schilderen van plastic bouwdozen

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Zillion13, 9 jul 2011.

  1. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    hallo,

    Alhoewel ik al verschillende bouwdozen gemaakt heb, ondervind ik nogaltijd moeilijkheden om een mooie effen en egale kleur te bekomen.

    Ik schilder momenteel met Revell-verf (de potjes) en met gewone penselen. (van de doe-het-zelf-zaak).

    Heel grote stukken zoals een romp van een boot ofzo ga ik wel spuiten (tamiya)..

    maar toch, als je hier zo rondneust vind je echt mooi geschilderde modellen (bijna echt lijkend)..

    Dus bij deze vroeg ik me af, HOE doe je dat???

    grtz
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Jaren ervaring in verschillende schilder- en weatheringstechnieken en gebruik van een goede airbrush. ;)

    Al doende leert men. :)


    Droop
     
  3. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Airbrush...
    Dacht het al... Dus jullie "schilderen" alles (zelfs de kleinste stukjes?) met airbrush..

    Ok, dan moet ik weer gaan sparen voor een airbrush ;)

    tnx
     
  4. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Eens je de airbrush ontdekt hebt, neem je nooit nog een penseel in de hand!

    Nee serieus, ik ben helemaal geen "professional" en ik slaag er wel in om een model perfect te schilderen, daarmee bedoel ik, dat het eruit ziet als een model dat hagelnieuw en nooit gebruikt is, ben ik nog vollop aan het oefenen om die typische verweerde effecten na te bootsen (weathering)

    Ooit deed ik ook alles met penseel, en met uitzondering van kleine stukjes waar je met 1 enkele penseeltrek toekomt, zie je haast altijd wel strepen of effecten die je niet wil.

    Aanvankelijk kocht ik dan een simpele airbush (revell, niet regelbaar, single action, met luchtdruk uit de spuitbus) om "grote" vlakken te kleuren. Eens je dan het verschil ziet met penseel, begin je steeds meer en meer met airbrush te doen...

    Ondertussen leg ik mij hoofdzakelijk toe op 1:32 vliegtuigen, dus veel grote stukken, en heb ondertussen een goede compressor en 2 degelijke badger-airbrushes. En het valt op hoeveel ik met de airbrush doe, haast alles, zelfs de kleine stukjes van de cockpit.

    Enkel voor details (knopjes op een paneel, gesp van een riem,...) gebruik ik nog een penseel...

    De resultaten met een airbrush kan je in mijn ogen echt niet evenaren met het penseel...

    Nu nog de trucjes leren voor weathering, zodat mijn modellen er helemaal "echt" uitzien !
     
  5. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Neem nu bijvoorbeeld mijn Tornado op 1/32:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op dit model vind je alles bijeen.
    De bewerkingen in het kort:

    - Aanbrengen van primer.
    - Aanbrengen pre shading
    - Lak aanbrengen met airbrush.
    - Hoogglans vernis aanbrengen (voorkomt silvering van de decals).
    - Plaatsen decals.
    - Decals bewerken met microsol.
    - Terug hoogglans vernis aanbrengen (verzegeling van de decals en is tevens de ideale ondergrond voor de weathering)
    - Sludge wash aanbrengen en bewerken.
    - Model afwerken met mat- of satijnvernis.



    Droop
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2011
  6. ejk

    ejk

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    72
    Hoewel spuiten over het algemeen een gladder en egaler resultaat oplevert (vooral bij grote vlakken) kom je toch een heel eind met kwasten. Hier een paar tips:

    - koop een paar goede penselen bij een modelbouwzaak of kunstvakhandel. Voor grote egale vlakken gebruik ik het liefst platte penselen van marterhaar.
    - Neem voor grote vlakken ook een groot (breed) penseel zodat er weinig verstreken nodig zijn (wel in de gaten houden dat je het penseel niet overlaadt en een enorm dikke laag aanbrengt)
    - Revell (enamel) verf is over het algemeen wat dikker en smeert moeilijk uit. Verdunnen kan helpen maar voor enamel verf gebruik ik het liefst Humbrol. Met de Revell acryl verf heb ik tot nu toe nog helemaal geen goede resultaten kunnen bereiken maar andere mensen wel dus dat kan een kwestie van techniek zijn.
    - Breng de lagen dun en gelijkmatig op en eindig met verfstreken in dezelfde richting.
    - Matte lakken dekken veel beter dan glanzende en geven vaak een egaler resultaat. Voor het nabootsen van een glanzend oppervlak kan het vaak beter zijn om het mat te verven en glanzend af te lakken dan om het in één keer met glans te verven.
    - Ik ben tot nu toe best tevreden over Valleo modelbouwverf. Dat is acryl (waterbasis) en dekt en hecht vrij goed. Vooral de blanke lakken bevallen me prima. Misschien het proberen waard.

    Voorbeeldje van een handgeschilderd model (1:35):
    [​IMG]
    Basislagen: Humbrol. Afgelakt met Pactra (bestaat niet meer, de Valleo lak is vergelijkbaar)

    Succes.

    Erik
     
  7. tawik

    tawik Guest

    droop,
    je zou bijna zeggen dat je dat vliegtuig op ware grote in je achtertuin hebt staan zo goed is ie gebouwd :D

    ik heb ook die starter kit van revell gekocht moet alleen even de goede verhouding in verf en water/mixspul vinden :p

    gr tawik
     
  8. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Woow, die is gewoon prachtig, af, perfect !!

    nice...
    momenteel is het budget voor modelbouw op (net nieuw chassis gekocht) maar op me wishlist staat er nu een starterpakket voor airbrush... :)
     

Deel Deze Pagina