scratch built eigen ontwerp 2m F3A: Daedalus

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
H

hezik

Guest
Was ik in dit topic ooit begonnen aan een 1m kistje, maar gestrand op tijd en Rhinoceros:
scratch-built-eigen-ontwerp-1m-3d-electrokistje

Nu gaat dit project hier verder. Het wordt nu gelijk een 2m kist en het ontwerpen ervan gebeurd in Autodesk Inventor, wat mij PAKKEN beter bevalt dan Rhinoceros.

Ik ben begonnen door een zijaanzicht te tekenen en een bovenaanzicht. Daarin heb ik 6 doorsnedes geplaatst. Daarna Inventor dit laten loften naar een surface:

s49737.jpg

Die surface heb ik laten 'thickenen' en omzetten in een solid. Daarmee heb je zeg maar een holle romp van 1.5mm balsa. De rest van de constructie moet daarin gemaakt worden.

De buitenromp gebruik ik steeds om doorsnedes te maken voor onderdelen.

Het eerste onderdeel wat ik maakte:

fcrx4h.jpg

Volgende onderdeel erbij:

29xf5ti.jpg

Motorschotje erin (voor Axi):

2iu9d1h.jpg

Drager voor accuplank en landingsgestel eronder:

301zkec.jpg

Zijkantjes motorbox erbij:

2zggbbr.jpg

Achterkantje motorbox:

i5ae02.jpg

Toen besloten het landingsgestel verder naar voren te halen, hier de drager:

xc20q9.jpg

Servoplank, vleugelbuis, dwarsspanten erbij.. dit is ook de huidige staat van dit ontwerp, vanaf hier is dit topic weer 'live'.

3150ehl.jpg

99dk77.jpg

Voor diegenen die het niet helemaal volgen.. hier dit geheel in een opengewerkte romp:

91eao8.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's doen het hier ook prima (google chrome).

Respect hoor, ben benieuwd hoe het gaat vorderen/vliegen ;)

Haha scratch built.

Dan moet je nu je pc uitzetten.
Pak een stel planken en begin te bouwen.
Dat is scratch.;)

Maar ga je volgen.

Han.

hm, als je die twee lange liggers in romplengte nou eens iets doortrekt zodat je vleugelbuis daar ook in valt?

Haha scratch built.

Dan moet je nu je pc uitzetten.
Pak een stel planken en begin te bouwen.
Dat is scratch.;)

Maar ga je volgen.

Han.

Nee hoor, dan weet jij niet wat scratch built betekent. Dat betekent niets meer en niets minder dat je begint met niets. Dus je bestelt of koopt geen tekeningen, geen kit etc.

Dat doe ik ook niet. Ik maak zelf tekeneningen en gan dan zelf zagen.. dat is dus scratchbuilt :)

@jitze: ik kan even niet volgen wat je bedoeld.. de vleugelbuis zit nu exact zoals in mijn WindS110.. deze hele constructie is voor een groot deel daarvan afgekeken.

Wat betreft de foto's.. dat is toch raar. Ik zal eens kijken of ik een andere plek kan vinden om ze te parkeren.

@Alexzzz: nee de 8s setup van de 110 is hier niet sterk genoeg voor, maar er komt wel een 8s setup in. Meest waarschijnlijke kandidaat is de Axi 8s aandrijving, daar is nu alles ook op getekend, maar bv. de Hacker binnenloper op 8s kan er ook in.

Bij deze een hopelijk iets beter uitleg. Als je de grote lange ligger die op deze foto is te zien nu iets naar achteren (op de foto rechts) door laat lopen met een mooi gat erin ter grootte van je vleugelbuis. Dan zit je vleugelbuis mooi opgesloten en bevestigd aan de rest van je airframe. Ook die rare knik in je bodemplaat ter hoogte van de vleugelbuis wordt hier een stuk steviger van.

zo duidelijk?

edit: *kuch, ik vergeet wel vaker foto's toe te voegen

bij deze
xc20q9.jpg

Laatst bewerkt:
De foto's doen het nu wel.
Het forum lag er ook weer uit, maar dat gebeurd veel.

Zo, de foto's zijn allemaal verplaatst en zouden nu voor iedereen zichtbaar moeten zijn.

@jitze: ah die ligger bedoel je. Ik heb het wel overwogen, maar bewust niet gedaan. Het is extra gewicht, wat niet nodig is. Die ligger is bedoeld om het landingsgestel en de accuplank voldoende stevigheid te geven.

In een later stadium komt er nog een ligger met het vleugelprofiel aan de buitenkant tegen het geheel aan, die geeft de stevigheid waar jij het over hebt :)

cool dat je het snapt terwijl ik de bewuste foto was vergeten. Nu staattie er wel in ieder geval.

Een ligger aan de buitenkant is effectiever, t komt dus wel goed zo.

Ey, weer een, leuk.

Geen interlocks voor/achter je landingsgestel plankje?

Verder, weinig op aan te merken, zie wel hoe het allemaal gaat worden.
Weet je al wat voorn materialen je gaat gebruiken?

Je gaat sneller dan bij rhino volgens mij... momenteel zelf niet echt zin meer maar anders was dit zeker een leuk softwarepakket om naar te kijken. Ziet er trouwens gelijk super professioneel uit :P. Mooier dan bij rhino.
Is het een erg andere denk/werkwijze of enkel andere namen voor dingen?

Jij gaat zagen/snijden? Dus tekening printen en van tekening af bouwen zegmaar, niet frezen?

Dinsdag het model van willy in het echt gezien, kunnen vasthouden enzo, heel leuk en zeer licht.
Hoop dat die van jou ook echt gemaakt gaat worden ;) heb het voor mezelf een beetje opgeven.

Deze gaat zeker gebouwd worden hoor :)

Ik ga inderdaad zelf zagen ipv laten uitfrezen. Ik ga dus nog een enorme hekel aan mijzelf krijgen, met al die gaten overal :P

Het procede is dat ik nu eerst het ontwerp helemaal af wil hebben (duh) en daarna print ik het met een laserprinter uit. Dan kun je de afzonderlijke onderdelen uitknippen en met een strijkbout op het hout over nemen.

Alle spanten die je ziet, zijn 3mm. Uitzonderingen hierop zijn het motorschot en de landing-gear plate, die zijn beide 5mm.

Als hout gaat voor alles, behalve 2 bovengenoemde, 'timmerplaat' van de Gamma gebruikt worden. Dit is goedkoop, licht en sterk genoeg. Indekking romp wordt 1.5mm balsa.

Wat betreft je vraag mbt. het landingsgestel, dit kan niet. Dat is wel een valkuil bij het zo tekenen, je zit al snel overal interlocks te tekenen, maar het moet allemaal in het echt ook nog in elkaar te klikken zijn :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back