Schulze 330d v8.6

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door raymon, 10 jul 2004.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hallo
    als ik mijn lipo`s laad dan zegt hij soms dat het aantal cellen niet klopt naar dat klopt wel........
    wat moet ik doen
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het cellenaantal handmatig instelllen?
     
  3. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    je moet aangeven hoeveel cellen het zijn
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Helaas (Gelukkig) heb ik geen Schulze lader, maar het probleempje dat jij nu opgeeft is bekend bij meerdere universele laders. Op het moment dat de lader aangeeft dat het cellen aantal niet klopt zit de spanning van de cellen net op het randje van 2 of 3cellen, zodat hij niet precies kan bepalen of er een 2 of 3 cellen pakket is aangesloten.

    Puur en alleen daarvoor gebruik ik speciale Lipo laders en geen universele laders, de laadtijd is technisch gezien toch bij allemaal hetzelfde. En hiermee sluit ik dan ook domme programeer fouten uit.
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Gelukkig heb ik wel een schulze lader :roll: Als je lader dat aangeeft heb je de cellen te ver ontladen zoals Theo al aangeeft. De Schulze lader blijft tijdens de foutmelding een paar seconden toch laden. Als de spanning net op het randje zit is het kleine beetje wat hij er dan in gooit net voldoende om uiteindelijk toch tot gewoon laden over te gaan. Zoniet dan moet je die procedure enkele malen herhalen.
     
  6. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    maar ik heb het ook wel als hij al een tijdje aan het laden is
    maar laatst had ik dat jij dat een paar x zij en topte met laden
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Zelfde probleem hier... 4s4p pakket. Na een uur laden PIEP! error 7 wrong cel count.
    WTF??? Snel alles eraf en controleren. Maar alles toch goed ingesteld :roll:
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Op dat moment meet de lader een spanning die overeenkomt met een vol 3s pakket en twijfelt dan of de gebruiker het wel goed ingesteld heeft. Goede voorzorgsmaatregel voor als je (lees Sc....) de software niet onder 100% controle hebt.
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Met 1 laadsnoer met gewone banaanstekkers krijg ik de genoemde foutmelding steeds..

    Met het laadsnoer met goudstekkers aan weerzijden en dikkere draden bijna niet.

    Goede (gouden) stekkers en dikke draden zijn (rtfm!) dus een vereiste.. Er wordt op de 100e a 100e volt nauwkeurig gemeten.
     
  10. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Of gewoon heerlijk negeren. Hij gaat namelijk gewoon lekker door met een laadstroom van 5.5 A ipv de stroom opnieuw op te gaan bouwen.

    Ik heb er gewoon 2 (goedkope) bananenstekkertjes aan een tweelingsnoertje aan een Deans stekker. Het wordt niet warm dus kan het de stroom makkelijk hebben.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Gewoon negeren??? Lijkt me niet verstandig.
    De stekkers kunnen de stroom inderdaat makkelijk aan maar er is een verhoogde weerstand. Hierdoor is het mogelijk dat je lader ook NIET goed kan bepalen of je accu wel vol is. Als de lader te vroeg "denkt" dat de accu vol is dan komt de accu niet helemaal vol, zonde van de ongebruikte capaciteid.
    Stop de lader echter te laat met laden omdat hij niet goed kan meten dan zijn de problemen groter. LiPo's kunnen nu eenmaal heel slecht tegen overladen!
    Ik zou dus toch een beetje voorzichtig zijn en liever een lader gebruiken die ALLEEN voor LiPo's gemaakt is. Daar kan (volgens mij) minder fout mee gaan.
     
  12. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ohwww.... Okay, ik zal er eens goudstekkers opzetten. Kijken of het het "probleem" oplost.
     
  13. mdegans

    mdegans

    Lid geworden:
    5 jul 2003
    Berichten:
    188
    Een lipo heeft een maximale spanning van 4.2v zoals iedereen wel weet...
    Nu heb ik ook een schulze en ook de wrong cell count error bij het laden dus toch eens even gemeten...

    (btw, ik gebruik PolyQuest cellen met de polyquest liposafe electronica die per cel de boel in de gaten houd.)

    Wanneer de schulze (bij 3s) 12.6 aangeeft, zit de cel in werkelijkheid pas op 12.5, bij 12,7 (en dus wrong cell count) op 12.58 (en dat iedere keer)
    Ik laat dus ook de schulze doorladen want blijkbaar zit er een kleine meetfout in.
    Maar op het moment dat de schulze 'voll' geeft, is het pack ook echt op 12.6v. (mijn liposafe zorgt wel voor de echte controle)
    Ik vertrouw dus het 'oordeel' van de lader.
     

Deel Deze Pagina