Schlüter Bell 222 ??

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door wout R, 21 jul 2008.

  1. wout R

    wout R

    Lid geworden:
    18 apr 2007
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Molenaarsgraaf
    mede vliegers,

    ik heb een Schlüter Bell 222 van vriend gekregen die er niks mee deed. Het is nogal een oud beestje (rond 1980), nu begreep ik van quartel (ze hadden nog wel iets) dat er nogal moeilijk onderdelen te krijgen waren, aangezien deze al minsitens 15 jaar niet meer worden gemaakt.

    Is er iemand van jullie die hier toevalliger wijs nog onderdelen van heeft???
    Maakt niet uit wat, tekeningen, of gewoon spares..(Alles zit er in principe bij, maar een heli moet vliegen natuurlijk)


    Alvast bedankt!

    Wouter
     
  2. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Das de heli waar ik mee heb leren vliegen, en dat ook nog eens zonder giro:D

    Ik denk dat je nu beter naar wat anders op zoek kan gaan, ik had toen meer sleutel uren dan vlieg uren met de 222;)

    Gr,

    Mario
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Voor mij was dit de 2e heli, eerst met een viertakt erin en later zelf een 2 takt ingebouwd. Je kunt hem vliegend maken, afhankelijk van de staat waarin hij verkeert.

    De oude (houten) bladen zijn waarschijnlijk verteert wat levensgevaarlijk kan zijn met 1800 rpm op de kop. Ik raad het je af. Onderdelen zijni dd niet meer te krijgen.

    Helikopters zijn errug veel verbeterd in de laatste 20 jaar wat voornamelijk de veiligheid en betrouwbaarheid ten goede kwam.

    Nu kun je redelijk goedkoop een moderne heli kopen.
     
  4. wout R

    wout R

    Lid geworden:
    18 apr 2007
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Molenaarsgraaf
    Is zeker waar wat jullie zeggen,

    maar het gaat er mij juist om dit stukje antiek weer luchtwaardig te krijgen..
    Alle hardware is aanwezig en zelfs in hele goede staat.
    De originele Webra loopt nog harstikke mooi.

    Electronica erop, afstellen en het beestje zou weer kunnen vliegen.

    Zoals jullie allemaal wellicht wel weten dat waar gehakt word spaanders vallen, vandaar de vraag om reserve onderdelen die iemand wellicht nog heeft liggen..
     
  5. gukke

    gukke

    Lid geworden:
    1 mrt 2007
    Berichten:
    196
    Locatie:
    kortenberg
    Mijn vader heeft er ook nog éne staan. motor steekt vast. denk van de fuel overblijfselen.
    Je kan er nu toch wel er een gyro insteken. da valt ni op in zo'n romp.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Antiek, voor in de vitrine, niet om mee te vliegen. Onderdelen niet of zeer moeilijk, maar informeer hier eens verder:
    helioldie.de
     
  7. freek

    freek Guest

    schlüter bell 222 (collectieve pitch)

    Hallo Wout,
    Mijn heli (Schüter Bell 222 / Webra 61 met grote uitlaat) stond sinds ik ben gaan zweefvliegen (niet op de grond met een zender, maar zelf omhoog) te pronken op de kapstok. Tot we verhuisden naar een huis dat we gaan slopen voor totale herbouw. Nu staat echt alles dat je niet kunt eten of aantrekken dus in de weg. Gaat niet helemaal gratis weg maar voor een zacht prijsje - hopsa.

    Ik zette hem na de laatste vlucht (1993 of zo) weg, dus de motor zit natuurlijk vast maar verder zou hij na te zijn wakker gekust weer moeten kunnen tuffen. Ik ben het eens met de opm dat oude rotorbladen wellicht gevaarlijk zijn. De kap is wat vergeeld (staat niet eens zo slecht).

    Ooit kocht ik bij een modelbouwwinkel die stopte met Schlüter een restantvoorraadje op, daar zit heel wat 222 spul bij (koelhuis, 1 kaphelft). Losse gebruikte koppen, tuimelschijven, nieuwe plastic delen, ik geloof ook rotorassen. Kennelijk bewaarde de winkelaar nieuw (in de bekende zakjes) en gebruikt spul. Past allemaal net in de originele dos, die orde.
    12V startmotor met verlengde as. Veel rotorbladen (oud hout, dus).

    De zender/ontvanger is een Simprop SAM met 5 servo's en wat mixers.

    Deze heli heeft naar zijn eigen zin veel te veel gehooverd en hele tankladingen lang rondgedreven :(. Dat kon ik goed en/want ik was te bang :eek: om hem er eens lekker van door te sturen. Daardoor is hij nog wel heel!

    Kan ik je foto's mailen?
     
  8. wout R

    wout R

    Lid geworden:
    18 apr 2007
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Molenaarsgraaf
    Freek, dit is exact de reactie die ik hoopte te krijgen :D


    PM in je inbox!!
     
  9. freek

    freek Guest

    foto's gemaild! ik wist niet meer dat de gevulde doos zo zwaar is, heel veel klein staal dus....
     
  10. hanswillem

    hanswillem

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    1
    Eveneens bezig met restauratie Bell 222

    Ik ben vandaag ook gestart met de restauratie van de Bell 222 van Simprop. Inderdaad een antiek beestje. Mis alleen nog wat onderdelen.

    Lader voor de besturing / accu. Verder twijfel ik over de ontvanger en een paar servo's.

    Ik lees hier dat er mensen zijn die er één hebben liggen en er niks meer mee doen. Mogelijk nog voor in de vitrine. Zijn die mensen bereid om wat onderdelen met mij te ruilen, zodat er toch nog één vliegend te krijgen is?
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Willem,
    Ik heb er ook eentje, perfect vliegend. Maar ik moet je sterk afraden de oude besturing en servo's te gebruiken. Dat was namelijk in die tijd de Achilleshiel. Daarbij zijn de regels veranderd en mag je niet meer op 27MHz vliegen en de 35MHz (zonder PCM) kan te gemakkelijk gestoord worden. Houd in het achterhoofd dat een op hol geslagen heli een dodelijk wapen is!

    Koop een goeie 2.4GHz zender als je die nog niet hebt, en ga daar mee verder. Geen energie steken in oude accu's laders etc. Omdat je nieuwe servo's met relatief weinig kracht nodig hebt is dat ook geen grote investering. Moderne gyro erop b.v. Futaba GY401 scheelt later veel brokken maken.

    Succes, Marco.


    [​IMG]
     
  12. Robin Almelo

    Robin Almelo

    Lid geworden:
    16 apr 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Almelo
    Dag,
    Nieuw op dit forum. Ik heb een complete Schlüter Bell 222 hier staan, met een 8-kanaals Robbe Promars zender op de 35MHz-band; in totaal 5 servo's en allerlei toebehoren in de 'veldkist' (o.a. 12V starter en overhevelpomp). Mijn vader heeft deze ooit gebouwd en met succes laten testvliegen door Quartel (1987?), maar sindsdien is deze machine niet de lucht in geweest. Ik vlieg nu zelf met een wing, dus wil de heli graag beschikbaar stellen aan een evt. liefhebber. Hij staat inmiddels op Marktplaats, maar dit is een veel beter plek, natuurlijk. Let me know.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2018
    Ard Schell vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Op alle frequenties mag gevlogen worden: 27-, 30-, 35-, 40MHz en 2,4GHz. 35MHz is gereserveerd voor modelvliegen.
    Maar met de komst van bakkies en 'nabranders' is de 27MHz band al ruim 40 jaar totaal ongeschikt.
     

Deel Deze Pagina