Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

  1. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Noord-Holland
    Het is toch NiCk Maxwell met een "C"?? :p haha
    Ziet er goed uit Bert!
     
  2. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    Idd beetje vreemde handtekening, je zou bijna denken dat het een foutje is.
    Ik denk dat ik deze 4235's voortaan maar Nick MaxDekker Editions noem :D
     
  3. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    Align 800Mx 6+6YY 1.4mm 540Kv

    Align 800Mx 6+6YY 1.4mm 540Kv

    Leuke motor om te herwikklen, de magneten zijn lekker breed, watt ong 80% dekking geeft. Dus niet de smalle magneten die je vindt in de 700mx en 750mx (60% dekking).
    De as heb ik vervangen door die van een HK-4530 om het wisselen van de lagers in de toekomst makkelijker te maken.
    Deze motor was voorheen door iemand anders gewikkeld, dus wat de vulling van de fabrieksmotor was kan ik niet zeggen. Maar Align kennende was het erg laag.
    Ik heb de groene coating moeten verwijderen van de stator omdat deze teveel was beschadigd om nog te kunnen gebruiken. Hierdoor lijkt het nu op een Scorpion stator :)

    Hoe dan ook, dit is wat ik ervan gemaakt heb:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kv: 540rpm/V (YGE 18deg)
    Verschakeling: YY
    Monodraad: 1.4mm
    Aantal windingen: 12
    koperoppervlak: 18.4mm^2
    Gewicht: 539gr (zonder connectors)
     
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.637
    Locatie:
    Blijham,Groningen
    Align MX700 480KV

    Voor mijn a.s. schaal project heb ik de standaard Align stock motor MX700 480Kv laten herwikkelen door Powerdekker.....
    Tevens een nieuwe as laten monteren voor het gemakkelijk demonteren en lagers te vervangen
    Dit is de volgende data:

    De data:
    YY wikkeling met 1.18mm draad voor ruwweg 53% meer koperinhoud dan voorheen. Dit is erg mild en zorgt voor voldoende stroombelastbaarheid t.o.v. de standaard wikkeling. De wikkeling is 1-laags uitgevoerd om zo koel mogelijk te lopen.
    Kv gemeten: 474rpm/V.
    Nieuwe as voor makkelijker onderhoud, ingekort op de lengte van de originele Align as.
    Interne weerstand 18,6 mOhm.

    Tevens hierbij de gemaakte foto's

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bedankt Bert...

    Als de boel weer ingebouwd is zal ik hem testen..

    Greetz
    Jeroen
     
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Ik heb net een pyro 700 herwikkeld (was een 7+8YY powerdekker met 436kv) maar vreemd genoeg kom ik met 6+7YY en 18graden timing op 517rpm/V
    op 12graden meet ik wel 503rpm/volt, ik meet nu overigens met 21V (6S lipo) want de 3S lipo heeft de geest gegeven.
     
  6. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    Kan kloppen, ik gebruikte altijd een Plush regelaar en deze blijkt nu toch iets lagere waardes te geven dan een YGE (die ik sinds kort ook als testregelaar heb). De Plush blijkt ong 2% lager te zitten.
     
  7. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    Kontronik Pyro 650

    Pyro 650-62 herwikkeld.
    De motor is in feite een ingekorte Pyro 700:
    De 700 heeft een 3930 stator en de Pyro 650 een 3920 variant. (39mm diameter en 20mm lang)

    Voor:
    Kv: 643rpm/V (YGE 18deg)
    Io: 1.9A @13.5V
    R: 26.7mOhm
    # turns: 7+7
    Verschakeling: Delta
    Monodraad: 0.95mm
    Koperoppervlak: 9.92mm^2
    Gewicht: 291gr

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na: (Ik noem het de Rainbow Edition)
    Kv: 850rpm/V (YGE 18deg)
    Io: 2.5A @13.5V
    R: 11.7mOhm
    # turns: 7+5
    Verschakeling: YY
    Monodraad 1.18mm
    Koperoppervlak: 13.1mm^2 (+32%)
    Gewicht: 301gr

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    HK-4525-YY 5+6 1.5mm, 547Kv

    HK-4525-YY 5+6 1.5mm, 547Kv

    Herwikkelen van een HK-4525 Ultimate Edition naar dezelfde kv met wat meer koperinhoud:

    De stock Kv waarde wordt opgegeven als 520, dat klopte bij de oude Limited Edition wel, maar dat is bij de Ultimate Edition dus niet het geval: ik meet meestal rond de 545rpm/V.

    Vóór:
    Kv: 547rpm/V (YGE 18deg)
    Verschakeling: YY
    Monodraad: 1.4mm
    Aantal wikkelingen: 11
    Koperoppervlak: 16.9mm^2
    Interne weerstand: 9.9mOhm

    Dit is de standaard wikkeling, 1,4 mm draad:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Na:
    Kv: 547rpm/V (YGE 18deg)
    Verschakeling: YY
    Monodraad: 1.5mm
    Aantal wikkelingen: 11
    Koperoppervlak: 19.4mm^2 (+15%)
    Interne weerstand: 9mOhm (-10%)
    Gewicht: 500gr (zonder connectoren)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2014
  9. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    HK-4020 YY 6+5 1.32mm, 1050Kv (8-poler)

    HK-4020 YY 6+5 1.32mm, 1050Kv (8-poler)

    Herwikkelen naar een hogere kv-waarde met verbeterde koeling:

    Vóór:
    Kv: 924rpm/V (YGE 18deg)
    Verschakeling: Delta
    Multistrand: 24x 0.23mm
    Aantal wikkelingen: 12
    Koperoppervlak: 12mm^2
    Interne weerstand: 14.8mOhm

    Helaas geen foto's..

    Na:
    Kv: 1050rpm/V (YGE 18deg)
    Verschakeling: YY
    Monodraad: 1.32mm
    Aantal wikkelingen: 11
    Koperoppervlak: 15mm^2 (+25%)
    Interne weerstand: 8.7mOhm
    Gewicht: 283gr (zonder connectoren)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    S-4025-16 Y 5+5 1.5mm, 337Kv (14-poler)

    S-4025-16 Y 5+5 1.5mm, 337Kv (14-poler)

    Reparatie van een uitgebrande motor doordat de gebruikte varioprop per ongeluk met teveel spoed was ingesteld.

    Vóór:
    Kv: 332rpm/V (Scorpion opgaaf)
    Verschakeling: Delta
    Multistrand: 18x 0.25mm (Scorpion opgaaf)
    Aantal wikkelingen: 17 (Scorpion opgaaf)
    Koperoppervlak: 15mm^2

    [​IMG]

    [​IMG]

    Grootste risico is oververhitting van de magneten, maar de magneetsterkte leek nog dik in orde. Elke degradatie van de motor (magneten, ijzer) zal uiteindelijk resulteren in een (te) hoge kv. Met deze wetenschap kan achteraf altijd nog gechecked worden of de motor niet te lijden heeft gehad van de hitte.

    Na:
    Kv: 337rpm/V (YGE 18deg)
    Verschakeling: YY
    Monodraad: 1.5mm
    Aantal wikkelingen: 10
    Koperoppervlak: 17.7mm^2 (+17%)
    Interne weerstand: 29.3mOhm
    Gewicht: 339gr (zonder connectoren)

    De kv waarde komt uit zoals verwacht, dus de motor is nog helemaal OK.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    Update motorlijst

    Een nieuw overzicht van de motoren in deze draad:
    (De lijst is gesorteerd per merk en motorgrootte, de kleinste bovenaan)

    Align
    Align 600MX-YY 6+8 1.06mm, 488Kv
    Align 700MX-YY 7+7 1.18mm, 480Kv
    Align 700MX-YY 6+7 1.25mm, 510Kv
    Align 700MX-YY 6+6 1.32mm, 554Kv
    Align 750MX-YY 5+6 1.6mm, 530Kv
    Align 750MX-YY 6+9 1.4mm, 390Kv
    Align 800MX-YY 6+6 1.4mm, 540Kv

    Kontronik
    Pyro 600-YY 4+4 1.18mm, 1234Kv
    Pyro 650-YY 7+5 1.18mm, 850Kv
    Pyro 700-YY 6+7 1.25mm, 504Kv
    Pyro 700-YY 7+8 1.18mm, 440Kv
    Pyro 750-D 5+4 1.6mm, 528Kv
    Pyro 750-D 5+4 1.4mm, 516Kv
    Pyro 800-Y 5+5 1.6mm, 282Kv
    Pyro 800-YY 9+6 1.32mm, 375Kv
    Pyro 800-YY 8+6 1.4mm, 414Kv
    Pyro 850-YY 5+5 1.6mm, 470Kv

    Scorpion
    HK-2221-YYY 16turns 0.8mm, 3750Kv
    HK-3026-YY 4+5 1.2mm, 1270Kv
    HK-4020-DD 5+6 1.5mm, 1980Kv
    HK-4020-YY 6+5 1.32mm, 1050Kv
    HK-4020-YY 7+7 1.32mm, 893Kv
    S-4020-DD LRK 14turns 1.4mm, 1010Kv
    S-4020-DD 7+7 1.4mm, 1030Kv
    S-4025-Y 5+5 1.5mm, 337Kv
    HK-4025-YY 4+5 1.6mm, 1080Kv & 1111Kv
    HK-4025-YY 8+10 1.18mm, 563Kv
    HKIII-4025-YY 4+3 1.8mm, 1134Kv
    HK-4035 V2-YY 4+5 1.6mm, 800Kv
    HK-4035 V2-YY 5+6 1.5mm, kv 528Kv
    HKIII-4035-YY 5+6 1.4mm, 510Kv
    HKIII-4035-YY 5+6 1.6mm, 500Kv
    HK-4225-YY 5+6 1.5mm, 630Kv
    HK-4225-YY 6+9 1.18mm, 470Kv
    HK-4225-YY 6+7 1.32mm, 530Kv
    HK-4225-YY 6+7 1.4mm, 540Kv
    HK-4235 Nick Maxwell Edition-YY 10turns 1.6mm, ~500Kv
    HK-4525-YY 5+7 1.5mm, 495Kv
    HK-4525-YY 6+5 1.4mm, 549Kv
    HK-4525-YY 6+5 1.5mm, 547Kv
    HK-4525-YY 6+6 1.4mm, 516Kv
    HK-4530-YY 5+5 1.5mm, 495Kv
    HK-4530-YY 7+8 1.32mm, 332Kv
    HK-4530-YY 5+6 1.4mm, 448Kv
    HK-5020-YY 8+11 1.25mm, 442Kv
    HK-5020-YY 9+8 1.32mm, 498Kv
    HK-5035-YY 6+6 1.7mm, 390Kv
    HK-5035-YY 7+5 1.7mm, 400Kv
    HK-5035-YY 6+5 1.8mm, 443Kv
    HK-5035 600Kv -COMING-

    Quantum
    Quantum 4120-YY 5+5 1.5mm, 1233Kv
    Quantum 4530-YY 6+5 1.32mm, 419Kv
    Quantum 4530-YY 4+5 1.4mm, 518Kv

    Noname
    C05m-Y 5+5 0.29mm, ~9800Kv
     
  12. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    HKIII-5035 YY 11t 390kv 1.7mm

    HKIII-5035 YY 11t 390kv 1.7mm
    Voor een mikado Xxtreme 800

    De HKIII (met geribbelde rotor) heeft de zgn EVO stator vorm, met minder ruimte voor het koper, vergeleken met de oude versie met gladde rotor.
    Voordeel is dat de stator maximaal gevuld kan worden zonder risico op verzadigingseffecten.

    Voor:
    Kv: 404rpm/V (YGE 18deg)
    Io: 2.15A @13.4V
    R: 11.8mOhm
    Verschakeling: Delta
    Multistrand: 9.33 turns met 22x0.33mm draadjes
    Koperoppervlak: 17.5mm^2
    Gewicht: 713gr zonder connectors

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na:
    Kv: 390rpm/V (YGE 18deg)
    Io: 2A @13.4V
    R: 9.0mOhm
    Verschakeling: YY
    Monodraad: 11 turns met 1.7mm draad
    Koperoppervlak: 25mm^2 (+42%)
    Gewicht: 765gr zonder connectors

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    HKIII-5035 DD 581kv 13t 1.6mm

    HKIII-5035 DD 581kv 13t 1.6mm

    Even wat anders, deze is bedoeld voor gebruik in een ducted fan
    Dubbel delta verschakeld en gewikkeld met 6 identieke wikkelgroepen.
    Elke fase heeft 4 draden.

    Voor: (ziet eruit als die in de vorige post)
    Kv: 404rpm/V (YGE 18deg)
    Io: 2.15A @13.4V
    R: 11.8mOhm
    Verschakeling: Delta
    Multistrand: 9.33 turns met 22x0.33mm draadjes
    Koperoppervlak: 17.5mm^2
    Gewicht: 713gr zonder connectors

    Na:
    Kv: 581rpm/V (YGE 18deg)
    Io: 3.2A @13.4V
    R: 4.0mOhm
    Verschakeling: DD
    Monodraad: 13 turns met 1.6mm draad
    Koperoppervlak: 26mm^2 (+48%)
    Gewicht: 777gr zonder connectors

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    Pyro 750-56 (8 turns 1.7mm)

    Hierbij het herwikkelen van een Pyro 750-56 naar maximum draaddikte wat ik aankan: 1.7mm. (de Competition versie heeft 1.6mm draad)
    Hij gaat gebruikt worden in een Goblin Speed.

    Voor:
    R: 13mOhm
    Verschakeling: Delta
    Monodraad: 8 turns met 1.2mm draad
    Koperoppervlak: 9.05mm^2
    Gewicht: 450gr (zonder connectors)

    Typisch uiterlijk van de stockversie (geen Competition):
    [​IMG]

    Na:
    Kv: 580 rpm/V (YGE 18deg).
    R: 7.8mOhm
    Verschakeling: Delta
    Monodraad: 8 turns met 1.7mm draad
    Koperoppervlak: 18.1mm^2 (+100%) (+18% vergeleken met Competition versie)
    Gewicht: 494gr (zonder connectors)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2014
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.215
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Heeft die 10 of 14 magneetpolen? Met 10magneetpolen minder ijzerverliezen, en dat kon bij ducted fan toerentallen wel eens merkbaar zijn.

    Nog een layout suggestie: de voor en na achter direct na elkaar zetten, vergelijkt makkelijker zonder te hoeven scrollen.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2014
  16. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Delft
    Het is een 10-poler.

    Layout suggestie klinkt goed, alleen ik wil geen gehannes met spaties. Als er een makkelijke manier is om een tabel aan te maken dan hou ik me aanbevolen.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.215
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Je was me voor, inderdaad gekl**t met spaties. Je moet tabel dan in monospace zetten (Courier), maar helaas slikt forum een overmaat aan spaties juist weer in (meedenkende software, grrrrrrrrrrr!)
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.215
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    10.958
    Locatie:
    Woerden
    Sorry dat ik een beetje inbreek maar ik heb een "probleempje". Al geruime tijd geleden heb ik door een dommigheidje een motortje "gesloopt". Om dat op te lossen moet ik het opnieuw wikkelen. De oude wikkelingen heb ik er al af maar ik krijg het ijzerpakket niet van de ashouder af.
    Het gaat om dit motortje.

    [​IMG]

    Kan iemand mij vertellen hoe ik het ijzerpakket van de ashouder af kan krijgen zonder dat ik de zaak verniel of beschadigt?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.215
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Verdikkie, het was toch mijn eer te na ... Gaat nog net niet helemaal goed doordat ik voor Kv, Io en Rm pers'e kleinste letter voor subscript wil gebruiken.

    Met dank aan Ad Bakker - MBF voor zijn speciale tekens pagina met sub-/superscript karakters en nog wat Griekse rommel:
    adhenniebakker.nl/Unicode

    Code:
                     Voor            Na
    K[SIZE=1]v [/SIZE] (rpm/V)       404 (yge 18°)   581 (yge 18°)
    I[SIZE=1]o [/SIZE] (A)           2.15 @13.4V     3.2 @13.4V
    R[SIZE=1]m [/SIZE] (mΩ)          11.8            4.0
    Schakeling       Δ               ΔΔ
    Draad (turn,mm)  9.33, 22x0.33   13, 1.6
    Koper opp.(mm²)  17.5            26 (+48%)
    Gewicht (gr)     713 no conn.    777 no conn.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2014

Deel Deze Pagina