Schoonmaakmiddel brandstofauto's

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Zeeforel, 16 dec 2016.

  1. Zeeforel

    Zeeforel

    Lid geworden:
    16 dec 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    Hi allemaal,

    Ik ben een beginner die een auto van 30 jaar oud probeert weer aan de praat te krijgen.

    Eerste vraag: hoe maak ik vaak vettige "de ingewanden" van de auto schoon? Met name de motor en er rondom. Welk middel kan je hiervoor goed en veilig gebruiken?

    Alvast bedankt.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Remmenreiniger is veel gebruikt. Vastgekoekte bagger wil men nog wel eens met een kwast en een beetje diesel doen. En als je een iets vriendelijker spul wilt hebben heeft Merlinfuel een cleander in het assortiment.
     
  3. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik gebruik vaak car cleaner van merlin. Is goed spul wat goed schoonmaakt. Romulco in hollandscheveld verkoopt het. Verder weet ik niet wie het nog meer verkoopt.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  4. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    remreiniger en wd 40
     
  5. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Dasty, te koop bij de Wibra en Opisop voordeelshop
     
  6. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Spiritus. In iedere supermarkt verkrijgbaar en heel voordelig.
     
  7. Zeeforel

    Zeeforel

    Lid geworden:
    16 dec 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    Bedankt allemaal!
     
  8. TomvanEe

    TomvanEe

    Lid geworden:
    5 dec 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Woensdrecht (NB)
    Ik neem aan dat dit niet gebruikelijk is bij het periodiek schoonmaken van de motor en er rondom. Of heb ik het mis en kan je deze middelen eigenlijk vrijwel goed gebruiken?
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja hoor, het zijn allemaal ontvetters. Die remmenreiniger is handig en kun je ook bij de action kopen. (scheelt weer ) wasbenzine of terpetine kan ook maar dat meurt zo. WD 40 laat een oliefilmpje achter.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moet alleen een beetje oppassen met spulletjes als Dasty.... die zijn vaak Alkalisch, en leiden op den duur tot corrosie op sommige materialen.
    Oplossers zoals remmenreiniger en WD40, petroleum en Diesel, maar ook spiritus en methanol, zijn dat niet, en in dat opzicht veel veiliger
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Goed punt ! Ovenreiniger en sommige allesreinigers zijn sterk alkalisch.
    Dat wil je niet op je lak hebben of zelfs op je wc bril. Het lost gewoon op.
    Schoon wordt het wel, maar niet mooier.

    Vroegah kon je die middelen alleen verkrijgen bij speciaalhandel maar nu ligt het gewoon in de supermakt.

    Oppassen dus dat je niet (zoals ik) het verkeerde middel pakt. Ik had mooie strakke deuren in mijn huis maar die heb ik dus verziekt met dat spul.
     
  12. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Ik heb de mijne vorig jaar schoongemaakt met gewoon benzine.. Alles brandschoon gekregen.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Alleen alles meurt dan naar benzine toch ? En maak je hem zo weinig schoon ?
     
  14. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Nee hoor je ruikt het eventjes daarna niet meer. Benzine is vrij vluchtig he. Dampt snel uit.

    Gewoon een bakje met benzine. Motor erin even laten weken en klaar.. benzine kan weer weg...

    Komt omdat ik hem vorig jaar na lange tijd stilgestaan te hebben weer ging gebruiken. Alles is toen "brand"schoon gemaakt. Zowel motor als carb. G
     
  15. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Vuil, vet en brandstofresten kan je heel makkelijk verwijderen met babydoekjes! Werkt echt perfect! Zelfs oud aangekoekt vuil en vet verdwijnt eenvoudig en snel!

    [​IMG]
     
    Tijs vindt dit leuk.
  16. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Met het schoonmaken van de motor (van binnen) heb ik (nog) geen ervaring, maar sinds de aanschaf van mijn Losi MTXL bigscale auto ben ik op zoek gegaan naar een goede industriƫle ontvetter die biologisch afbreekbaar is om de auto goed schoon te maken na een heavy bash sessie. Ik heb op Youtube verschillende filmpjes gezien van mensen in Amerika die Simple Green gebruiken. Dit spul zou perfect zijn voor mij, echter is dit moeilijk te krijgen in Nederland. Ik ben dus op zoek gegaan naar het Nederlandse alternatief voor Simple Green en heb Cyclon Bionet gevonden.
    https://www.mantel.com/cyclon-bionet-ontvetter?spec[]=2484&utm_source=google&utm_medium=shopping&gclid=CPnH1-GOydECFQ88GwodpgMAPg
    Meteen 5 liter besteld en een goedkope plantenspray van de Action om het spul mee aan te kunnen brengen op de auto. Het werkt echt fantastisch, en tast je plastic en rubber minder aan dan bijvoorbeeld remmen reiniger. Daarmee moet je altijd uitkijken voor witte vlekken en poreusheid van plastic en rubber.

    Je kunt het spul aanlengen met wat water, met de plantenspray opbrengen en even een paar minuten laten intrekken. Dan met water de auto schoon spuiten. Hoeft niet eens met een hogedruk reiniger (is sowieso niet aan te raden vanwege je servo's en dergelijke) en het vuil en vet wast er zo vanaf. Daarna goed droog blazen met de compressor en je bent in feite klaar. Ik spuit echter de hele auto nog in met siliconenspray van de Action om een beschermlaag aan te brengen op de auto en de kunststof en rubberen onderdelen in topconditie te houden. De auto ziet er bijna weer als nieuw uit na deze behandeling.

    Vergeet niet je luchtfilter af te dekken met een plastic zak bij schoonspuiten van de auto met water (tuinslang bijvoorbeeld) want water en luchtfilters gaan niet goed samen. Ik ben dit een keer vergeten bij het schoonmaken, en heb het luchtfilter toen enkele dagen moeten laten drogen voordat ik weer kon rijden.

    Voor een snelle of plaatselijke schoonmaakbeurt gebruik ik overigens ook baby doekjes zoals hierboven wordt geadviseerd. Dit is echter voor een bigscale zoals de MTXL niet te doen om de auto alleen met baby doekjes schoon te maken. Maar om bijvoorbeeld de bodemplaat even af te vegen of andere onderdelen is dit prima.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik daar de natte werkplaatsdoekjes voor van de Action....
    Ontvetten een stuk beter naar mijn ervaring...
     
    Tomberland vindt dit leuk.
  18. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Goede tip! Zeker het proberen waard. You gotta love the Action :)
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Hier sinds kort ook een (hele grote) Action !
    Als je wat te klussen hebt in huis wordt je daar wel blij van.
     
  20. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Bij mij in de buurt heeft de action die doekjes al een poosje niet meer. Ben nu wel benieuwd of andere vestigingen dat wel hebben.

    M.v.g. Mark
     

Deel Deze Pagina