Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

  1. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Delft
    In dit draadje wil ik laten zien dat je met het zelf (of laten) wikkelen van brushless buitenlopers motoren kan maken die beter presteren dan de versie die je in de winkel kan kopen. Bovendien kan de Kv waarde naar eigen behoefte worden aangepast.
    Motoren die zich daar uitstekend voor lenen zijn o.a. de Pyro 6xx/7xx/8xx motoren van Kontronik, de Align Mx motoren en de Scorpion motoren/bouwkits.

    Overzicht van de motoren in deze draad (update 6-dec-2012)
    (De lijst is gesorteerd naar motorgrootte, de kleinste bovenaan)

    C05m-Y 5+5 0.29mm, ~9800Kv
    HK-3026-YY 4+5 1.2mm, 1270Kv
    HK-4020-DD 5+6 1.5mm, 1980Kv
    HK-4020-YY 7+7 1.32mm, 893Kv
    S-4020-DD LRK , ~1000Kv -COMING-
    HK-4025-YY 4+5 1.6mm, 1080Kv & 1111Kv
    HK-4025-YY 8+10 1.18mm, 563Kv
    Align 600MX-YY 6+8 1.06mm, 488Kv
    Pyro 700-YY 6+7 1.25mm, 504Kv
    Pyro 700-YY 7+8 1.18mm, 440Kv
    HK-4035 V2-YY 4+5 1.6mm, 800Kv -NIEUW-
    HK-4035 V3-YY 5+6 1.4mm, 510Kv
    HK-4035 V2-YY 5+6 1.5mm, kv 528Kv
    HK-4035 V3-YY 5+6 1.6mm, 500Kv
    HK-4225-YY 5+6 1.5mm, 630Kv
    HK-4225-YY 6+9 1.18mm, 470Kv
    HK-4225-YY 6+7 1.32mm, 530Kv
    HK-4225-YY 6+7 1.4mm, 540Kv
    Align 700MX-YY 6+7 1.25mm, 510Kv
    Align 750MX-YY 5+6yy 1.6mm, 530Kv
    Align 750MX-YY 6+9yy 1.4mm, 390Kv
    HK-4530-YY 5+5 1.5mm, 495Kv
    HK-4530-YY 5+6 1.4mm, 448Kv
    HK-4530-YY , ~330Kv (14s) -COMING-
    Quantum 4530-YY 4+5 1.4mm, 518Kv -NIEUW-
    Pyro 850-YY 5+5 1.6mm, 470Kv -NIEUW-
    HK-5035-YY 6+6 1.7mm, 390Kv




    Hoe het begon:
    -------------------------------------------------------------------------------
    Een forumlid vroeg mij of ik voor zijn hotliner een Scorpion HK-3026 kon wikkelen.
    De motor moest 9 windingen krijgen met een zo dik mogelijke draad.

    Mijn grote voorbeeld in dit alles is Ralph Okon, die in duitsland en nederland veel respect heeft verworven met zijn zgn Powercroco motoren: herwikkelde seriemotoren die na het herwikkelen stukken beter presteren dan ervoor.

    De 3026 heeft hij al eens onder handen gehad en heeft hij hier gedocumenteerd, dit is dus wat ik ook ga wikkelen, met dikker draad:
    Powercroco 3026 5+4yy 1.12mm

    Mij werd een 3026 kit toegestuurd samen met 1.2mm wikkeldraad.
    Ik had zelf nog 1.18mm draad liggen maar aangezien de isolatie hier wat dikker was viel de totale diameter hoger uit dan de 1.2mm variant.
    De 1.2mm levert dus meer wikkelruimte op en ook nog eens meer koper, wat wil je nog meer :smile:

    Dus, wikkelen maar!
    Hier de onderkant van de stator:
    [​IMG]

    De bovenkant:
    [​IMG]

    Deze wikkeling bestaat in feite uit twee deelmotoren die parallel worden geschakeld.
    Het leuke is dat je dan heel goed kan controleren of je het goed gedaan hebt: de deelmotoren kan je een voor een op de regelaar aansluiten en zo voor elke deelmotor de kv waarde bepalen. Liggen deze twee binnen 2% van elkaar dan kan de motor afgemaakt worden.

    Om te controleren of je geen sluiting hebt tussen de draden onderling maar ook tussen de draden en de stator, moet je naast de gewone geleidingstest ook in staat zijn een doorslagtest te doen, bij voorkeur voor een spanning van 1000V. Bij deze test bleek dat 1 van de windingen vanaf 500V geleidend was richting de stator.
    Gelukking kon ik dit verhelpen door deze winding wat te verschuiven en te fixeren.

    Volgende stap is dus het testen van de deelmotoren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2012
  2. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Delft
    Zo ziet het eruit voor de deelmotortest, links is een motor en rechts ook:
    [​IMG]

    Het wordt wat duidelijker als de sterpunten zijn gesoldeerd: links en rechts zijn nu 3 fasedraden over waar de connectors voor de eerste test aan zijn gesoldeerd:
    [​IMG]

    De test setup voor bepaling van de kv waardes van de deelmotoren, motor 1 is al aangesloten:
    [​IMG]

    Test geslaagd!
    Kv1= 1268
    Kv2= 1252
    Het verschil is onder de 2%, dus de motor kan nu afgemaakt worden.
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.392
    Nu snel die Rapster F5B klaarstomen, dan kunnen we die motor eens echt aan de jas gaan. Als regelaar komt er een markus 80 ampere aan te hangen met een 4s lipo en een 11x10 of een 12x10 ACC prop als ik die ergens kan scoren.

    Van Bert al een mailtje gehad met meer gegevens, maar die mag hij zelf hier posten, die staan er dus al.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2011
  4. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Delft
    Mijn opmerking over hotliner was misschien een beetje oneerbiedig, het is dus meer een F5B/speed kist :)
     
  5. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.398
    Locatie:
    Zutendaal
    Ziet er goed uit...

    Ik had de site als eens bekeken op RC-network

    mvg

    Dirk
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.469
    Locatie:
    Druten / NL
    Dikker wikkelen dan Ralp Okon? Moedig :)

    Dat verschil valt ruimschoots binnen de meetfouten.

    Zelfbouw tips en trucs, checks en tests, bouw-handleidingen.
    diy motorbuilding
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2011
  7. blaauwen

    blaauwen Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Korte vraag,

    Ik heb ook een motor als deze. Hoe krijg je het weekijzeren blikpakket van het motorhuis en wel op een manier dat je er na verwijdering nog iets mee kan.
     
  8. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Delft
    Een bestaande motor uit elkaar halen kan erg lastig zijn, of gewoon niet te doen:

    Als de stator op het huis verlijmd is dan kan je proberen met een passend gemaakte doorn het huis eruit te hameren. Een persoon houd de stator vast en de ander de doorn en de hamer. Zowieso dan eerst het onderste lager verwijderen (van voren door het voorste lager eruit tikken) anders heb je geen geleiding voor de doorn.

    Een andere optie is verhitten, maar de kans is groot dat de lijm daar gewoon tegen kan. Dit is me wel gelukt bij een Turnigy 600 size motor.

    Als je de windingen wilt vervangen, check dan van tevoren of ze vergoten zijn, anders is er geen beginnen aan.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2011
  9. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Delft
    Zojuist de wikkelingen vergoten.
    Hierdoor kunnen ze niet door trillingen tegen elkaar aanwrijven en op den duur voor een defecte motor of regelaar zorgen.
    Morgen definitief verschakelen.
    [​IMG]
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.469
    Locatie:
    Druten / NL
    Jij bent de eerste die ik een hoogspannings doorslagtest doet. Daarmee vind je toekomstige zwakke plekken. Helaas heeft niet iedereen die apparatuur in zijn hobbyhok staan.

    Ik neem aan dat je voor de check op sluiting tusssen stator en wikkeling de stator goed 'aangekrast' hebt om door het dunne lak/roest isolatielaagje te komen dat op alle statorplaatjes zit?

    Voordeel van zo weinig wikkelingen is dat je nooit het aantal wikkelingen verkeerd kunt tellen, "heb ik er 20 opzitten of 21?".
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2011
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.469
    Locatie:
    Druten / NL
    Ik zie nu dat de ene helft/motor 4 wikkelingen per tand heeft, de andere heft heeft 5 wikkelingen per tand. Ik zou een verschil verwachten van 20% tussen Kv_1 en Kv_2.
     
  12. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Delft
    De hoogspanningstest is belangrijk om te voorkomen dat tijdens gebruik doorslag plaatsvindt en de regelaar ermee kapt. Als dat gebeurt zit je met je handen in het haar wat de oorzaak is.
    Zoals al vermeld had ik bij deze wikkeling profijt van deze test. En ik doe het graag goed :)
    Je kan zo'n isotester voor niet al teveel scoren in china. Een Fluke van 1500euro kan natuurlijk ook :)
    Elke fase in deze wikkeling bestaat uit een tandpaar: een van 4 en een van 5 wikkelingen. Zo'n tandpaar wordt met 1 draad gewikkeld. Deelmotor 1 bestaat dus uit 3 van deze tandparen en deelmotor 2 dus ook. Deze pagina laat het duidelijk zien:
    powercroco standard
    Je kan dus door maar 6 tanden te wikkelen al een werkende motor hebben. Dit heeft een groot voordeel:
    Je kan met bv 0,5mm draad snel 6 tanden wikkelen en zo een hele goede afschatting maken van de kv waarde die je gaat krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2011
  13. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Delft
    O ja, om te meten op doorslag/sluiting tussen Stator en drager deed ik het volgende:
    Omdat dit om een kit gaat moest ik het gat van de stator ruimen, hierdoor worden de statorplaatjes mooi blank aan de binnenkant. Daarna pak ik een draadbundel zoals die uit de kabel van een goede lipopack komt. Deze druk ik dan samen met een wat kleinere as als het gat in de stator door de stator heen. Zo wordt de bundel over de hele lengte tegen de wand gedrukt en maakt deze hopelijk contact met alle statorplaatjes. Het meten is vervolgens makkelijk.
     
  14. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Delft
    ....
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2011
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.125
    Locatie:
    Rotterdam
    Netjes, ziet er heel goed uit.
    Ik ben onder de indruk van de zorgvuldigheid waarmee je deze motor gebouwd hebt.

    TC01, die Marcus 80 hield 170A prima vol, bij 192A begon de krimpkous te smelten (bij hotliner-typisch gebruik). Op een 4.2:1 vertraagde binnenloper, dus aantal schakelbewegingen zal ruwweg gelijk zijn. Wat is een ACC prop eigenlijk?

    Groet,
    Gerben
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.469
    Locatie:
    Druten / NL
    De wikkelkoppen aan één kant eraf zagen. Dan in de oven om hars zacht te maken. Vervolgens met tang de overgebleven wikkelkoppen vastpakken en wikkelingen uit de sluiven trekken. Wel verstandig om de betreffende tand even in een lijmklemmetje o.i.d. te zetten om te voorkomen dat de buitenste blikjes ombuigen.
    Ik had leuke instructieve foto's maar net dat deel is op die site in verbouwing, www.eschmidt.de

    Leve de Google cache, foto's gevonden. De onderhavige motor is wel een maatje groter dan wij gewend zijn:
    http://www.eschmidt.onlineelektro.de/scripts/show.aspx?content=/shop/home/leistung/motoren/drehstrom

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2011
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.392
    Dat schijnen aeronaut Cam Carbon props te zijn, en die hebben de 11x10 folder. Eens kijken van de week of W&W deze op voorraad heeft met een 55 mm middenstuk.
     
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Delft
    Als je wikkelingen wilt verwijderen dan kom je met verhitten idd een heel eind.
    Het probleem is dat je ook alle lijmresten weer van de stator af moet halen.

    Ondertussen is de motor helemaal verschakeld:
    [​IMG]
     
  19. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Delft
    Ready for action :)
    Kv=1270
    Io=2,66A bij 12,12V
    Gewicht: 197gr

    Even ter vergelijking:
    Deze motor heeft 44% meer koper in de stator dan de standaard HK-3026 met Kv 1210.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2011
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.392
    bijkomend voordeel is dat naast dat extra koper er ook nog eens meer lucht door de motor kan langs de wikkelingen om de motor te koelen............
     

Deel Deze Pagina