Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.113
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Bij/na kortsluiting verwacht ik eigenlijk meer problemen, bijvoorbeeld eindtrap van regelaar grondig aan gort. Was de belasting niet te hoog?
    Als alleen de aansluitdraden beschadigd zijn, hoef je alleen maar nieuwe aan te solderen. Denk eraan dat de koperkdraden lak-isolatie hebben, vergeet niet die te verwijderen.
    Zie je verkleuringen van de draad in/op de spoelen in de motor (foto's??) dan helemaal opnieuw wikkelen.

    Herverwikkelen kun je ook zelf doen, je krijgt dan een betere, koelere motor, met hoger rendement waardoor motor meer vermogen kan verwerken. Nu niet meteen enthousiast kniptang en soldeerbout ter hand nemen om de oude wikkelingen verwijderen, want eerst de huidige wikkelgevens bepalen:
    Electric Motor Design and Construction subforum - RCG

    Several motor tests
    1. Opening an outrunner for visual inspection
    2. Drytesting brushless motors - WFF (RCG user vollrathd)
    3. Overheated magnets result in lower magnet strength (irreversible! :(), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv cubed :eek:
      Higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current ⟲⟲⟲ etcetera etcetera, temperature runaway [​IMG]
    4. Determining whether magnets still have original strength, by determining whether Kv motor parameter (in rpm/volt) is still the same, several simple straightforward methods.
      www.bavaria-direct.co.za → motor constants
    5. Generator test, only using a power drill and a voltmeter
      (Re)winding and building motors - RCG (sticky) → opening post → #40 Generator test
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2017
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.113
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Laatst bewerkt: 28 dec 2017
  3. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    650
    Locatie:
    Delft
    Ha thanks, dat photobucket ineens een kapitaal rekent voor doorlinken van foto's is echt een lage streek. Ik zal tzt eens kijken of ik het kan fiksen.
    Ralph heeft inmiddels pb.
     
  4. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Rhoon
    Het wikkelen laat ik over aan iemand die daar al wat meer ervaring heeft deze keer.

    Ik maak me nu wel zorgen om de eindtrap van de regelaar. Geen idee of de belasting te hoog was, want ik vloog redelijk rustig. Paar loopings en zachte tic tocs.

    Ik vraag me af hoe ik de eindtrap van de regelaar nu kan testen.
    Waarschijnlijk pak ik een kleine (goedkope) motor dat ik over heb en kijk of die het doet op 3s ofzo. Als dat goed werkt dat zou (denk ik) de eindtrap goed moeten zijn toch?
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.169
    Locatie:
    Rotterdam
    Nioet noodzakelijk. Beste is de krimpkous/behuzing verwijderen en kijken of er geen fets doorgebrand zijn. Soms branden er een paar maar niet alle fets door.
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    10.943
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer de fet's doorbranden vormen ze nagenoeg altijd een kortsluiting. Als er een paar kapot zijn en nog een aantal heel, wat heel goed kan, zal de regelaar in z'n geheel niet meer werken. De kans is dan heel groot dat hij een kortsluiting vormt.
    Door te lange kabels naar de accu en te weinig condensatoren om dat te compenseren kunnen er flinke spanningspieken over de fet's ontstaan. Die hoge pieken kunnen de gate barrière in de fet slopen (allemaal erg technisch, weet ik). In zulke gevallen zal de fet meestal geen kortsluiting vormen, hij werkt alleen geheel niet meer. Dat is heel lastig door te meten, alleen wanneer je de fet verwijdert en in een testschakeling plaatst of met een speciale tester door meet kom je daar achter.
    Zijn niet alle fet's kapot dan is het wel een goed idee om alle fet's te vervangen. De kans is groot dat de fet's die nog heel zijn toch een "tik" hebben gehad en na verloop van tijd ook de geest geven.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.113
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    ... dan toch alle FETs vervangen, want ze hebben allemaal een stevige dreun gehad. Het zal daardoor niet lang duren voor de onbeschadigde FETs het loodje leggen. Op het meest beroerde moment natuurlijk.
    Op elke brushless regelaar zit een zes-voud aan FETs. Deze zijn niet hetzelfde, het zijn twee verschillende types.

    Meer info/achtergrond
    Extend motor wires, and keep the battery wires short. Keep controller close to battery.
    too long battery wires will kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG

    Contents
    • Solution I & II, rules of thumb
    • Problem
    • Capacitor type & polarity (orientation!)
    • How & where (not) to add extra capacitors
    • DIY capacitor pack pictures
    • Capacitor & pack suppliers
    • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
    • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2018
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    10.943
    Locatie:
    Woerden
    Ron, heb je de laatste regel van mijn reactie wel gelezen. ;);)
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina