Scratch build zijtrawler "Hemerica" 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

1. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    "Ik zoek ook niet naar meer rookopbrengst. . Die is mij nu ook al goed, maar ik zou heel gelukkig worden wanneer er geen valse rook binnen in de boot komt."
    Kan je volledig volgen en je bent niet de enige die er zo over denkt ,
    jou mogelijke oplossing van de aanzuig kleiner te maken was nog niet in me opgekomen.
    Veel plezier met het experimenteren.

2. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Met een deksel de aanvoeropening kleiner gemaakt.
    Afmetingen van de opening zijn een afgestemd op de "projectie" van de gedraaide schoepeneinden.
    Resultaat was dat dit geen merkbaar effect had op de rookopbrengst en/of uitstroomsnelheid uit de rookkamer. Maar de verstrooiing van rook die terugslaat uit de ventilator in de ruimte was merkbaar minder. Maar nog niet helemaal weg.
    Conclusie: deze methode geeft het beoogde resultaat...., maar moet nog wat bijgewerkt worden.

Maar het resultaat is al goed genoeg om de unit verder af te werken voor definitieve inbouw.
    IMG_2616.JPG

Intussen is het schilderwerk ook al gedaan en heb ik de unit helemaal nieuw opgebouwd.
    Daarbij ook het lont vervangen. Was niet echt nodig, maar nu iets langer gemaakt om wille van zekerheid..
    En in het huis heb ik nu draadeinden gebruikt om de verschillende boutjes en moertjes te vervangen bij de opbouw van ventilator en deksel.

De unit is ingebouwd en daarna heb ik verschillende tests uitgevoerd om de beste opening te bepalen.
    Door het vlakke deksel was dat eenvoudig uit te zoeken met plakband.
    Uiteindelijk bleek een aanzuigopening van ongeveer 40 x 40 mm het beste resultaat te geven...(is de helft van de originele opening..).
    Eindresultaat is : net zoveel rook, een iets minder geforceerde uitstroom uit de schoorsteen, en geen valse rook in de romp.
    Voorlopig laat ik het plakband maar even zitten....

wordt vervolgd

sjouke vindt dit leuk.
  3. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Vandaag toch wel weer een speciale dag.
    Mijn scheepje heeft voor de eerste keer water onder de kiel.
    (Nee, niet gedoopt en er waren ook geen genodigden).

Afgelopen week vooral gebruikt om wat details bij te werken. Wat reparatie, maar zo moesten er nog twee doorvoeren in de verschansing bij de achterste bolders.
    En ook heb ik een houder voor de servo van de roerbediening gemaakt en geplaatst. Deze past precies tussen de rook installatie en de roerkoning. Daarmee was alles ingebouwd dat in dit stadium mogelijk was.

Ook de romp en opbouw nog weer een beschermende laag half matte blanke lak gegegeven. En dan blijken toch veel poeders die ik gebruikte voor de veroudering te vervagen. Dus ook hier viel weer e.e.a. bij te werken.

Omdat de positie van de accu's door de rompvorm en de toegankelijkheid al is afgedwongen komt toch het moment waarop bepaald moet worden hoeveel, en vooral ook waar, de ballast moet komen. Want dan kan ik ook bepalen waar ik het beste ruimte kan vinden om de RC in te bouwen.
    En dat alles kan alleen in/op het water.

Op basis van de gegevens van het grote voorbeeld had ik al uitgerekend dat het scheepje maximaal 23 kg zou gaan wegen.
    Incl. 2 x12 volt accu's, en ingebouwde pomp, aandrijving, rookinstallatie en roerservo ligt het totaal gewicht nu op ruim 18 kg.Volgens mijn berekening zou er dan nog max. 5 kg bij kunnen komen.
    Ik had daarvoor 5 zakjes a 1 kg en 1 zakje van. 1/2 kg straalgrit klaar gemaakt.

Vanmorgen mooi rustig weer, dus op naar de waterkant.
    En hier ligt ze dan... na wat werk en niet te ver van de kant want ze kan alleen nog maar dobberen.....

IMG_2637.jpg

Er zit hier 3 kg ballast in en daarmee ligt ze wel mooi op mijn waterlijn. Maar er is nog wat ruimte naar het plimsolmerk. Totaal gewicht ligt daarmee nu op ruim 21 kg.
    Er zou dus nog een kg bij kunnen. Dat heeft optisch niet eens zoveel effect, maar ik denk dat ieder extra gewicht onderin de stabiliteit ten goede zal komen.
    Maar juist ook vanwege de stabiliteit wil ik wel wat speelruimte hebben. Verder komt de RC er nog bij, maar dat gewicht is te verwaarlozen.

Een aantal eerste ervaringen door geïmproviseerde testen in het water.
    1. Wat me direct tegenviel is dat ze niet erg stabiel is. Dus zaak om alle ballast goed te verdelen en zo diep mogelijk te leggen (wordt vrijwel direct op de bodem).
    2. De aandrijving, d.w.z. de combinatie van Buhlermotor, tandriemvertraging en schroef lijkt prima in orde.
    Ook de reactie (alleen vooruit getest) op het roer is prima in orde.
    Na 10 minuten op de volle 12 volt is de motor een beetje lauw warm geworden.. Dus ook dit is in orde.
    Wel maakt de randriem wat kabaal. Volgens mij komt dat door de grove verstanding, zeker voor het kleine motortandwiel, waardoor de riem in een kleine radius wordt geforceerd. De riem is maar kort en wil in een cirkel gaan staan.
    Staat daarom erg "losjes" gespannen, en losser kan niet. En iets strakker geeft meteen meer lawaai. Maar dat wil ik ook niet om de lagers te sparen.
    Het is niet hinderlijk en met wat fantasie lijkt het zoemen zelfs het geluid van een diesel motor...., maar het is niet zo stil in het water als ik hoopte.
    Wel een bijkomend voordeel: een optionele geluidsmodule heb ik bij deze direct van mijn wenslijst gehaald....
    3. De ingebouwde kleine centrifugaalpomp om koelwater uitstroom na te bootsen geeft veel te veel water. Daarvoor moet ik iets maken om de slangen wat af te klemmen.
    4. Ze heeft ruim anderhalf uur in het water gelegen, waarvan zeker een half uur met voluit draaiende schroef.
    Geen lekkage gezien. Maar wel wat spatwater binnen als gevolg van mijn eigen onhandigheden bij het uitzoeken van de beste ballastposities.

Dus een leerzame dag geweest .

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 5 nov 2018
    Broeckx Ronny, Bert V en sjouke vinden dit leuk.
  4. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hallo Jan, Gefeliciteerd met de geslaagde proefvaart. Blijft altijd weer spannend. Helemaal hoe het model in het water ligt en het liefst nog rechtop ook. Maar met wat ballast op de bodem wordt de stabiliteit snel groter. Ook door het model van de romp. Geeft het model ook een beter slingermoment. Meestal zijn onze scheepjes net een soort duikelaartjes en slingeren ze veel te snel.
    Om minder koelwater te produceren kun je het slangetje wat afknijpen (knijper, of een metalen papierklemmetje) Je kunt ook een stukje koperen of plastic buis in het slangetje schuiven.
    Succes met het verder afwerken. Gr. Klaas.

5. Bert V

Bert V

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Gefeliciteerd Jan! :beer:

6. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    :beer: op de geslaagde ter water lating.
    Als je het gewicht onderaan kwijt kunt gaat de stabiliteit wel sterk verbeteren.
    proficiat, Marc

7. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Klaas, Bert, Marc, bedankt.
    Met mijn bouwtempo is een eerste keer in het water wel een mijlpaal.
    En ik ben vooral zeker tevreden met de prestaties van de aandrijflijn. Die stemmen goed over met mijn berekeningen.

Volgende klus wordt het uitwerken van de ballast delen die onderin het schip gaan komen.
    En intussen staat ook een nieuwe RC installatie in bestelling.

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt: 5 nov 2018
  8. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    De eerste twee ballast delen zijn gemaakt.
    Ik heb logischerwijs besloten om losse ballast stukken te maken die dan tussen de spanten zouden passen.

Omdat het ook geen nut zou hebben heb ik vooraf ik niet berekend hoeveel gewicht ieder deel zou hebben.
    Ik heb imeers voldoende ruimte onderin en ik moet er gewoon minimaal 3 kg bij stoppen.
    Dus de eerste twee containers gemaakt en helemaal 100% gevuld met grit en daarna afgedicht.

IMG_2654.JPG

Nog twee te gaan, maar zo passen ze erin... Deel 1 weegt 760 gr. en deel 2 is 870 gr. geworden.
    Dat betekent dat er achter deze twee nog twee gaan komen.
    Dieper in het schip kan het niet. ....
    Je kijkt in de richting van het voorschip.
    (Onder de grijze klem ligt de lenspomp met aan beide kanten de slangen die ik nog iets moet knijpen...)

IMG_2651.JPG

Direct op de spanten en ook direct boven de ballast, passend in het frame, komt een uitneembare vloer.
    Daarop wil ik voorin de RC ontvanger een plekje geven. En vanuit de opening kan ik straks de twee 12 v accu's erin schuiven.
    Daarvoor moet ik nog een geleider op de vloer maken zodat de accu's niet kunnen gaan verschuiven.
    IMG_2652.JPG
    wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 10 nov 2018
    sjouke vindt dit leuk.
  9. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ziet er prima uit, je hebt inderdaad geen andere keuze.
    Ik zie ook geen probleem met deze gewichtsverdeling, mijn schepen zijn sterk gelijkend uitgebalanceerd.
    Enige verschil is dat ik het lood rechtstreeks tussen de spanten plaats en dan ingiet met wat epoxy.
    vgr Marc

10. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Marc.
    Vast zou nu ook nog kunnen, maar het wordt allemaal zo zwaar wanneer het vast zit... Dan moet ik altijd 18kg in het water en uit het water tillen . En ook in en uit de auto...
    Nu kan ik het gewicht van de romp reduceren tot ongeveer 13 kg en verder ter plekke opbouwen zonder verdere hulp.
    Daarom heb ik besloten losse, passende, elementen te maken.
    Gr.Jan

Marc w vindt dit leuk.
  11. Mauricc03

Mauricc03

Lid geworden:
    7 aug 2007

Deel Deze Pagina