Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Bij de afwerking komen bovenop de potten een "rekje".
    Worden gemaakt van 0,8 mm draad, en dus heel voorzichtig soderen om te voorkomen dat andere delen weer lossen.
    Op de foto valt me nu op dat hier en daar nog wel wat correcties nodig zijn...

    Dan moet ik aan de basis onderaan nog rondom een rand maken. Hiermee zijn de originele potten op de fundatie vastgebout.
    Nog even overdenken hoe dit het beste is te doen...waarschijnlijk moet toch weer de zaag erin...
    Deze week eens wat uitproberen...

    IMG_2106.JPG
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  2. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Mooi gesoldeerd Jan, lijkt wel of het gelast is, helemaal top!!
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Die rand/flens, die er onder aan moet komen is dat een geklonken hoekstaal? MIsschien te maken door een strookje er omheen en een plaat(je) eronder. Hoef je niet te zagen en vooraf alleen iets van de onderkant schuren of vijlen. Zal je best wel lukken. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2016
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas .
    In een eerdere post 28 staat een foto van deze potten. Dat verklaard alles denk ik..
    Ik heb nu voor de pot de totale hoogte aangehouden vanaf de bodemplaat. Alleen zit deze flensrand er net boven, en eigenlijk is dat de onderkant van de pot . Onder deze flens zit een opvullende hoogte met dezelfde vorm als de pot. En daarop zit de echte pot met bouten vast.
    Door de totale hoogte aan te houden dacht ik de rand eromheen te maken, maar nu ik zover ben denk ik dat ik er beter een plaatje onder kan maken en er dan een verhoging eronder te maken.
    En in dat geval moet ik toch de hoogte van de pot wat terugbrengen..
    Gaat zeker wel lukken..., maar ook nu wordt de constructie dan toch weer anders als eerst gedacht...
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2016
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Enig idee waarom deze "mosterdpotten" in het echt demontabel moesten zijn? Ziet er uit als een flensverbinding. Of zou er binnen in de potten nog een mechaniek hebben gezeten. Ben geen visserman en ken de functie van die dingen niet. Is het niet mogelijk om van een roodkoperen strip er een "flens"omheen te trekken? Desnoods sla je een eind koperdraad (van voldoende dikte) plat. Hoef je ook geen corrosie meer te imiteren! Ja, ik roep maar iets natuurlijk. Hoef je aan die conische stukken niet meer te zagen. Kijk maar of je er iets mee kunt. Gr. Klaas.
     
  6. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Jan, dit lijkt mij inderdaad de netste en beste oplossing.
     
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, Ernst.
    Bedankt voor het meedenken. Klaas je hebt de foto's bekeken..
    Ik denk eigenlijk niet dat ze demontabel moesten zijn, want het zijn volgens mij ook geen aangedreven rollen.
    Maar ik zie op foto's ook (ruwe) openingen in de potten, Aan beide kanten, en welke functie die gaten hebben weet ik ook niet.
    Wie het weet mag het zeggen..

    Beide potten hebben hun hekwerk intussen.
    En ik heb besloten om er toch een paar mm van onder af halen, Er dan op een plaatje onder te solderen en vervolgens de rand afwerken om het geheel daarna met vulplaat eronder weer op hoogte te brengen. .
    Lijkt me makkelijker dan om er een passende rand er omheen maken.
    Dan wil ik nog wel proberen om ook de ribben erop te solderen.
    Nog een reden om voor een plaat te kiezen is dat dit strakker is , maar ook meer massa heeft. Dan zal bij het solderen van de kleine ribben een voordeel moeten geven.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Bedankt voor je reactie. Net als Ernst stelt wordt het netter en je voelt zelf het best aan hoe je het zou kunnen doen. Gr. Klaas.
     
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Afgelopen dagen de mostertpotten afgemaakt. Inderdaad ingekort, een plaat eronder en als laatste de versterkingen gesoldeerd . Zo zijn ze geworden. Op de foto zie je hier de voorkanten. Daarvan zal straks in de opstellingen eigenlijk niet veel van te zien zijn...
    ..
    image1 (2).JPG

    Hieronder dan in de toekomstige opstelling naast de mastvoet.
    Hier ook te zien dat de rand bovenop de potten bij de mast onderbroken is .
    image1.JPG
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  10. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Prachtig Jan,ik ben sprakeloos:thumbsup:
    Heel mooi verweerd!
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    wauw , ik dacht dat het tweede prentje het 1/1 vb was en dat er daarna nog een foto kwam , maar nee......
    Jakkes dat heb je weer mooi gedaan.
     
  12. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Jan ,wat erg mooi weer ziet er fantastisch uit het word een top model :thumbsup:
     
  13. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Jan,

    Wat voor soort verf heb je gebruikt voor het geel van de opbouw (merk en kleurnummer)
    Momenteel ben ik bezig met een kabeljauw trawler (Evelyn Rose van Billing boats) en de kleur geel die je gebruikt heb is exact de kleur die ik zoek voor mijn bootje.
    Je trawler ziet er trouwens geweldig uit en ik hoop dat ik hem ook zo mooi verweerd krijg als die van jou.

    Sjouke
     
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Sjouke,
    Ik bouw de kleur op in verschillende fasen. Alles met de airbrush.
    Eerst gebruik ik een gewone grijze primer uit een spuitbus.
    Daarna het geel. Ik gebruik daarvoor als basis Ral 1002. Zijdeglans, waterverdunbaar en gewoon bij de schilder vandaan. E.e.a dat het net gedekt is.
    Daarna komt de eerste verwering er overheen.
    Daarvoor gebruik ik bijv. roestbruin en roodbruin. Die meng ik met het geel en spuit ik dan min of meer willekeurig over het geel. Ook weer zo dun mogelijk en nauwelijks zichtbaar en is alleen om de oppervlakte te breken.
    Bij hoeken, deuren, en onder luifels mag je dan iets meer opzetten, maar het mag nooit opvallend zichtbaar zijn. Beter te weinig dan te veel..
    Door deze kleurnuances wordt het allemaal wat levendiger.

    Als laatste maak ik alles nog iets bleker met heel sterk verdunde witte verf . Ook weer zover verdund dat het nergens opvalt. Deze wit waas versterkt het effect van verouderende verf onder invloed van zeelucht, zout water, zonlicht.En daarna breng ik de roest accenten aan.
    Ik ben dit ook pas bij dit model gaan doen. Is meer een kwestie van gewoon maar doen., want het kan niet fout gaan.
    Vooral dunne laagjes opzetten. En als het niet naar je zin is, gewoon de vorige laag weer opzetten en opnieuw beginnen.
    Soms spuit ik ook makkelijk tot 10 lagen voordat het naar mijn zin is. Vooral roest is er in heel veel kleuren..
    Succes.
     
  15. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Jan,
    Je hebt er weer wat mooie spulletjes bij gemaakt, complements hoor!
    Ik ben benieuwd naar de helling, word die ook werkend of hou je die statisch?
    Groet Dennis
     
  16. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Jan,

    bedankt voor je toelichting.

    Ik hoop dat het zo mooi wordt als bij jou.
    Vergt heel veel geduld, denk ik. :confused:
     
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Tijdens de afgelopen vrije dagen veel tijd kunnen besteden aan de hobby..
    Hier wat foto's van de gemaakte vorderingen..

    Als eerste de twee draadgeleiders gemaakt om de kabels van de netten vanaf het achterschip te geleiden naar de mosterpotten.
    Deze komen voor op het dek tegen de gangboorden. (zichtbaar is dat de fundaties zijn aangepast aan de zeeg en de dekrondte).

    IMG_2145.JPG

    Daarna heb ik de ladder in de voormast gemaakt (messing rechthoekig profiel 2 x 1 mm met rond 1 mm voor de sporten) en gemonteerd op de mast en daarna de mast fundatieplaat, de mastvoet en de mast gespoten en verouderd..
    Ook staan hier de twee geleiders op hun plaats..

    IMG_2175.JPG

    Nog wat details..

    IMG_2188.JPG
    IMG_2189.JPG

    Tussendoor ook de fundatieplaat en de houten roosters van de grote lier afgemaakt..
    Op deze fundatie, en ook die onder de mastvoet, voor het eerst geexperimenteerd met verweren met zoutkorrels.

    IMG_2170.JPG
    IMG_2173.JPG

    Wordt vervolgd..
     
  18. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Jan,
    Ik ben sinds kort lid van dit forum, en bewonder de manier waarop jij je model verouderd. Het ziet er heel natuurgetrouw uit. Ik ben zelf net begonnen met een oorlogschip van begin 20e eeuw, en naar mijn mening is dit schip uitermate geschikt om veroudering toe te passen. Dit verouderen is één van de technieken die voor mij nieuw zijn en wil toepassen op dit studieproject van mij... Ik heb hier in ieder geval een goed voorbeeld van ;)
    Succes met de verdere bouw!

    Vriendelijke groet, Ronald
     
  19. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    De houten vlonders, zijn ook weer mooi verweerd:thumbsup:
     
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ronald,
    Ik heb al eerder geschreven. Verouderen/verweren is een kwestie van oefenen en gewoon maar doen. En vooral veel foto's bekijken van roestige delen.
    Voor mij is dit ook het eerste model dat ik zo doe en ik heb mezelf dit ook maar aangeleerd in de afgelopen twee jaar.. Maar het is echt heel leuk om te doen.
    Er staan heel veel verschillende technieken op het internet. Vaak over treinen, vliegtuigen en tanks , en minder vaak over schepen, maar de basis technieken zijn zeker leerzaam. Waar je wel rekening mee moet houden zijn bijv.:

    1) De plaatsen waar roest zit moeten op een of andere manier "logisch" zijn. Probeer je voor te stellen hoe bijv. het water op en over het schip "loopt".
    2) Roest is er in heel veel kleuren. Als regel: Hoe ouder, hoe donkerder.
    3) Roest op schepen verschilt enorm per type schip. Het moet passen bij het type schip.
    Mijn trawler is Frans en deze (en ook zeker Engelse) zijn/waren meestal veel roestiger dan bijv. de Nederlandse vissersvloot. Maar bijv. op jachten zit
    (vrijwel) geen zichtbaar roest.
    4) Marine schepen worden goed onderhouden en hebben daardoor veel minder "oud" roest.
    Kijk hiervoor bijv. naar de prachtige verslagen van Edwin van Leeuwen en Paul Burghoorn. (waarin ze ook uitleggen hoe zij verouderen).
    5) Probeer verschillende technieken ook gewoon zelf uit. Verschillende onderdelen op het schip vragen een verschillende aanpak.
    Roest op een mast (meestal erg plaatselijk en het gevolg van lakschade ) is echt anders dan roest op een dek. (oppervlakkige roest en met delen die
    worden belopen)
    6) Neem de tijd. Dat doet echt roest uiteindelijk ook......
    Ikzelf maak de eerste verweringen (met de airbrush) met een redelijk lichte roestbruin kleur. Daarna in stapjes (en op zorgvuldig gekozen plaatsen) de accenten met steeds donkerder kleuren. Als laatste accentueer ik veel details met olieverf. (met penseel en met platte kwast)
    Daarover gaan er strooisels dat ik heb gemaakt van verschillende roestkleurige pastelkrijten. Dat strooisel blijft mooi plakken aan de olieverf en geeft
    een passende oppervlakte structuur. Nadat alles droog is aflakken (airbrush) met blanke lak. (Ik meng daarvoor 2 delen mat met 1 deel glans).
    7) Sommige randen kun je dan nog extra accentueren door deze met witte olieverf te drybrushen. Vooral op donkere onderdelen is het effect hiervan
    prachtig.

    Al met al gaat in het verweren bij mij intussen al veel meer tijd zitten dan in het lakken van de basiskleuren.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2017

Deel Deze Pagina