Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is vanwege dat zuur, paracetamolgebaseerde pijnstillers werken niet.

    Geen idee.
     
  2. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Vergoten, getest en klaar:
    [​IMG]

    De kv waarde is 1980, getest op 3s.
    Elke deelmotor heeft een met rode en zwarte krimpkous gemarkeerde aansluiting, zodat je de drie fase aansluitingen makkelijk kan herkennen.
    Als je twee regelaars gebruikt moeten beide regelaars (met exact dezelfde setup uiteraard) dezelfde kleurverdeling hebben bij het aansluiten.
    Als je 1 regelaar gebruikt hoef je alleen maar de fasedraden met dezelfde kleur samen te voegen.
    De motor gaat vandaag op de post.
     
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Toppie!!!

    De vertraging ligt klaar om gemonteerd te worden. Ik denk dat ik hem eerst maar eens op 1x P125 ga zetten met 5S en een kleine prop. Kijken wat er gebeurd. Als de regelaar geen problemen heeft met de schakel bewegingen, dan zal ik even moeten denken wat ik ga proberen voor het echte vermogen. Ik heb de limiet van de P180 nog niet gevonden dus lijkt mij 2x P125 of 2x ICE 200 een beetje overbodig.

    Nogmaals mijn dank!
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij dubbele regelaar eerst alleen met regelaar A aangesloten rechtsom laten lopen, regelaar A helemaal loskoppelen, vervolgens regelaar B aansluiten en ook draden zo aansluiten dat hij rechtsom loopt.
     
  5. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ron, ik geloof dat Bert dit al voor mij heeft uitgevogeld. Maar ik zal het zeker eerst even checken voor dat ik bijde regelaars aansluit. Dat heet, als ik wel met twee regelaars ga werken want een enkele P180 is goedkoper en minder risico. Op dit moment is de Lipo de zwakke schakel.

    Zie; Attachment browser: Grafiek2.gif by jjmouris - RC Groups

    [​IMG]
     
  6. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Zie ik daar 2,5V per cel? Idd behoorlijk heftig.
    Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de motor, hij is onderweg.

    Bert
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Met een belasting van 145C verbaast het me niet zo dat de accu door z'n hoeven gaat, dat is wel een beetje veel van het goede. Wel gaaf dat de CC180 het uithoudt op 6s en deze stromen, ik heb ooit een piek gezien van 580A, toen een motor stuk liep, maar dat was slechts eenmalig (gelukkig). De CC180 heeft het overleefd. (had ie als gemodifceerde regelaar trouwens niet overleefd, de ingangsspanning daalde onder de 10V).

    Groet,
    Gerben
     
  8. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ach ja, ik ben niet van plan deze motor zo zwaar te belasten hoor. Denk dat ik het onder de 6KW hou en eerst maar eens met 4KW. Bij dat soort belastingen ligt het voltage rond de 20V = 3.3V per cell.

    Nu eerst maar eens even wachten op de postbode.

    :)
     
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Leuk al die grafieken, maar mij zeggen ze niks als kleurenblinde..................:confused:

    en begin svp nu niet met die blauwe lijn is..... want ik zie meerdere blauwe lijnen en dat geld voor alle lijnen. Alle kleuren lopen door elkaar bij mijn kleurenblindheid.
     
  10. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik dacht dat Wolf Fickensher ook kleurenblind was, kan geen andere reden verzinnen voor die onzettend vieze groene modellen van hem. :)

    Wat betreft de grafiek die ik daar poste, elke kleur is een apparte klim vlucht. Elke klim is netjes naast elkaar gezet zodat je mooi kunt zien wat het gemiddelde is. Je hoefd dus geen kleuren te zien om die grafiek te lezen.
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens zeggen is Kawasaki Groen de best zichtbare kleur in de lucht.

    Groet,
    Gerben
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074

    Dank je Jos, dat maakt al veel meer duidelijk hier.

    Soms zie ik van dit soort grafieken met alle waardes erin en die zijn voor mij dan niet meer uit te pluizen. Dan moet ik vrouw of zoon charteren om ze te kunnen lezen.
     
  13. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hierbij nog een filmpje van vanmiddag van mijn heli met de HK-4225 met 1.5mm draad.



    Ik vlieg hier met 1600 en 1800rpm.
    Het is verbazingwekkend wat je met deze toerentallen al kan, de standaard pyro700-52 motor had hier duidelijk meer headspeed voor nodig.
    Enig "nadeel" van de wikkeling is dat hij behoorlijk warm wordt, vanmiddag 62graden gemeten op de motorplaat (buitentemperatuur 13 graden).
    Maar dat was natuurlijk wel te verwachten met de enorme koperberg binnenin, zonder ruimte voor ventilatie :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mooi gevlogen, en zo te zien inderdaad een goed gemaakte motor. Enig idee of de riem van de motor nog last kan krijgen van de hitte?
     
  15. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Nee de pinion is nauwelijks warm, dus de tandriem heeft nergens last van.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bovendien, tandriem draait in koele lucht.
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dekker, je geeft aan dat je nu meer vermogen hebt, heb je ook het gevoel dat je rendement hoger is, oftewel, kun je langer vliegen met dezelfde accu?
    Beetje lastig in te schatten wellicht met deze vliegstijl, kan me voorstellen dat de verbruikte capaciteit van vlucht tot vlucht verschilt, maar ben toch benieuwd of je er iets over kunt zeggen.

    Groet,
    Gerben
     
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Nee, ik merk geen invloed van een veranderde rendement op de vliegtijd, daarvoor moet je echt een vergelijkende belastingsmeting (liefs meerdere) op een testbank doen, en die heb ik niet.
    De bladkeuze (SAB 620mm of Edge 603mm) en de vliegstijl maken meer verschil in vliegtijd, dat scheelt al makkelijk een minuut.
     
  19. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik zal zo even de video bekijken, vindt exteeeem heli vliegen altijd wel leuk om te zien maar zelf bak ik er niks van.

    De motor is gearriveerd!! :) Hij ziet er prima uit en het is zeker wat ik verwacht had.

    Nog beter, hij past denk ik wel met vertraging in de FVK Absolute romp voor het static testen. Verder past hij natuurlijk niet in een Avionik B08 neus maar hij past wel waar de accu zit en dat betekend dat het frontaal oppervlak van de romp niet zo heel groot hoeft te zijn om deze motor te plaatsen.

    Tja, eigenlijk is het toch een beetje een geheim project waarbij er nu al veel te veel info op dit forum en ook op het duitse forum is geplaatst. Ik zal dus wel vertellen of de motor werkt in mijn toepassing maar of hij beter of slechter is dan een tradionele F5B setup ga ik denk ik niet bekend maken. Laat die duitsers dat maar lekker zelf proberen als ze het willen weten.

    Een klein puntje van aandacht, de C clip die voor op het lager zit is zo groot dat een standaard P32 spacer er niet vrijlopend op past. De vier schroef gaten zitten zoals verwachting wel op de juiste plek. Ik denk dat ik dus even de clip moet verwijderen en aanpassen. Is er misschien een ander soort clip die ik kan gebruiken?

    Groet, Jos
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wowww, Bert ben jij de piloot in die video?!

    Dat is echt wel heel goed sturen!!!

    :)
     

Deel Deze Pagina