Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Schitterend, Jan! Zitten wel een paar uurtjes in. Succes met ze op dekhoogte in de verschansing te zetten. Gr. Klaas.
     
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Twee weekjes eruit geweest voor een vakantie in Bretagne .
    Uiteraard daarbij een bezoek aan het museum waar de Hemerica ligt. Het museum is alleen al vanwege de vele mooie scheepsmodellen de moeite waard. Veel uit eigen atelier op schaal 1:33.
    Maar mijn interesse was toch gericht op “mijn scheepje” de L’Hemerica.
    Ik wist dat het schip twee jaar geleden was gerestaureerd, maar dat blijkt echt weer op z’n Frans... D.w.z. wel een nieuw houten dek en voor de rest gewoon over de roest geverfd....Van de lier en de mosterdpotten was bijv. niet veel over...

    Ik was hier een tiental jaar geleden, maar wat er nu nog van over is, is eigenlijk bedroevend.... en daar maken ze dan nog volop reclame mee als “de” grote publiekstrekker. Omdat het de laatste van zijn generatie zijtrawlers is .
    Maar dit schip is m.i. nu al te gevaarlijk om op rond te lopen en gewoon rijp voor de sloop....De maquette in het museum gaf me eigenlijk meer informatie... en het zou me echt verbazen als dit schip over 10 jaar nog toegankelijk is...
    Kortom best een beetje een tegenvaller. Maar desondanks heb ik wel voldoende bevestiging gevonden dat ik tot nu best op de goede weg ben... ik hoef in ieder geval niets te slopen....

    Maar toch ook wel details ( of resten daarvan..) kunnen vinden waar ik thuis wat mee kan. Dus het is zeker ook niet voor niets geweest.

    Jammergenoeg bleek ook het ( bereidwillige) personeel vrijwel niets meer van het 60 jaar oude schip te weten.
    Op mijn specifieke vragen kon geen of alleen een half antwoord worden gegeven. Na doorvragen wel een (direct) contact gekregen van iemand die op al mijn vragen wel een antwoord zou moeten kunnen geven. We gaan het zien....

    Gelukkig was het erg rustig en heb ik zelfs een poos alleen op het schip rond kunnen lopen .
    Ik heb daarom op m’n gemak wat info kunnen verzamelen .
    Zo heb ik bijv. de hydraulische installatie van de winchbediening uitvoerig kunnen bekijken... en ook de reusachtige pompinstallatie gezien die nodig was om de enorme hoeveelheid olie rond te pompen door die dikke buizen. Daar staat een eigen motor achter van 175 pk die twee pompen aandrijft.
    De discussie om de vraag hoe e.e.a. werkte , die er in dit draadje is geweest, is daarmee wat mij betreft nu helemaal opgelost.

    Helaas blijken er ook in het museum geen verdere foto’s te zijn van dit schip in de eerste jaren. Maar er zijn op het zelfde ontwerp meerdere schepen gebouwd en van een daarvan is een foto waarop een reddingsboot te zien is. Dus is het aannemelijk dat dit schip er oorspronkelijk ook een heeft gehad. Alleen zeer waarschijnlijk niet onder de naam Hemerica.
    Dus historisch is het verantwoord om op het model de vlotten te hebben.
    Die reddingsboot zou dan midden achter onder de giek hebben gestaan . En alleen daarom was de giek beweegbaar .....om als kraanarm te fungeren. Voor gewoon gebruik voor het steunzeil stond de giek nl. vast naar achter gezekerd.

    Verder zit er op de punt voorop een rol. Dit staat nergens op mijn tekeningen maar is er wel geweest vanaf het begin. Precies ook met de functie die Kees (de Mol) eerder in een reactie hier al had gegeven. Nl. als geleide rol voor de ketting/kabel van het anker.
    In iedere geval weer genoeg gevonden om door te gaan...

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2018
    Herm en Marc w vinden dit leuk.
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Een begin gemaakt met de constructie van de geleiderol op de kop. (ondanks de warmte op mijn hobbyzolder...)
    Overeenkomstig het grote origineel is de houder tegen de kop aangebouwd. Ook steunt het aan de onderkant tegen de kop van het schip.
    Op de foto moet de rol zelf er nog in.

    Maar omdat dit eigelijk wel een kwetsbare onderdeel is als ik er eens mee ga varen, heb ik het messing bordesje nu onderdeel gemaakt van de oorspronkelijke constructie op de kop. Daarmee kan het beter tegen een stootje...

    IMG_1817.jpg



    IMG_1818.jpg

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2018
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De rol ook ingebouwd en de laatste versterkingen aangebracht.
    Ook deze kan nu van het lijstje.

    IMG_1820.JPG

    wordt vervolgd.
     
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    N.a.v. de indrukken opgedaan tijdens het bezoek aan het museumschip verder gegaan met details van onderdelen die niet op mijn tekeningen stonden.
    Zo zit er aan de voorste BB visgalg een klein bordesje. Is wel nauwelijks zichtbaar als later de luifel erop zit, maar toch.... het hoort er op.
    Opvallend vond ik wel dat een soortgelijk bordesje niet aan de voorste SB galg zit. En ook niet heeft gezeten...... Waarom dan wel aan BB kant is mij niet duidelijk geworden.
    Daarnaast zaten er tegen het schot ook vulopeningen. Zowel aan SB als ook aan BB.
    Ofdat, en zo ja , welke dan, deze voor brandstof of voor water waren kon ik niet achterhalen. Op het museumschip was alles dik met grijs overgeverfd...en kon ik geen merktekens herkennen. .
    Maar de leidingen gaan onderdeks rechtstreeks naar beneden. En daar zitten de tanks voor zowel brandstof als ook voor schoonwater...
    Dus ook die openingen ( of eigenlijk de afsluitingen daarvan) maar gelijk toegevoegd.
    Hier op de foto het kleine bordesje en de vulopening aan BB kant.
    Nu is alles is nog afneembaar en voor de foto is het schot dat de luifel ondersteund weggehaald.

    IMG_1843.JPG

    Verder vond ik op het schip ook wateraansluitingen tegen de opbouw aan BB zijde. Deze aansluitingen werden bijv. gebruikt om de slang op aan te sluiten waarmee het dek schoon werd gespoeld.
    Ik wist wel dat ze daar ergens zaten, maar ook deze staan niet op de tekeningen en ook heb ik geen goed foto materiaal daarvan gevonden op internet. .
    Dus als je weet waar je naar moet zoeken is zo'n bezoek wel weer erg informatief...
    De functie van deze aansluitingen kon ik afleiden van de maquette in het museum waarin een van de aansluitingen wordt "gebruikt" .

    IMG_1841.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2018
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nog een paar details toegevoegd die niet op de tekeningen stonden en wel op het echte schip zitten.
    Zo zijn dat bijv. twee vulopeningen aan beide kanten van de winch. Vermoed dat deze met het hydraulische systeem te maken hebben, maar daar ben ik niet zeker van...
    IMG_1873.jpg

    Ook niet op de tekeningen staan de geleiders tegen de zijkanten op het dek.
    Deze zijn voor het insteken van de houten borden om de gevangen vis op het dek te houden.
    In totaal komen er 4 stuks.
    Wat daarbij opviel was dat, in tegenstelling tot mijn vroegere verwachting, er geen cement in de waterloop zit. Ik had dat overigens ook niet nagemaakt. Achteraf, gelukkig maar..
    Maar bij deze achterste geleiders is de waterloop wel plaatselijk verhoogd tot dekniveau.
    Dat lijkt me ook logisch om te voorkomen dat vis onder de plank kan wegglippen.

    De (nog onbeschilderde ) verhoging is van PS plaat en de geleider van messing.

    IMG_1871.jpg
    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2018
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Alle geleiders zijn aangebracht. Zoals ik in de vorige post al aangaf zijn er geen verhogingen van de waterloop bij de voorste geleiders. Dat heeft waarschijnlijk te maken de sterke zeeg en vis toch niet naar omhoog kan wegglippen....
    Om een idee te geven waarvoor deze geleiders zijn even deze tijdelijke opstelling gemaakt, want ik weet nog ofdat ik er later planken in doe..., maar mocht ik daartoe besluiten dan weet ik dat het past....
    IMG_1906.JPG

    Daarna verder gegaan met een paar " halfrond" versterkingen aan de huid. Met name daar waar het achterste spuigat zit. Deze achterste kleppen zitten ingesloten in halfrond strips, en daarom moest ik eerst deze kleppen pasmaken.
    Zoals eerder aangegeven heb ik hier moeten afwijken van het origineel omdat ik scharnierende kleppen wilde en daarvoor moest ik een frame maken dat iets breder is dan de huiddikte.
    Aan de buitenkant is dat niet zichtbaar, maar aan de binnenland komt er een randje.
    Hier de buitenkant met "gesloten en met open" klep
    IMG_1919.JPG
    IMG_1918.JPG

    en zo ziet dat er BB aan de binnenkant uit.
    IMG_1921.JPG

    en hier beter zichtbaar aan de SB kant...
    IMG_1915.JPG

    Intussen wordt mijn provisorische helling zolangzamerhand wel een echte modelwerf.. .
    IMG_1922.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2018
    Tazz 19 en Kees de Mol vinden dit leuk.
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Veder doorgegaan met het aanbrengen van de overige spuikleppen.
    Bij al deze andere wordt het frame aan de buitenkant glad op de huid weggewerkt, want straks mag alleen de klep zelf aan de buitenkant zichtbaar zijn.
    Daarom probeer ik het frame strak tegen de buitenkant pas te maken om dan met zo min mogelijk plamuur te hoeven af te werken.
    Toch wel een secuur werkje omdat de onderkant van de kleppen moet aan liggen op het dek.
    Aan BB zijde zijn de kleppen passend gemaakt.
    IMG_1933.JPG


    en hier in. detail de voorste twee
    IMG_1931.JPG

    Wanneer straks aan SB ook alle kleppen pas gemaakt zijn volgt alleen nog afwerken van de randen van het frame aan de binnenkant .
    Ik had nl. vooraf de binnenkant van de kleppen al gespoten en verweerd.
    Dat was de les die ik geleerd heb bij de twee kleppen achterop, want ik komt er gewoon te slecht bij om dit achteraf netjes te doen.

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2018
    Dunsz vindt dit leuk.
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu de kleppen zijn gemonteerd en afgewerkt is het moment gekomen om de romp van een verflaagje te gaan voorzien.
    Even de waterlijn met een potloodje opgezet en ruim 1 cm boven de waterlijn met schilderstape afgeplakt. Duidelijk niet met de bedoeling om een nette waterlijn te krijgen , maar om een "richtlijn" te hebben voor het spuiten van het onderwaterschip.
    Daarna een eerste laagje van het groen ( gewoon waterverdunbare verf van de huisschilder).
    Daarvoor heb ik de originele groene verfkleur toch een beetje "afgeblust" met wat wit. Dit als een eerste verwering van de verflaag.
    Alles gespoten met de airbrush. Toch een paar uurtjes werk.

    Ik denk dat er bij elkaar wel een laag of 5 - 6 van het groen opgegaan is. want met dit weer droogt het erg snel aan en kan er non-stop worden doorgespoten...
    Ook nu ben ik weer over de waterlijn heen gegaan. Dus het groen loopt een stukje door op het onderwaterschip.
    Ik heb dit gedaan om te oefenen op het uit de hand spuiten van de waterlijn. Dit wordt dan geen strakke lijn want door het spuiten krijg je een wat vage lijn. Maar ik wil dan ook geen scherpe waterlijn omdat ik deze wil verweren...(en hoe dat kan dat heb ik nu vast een beetje kunnen uitzoeken....)

    Daarom ook begonnen met wat roest verwering. Dit alles opgezet met Valejo verf.
    In het laatste stadium , als ook het onderwaterschip is gespoten en voorzien van een eerste verwering met Valejo verf, volgt de eindafwerking met olieverf en poeders.
    Ik heb bewust voor deze werkvolgorde gekozen omdat ik nu nog niet zeker ben van het resultaat . Deze hele verwering van de romp is een leerproces..Ook het doseren....
    De gedachte daarbij is dat zolang ik met deze watergedragen verf werk, alles in geval van een mislukking gewoon opnieuw te doen is....

    Hier wat er tot nu toe aan SB kant is gedaan. Foto's zijn genomen om mezelf een beetje beter beeld te geven van het resultaat. Want foto's zijn onverbiddelijk...
    Als ik tevreden ben met het eindresultaat ga ik pas verder met het onderwaterschip.


    IMG_2047 2.JPG
    IMG_2046.JPG


    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2018
    Dunsz vindt dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je bent al goed op weg, ga maar rustig verder naar de volgende fase.
    Ik geniet alvast van de foto's.
     
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Zoals je zegt Marc, rustig verder....
    Er gaat heel veel tijd in zitten, maar ik vind het erg leuk om te doen.
    Je blijf maar kleuren mengen en toevoegen...
    Vanaf de BB voorkant verder naar achter gewerkt en intussen bij het achterschip aangekomen Nadat de dichte achterkant in de witte/gelige kleur was opgezet vervolgens de verwering en roestplekken opgebracht.
    Zie hier het voorlopige resultaat van alleen de behandeling met Valejo model verf.

    IMG_2056.jpg

    Voor het plaatje even met de steunen op de heling gezet...
    Geeft een beetje aan hoe ik het uiteindelijk wil presenteren.

    IMG_2054.jpg

    Nu ga ik eerst verder met de afwerking van de romp boven de waterlijn. Dan volgt de definitieve montage van de schroefas en het roer. En dan kan ik weer verder met de afwerking van het onderwaterschip en de waterlijn.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2018
    vGenLheftruck_Maarten, Herm, sjouke en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nadat de waterlijn is afgetekend eerst het onderwaterdeel in kleur gezet.
    In tegenstelling tot mijn oorspronkelijke plan om de waterlijn "uit de hand" te spuiten heb ik er toch voor gekozen om deze eerst af te plakken en daarna de verwering van de waterlijn er over zetten
    Nu volgt het onderwaterschip. Dit blijkt eigenlijk veel lastiger dan de romp boven de waterlijn. Maar al doende leert men.... Veel foto's van internet bekijken en veel kleuren gebruiken.....

    Hier de nog "scherpe" waterlijn.
    IMG_2076 2.JPG

    en hieronder vervolgens de eerste verweringen aan BB kant.
    Hier is met 5 verschillende roestkleuren de waterlijn bewerkt, en daarna alles matter gemaakt met een (onregelmatige) dunne spray witte verf.
    Mijn conclusie : De waterlijn is gelukt en nu verder met het onderwaterdeel....

    IMG_2080.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2018
    vGenLheftruck_Maarten en Dunsz vinden dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zou het zeker niet beter kunnen , prachtig verweer werk!
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik kan het niet helemaal goed zien, maar had de werfschilder de hellingkar, -blokken en steunen afgeplakt?
    Er lijkt helemaal geen antifouling op te zitten namelijk.
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ze moet eerst wel roesten voor ze gaan schilderen
     
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Harm en Marc. Goed opgemerkt. Is ook niet vergeten.
    De hellingkar is bijna altijd gebruikt bij het spuitwerk. Door de spray krijgt dit het pallet van kleuren die het levendig zullen maken...
    Alleen ....de onderkant van de romp is gespoten zoals alleen met modelbouw kan... op z’n kop....
    Dus hellingkar krijgt later nog een zweempje antifouling....
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2018
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Het onderwaterschip is verweerd.
    De romp is uiteindelijk wel een uitgelopen op een arbeidsintensieve methode ...
    in het kort heb ik deze stappen gedaan nadat ik bij benadering de waterlijn had afgetekend.
    1) onderwaterschip een eerste laag donker-rode antifouling.
    2) bovenwaterdeel deels over het onderwaterschip in de groene kleur gezet.
    3) bovenwaterdeel verweerd met roest kleuren.
    4) waterlijn afgetekend en afgeplakt.
    5) onderwaterschip definitieve laag gegeven.
    6) waterlijn eerste verweringen
    7) waterlijn wederom afgeplakt en net onder de waterlijn een dunne spray met wit.
    8) waterlijn wederom verweerd. Zo ontstaan er meerdere laagjes roest op de waterlijn.
    9) onderwaterschip met een zandkleurige spray onregelmatig bespoten om de verwering iets diepte te geven.

    Tussendoor heb ik met airbrush cleaner op keuken papier op diverse plaatsen de dunne spraylaagjes "weggeschuurd" om de romp wat levendig in kleurschakeringen te maken.
    Voorlopig laat ik de romp verder even zo, want anders blijf je bezig. En m'n werktafel lijkt intussen toch al op een schilderspallet...
    Nu moet het voordek nog worden afgewerkt.
    Zoals hieronder te zien is, moet het voordek eerst nog even gespoten en verweerd worden en dan kunnen ook de laatste onderdelen op het voordek worden vastgezet.

    IMG_2087 2.JPG


    Daarbij kan de hoofdmast definitief worden geplaatst.
    De mast zelf moet (i.v.m. eventueel toekomstig transport) wel demonteerbaar blijven en daarom zijn de steunen naar de voorste visgalgen en de grote stagen die op het voordek afsteunen, voorzien van pennetjes. Maar met het plaatsen van de mast wordt meteen ook de luifel definitief op zijn plaats gezet.
    En onvermijdelijk bij zo'n lang lopend project zijn er toch wat onderdeeltjes beschadigd geraakt en die moeten tussendoor ook nog even gerepareerd worden...
    Dan wil deze winter de motor en de RC inbouwen. Verder geen bijzondere functies. Gewoon vooruit en achteruit, links en rechts , misschien draaiend radertje, een lenspompje en een basis navigatie verlichting...
    En intussen worden ook de plannen voor de helling steeds verder uitgewerkt... .
    Kortom.. nog een hele weg te gaan...
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2018
    Jan Walpot, Bert V, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Na er even er tussenuit geweest te zijn voor een korte vakantie, en ondanks de hoge temperatuur op mijn werkkamer, wat werk kunnen doen op het voordek.
    Deze is in kleur gezet en vervolgens zijn de nodige onderdelen geplaatst en daarover heb ik een eerste veroudering aangebracht.
    De mast staat inmiddels ook op juist plaats en nu kunnen de doorvoeren van de stagen in de luifel nabewerkt worden.

    IMG_2232.JPG

    Nu allereerst nog wat verdere details afwerken . Zo staan in bestelling. wat staalkabels en belettering.
    En als dan ook de luifel definitief geplaatst is, dan volgt de reling op de luifel en het voordek. En dan is ze klaar om te worden afgelakt met een laagje beschermende half matte blanke lak.

    Intussen is ook de Buhler motor al binnen om in de komende winter ingebouwd te gaan worden.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2018
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Omdat de levering van bepaalde onderdelen blijkbaar toch wat meer tijd kost.... alvast begonnen met de machine kamer.
    Daarvoor heb ik eerst een frame in de bodem van het schip gemaakt. En in dit frame past een uitneembare vloer waarop ik straks de accu's, ballast, RC ontvanger enz. vrijelijk kan positioneren. Dit alles voor een goede positie van het zwaartepunt en een juiste diepgang.
    Daarna heb ik een klein centrifugaal pompje ingebouwd en aangesloten. Dit pompje is niet zelf-aanzuigend en daarom laag in de boot ingebouwd zodat het water vanuit een speciaal gemaakte aanzuigopening in de bodem zo vrij in het pompje in kan stromen.
    Het water uit het pompje imiteert straks uitstromend "koel/lenswater".

    Daarna begonnen met een motorsteun. De basis is gemaakt, maar volgende week nog even een paar M4 boutjes regelen op dit verder af te maken..
    De steun komt op een bodemplaat en wordt in hoogte instelbaar gemaakt om de randriem te kunnen stellen.

    IMG_2258.JPG

    En zo gaat dat dan worden ingebouwd.

    De motor zou volgens opgave ruim 3000 omw/min maken, terwijl ik verwacht dat de schroef ergens tussen de 1500 en 1800 omw/min zal moeten draaien. Het tandwiel op de schroefas ons de grootste die ik kwijt kan en heb ik met voorlopig gekozen nu deze bijna 2:1 vertraging. Maar ik kan nog variëren met het tandwiel op de motor als dat voor een goed vaarbeeld nodig is.
    IMG_2262.JPG

    Hieronder het aanzicht naar voren.
    Door de groothoek van de opname is het perspectief vertekend, maar op de achtergrond het nog onafgewerkte houten frame met daarin de uitneembare bodemplaat te zien. Daarvoor tegen het spant zit het pompje dat is afgedekt met een plaat/beugel.
    Rechtsonder bij de pomp is nog net een stukje van de aanzuigslang te zien. En links en rechts op de achtergrond bij de bodemplaat, lopen de slangen omhoog naar de uitstroomopeningen aan de zijkanten.
    De witte buis rechts op de voorgrond is een na-vul buis voor vet in de schroefas.
    IMG_2261.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2018
    Herm vindt dit leuk.
  20. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    beste Jan kun je mij vertellen waar je de tandwielen en v snaar hebt gekocht
    m v g Cees anker
     

Deel Deze Pagina