schema voor bediening van grootzeil

Hallo iedereen, ik heb een vraagje voor jullie.

Ik ben op zoek naar een schema of foto's waarop ik duidelijk kan zien hoe het grootzeil bedient wordt d.m.v. een servo met arm. Ik heb zelf een Hitec Hs-815BB mega sail arm waarmee ik enkel het grootzeil wil bedienen maar heb er geen idee van hoe het getouw van het zeil naar de servo moet lopen. Heb al zitten zoeken op het forum naar schema's maar ik vind er enkel die bedient worden door een winch.
Zij er mensen die ook enkel het grootzeil bedienen met een servoarm? Graag jullie hulp want heb er geen idee van hoe het moet...
Bij het bouwplan is enkel dit schema te zien maar heb zo mijn twijfels of dit wel goed zou werken.
full

Wat ik hier zelf kan uit afleiden is dat als de servoarm op zijn uiterste punt staat de draden naar de zeilen gespannen moeten zijn en de zeilen zich in dezelfde lijn van de romp bevinden. Als ik de servoarm dan naar voor zou brengen komen de touwen dan los te liggen en kunnen de zeilen dan uitzwinken door de wind die ze vangen. Maar dit kan dan toch zowel naar links of naar rechts? Zoals jullie zien ben ik nog leek op het gebied van zeilen :confused:
mvg,
stefke73

Laatst bewerkt door een moderator:
Om te weten hoe je de servo arm gebruikt, eerst de max lengte van je grootschoot beweging meten. Deze servo arm heeft een lengte van 122 mm, en beweegt over 140° dat geeft een netto beweging van 229 mm, als dat voldoende is om je grootzeil te bewegen kan je je lijn gewoon rechtstreeks via een blokje achter je kuip naar je giek lijden.
Een foto van bovenaanzich van je boot met afmeting kan ons een beter idee geven om je te helpen :)

Hoi René het gaat om een Robbe Koh-i-Noor

Lengte / Length o.a.: 1020 mm
Breedte / Beam o.a.: 240 mm
Diepgang / Draught : ca. 220 mm
Totale hoogte / Height : ca.1680 mm
Masthoogte / Mastlength : ca. 1370 mm
Zeiloppervlak / Sail area : ca. 33.5 dm2
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik de servoarm dan naar voor zou brengen komen de touwen dan los te liggen en kunnen de zeilen dan uitzwinken door de wind die ze vangen. Maar dit kan dan toch zowel naar links of naar rechts? Zoals jullie zien ben ik nog leek op het gebied van zeilen :confused:
mvg,
stefke73

Ja, de zeilen kunnen van links naar rechts wapperen. Maar aangezien je altijd zeilt met de wind vanuit de zijkant (vanaf het schip gezien) zal het zeil altijd aan de juiste kant gaan staan.

Even je foto geleed en ontbrekende stuk bijgetekend, op je foto was je schootlijn goed ingetekend op de tekening fout, als je vanuit de opening in je kajuit eerst naar schijf gaat voor je luik en dan naar de giek moet dat goed werken, je giek is kort dus 229 mm moet voldoende zijn.
Om af te stellen zet je de arm van de servo volledig naar achteren en knoopt je lijn aan het grootzeil vast als de giek (boom onder je grootzeil) in het midden staat. Je fok kun je met de zelfde servoarm bedienen zoals op je tekening maar deze geef je wat meer ruimte +/- 5 cm vanuit het midden voor je mast, je fok mag niet zo dicht staan als je grootzeil. Zorg dat je lijnen onder dek nergens kunnen haken

user25096_pic54577_1294150804.jpg

hallo

heb je deze zelf gemaakt zo ja ik vind hem prachtig.
hoe ben je aan de bouw plannen gekomen want ik wil er ook wel een maken. Welke materialen heb je gebruikt of is het uit een paket en moet je het zelf in elkaar zetten kun je me dan zeggen waar hij vandaan komt

met vriendelijke groet Stijn Oolbekkink

Back