schuimvleugels (cont)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Eric van Dijken, 11 nov 2002.

  1. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Nu we het toch over schuimvleugels hebben...

    1) Begin je eerst met de bovenkant of de onderkant van het profiel?

    2) Wat gebruik je als "wing joiner"? (lengte/doorsneede/materiaal/etc.)


    Eric.
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    waarom heb je niet gewoon gevraagd in de andere thead ?
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Je begint eerst met de onderkant, hierdoor valt na het snijden de bovenkant (met hierin de vleugel) in het onderste gedeelte. Nu snij je de bovenkant. Hierdoor heb je geen last van een mogelijk dunnere vleugel door dikte van snijd....beetje moeilijk omschreven, maar beredeneer het eens.

    Als joiner van helften werken vuren liggers verstevigd met een stukje triplex goed. Ook carbon vliegerstokken (sja) werken goed, eerst gleuf frezen in schuim, daarna vastlijmen op vlakke tafel
     
  4. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Lijkt een simpele vraag echter: over wat voor toepassing van de vleugel hebben we het hier (Indoortje? F3A-X kist? iets er tussen?? is de vleugel ingedekt)

    Bij een ingedekte schuimvleugel volstaat het bij modellen tot een meter of 2 spw en een kilo of 7 om de helften koud tegen elkaar te lijmen met bijvoorbeeld constructielijm en in het midden met een strook 160 grams glasweefsel (kleine modellen minder) van een centimeter of 5 breed te overtrekken......
     
  5. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    @franck

    Als ik eerst met de bovenkant begin, zit alles nog gewoon vast. En zal dus nooit verschuiven. De dikte van de snijdraad snede kun je toch gewoon meenemen in je profiel ?

    @gerard_nl

    De andere ging over, hoe je een snij opstelling maakt. Deze vragen van mij gaan over, hoe je hem gebruikt.


    @Arjen
    Ik vlieg alleen met (electro) Zwevers (2m-3.5m spw), maar de vleugel (PS15SE met Balsa beplakt) moet dus aan beide kanten van de romp vast komen te zitten. Zit te denken aan een koolstof stang, maar hoelang moet dan het gedeelte in de vleugel zijn? En moet je de vleugelhelften ook "verankeren" aan de romp?
     
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Over hoe je schuim moet snijden is voldoende te vinden. Zoek maar eens op foam cutter. Het echte precies snijden vind ik een probleem. Vooral de achterlijst van de vleugel wordt bij een dun profiel echt flinterdun. Ik doel hierbij op de DLG waar ik nog steeds plannen voor heb maar nog niet de oplossing. Het vleugelprofiel is op z'n dikst slechts 1 cm. en aan het eind dus flinterdun. Hoe in hemelsnaam kun je zoiets fatsoenlijk en vooral zonder het profiel te veranderen lamineren.
    :hammer:
     
  7. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Heb eerst eens nieuw schuim gevonden, eens kijken of dit wat sterker is.

    http://www.dow.com/styrofoam/europe/nl/proddata/nlpdfl01.htm
    (Is er iemand die dit ook gebruikt?)


    Koste wat moeite om dit te kopen, word alleen aan bedrijven verkocht.

    Toch maar eens een andere winkel zoeken. Dit kost nu 4.73 (ex btw) per plaat 120x60x3cm. Maar dan heb je ook wat, een (heel) stuk sterker dan die PS15SE platen.

    Zodra ik mijn nieuwe profielen SD7037 klaar heb, zal ik het eens proberen om een achterlijst erbij(eraan vast) te maken.
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @Eric

    Floormate gebruik ik ook. Mooi te snijden, prachtig te schuren (wel even een mondkapje gebruiken tegen al die vezeltjes)
    Nadeel is dat het zwaarder is dan EPS en het deukt snel. Ik heb zelf 5 platen gekocht van 4 cm dik. Kosten 24 euro per 5. incl
    Ik heb er zojuist de FlapJack van gemaakt en ben van plan er de SuperGee ook van te maken.

    Ik snij het vrij koud. 50cm boogje van .3mm draad en 10 volt bevalt mij prima.
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Achterlijst iets dikker snijden (mal aanpassen) en dan later weer dun schuren gaat prima.

    Schuren met de hand, of met een ouderwetse trillende (niet zo'n draaiende) vlakschuurmachine met grof schuurpapier. 8O Ja serieus. Alleen dan niet met je volle gewicht erop natuurlijk, maar uit de losse hand een beetje aaien. Doordat schuim flexibel is schuurt het bijna niet en gaat het allemaal heel rustig. Probeer maar eens op een proefstukje.
     
  10. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Ik gebruik een boog van 120cm, met 24v ~ (en een wasdraad kerntje)

    Gaat vrij goed, met de hand. Polystyreen snijt wel een stuk eenvoudiger dan die styrofoam (floormate). Moet maar eens een paar test vleugels maken voor mijn Aris om te zien of er veel verschil is (sterkte/gewicht)
     

Deel Deze Pagina