvullende regelenten ten opzichte van het regelement te voorkoming van aanvaring op zee

bakboord en stuurboord!!

Heklicht is altijd wit, sleeplicht is geel, zit recht boven het heklicht en voer je alleen als je daadwerkelijk sleept.

@Cotjuh: Heklicht moet op het achterschip zitten

Laatst bewerkt:
@Justus: wat ik gelezen heb en daar uit opgemaakt heb dan het hek licht tenminste 2 m lager moet zitten dan het top licht maar verder heb ik niks gelezen (alleen dan het zo ver mogelijk naar achter moet bij Voorkeur op het achterschip tenzij er een goede reden voor is bla bla bla.....
zo schrijven ze dat in de wet.. zie post van Timsol (lekker saai en uitgebreid trouwens)

MrHaan

BVA zegt: Een heklicht moet zo dicht mogelijk bij het hek geplaatst worden als uitvoerbaar. BPR zegt: het heklicht moet zo ver mogelijk op het achterschip zitten, zo dat het goed zichbaar is voor schepen die je oplopen. (lang leve het externe geheugen en een recente opleiding waarin ik het hele spul van voor tot achtert uit mijn hoofd moest kennen haha)

Een goede reden op sleepboten dat hij niet helemaal achterop kan is natuurlijk de sleepdraad, daar zie ze vaak ergens boven de sleepwinch zitten. Ik denk niet dat de SI in het echt schepen laat varen met het heklicht in de achtermast

Laatst bewerkt:
bakboord en stuurboord!!

in de regelementen staat dat de boordlichten trouwens 112,5graden achterlijker dan dwars moeten zijn maar dat is gewoon van recht naar voren naar achter

Dus.. is dat idd 112,5 graden achterlijker dan dwars ;)
ofterwel 2 streken achterlijker dan dwars. Deze regel word aangehouden omdat dit in het BVA ook toepassing heeft op de regel koers kruiser dan wel oploper.. vandaar deze benaming ;)

En Heklicht word altijd gevoerd, sleeplicht is in combinatie met heklicht.
Heklicht is namelijk onderdeel van je navigatie verlichting, sleeplicht staat hier, zoals gezegd door Justus, helemaal los van

@ Justus: Jouw avatar foto, is dat n Wagenborg/ Flinterbootje??

Laatst bewerkt:
Flinterhaven, 2002 in ballast, zuid van de Grand Banks (waar de Titanic ook ongeveer ligt) onderweg naar canada.

okee gaaf :D ja er zijn niet veel rederijen met groene luiken.
Wij hebben ook groen maar herkende je naam niet dus bleven er maar 2 rederijen over ;)

Er zijn er niet veel die groene luiken op een grijze romp hebben. Ik kon ze er op zee heel duidelijk uit te halen, die kleurcombi met de Ferus Smit accomodatie en de spuuglelijke blauwe pet....99% zeker dat het een Flinterboot is. Maar das allemaal off topic haha

Voor de weerstand die nodig is kun je de volgende formule gebruiken:
U=IxR
U is volt
I is A
R is Ohm
Ik gok dat je ledje zo'n 20 mAh is (een afwijking maakt niet echt uit)
Dus dan is het 5=0.02xR
De weerstand zou dus ongeveer 250 moeten zijn maar een iets hogere/lagere maakt niet uit omdat ik niet zeker weet hoeveel mAh het is.
Als ik jou was zou ik gewoon een weestand tussen de 200 en 300 Ohm kiezen dan is het bijna altijd goed :D

heklicht brand toch niet als er gesleept word?
nee brand idd niet

dus wat ik al zei als er gesleept assisteert word is het heklicht geel ipv wit

Ik geloof dat dat nou juist verschilt tussen de binnenvaart en de zeevaart.

In de binnenvaart wordt het witte heklicht vervangen door een gele.
Maar ik geloof dat in de zeevaart (havenslepers als smit) er een geel sleeplicht BIJkomt.

Zeker weten doe ik het niet, maar heb het op mn Smit Denemarken ook zo gedaan.

In de binnenvaart word het heklicht inderdaad vervangen door een geel licht.
En in de zeevaart word er een geel licht bij gezet.

Gr, Daan

Back