Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

  1. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Idd, een erg belangrijk voordeel.
    Ben heel benieuwd naar de 1e vlucht, wanneer kunnen we die verwachten?
    De motor krijg je deze week.
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Als ik hem op de siren schroef dan kan dat snel gaan, maar of die dat volhoudt betwijfel ik.....

    Ik heb net enkele gegevens door http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp getrokken en kom uit op 1300 watt...... en een kleine 12000 toeren met een 11x10 prop op 4s lipo..........
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Meer koper in de stator maakt het moeilijker voor de luchtstroom/koeling. Maar, 44% meer koper geeft 30% minder koperverliezen (= warmte), en de koelfan doet ook het nodige om toch goed te koelen.
     
  4. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Het hangt ervan af hoe de motor stock gewikkeld wordt. De wikkeling van de 1210Kv stockmotor bestaat uit 18 draadjes van 0.25mm doorsnee. Dat neemt veel meer ruimte in dan een enkele draad van 1.2mm. Vergeleken daarmee ziet mijn wikkeling er lekker luchtig uit.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2011
  5. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie



    zo te zien op het plaatje is de draad dikker dan 1,2 mm ? (visueel)
    zou de hoogte van de polen maar +- 6 a 7 mm zijn?


    steffe
     
  6. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie



    ron

    door de hoge schakelfrequentie van de regelaar (?? 2kHz ??)....kan er dan al gesproken worden, van het SKIN effekt?

    (of is dat fenomeen meer uitgesproken bij veel hogere frequenties?



    groeten
    steffe
     
  7. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    De statordiameter is 30mm, de polen zijn idd niet zo hoog. Opmeten kan niet meer omdat ik de motor inmiddels heb opgestuurd.

    Laat ik even verwijzen naar een citaat van Ron, post #13:
    powercroco-speedmotor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Chopping (plaatjes) vindt plaats met 8 (16 of 32kHz bij motoren met lagere zelfinductie), dat zijn zo'n beetje de standaardfrequenties. Bij die frequenties treedt geen skin-effect op, ook niet bij harmonische frequenties. Bij ijzer-/slot-less motoren kunnen de windingen met litze draad gedaan zijn. Dit is niet vanwege het skin-effect maar om werverlstroomverliezen in de wikkeldraden te verminderen.

    Zie ook
    Peter Rother Experimente
    -> Torquemax LRK Seite
    -> Skin-Effekt bei LRK-Wicklungen (alleen Duitstalig beschikbaar)
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2011
  9. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    De volgende wikkelklus ligt alweer klaar.
    Ik twijfel nog tussen 1.4 of 1.5mm draad:
    [​IMG]
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De powercroco scorpion 3026 5+4 1,2 YY ligt al hier op tafel. Ziet en voelt perfect aan.

    Van de week maar eens op de testbank zetten en opmeten voor zover ik kom met mijn apperatuur.

    Die nieuwe wikkelklus lijkt me ook wel interesant, hoe en wat en waarvoor (model).
     
  11. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    De nieuwe klus is een Scorpion HK-4225. Ik wil een kv van iets boven de 600.
    Ik ben van plan een proefwikkeling te doen met dunner draad om te kijken waar ik op uit kom.
    Maar eerst moet de persdoorn voor het inpersen van de lagers nog af.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Die filmpjes kende ik al maar ik was vergeten dat je lagers ook met een doppenset kan inpersen.
    Verder met de 4225:
    Deze motor komt in mijn eigen heli (Voodoo 600) i.p.v. de Pyro. Uiteraard is het de bedoeling dat het een upgrade wordt vergeleken met de Pyro :)
    Het leuke van de 4225-kit is dat deze 10 polen heeft t.o.v. de Limited Edition (LE), die je zo kan kopen. De LE heeft "maar" 8 polen, dat betekent dat ik met mijn motor meer koppel kan genereren.
    Vandaag een proefwikkelingetje van een deelmotor gedaan op de HK-4225 met dun draad zodat ik snel de kv-waarde kan bepalen: het gaat dus een 5+6yy worden, dit geeft een gemeten kv van 619.
    Ook deze motor bestaat dus uiteindelijk uit 2 parallel geschakelde deelmotoren.
    Hier een plaatje van de proefwikkeling, dit draait dus ongeveer 7500rpm op 3s:
    [​IMG]

    Nu maar eens kijken welke draaddikte ik er op kan krijgen. Volgens Ralph Okon moet er 1.5mm op passen, maar geen idee of ik dat voor elkaar krijg. Mijn dikste wikkeling tot nu toe is 1.32mm. Hoe dan ook: de bestelling voor 1.5 en 1.6mm draad is geplaatst, je moet tenslotte alle opties open houden :)
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2011
  14. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ondertussen de statordrager maar wat verder bewerkt:
    De eerste bewerking was al gedaan, nl het passend maken van de drager zodat hij strak passend in de stator geschoven kan worden.
    Nu heb ik ook de scherpe randen van het gat waar straks de draden naar buiten gaan, afgerond. Het zou zonde zijn als de regelaar of motor kapot gaat doordat de draden op die plaats doorschuren.
    [​IMG]
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom moest je de statordrager bewerken, te dik???
     
  16. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Bij de kit past de drager nog niet in de stator, je moet dat nog zelf passend maken.
    Ik heb het gat in de stator geruimd en het gouden laagje van de drager afgehaald. Als ik de boel wil verlijmen dan heb ik zo de beste hechting.
    De passing mag niet te ruim zijn, het moet allemaal behoorlijk stroef in elkaar passen want anders loop je kans dat bij bv zo'n proefwikkeltestje als hierboven de stator van de drager in de klok schiet. De magneetkracht is erg fors... aan die dunne draadjes alleen krijg je de stator dan niet meer uit de klok.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je zou een schroef/boutje kunnen indraaien op de overgang van stator naar statordrager, een 'key' verbinding. Eventueel met verzonken kop vanwege (niet) beschikbare ruimte.
     
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Klopt, het kan met een M2 stelschroefje, alleen ik heb geen tap die zo diep kan. Je moet nl onderin de kamer waar het lager komt beginnen met tappen.
    Maar misschien dat ik bij deze motor alsnog een stelschroefje ga toepassen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Wikkeldraad is nog steeds niet bezorgd. Nou ja, dan maar de stator verder aanpakken.
    Ik heb de randen van de glasvezel bescherming wat afgeschuind zodat het dikke draad daar een mooiere bocht kan maken.
    Het is ook gelukt om zo'n stelschroefje te plaatsten, hiermee zou de stator demonteerbaar gemaakt kunnen worden.
    Eerst het tappen van het (M2) draad:
    [​IMG]

    Daarna het stelschroefje erin, deze is 10mm lang, al bijna 2x zo lang als de M2 boutjes waarmee Kontronik de stator van de Pyro700 vast zet. Deze houdt het dus wel uit:
    [​IMG]

    Zo zit hij gemonteerd, het lager komt hier dus bovenop:
    [​IMG]

    Hier nog even een plaatje waarin je kan zien hoe ver het schroefdraad in de statordrager doorloop:
    [​IMG]

    En nu maar wachten tot het koper er is :(
     
  20. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Koperdraad is binnen, meteen een klein proefje gedaan met 1.5mm. Het is pittig, maar ik heb er wel vertrouwen in.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina