Schroeven advies gezocht 
Mijn schip is nu uitgerust met de standaard BB plastic 3 blads schroeven.
Er zitten 2 motoren in die op 12 volt 3000 toeren draaien, onbelast.
De straalbuizen hebben een minimum doorlaat (achter) van 53 mm, en 60mm aan de inlaat(voor)kant.
Daar wilde ik dus afgetopte schroeven in installeren van 53 mm, dan kan ik ze er altijd nog eens uithalen, compleet met schroefas, zou dit nodig zijn.
Als die schroef halverwege de 'lengte' van de straalbuizen zitten, dan heb ik dus een 'kier' aan de top van het blad van 3,5 mm. Is dat teveel? Is groter gewenst?
Momenteel is de trekkracht nul,nul
Dan het type schroef: ik weet niet wat er op hoort, een 3, 4 of 5 blads.
Heb gezocht naar fotos van dit type schip in het dok, maar niets kunnen ontdekken op het web.
Ik heb de catalogi van Raboesch en Rivabo bekeken, en vermoed dat een 4 of 5 blads schroef van (origineel) 60 mm in aanmerking komt.
Waarmee krijg ik nu de grootste trekkracht, zonder een speedboot van dit schip te maken?
Commentaren elders op het forum zeggen dat een 80 mm vierblads nog 4400 toeren mag draaien, maar geldt dat ook op een werkschip? Lijkt me niet.
Als dit wel het geval is, dan draaien mijn motoren veel te langzaam?
Daarom, verwarring alom..................
Adviezen, laat ze maar komen; hopelijk liggen ze niet al te ver uit elkaar.
Oh ja, de schroefas aansluiting is M4.
Bedankt!
Cor

Mijn schip is nu uitgerust met de standaard BB plastic 3 blads schroeven.
Er zitten 2 motoren in die op 12 volt 3000 toeren draaien, onbelast.
De straalbuizen hebben een minimum doorlaat (achter) van 53 mm, en 60mm aan de inlaat(voor)kant.
Daar wilde ik dus afgetopte schroeven in installeren van 53 mm, dan kan ik ze er altijd nog eens uithalen, compleet met schroefas, zou dit nodig zijn.
Als die schroef halverwege de 'lengte' van de straalbuizen zitten, dan heb ik dus een 'kier' aan de top van het blad van 3,5 mm. Is dat teveel? Is groter gewenst?
Momenteel is de trekkracht nul,nul

Dan het type schroef: ik weet niet wat er op hoort, een 3, 4 of 5 blads.
Heb gezocht naar fotos van dit type schip in het dok, maar niets kunnen ontdekken op het web.
Ik heb de catalogi van Raboesch en Rivabo bekeken, en vermoed dat een 4 of 5 blads schroef van (origineel) 60 mm in aanmerking komt.
Waarmee krijg ik nu de grootste trekkracht, zonder een speedboot van dit schip te maken?
Commentaren elders op het forum zeggen dat een 80 mm vierblads nog 4400 toeren mag draaien, maar geldt dat ook op een werkschip? Lijkt me niet.
Als dit wel het geval is, dan draaien mijn motoren veel te langzaam?
Daarom, verwarring alom..................
Adviezen, laat ze maar komen; hopelijk liggen ze niet al te ver uit elkaar.
Oh ja, de schroefas aansluiting is M4.
Bedankt!
Cor