Schroefdraad D-lock trillingsdemper

Hallo forumleden,

Is iemand bekend met deze bevestigingen en hoe ze worden gebruikt?

In technische weergave:

Laatst bewerkt:
Ik heb 2 van deze bevestigingen in mijn moter (Suz 650 bandit) zitten. Ze zitten door een bevestiging in het frame gedrukt en vanaf dezelfde kant word de bout erin gedraaid. Doordat je het rubber dan onder spanning zet, zet het uit waardoor de moer met het rubber eromheen strak op zijn plek word getrokken. De ophanging is op die manier mooi gedrmpt tegen trillingen.
Hopelijk is de beschrijving voldoende duidelijk.
Jakko

Dit zijn D-locks.
Gewoon een gat boren ter grote van het rubber en dan goed aandraaien.
Dit is ook meteen een nadeel. Je moet een goed dik en stevig motorschot hebben anders blijven ze niet zitten. En als je ze goed aandraaid zit er geen beweging meer in.
Het heeft dus niet veel zin om deze d-locks te gebruiken als je ze wilt gebruiken om een soort van hydromount te maken.

Dit soort trillingsdempers zijn alleen geschikt om hoogfrequente trillingen te dempen. Ze kunnen te weinig bewegen om de lage frequenties te dempen.

Ik kwam dit draadje toevallig tegen. Weliswaar oud, maar wil toch FF reageren.
De D-lock heeft inderdaad een gepast motorschot nodig, of aparte plaatjes waar de locks inzitten.
Verder werd gezegd dat ze hard aangedraaid moeten worden. Dat is niet zo. Bij hard aandraaien gaat de demping verloren. Juist hard genoeg aandraaien om het rubber te vervormen. Dan worden de hoge, storende frequenties zeer effectief uitgedempt zonder dat de motor bij laag toeretal door de hele motorkap ligt te rollebollen.
Ik, en met mij vele anderen passen dit systeem al jaren met veel sukses toe op motoren van 2.5cc tot 150cc.

Back