Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kv x N = constant (N is aantal wikkelingen)
    Hier zie je dat bij stijgend aantal wikkelingen Kv zal zakken.

    dus ook
    Kv_new x N_new = Kv_old x N_old

    Je weet ook de gewenste nieuwe Kv_new, Doe een quick'n dirty wikkeling van 10 wikkelingen (N_old =10). Bepaal Kv_old. Met die drie getallen kun je het aantal benodigde wikkelingen N_new nu berekenen
    N_new = N_old X Kv_old / Kv_new

    Kv is niet afhankelijk van draaddikte en ook niet van het aantal parallel/gelijktijdig gewikkelde draden/draadjes. Draaddikte beïnvloedt wel toerental-afname bij belasting.
    Kv is wel afhankelijk van:

    • aantal wikkelingen
    • wikkeldiagram
    • verschakeling van de fases: ster, driehoek, DD, YY, ...
    • aantal stator- en aantal magneetpolen
    • stator- en rotor-geometrie
    • stator- en rotor-ijzer soort en dikte
    • magneetsterkte
    • luchtspleet tussen stator en magneten
    • luchtspleet tussen magneten onderling
    • magneetgemetrie
    • magneetplaatsing (skewing)
    • ...

     
  2. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Even een vraagje

    Ik heb hier een hacker a30 14l in mijn angel zitten, deze motor die presteerd goed alleen heeft hij gewoon net iets te weinig power voor het uit een hooven trekken.
    Ook word de motor na de vlucht zo warm dat je hem eigenlijk niet langer als 5sec. Kan aanraken.

    De motor mag maximaal 500watt in 15sec. Hebben

    Ik vlieg hem nu op een 3s2500 25c van hyperion maar heb ook nog een pakket van 6s 2600 35c van hyperion liggen waar ik hem liever op zou vliegen.

    Is het mogelijk om dit type 14 Pools motor van de 800kv naar ong. 450-500kv te wikkelen? Waarbij hij gebruikt kan worden op 6s op een 14" prop?

    Ik zal binnenkort wel even het model op de weegschaal doen met deze accu om te meten hoe veel thrust er nodig is en wat rekenen met de scorpion calc.

    Denken jullie dat dit mogelijk is bij deze toepassing?

    Groeten Robert
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2013
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als je de gegevens van je vliegtuig in een calculator stopt dan wordt meteen duidelijk wat er aangepast moet worden.
    http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm
    Het gaat dus over deze motor?
    http://www.espritmodel.com/hacker-a30-14l-motor-v2.aspx

    Als je de motor nog vast kunt houden kan het nog net maar hij heeft het duidelijk moeilijk en een zwaardere motor zou een verbetering zijn.

    Wat de motor in jouw situatie aan vermogen levert is nog niet bekend.
    Het gewicht van de motor t.o.v. het vliegklare gewicht geeft wel een indicatie over prestaties van de motor.


    Ja dat kan.
    Op de zelfde manier wikkelen met 800/450=1.77X zo veel of 800/500=1.6X zo veel wikkelingen.
    Omdat de motor aan de lichte kant kan zijn is het misschien beter een wat grotere motor aan te schaffen met een passende kv waarde.
    Vuistregel is dat de motor tenminste ongeveer 10% van het vliegklare gewicht moet wegen voor de door jouw vereiste prestaties.;)
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2013
  4. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Scorpion HKIII 4025-YY 4+3 1.8mm

    Hierbij de nieuwe HKIII 4025, herwikkeld.
    Originele wikkeling was 6.5turns met 27strands van 0.29mm draad.
    Dat geeft 11.6mm^2 koperoppervlak.
    Gemeten n spec was 1086rpm/V.

    Mijn uitvoering heeft 4+3turns met 1.8mm draad.
    Dat geeft 17,8mm^2 koperoppervlak, een toename van 53% en nog lekker luchtig.

    Voorkant:
    [​IMG]

    Achterkant:
    [​IMG]

    Vergoten:
    [​IMG]

    Verschakeling:
    [​IMG]

    n spec: 1134rpm/V.
    Gewicht zonder connectors: 376gr
     
  5. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Die 10% is juist het leuke de kist weegt 1.4kg vliegklaar en de motor 143gr
    Door hacker is nu de a30v3 serie die een verbeterde koelfan heeft dus als die uitkomt dan schroef ik er zeker even een nieuwe fan op :)

    Nieuwe motor is heel leuk maar ik vind een motor van 93euro een beetje jammer om op de kast te laten liggen vandaar dat ik hem liever wil laten herwinden.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2013
  6. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Pyro 800: 9+6 YY 1.32mm Kv 375rpm/V

    Weer een Pyro 800, ditmaal de 800-40.
    Originele wikkeling:
    Bij deze heb ik 405Kv gemeten waar 400 is gespecificeerd, heel netjes.
    De magneten waren ook fatsoenlijk verlijmd: duidelijk zichtbare sporen van lijm waar ik bij de eerdere motoren helemaal niks kon vinden.
    De stator had geen schade maar het draad van de stock wikkeling was op 1 punt zo goed als half doorgeknipt door iets...

    Vergeleken met de vorige P800 die ik heb gedaan, valt iets op:
    Ondanks dat bij de nieuwe versie de motordraden 3cm korter zijn en de wikkeling nu wat minder extra koper bevat (56% vs 76% meer), is de nieuwe motor toch zwaarder: 524gr. De 76% versie was "maar" 495gr...
    Ook de Kv valt lager uit dan wanneer ik deze wikkeling met de vorige motor had gedaan. Dat duidt op een betere kwaliteit van de motor. In elk geval is iets in het magneetcircuit beter geworden.

    Dit is de nieuwe wikkeling, 15turns in 9+6 YY met 1.32mm draad. Kv is 375rpm/V:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    HK-5035 7+5-YY 1.7mm 400Kv

    Wederom een HK-5035 met 1.7mm draad. Ditmaal in 7+5 in plaats van 6+6. Kv is opgehoogd van 383 naar 400rpm/V.
    Net als de vorige is deze met name bedoeld voor betere koeling met daarbij wat extra power.
    Het motorgewicht ging van 686gr naar 712gr.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2013
  8. apriliavalerossi

    apriliavalerossi

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Meppel
    En deze vliegt inmiddels als een trein, packs en motor blijven super koel, vliegtijd is langer geworden.. Thanks Bert.:)
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Bert, wat doet een 7+5 meer dan een 6+6 wikkeling? Of is dat puur voor de looks?
     
  10. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Het doet precies hetzelfde. Je kunt in het extreme geval ook 12+0 wikkelen zoals ik met de motor van WimH heb gedaan (was 14+0).
    In geval van de 5035 was 7+5 wat praktischer omdat ik niet met losse draadstukjes hoefde te werken.
    Het heeft dus niks met looks te maken.

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2013
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij gedistribueerde wikkelingen heb je meer koeling van de spoelen, meer draad aan de buitenlucht blootgesteld.
     
  12. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Idd, daarom is een goede verdeling wel prettig.
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ben namelijk al n tijdje zelf aan t wikkelen, met verschillende motoren, en wat ik zelf gebruik is n HK motor met 6+6 winding (1.35mm draad).. maar vroeg me af wat t verschil is..
     
  14. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Heb je meer info, welke motor bv?
    En waar zijn de foto's ;)
     
  15. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Stond tijdje geleden foto op facebook.. toen er nog 1.2mm draad opzat.

    Ben er ook nog niet echt ''goed'' in, maar ik krijg t er omheen en werkend en t vliegt als een tiet...:worship:
     
  16. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    HK-4525 5+7-YY 1.5mm 495Kv

    Weer een HK-4525.

    5+7 wikkelingen (12turns) in 1.5mm. n spec: 495rpm/V.
    Dit is dezelfde wikkeling als in post #39, maar nu met 1.5 i.p.v. 1.4mm draad
    Ter vergelijking:
    12 turns 1.4mm: 18.4mm^2 koperoppervlak.
    12 turns 1.5mm: 21.2mm^2 koperoppervlak. Weerstand: 9.3mOhm gemeten voor YY.

    Het servokabeltje is voor de IISI-RC telemetrie temp sensor, de (gestripte) sensor is op de wikkeling gelijmd.
    [​IMG]

    Beide motoren zijn voor Laurens en gaan in Raptor G4 E720's, we kijken ernaar uit ze te vergelijken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2013
  17. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    HK-5035YY 6+5 1.8mm 433Kv

    Wederom een HK-5035.

    Before:
    Kv: 382rpm/V (YGE 18deg)
    Io: 1,75A @12.5V
    R: 13mOhm
    Verschakeling: Delta
    Multistrand: 24x0.33mm
    Koperoppervlak: 23.6mm^2
    Gewicht: 688gr (waarvan 123gr koper +isolatie: 18% van motorgewicht)

    [​IMG]

    Ik heb ook de generatorspanning gemeten over 2 fases:
    [​IMG]

    After:
    Kv: 433rpm/V (YGE 18deg)
    Io: 2A @12.5V
    R: 7.5mOhm
    Verschakeling: YY
    Monodraad: 1.8mm
    Koperoppervlak: 28mm^2 (+18.5%)
    Gewicht: 728gr (waarvan 163gr koper +isolatie: 22% van motorgewicht)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wederom generatorspanning over 2 fases:
    [​IMG]

    Vooral de golfvorm van de spanning is ronduit opmerkelijk. De sinus ziet er werkelijk prachtig uit en ik vermoed dat het wordt veroorzaakt door de ster-verschakeling gecombineerd met zeer gelijkmatige wikkeling. Ik ben nog aan het uitzoeken of dit ook voor de regelaar voordelen biedt. Als iemand hier meer over kan zeggen dan hoor ik dat graag!
     
  18. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    IISI-RC telemetry, een stukje uitgebreider dan Futaba :D
     
  19. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Oeps, sorry. Is aangepast.
     
  20. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Pyro750 5+4D 1.4mm 516Kv

    Heb de Pyro 750-45 (450Kv) versie binnengekregen:

    [​IMG]

    Before:
    Gemeten: 460rpm/V (YGE 18deg)
    Stator: 44mm diameter, 25mm lengte
    Weerstand: 21mOhm
    No load stroom: 2.35A (@12.4V)
    Massa: 446gr (zonder connectors)
    Magneetbreedte: 9mm --> ~77% bedekking

    De stock wikkeling is gedaan met 1,06mm 5+5, delta. (geen schade door wikkelmachine ditmaal):
    [​IMG]

    Deze wikkeling heeft 8,8mm^2 koperoppervlak, wat zelfs minder is dan de Pyro 700 (9-10mm^2) en vergelijkbaar met de Align 700/750mx...

    De passing van de as in de lagers is strak: het kost wat moeite om de rotor te plaatsen.
    De magneten zijn goed verlijmd en de rotoropening heeft een versteviging, waarschijnlijk gedaan om ongewenste resonanties tegen te gaan. De luchtspleet tussen stator en magneten is 0,4mm.
    [​IMG]

    De Pyro 750 is in het ontwerp geoptimaliseerd voor Delta verschakeling, wat betekent dat er eigenlijk geen voordeel meer bestaat om deze in YY te wikkelen, behalve dat de draaddikte met YY wellicht beter past.
    En het klopt wat ze zeggen: de Pyro750 geeft hetzelfde EMF plaatje met zijn delta wikkeling als Scorpions met YY wikkeling:
    [​IMG]

    Ik heb ook de delta lus van de wikkeling geopend en aan de scope gehangen: in tegenstelling tot delta gewonden Scorpions is hier praktisch geen spanning te vinden: een goede indicatie dat er geen stromen in de delta lus rondlopen die het EMF plaatje verstoren en de efficiëntie naar beneden halen.

    Ik heb de motor in mijn X7 ingebouwd en 9 vluchten gemaakt met de standaard wikkeling en het werkt probleemloos met de YGE 160HV en Vbar governor. Duidelijk minder krachtig dan mijn HK-4530, maar dat was natuurlijk wel te verwachten.
    Hij loopt mooi koel, de ventilator doet zijn werk ook erg goed, dat was op de werkbank al te merken.

    [​IMG]

    Hier de gevlogen setup:
    X7 with Vbar governor.
    Pitch: 13.5deg
    Max rpm @2050rpm
    11t pinion (main gear is 100)
    Lipo's: Gens Ace 5300mAh 25/30C 12s
    Esc: YGE 160HV

    Hier de laatste 3 logs. Typisch 5kW max.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    After:
    Kv: 516rpm/V (YGE 18deg)
    R: 10,6mOhm
    Verschakeling: Delta
    Monodraad: 1.4mm
    Koperoppervlak: 13,85mm^2 (+57%)
    Massa: 463gr (zonder connectors)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook dit weer in de X7 gevlogen (8 vluchten), wederom 3 logs met dezelfde vliegstijl als de stockmotor.
    Nu met 10t pinion i.p.v. 11t.
    Maximum pieken nu duidelijk een stukje hoger (6,5-7kW) en de heli voelt absoluut krachtiger.
    Ook nu geen probleem met de YGE 160HV en Vbar governor. Bail-out werkt ook nog prima.
    De motortemperatuur is ongeveer hetzelfde als de stock wikkeling.
    1950rpm wordt heel goed geregeld (zie laatste log). Met 2050rpm is het minder goed, zeer waarschijnlijk raakt het pwm signaal hier regelmatig de 100%, zodat er te weinig lucht is om na te regelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De motor trekt nu ongeveer dezelfde stroompieken uit de accu als mijn HK-4530 (interne weerstand is nagenoeg gelijk), en hij is zeker krachtig te noemen.
    Maar de 4530 is gewoon nog krachtiger dan de Pyro. Dat is niet zo gek gezien het grote verschil in statorgrootte.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2013

Deel Deze Pagina