Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Goeie oplossing Jan.
    Ikzelf kan voor een eerlijke verdeling gebruik maken van het commando " Divide" in het tekenprogramma waarmee ik werk.

    Maar nogmaals hoe jij het opgelost heb kan ook.

    Ziet er erg mooi uit.
     
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Marco-Polo, Dank je voor het meedenken.
    Ik heb tekeningen waarop de verdeling goed staat aangegeven. Dus die juiste gegevens heb ik wel. Maar wel op "rechte" projecties terwijl ik moest aftekenen op de zeeg en de dekkromming.
    De staanders staan verticaal (als loodlijnen) op een vrijwel overal aflopend dek, en ondanks het precies afmeten van de onderlinge afstanden bleef ik daardoor te veel afwijkingen houden. En ik kon dit eventueel wel "plaatselijk aanpassen" , maar dat wilde ik niet..

    Ik ben ook van voor het computertijdperk...(wij mochten zelfs op de technische school bij de examens geen rekenmachines gebruiken, dat moest allemaal met de rekenliniaal) en misschien daarom zocht ik nu ook een praktische "analoge" manier om alle 22 staanders in een keer te kunnen projecteren waarbij ik een aantal vaste punten , zoals genoemd, ook allemaal in 1 keer kon overzien.
    De gelijkmatige rek over de gebruikte lengte van het elastiek werkte perfect hiervoor.

    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2020
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    netjes en meteen een elastische gouden tip erbij , Die is zeker de moeite om te onthouden,heb zelf namelijk ook al eens met dit probleem geworsteld.
    Met een meetlatje iets aftekenen is niet altijd evident op een romp.
    vgr Marc
     
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Eerst aan SB kant de staanders afgemaakt, gespoten, aangebracht en verouderd. Daartoe eerst de waterloop kleur gegeven.
    Even gedacht om de waterloop ook geel te maken zoals de verschansing, maar uiteindelijk toch gekozen voor grijs om een cementlaag te imiteren.
    Door de roestvlekken vervaagt veel daarvan, maar de mix geeft wel een realistisch contrast

    Door de staanders tussen de galgen gaat een doorlopende stang. Weet niet precies waarvoor deze diende, maar ik zou me kunnen voorstellen dat hieraan het e.e.a. vast geboden kon worden. Ik zou deze stang na montage van de staanders niet meer kunnen aanbrengen, en dit betekende dat ik deze serie staanders als een eenheid moest aanbrengen.
    De stang is dan ook gemaakt van 1 mm kunststof staaf vanwege de noodzakelijke buigbaarheid bij het monteren
    Nadat alles op z'n plek zat verdere details verouderd met roestkleurige verf en krijtpoeders
    Onder het motto; "Foto's zeggen meer dan woorden" , hier het resultaat tot zover.

    IMG_0535.JPG

    IMG_0536.JPG

    IMG_0530.JPG
    wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2017
    kockmans, MikeMohawk, Ronald Vis en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Prachtige update weer
     
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Intussen zijn ook de staanders aan bakboordkant klaar en geschilderd. Dus weer toe aan het volgende deelproject.
    Een poosje terug had ik al eens aangegeven dat ik het plan had om mijn scheepje op een (onderhouds-) helling te presenteren. Daarvan zijn de maximale grondafmetingen van de voorstelling door mij bepaald op 180 x 80 cm. (hoop nog op voldoende handelbaarheid en een redelijk gewicht).
    Daarvan bestaat natuurlijk geen bouwtekening, maar volgens mij is iedere helling ook anders en dat geeft meteen toch weer vrijheid in het ontwerp.
    Ik heb daarom in de afgelopen tijd wat de verschillen mogelijkheden en constructies en materialen bekeken.
    Om e.e.a. wel realistisch te houden, baseer me voor de uitvoering wel op de bestaande helling in Newlyn (UK). Maar alle info daarover heb ik alleen van foto’s op het web. Dus improviseren.
    In alle eenvoud zijn dat eigenlijk 3 sporen waarvan de middelste dubbel is uitgevoerd . Daarover loopt een samenstelling van dragers.

    Ben nu begonnen met de opbouw van de rails en de rollende dragers.
    Maar ik weet ook nog niet precies hoe lang de rails uiteindelijk wordt, Voorlopig schat ik dit op ca. 160 cm,, waarbij de rails bij het achterschip al in het water verdwijnt..
    Lengte van de samengestelde drager zal dan ongeveer 120 a 130 cm gaan worden, (ps. het schip is 140 cm, maar de kop mag wat vrij overhangen).
    De overblijvende lengte vooraan op de helling kan ik dan gebruiken om bijv. een hellingwinch te plaatsen.

    De rails zelf zijn samengesteld uit twee kunststof profielen die ik wat "aanpas" . De drager wordt van hout en messing. De rollen zijn van aluminium.
    Beelden van de eerste aanzet.

    IMG_0589.JPG
    IMG_0590.JPG
    wordt vervolgd
    .
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2017
    vGenLheftruck_Maarten en kockmans vinden dit leuk.
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De basis constructie van rollende drager is gereed en in de primer gezet.
    I.v.m met de totale lengte van de presentatie heb ik de lengte van de drager toch iets ingekort Deze is nu iets meer dan 1 meter.
    Voornaamste reden hiervoor is dat er nu ruimte blijft voor de helling details.
    Maar het is ook zeker realistisch op basis van het vele fotomateriaal op internet.
    Op deze foto ligt de drager op de beoogde positie t.o.v de romp. Zowel voorschip als achterschip steken iets over..
    Op alle dwarsbalken komt in het midden nog een verhoging met een houten ligger waarop uiteindelijk de kiel zal rusten.
    Op de middelste 3 "zware" dwarsbalken komen aan beide kanten in een veel later stadium ook nog speciale constructies.
    Die hebben meerdere functies >
    1) Het steekt boven water uit bij het positioneren van het schip voor de helling als de drager onder water "verborgen" is.
    2) Als een “boekensteun” zorgt het voor stabiliteit bij het omhoog trekken uit het water.
    2) Eenmaal op de helling is het de toegang om aan boord te komen.

    IMG_0604.JPG

    Hieronder de details van de rollenconstructie.
    De drager loopt straks op 4 spoorstaven. (aan beide zijkanten en een centrale dubbele in het midden.
    De rails komen te rusten op iets verhoogde betonnen fundaties . .
    IMG_0606.JPG
    Intussen wel begonnen met deze betonnen fundaties. Deze maak ik nu eerst 160 cm lang, maar kunnen eventueel nog korter worden. Bij het maken van deze drager heb ik gemerkt dat het vooraf goed inschatten van de afmetingen van deze onderdelen lastig is.
    Stel me nu dan ook voor om eerst een opzet met de fundaties/rails te maken en deze onder een hellingshoek (ca. 6 graden) te zetten. Ik heb het gevoel dat ik dan beter kan beoordelen hoe de totale presentatie gaat worden. .

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2017
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Kon het toch niet laten om tussendoor de drager een eerste basis van de veroudering te geven.
    Op de foto's van het echte systeem zie je veel gemorste verf en roest en dat heb ik geprobeerd na te bootsen.
    Eerst met de airbrush een basis in grijs (gemengd met een klein beetje blauw en zilver metallic voor een metaalachtig effect)
    Daarna highlights met twee tinten roestkleur en daarna een lichte zweem van roest over de gehele constructie.
    Vervolgens wat vlekken gemaakt met de verschillende kleuren van de gangbare rompverf kleuren die op zulke hellingen werden gebruikt,
    Ik heb daarvoor bijv. ook het groen gebruikt waarin de romp zal worden afgewerkt, maar ook de rode anti-fouling kleur (zie ook de vlek linksonder), blauw en zwart...en een enkele gele vlek.
    Daarna met pastelkrijt roest kleurige poeders e.e.a afgewerkt.

    De foto hieronder toont de vaal- grijze centrale balk met daarop een houten blok waarop later de kiel rust.
    Deze blokken zitten met draadstangen vastgeklemd op de dwarsdragers. Hier nog dryfit . Die zullen eerst nog roestig gemaakt worden.
    Dergelijke details zijn gewoon leuk om te doen . (wel wetende dat deze later nauwelijks zullen op vallen).

    image1.jpeg

    wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2017
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ziet er al even prachtig uit als je schip
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Niet stilgezeten, De railbanen zijn klaar afgemaakt.
    Zoals ik al had aangegeven wil ik meer inzicht te krijgen in de mogelijke indeling van het tafereel. Daarom e.e.a. provisorisch opgesteld.
    De lengte van de rails is bijna 160 cm. Terwijl de totale presentatie mag van mij niet groter worden dan 180 cm. Dan houd ik nog 20 cm over om bijv. een winch op te stellen.
    Achter het schip, en zo ongeveer ter hoogte van de loodlijn van het achterschip, zou dan het "water " kunnen beginnen.
    De railbedding kan dan nog in het water verdwijnen..
    Het verdere plan is aan deze flank open te houden , en aan de BB flank een muur te maken om tot het (werk-platform) niveau te komen van de winch
    Hier het schip op de helling onder een realistische hellingshoek van 6 graden . En dat betekent wel dat de waterlijn op het schip straks ook omhoog zal lopen. Op de helling is dat gewoon ook zo als het werkelijk is.

    Ik heb hier de positie van het schip op de dragers ook vastgelegd. De 6 stutten zijn daarop aangepast.
    In de uiteindelijk beoogde opstelling zal er in ieder geval aan deze SB kant nog een constructie op de middelste 3 dragers worden opgebouwd. Dat wordt een combinatie van trappen en bordessen . Deze geeft op de echte werf toegang tot het dek..
    Daaraan komen ook hogere staanders . Origineel dienen die als richtpunt voor het positioneren bij het invaren, maar mij zullen die wat stabiliteit in deze opstelling geven.

    image2.jpeg

    Hieronder een detailfoto van de middelste railcombinatie.
    De dwarsdragers, de roestige rollers op de rails en de kiel die op een houten balk op de drager rust.

    image1 (2).jpeg

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2017
    Zeiler en Dennist vinden dit leuk.
  11. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Fantastisch Jan, je kan je hier helemaal op uitleven.
    En je heb mij weer op een idee gebracht.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Begonnen met de constructie op de dragers.
    Op elk van de middelste 3 dragers komt een van A frame van H balken.. De eerste 2 frames aan bakboordkant zijn gereed.
    Daaraan zal bovenaan over de 3 staanders een bordes komen.
    De staanders zelf zijn gelijk en staan verticaal op de dragers van de helling en het bordes gaat dan parallel lopen aan de helling.
    Ondanks de slanke afmetingen van de A frames moet ik wel de 6 houten supports waarop het schip rust gaan aanpassen.
    De voorste- en de middelste staander staan hier aan bakboord kant opgesteld.
    IMG_E0663.JPG
    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2017
    Marc w vindt dit leuk.
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De basisconstructie van alle 6 de hellingstaanders is gereed en hier koud gemonteerd.
    Daar komen later de bordessen en trapopgangen nog aan.
    IMG_0668.JPG

    En ook de supportblokken zijn aangepst.
    Ook is in een leeg moment is op de helling al een pallet aangevoerd met een reserve schroef..
    Een voorbeeldje van details die ik aan het geheel wil toevoegen.
    IMG_E0673.JPG
    wordt vervolgd.
     
    MikeMohawk en Dunsz vinden dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je maakt er weer iets moois van Jan! Gaat het goed met Achilles? Gr. Klaas.
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je schip was al zo prachtig maar dit is toch wel de kers op de taart aan het worden. Het geeft het geheel weer net dat iets meer dat je niet vaak tegen komt.
     
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je Klaas en Marc
    Mijn Achillespees herstelt prima. De gewone werkzaamheden en bezigheden kan ik weer aan.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2017
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Bouwtempo is tijdelijk wat ingezakt door klussen voor familie en vrienden.
    Daarom maar wat verder gegaan met details voor later op de helling...
    Zo is een steiger opgebouwd om aan de boeg te kunnen werken.
    De steiger is gemaakt van 2 mm lasdraad op messing basis. Goed te solderen..
    De kopse kanten zijn met een centerboortje iets ingeboord om de suggestie van een pijp te krijgen.
    De "klemmen" zijn gemaakt van 0,8 m draad dat om de knooppunten is gewonden. Afgewerkt met metaalkleurige verf en wat donkere accenten als verwering.

    Nu op de werkbank, een snijbrander/laskar. Zo een met van die grote stalen wielen.
    Foto's daarvan volgen...
    IMG_0688.JPG
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2017
  18. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    dag jan,
    lasdraad van 2 mm en dit geboord, das pas oog voor detail
    ik heb diep respect voor u werk
     
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Even een half middagje bouwen aan de laskar.... Hier even opgesteld voor de foto
    Wielen waren een beetje lastig, maar ook dat is weer gelukt.
    Nog even een kettinkje om de flessen, de drukregelaars maken en dan nog op zoek naar een rood/blauwe "slang"..
    Gewoon leuke dingetjes om er even tussendoor te doen....

    IMG_0693.JPG
     
    Dunsz, Marco_Polo, Bert V en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Top werk man:koud:
     

Deel Deze Pagina