Na veel speurwerk en doorpluizen van het manual, kom ik niet te weten of de slim 40be op het juiste voltage af zal gaan schakelen zonder de lipo 2S accu te vernielen. Op sommige sites wordt gesteld dat vanaf V10 de regelaar Lipo 2-4S herkend. In een proefstand heb ik de accu tot 6,9 Volt ontladen, maar indien ik verder ga dan zal ik wellicht blijvende schade aan de accu krijgen (3Volt per cel). Proefondervindelijk vaststellen of de regelaar op tijd stopt?!? Wie heeft de uitkomst? Op de regelaar die in 2006 gekocht is staat 05.06 V10 slim-40be Accu 18C 2S 1800 mA Motor T601 borstelmotor (ca. 20A bij 8X4)
Een lipo mag bij belasting 2,5V per cel worden. Bij 2s Lipo is dat dus 5V. Als de regelaar een BEC heeft(en volgens mij heeft hij dit) dan zal deze ESC altijd voordat de 5V bereikt wordt afslaan. Om de 5V voor de besturing te garanderen. Dus bij elke 2s Lipo wordt er bij een regelaar met BEC op tijd afgeslagen.
Zolang je met 2S lipo blijft vliegen zal het wel goed gaan, want inderdaad gaan alle BEC regelaars wel beveiligen als de spanning in de buurt van 5V komt. Bij 3S lipo zou ik eens goed gaan meten bij welke spanning de regelaar gaat stoppen.
Inmiddels ook antwoord van Schulze gehad omdat de vakhandel het ook niet precies wist. Reactie is schept veel duidelijkheid. Schulze schrijft: Wir messen die Spannung unter Last, nicht im Leerlauf. Wenn der Motor abgeschaltet ist, geht die Spannung auf über 3 V hoch. Das ist die Beschreibung einer professionellen Schutzschaltung: Hier stehen die Werte, die Ihren Akku wirklich schaden (4,5 und 1 V)! http://www.kokam.com/english/biz/care.html
Sorry dat ik een oud topic naar boven haal, maar ik vroeg me iets af. Ik heb nog een ouder model rc auto liggen welke ik weer nieuw leven in wil blazen. Deze is uitgerust met een schulze slim 45ce ESC. Nou zijn de NiMh accu's inmiddels overleden en wil ik overstappen naar Lipo. Ik heb nog een 3S Lipo liggen welke ik eventueel wil gebruiken. Aangezien de specificaties van de esc 6-12 cellen aangeeft neem ik aan dat 12V gewoon kan? Of he ik dat verkeerd begrepen??
Ja dat is geen probleem. Je kunt aanhouden dar 3S NiMH gelijk is aan 1S LiPo dus wanneer je ESC 12S NiMH aankan zal hij ook 4S LiPo kunnen hebben. Een NiMH direct van de lader levert ongeveer 1.5 volt dus 4.5 volt voor 3S Een 1S Lipo direct van de lader levert 4.2 Volt dat is dus nog net iets minder zelfs dan 3S NiMH.
Rick's verhaal klopt. Jij meldt alleen niet met hoeveel NiMh cellen de auto reed. Dat zal zeer waarschijnlijk minder dan 10 zijn. Waarschijnlijken 6 of 7. Dan ga je met 3S lipo de motor overbelasten. De regelaar gaat het oook zwaar krijgen want de stroom zal oplopen
ik reed met een 12turns motor met 6 cellen NiMh dus 7.2V. Heb ook nog een 17t motor liggen dus denk dat dat beter is kwa stromen.
Toerental is omgekeerd evenredig met turns, hoe meer turns, hoe lager Kv ( toerental/volt). Toerental en snelheid zullen veranderen met factor (12/17) = 0,71. Volgas stroom is omgekeerd evenredig met turns³. Stroom zal dus veranderen met factor (12/17)³ = 0,35.