Schnellboot houtbouw

Discussie in 'Marineschepen' gestart door MikeMohawk, 21 dec 2014.

  1. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Goedemiddag medebouwers :)

    Na jaren de hobby links te hebben laten liggen deze weer opgepakt.
    Onlangs ben ik bezig gegaan met het bouwen van een Schnellboot, hier niet onbekend als ik het forum zo eens doorlees.

    Het is de bedoeling dat ik eerst een schip bouw van 1:48 om opnieuw te leren omgaan met het fenomeen om daarna een grotere te bouwen op 1:32.

    Nou wou ik graag een bouwverslag bijhouden voornamelijk als naslagwerk, alleen moet dat in dit subforum of onder het bouwverslag kopje?
    Beetje onduidelijke benamingen van de subfora want het is een marineschip maar het wordt een bouwverslag.

    Alvast bedankt, Mike.

    ** Het wordt Bouwverslagen, lijkt me het handigst dan.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2014
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Mike, of het een marineschip, zeilschip, werkschip of pieremegoggel is, maakt niks uit. De bouwverslagen van de Schnellboote van Italeri staan onder bouwverslagen. Diverse bouwverslagen van werkschepen onder... Bouwverslagen. Diverse bouwverslagen van stoomschepen onder... Stoomschepen.

    Zet 'm waar jij wilt.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Groot bouwen is makkelijk als klein, dus je haalt je nogal wat op de hals, schaaltje 1 : 48. Of ga je een Titanic bouwen?
     
  4. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ben er al een paar weken mee bezig hoor, de grootte valt mee: bijna 73 cm. Bij 1:32 komt het op iets meer dan 110cm. Vind ik persoonlijk nog geen Titanic ;) Scnellboten zijn behoorlijk smal dus als ze iets groter worden varen ze wat makkelijker leek me. Verslag wordt aan gewerkt ☺
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Mijn S139 (1:35 van Italeri) is iets meer dan één meter lang.

    [​IMG]

    1:32 maakt dus niet zoveel verschil. En het zijn slanke dames, dus alleszins handelbaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Okay, 73cm resp 1m is al een leuke lengte voor een modelboot. Dan heb je genoeg ruimte om elektronica enzo in te bouwen. Ben benieuwd naar het verslag. Spantenbouw?
     
  7. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    [222408] schnellboot-houtbouw-1-48-a

    Spantenbouw inderdaad. Ik heb er erg veel plezier in tot nu toe :)
    Het schip is al verder gevorderd dan in het verslag ( de beplanking zit er al op vanaf de kiel tot aan het stootijzer) maar het is al later en ga zometeen de oogjes dichtdoen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Over Titanic gesproken, deze gast is er mee bezig:

    [media=youtube]VMgdBYjHB94[/media]

    Leuk om te zien dat hij hetzelfde spantenplan gebruikt als mij, en zoals ik de inkepingen in de romp al in gedachten had voor de torpedo uitlaat had hij hetzelfde uitgewerkt. Denk dat hij 3 stofzuigermotoren gaat gebruiken als aandrijving :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina