Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Idd, je heb maar heel weinig grafietpoeder nodig, ik schraap het ook van een timmermans potlood dat is lekker vettig.

    En met een beetje meer schraapsel creëer je al een olie vervuiling, hoef je geen potjes weather spul voor aan te schaffen.

    Ik zou alleen willen weten wat jij gebruikt om het roest te maken( merken en tinten en zo)

    Ik weather ook wel mijn modellen met roest, maar jij doet het net weer even anders en het ziet er zeer realistisch uit.

    Succes met de verdere bouw, ik blijf volgen.
     
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    964
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ernst,
    Ik gebruik niet zoveel verschillende materialen.
    Op de foto staat alles dat ik voor de roest verwering gebruik. Alles is van Talens
    - drie kleuren Soft Pastel krijt van Rembrandt serie .
    Kleuren zijn Sienna Gebrand nrs 31994113 , 31994115 en Permanentrood licht nr 31993705
    - drie kleuren Olieverf Talens Van Gogh serie. Kleuren Sienna gebrand nrs 411 en 409, en wit nr 104
    - Goede platte olieverf penseel (mijne is ook van Van Gogh serie, nr 6.)
    - Een brede waaier Rembrandt serie, nr 2.

    IMG_1157.JPG

    Met de platte kwast zo droog mogelijk aanbrengen , en dan kun je met de waaier vervagen.
    daarna strooi ik er wat krijtpoeder over. Het wit gebruik ik om heel subtiel effecten om donkere randjes te zetten. Daardoor wordt het levendiger.

    Voor mij is dit ook het eerste project wat ik zo doe , en omdat ook op dit forum staat dat je vooral de veroudering niet moet overdrijven, heb ik heel veel fotomateriaal bekeken om te zien hoe een iets eigenlijk roest

    Mijn eigen gevoel zegt me intussen dat wanneer het passend gedoseerd wordt aangebracht het eigenlijk niet zo snel te veel is. De kunst is m.i. niet de hoeveelheid, maar de dosering in combinatie met de plek.
    Roest zit altijd op plaatsen die beschadigen, slijten en op plekken waar het onderhoud wat moeilijker is. Onderhoud van de schepen verschilt enorm. Een werkschip mag best roesten, een jacht niet. En Franse visserschepen, zoals ook mijn project, zijn er vaak veel slechter aan toe dan wat wij hier gewend zijn.
    Maar ik kijk tegenwoordig echt anders naar roest als vroeger .... (misschien heb ik toch wel een afwijking ....)
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2015
  3. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Ok dat is duidelijk, het zelfde als ik dus zo beetje.

    Ik gebruik dan nog oker en zink wit, voor de effecten van de huid gangen.

    Ik heb dan eigenlijk het lijstje van Paul Burghoorn:[​IMG]

    [​IMG]

    En roest is geen afwijking hoor, mensen met schepen zonder roest is meer een afwijking;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    964
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Zo even er tussenuit geweest voor een welverdiende vakantie..
    En nu weer aan de slag.
    Wat experimenteren met kleine "klinknagels" , kop/bol van ca. 1 mm, waarvan er 8 rondom de meeste patrijspoorten zitten, heeft mij nog geen bruikbare methode opgeleverd. Daarom aandacht ook af toe wat verlegd. De buitendeuren voor de stuurhut gemaakt en verweerd, en een begin gemaakt van de waterafvoeren van de opbouw op het dek.
    Wat foto's voor een impressie.
    Hieronder de deur aan stuurboord.

    IMG_1229.JPG

    Hier deels zichtbaar de waterafvoer vanaf de toegang naar de stuurhut naar het dek.

    IMG_1233.JPG
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2015
  5. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Klinknagels kun je eventueel nabootsen met houtlijm of een andere lijm die niet teveel uitvloeit. Neem een beetje lijm en een sateprikker of iets dunners dip deze in de lijm en dan op de plaats waar een nagel moet komen. Als het goed is blijft er een subtiel bobbeltje over.

    Groeten, Kees
     
  6. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Er is ook een soort van setje met een mal met gaatjes en doorslagen erbij. Dan kun je uit dat photo etch spul klinknagels slaan.

    Ik heb dat zondag op de smc gezien. Was wel een prijzig setje ik meen iets van €50,-
    Ben alleen het merk vergeten.
     
  7. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Schitterend weer Jan.

    Voor de klinknagels moet je eens kijken op van die modeltreinen fora, daar kunnen ze je waarschijnlijk, wel wat verder helpen.

    Daar bouwen ze ook op alle schalen.

    Waar je ook voor kan kijken zijn spelden met een klein metalen kopje, die heb ik ooit wel eens gebruikt, maar ik weet niet of die nog te koop, in dit plastic tijdperk.
     
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    964
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klopt. Op internet zie je inderdaad zulke oplossingen voor de klinknagels. Wat ik bedoel is dat ik voor mijzelf nog niet de oplossing heb.
    Met de lijmdruppels krijg ik toch wel wat (te) veel variatie.
    Ik heb ook.met kleine speldeknoppen gespeeld. Daar gaat mijn voorkeur eigenlijk nog steeds wel naar uit, Alleen moet ik daarbij "uit de hand" heel veel kleine gaatjes boren, en dat heb ik gewoon niet goed onder controle. Te veel onregelmatigheid. (zelfs met een malletje).
    Speciale stickers bij onze treinen collega's heb ik op internet in Amerika ook gezien,
    Het resultaat kan ik nog wat lastig inschatten. Maar spoor G is een vergelijkbare schaal en deze methode is zeker het proberen waard.
    Ik heb deze stickers in Nederland overigens niet kunnen vinden....

    Maar aldoende zag ik dat de deuren verkeerd om zaten toen ik de plaats van de klemmen om de deur "open" vast te zetten wilde aftekenen,
    Toch maar gecorrigeerd. Ook de scharnieren en het "klemmetje er bij om het verder af te maken..

    IMG_1240.JPG
     
  9. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Als je gaatjes gaat boren, altijd tegen over elkaar boren.

    Dus niet rond gaan, gat boren en dan er recht tegen over het volgen de gaatje.

    Eerst op 12 uur boren het volgen de gaatje op 6 uur, dan ga je naar 9 uur en dan Op 3uur, gewoon de klok volgen, en het is makkelijker aftekenen.

    Je zal zien dat het makkelijker werkt, succes!!
     
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    964
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ernst. Ik heb je advies deels opgevolgd. D.w.z. door telkens naar de tegenoverliggende positie te gaan. Bedankt voor deze tip om de verdeling onder controle te houden.
    Ik had op internet een eenvoudige werkmethode gezien met schijfjes gesneden van de bekende plastic staaf.
    Egenlijk zag ik daar niet zo veel in, maar ik heb het toch maar geprobeerd....
    Uiteindelijk heb ik nu 1,2 mm staaf gebruikt en dit is het resultaat geworden.
    Kopjes zijn niet bol, maar dat valt in werkelijkheid , en zeker na het "roesten" , niet meer op.
    Ik ben tevree en ga hiermee verder.

    IMG_1256.JPG
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2015
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  11. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Nou dat ziet er keurig uit,niets meer aan doen zou ik zeggen.

    Mooi dat je overal rustig over na denkt, de meeste bouwers gaan de mist in door te snel handelen.

    Een tip,houd er rekening mee dat op een schip, daar waar het staande werk over gaat naar het dek.

    Er eigenlijk altijd in lijn wordt getrokken in de kleur van het dek.

    Dit zeg ik eigenlijk alleen omdat je zo realistisch mogelijk wil bouwen.

    Het blijft een genot om te kijken wat je allemaal doet.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2015
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit ziet er inderdaad bevredigend uit,
    heb je de schijfjes met een mes gesneden of heb je hier een bepaalde techniek voor gebruikt?
    Gezien het resultaat wens ik deze techniek ook wel te gebruiken.
    vgr Marc
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    De borst van een 8 inch patrijspoort is in het echt ongeveer 1 cm dik en steekt ook ongeveer zover uit de stalen wand. In mijn 1:33 Smit Finland heb ik ze gemaakt van heel dun (0,2 mm) RVS plaat. Strookje knippen, rond zetten en in het gat plaatsen. Met verven of spuiten loopt de naad vol en ziet het er redelijk echt uit. Vaak zijn de randen met boutkoppen veel te grof en dan gaan ze overheersen. Patrijspoorten met rand zitten aan de buitenkant op de accommodatie geschroefd. Patrijspoorten met openslaand raam hebben een bronzen flens met borst. De borst komt in het gat en steekt aan de buitenkant een beetje uit. De flens wordt aan de binnenkant bevestigd met bouten en moeren. De ronde boutkop zie je aan de buitenkant. Ze lijken veel op de kop van een klinknagel. Maar jouw patrijspoorten zien er ook super uit Jan. Een opstaande rand in de kleur van het dek zoals Ernst schrijft klopt wel bij stalen dekken. Bij houten dekken zit er tussen dek en opbouw een zwarte bitumen of kitnaad. Het wordt een prachtig schip zo. Gr. Klaas.
     
  14. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Meestal zit er tussen het houten dek en opbouw een goot, voor afwatering, waar dan de afvoer van boven gelegen dekken weer uitkomt.

    Maar gewoon lekker houden zo.
     
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    964
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Bedank voor alle reacties.

    Marc, dIe schijfjes heb ik gewoon met een Stanley mes gesneden. De truuk is om het plastic staafje even op een stukje afplakband te kleven. Dan springen de schijfjes niet weg...

    Op dit schip zijn er inderdaad een paar plaatsen waar het dek direct overgaat op een staande wand. Daar wordt zeker ook de onderrand later in de dekkleur gezet..Dit komt eigenlijk alleen op het achterdek. Maar zover ben ik nog niet.
    Op de plaatsen waar een houten beplanking aanligt zag ik dit niet, maar dat wil niet zeggen dat dit vroeger niet aanwezig was. .

    Vanwege de toegankelijkheid is de hele opbouw in delen afneembaar en soms moet je daardoor weleens consessies doen. Daarom liggen bijv. de planken bij de ingangen naar de stuurhut ook "koud" tegen de (afneembare) opstaande wand. Wel een beetje verdoezeld door wat roestige plekken...

    Klaas, de randen van de patrijspoorten zijn inderdaad iets dikker als op basis van de juiste schaal zou moeten. Ik heb ze gedraaid uit aluminiumstaaf en durfde de randen eigenlijk niet dunner te maken . Er zit wel een borst aan de binnenkant voor de positionering en het verlijmen.
    Hoe op het echte schip de patrijspoorten vast zitten weet ik niet, maar aan de buitenkant zie je bolle koppen. Het zouden dus best bolle boutkoppen kunnen zijn.

    Ernst, in de constructie van dit schip zijn er niet echt echt speciale voorzieningen voor de waterafvoer gemaakt . Het water van het bovendeks valt via een paar afvoerpijpen gewoon rechtstreeks op het hoofddek. Onderaan die pijpen zit dan wel een soort van gebogen uitloop, maar vandaar loopt het vrij over het bolle dek weg....
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2016
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Het wordt een schitterend schip en af en toe kijk ik een beetje jaloers naar het resultaat. Vaak gun ik mezelf niet de tijd om zover in detail te gaan. Eens kijken of ik met de laatste nieuwbouw hier iets aan kan doen. Moet ze maar iets langer aan de afbouwkade liggen. Gr. Klaas.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    964
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, Ik herken dat gevoel, want ik ben ook ongeduldig. Maar het helpt mij als ik aan verschillende onderdelen werk.
    Ik kies steeds een klusje waarin ik op dat moment zin heb. En zolang ik mezelf dwing om een maximaal niveau te halen ervaar ik ook geen ongeduld.

    Jan
     
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    964
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De afgelopen dagen eerst wat correctie werk gedaan.
    Zo bleek een van de patrijspoorten tegen het voorste schot onder de luifel verkeerd te zitten. Wel goed volgens de tekening, maar duidelijk anders dan op de foto's van het schip.
    Heb dus de patrijspoort meer naar midden verzet en toen ook maar de trunck tegen het schot maar afgemaakt. Het deksel daarvan is gemaakt van aluminium tranenplaat. Alles is te koop maar ik heb het nagemaakt met de airbrush.
    Eerst de basis grijze onderlaag en vervolgens het patroon gespoten met wat zwart en wit.
    Het effect ontstaat als je spuit door gaas. Vanaf de ene kant " nevelen" met zwart en vanaf de tegenoverliggende kant met wit. Dat ziet het er uiteindelijk zo uit.

    IMG_1268.JPG
     
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat ziet er net echt uit. Gaaf gedaan. Je kan echt veel met de airbrush als je daar veel mee oefent. (Ik heb nog een lange weg te gaan :eek:)
     
  20. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Mooi hoor, zelfs het borg systeem zit aan het schot.

    Ik ga me deze winter eens verdiepen in het "air brushen.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina