Seabex One

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 18 okt 2018.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Nu het einde van de bouw van de Zwarte Zee (IV) nadert wordt het tijd voor het volgende project.
    Hij staat al even in huis en lonkt al even zo lang naar me zodra ik de "werf" op loop: de Seabex One van Graupner.
    Schaal 1:75
    Model afmetingen: 145x26cm

    20181017_221919 (Small).jpg

    Ongeveer 2 jaar geleden kwam ik hem op MP tegen. Compleet, ongebouwd, met alle 4 de originele thrusters, diverse vertragingsmotoren, enz.
    De prijs was ook nog eens zeer schappelijk dus een aantal dagen later mocht ik mezelf de nieuwe eigenaar noemen.

    Het origineel vaart overigens nog steeds, inmiddels onder de naam "Kreuz Installer" en heeft diverse verbouwingen ondergaan zoals andere kranen, verbreed ter plaatse van het werkdek.

    Met de constructie zal ik me aan de tekeningen blijven houden, ik zal me hoofdzakelijk gaan focussen op de functies die het schip standaard heeft en die zich nog laten toepassen.
    De boot wordt aangedreven door 4 schottels, 2 stuks achter en naast elkaar en 2 stuks voor achter elkaar
    De schottels kunnen ieder 100 graden beide kanten op draaien.

    De standaardfuncties naast het varen:
    - Kraan linksom en rechtsom draaien
    - Kraan boom op en neer
    - Kraan haak op en neer
    - Op het A-frame staan 4 functionele blusmonitoren, per 2 een pomp
    - Helikopter hoofd en staart rotor draaien

    Extra geplande functies:
    - Diverse verlichting
    - Radars draaien
    - Helikopter verlichting
    - opstijgen en landen van de helikopter
    - Anker(s) vallen, halen
    - Reddingsbo(o)t(en) te water en thuis halen

    De schottels zullen 2 aan 2 bediend worden.
    De uitslag van de schottels wordt begrensd door de stuur hevel. Voor de achterste schottels ga ik deze begrenzing verwijderen om de uitslag te vergroten. Het sturen zal dan gaan gebeuren via een tandwiel op de servo direct op het stuur tandwiel.
    20181017_221937 (Small).jpg
    Stuur hevel verwijdert, de schottel draait nu vrij 360graden.

    Voor de besturing heb ik gekozen voor een, ja wel daar is ie weer, een F14.
    Daar komen 2 Twin Navy Sticks in voor de schottel besturing en daarnaast nog diverse schakel modules voor de verschillende functies. Welke en hoeveel nog nader te bepalen.

    De grootste verandering ten opzichte van het model is de helikopter.
    Ik heb wat research gedaan en het model helikopter wat bij de kit zit geeft wat commentaar links en rechts, daarnaast zijn er best wel wat mooie alternatieven (weliswaar in schaal 1:72) te vinden en heb er dus maar alvast 1 uitgezocht.
    20181017_222010 (Small).jpg

    Ik had hem in diverse Youtube filmpjes voorbij zien komen en heb hem besteld. Toen hij bezorgd werd had ik pas door dat het een metalen model is. De rotoren zijn in ieder geval stevig genoeg om ze snel genoeg te laten draaien.

    Voor nu is het vooral kleine dingetjes doen en opzoeken, testen van de aangepaste schottel besturing.
    Nog even doorbijten met de Zwarte Zee.

    Groet,
    Mathieu
     
    Jaap.B, sjouke en wilco vinden dit leuk.
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Mathieu,
    Een prachtig schip met een zee aan mogelijkheden, waar je weer uren, dagen, maanden of misschien zelfs jaren aan kan bouwen en genieten van wat er onder je handen groeit of opgebouwd wordt.
    Hoewel het originele schip dus nog steeds in de vaart is, begint dit model toch zachtjes aan al wel een beetje tot de klassiekertjes te horen :).
    Ik ben benieuwd en ga de bouw (straks) met veel plezier volgen :thumbsup:.

    Groet, Bert
     
  3. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Mathieu, veel succes met de bouw, vind het een heel mooie boot, maar voor mij iets te groot.
    Groet Piet
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Mathieu,
    Mooi schip. Ik blijf ook zeker de bouw volgen. Extra elementen die kunnen werken hebben zeker mijn belangstelling. Ook ben ik benieuwd naar de schottels en hun werking. Veel succes.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Mathieu
    Mooi model, mijn eerste "grote" scheepsmodel.
    Die schottels ben ik geen fan van. Met name de voorste twee niet, want die hebben een verlengstuk naar beneden nodig.
    De klemmen van die verlengstukken schoten in de loop van de tijd steeds vaker los. Het plastic werd stuk.
    Om mezelf het verlies van een (of meerdere!) schottels te besparen, heb ik uiteindelijk een gaatje geboord in de tunnel en daar een (dun) touwtje aan vast gemaakt. Andere kant van het touwtje aan de romp.
    Bij de achterste schottel was het hinderlijk dat Graupner er maar één type schroef bij leverde. Beide schroeven draaiden dus dezelfde kant uit.
    dit, gecombineerd met de speling in de besturing, gaf een behoorlijke afwijking als je vol vooruit voer.
    Uiteindelijk heb ik een andere kunststof schroef dusdanig verbouwd dat hij in de schottel paste.

    In de "moonpool" een plaatje doorzichtig plastic lijmen met een spleet er in. Anders heb je storm in de moonpool...
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Allen bedankt voor de tips.

    Voor wat betreft de speling in het sturen met de schottels, op de achterste verwacht ik die niet zo groot omdat ik die direct aan een servo wil linken via een tandwiel op een servo.
    Ik heb nog niet heel erg naar de beschikbare ruimte gekeken om te bepalen of iedere achterste schottel een eigen servo krijgt of beide op 1.

    Even een middagje aan het prutsen geweest.
    20181019_213400 (Small).jpg 20181019_215509 (Small).jpg 20181019_232327 (Small).jpg 20181021_105432 (Small).jpg 20181021_115200 (Small).jpg 20181021_115219 (Small).jpg

    Okee, het schip is officieel een DP schip en heeft geen ankers voor het houden van haar positie. Maar is wel een leuke deklading.
    Ik had ook nog geprobeerd om hem in 3D te printen maar daar ging ergens iets mis mee, het werd hem niet. Netto tijd bekeken is het met de hand maken sneller.
    Ik ben ook nog bezig om een bijbehorende drijver te maken en een messing uitvoering staat nog in de planning.

    Overigens heb ik voor het ontwerp gebruik gemaakt van de bouwbeschrijving op de site van Harztec, was handig die foto met schuifmaat erbij.
    Heeft een uurtje meten en verschalen gekost maar dan heb je ook wat.

    Groet,
    Mathieu
     
    Oostblokker, sjouke en Marc w vinden dit leuk.
  7. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Pracht project! Ga ik volgen.
     
  8. Oostblokker

    Oostblokker

    Lid geworden:
    11 nov 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Hengelo
    Goedendag

    Zojuist nieuw lid geworden. Lijkt me geweldig om de bouw te volgen. Heb deze jongen namelijk zelf ook en moet hem nog een redelijk stuk afbouwen. Heb hem vorig jaar geërfd nadat mij vader (fanatiek bouwer) is overleden. Kan dus zeker tips en trucs gebruiken, heb zelf niet zoveel ervaring en verstand van modelbouw.
    Succes en ben benieuwd ✋
     
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren,
    Alvast bedankt voor het volgen.
    Wel even geduld hebben hoor, er is een wat groter projectje tussendoor gekomen: Het huis verkoop klaar maken.
    Ik hoop dat ik tussendoor nog voldoende tijd kan pakken om de ZZ eerst nog af te maken.

    Groet,
    Mathieu
     
  10. triple xxx

    triple xxx

    Lid geworden:
    18 jul 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    belgie
    Ik volg ook
     
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Anderhalf jaar later.........is de Zwarte Zee klaar en de werf gereed gemaakt voor de bouw van de Seabex One.

    Zoals eerder geschreven is er al 1 schottel deels aangepast om door een tandwiel gestuurd te worden, nog 1 aanpassen dus.
    De tandwielen, welke ik denk te gaan gebruiken, heb ik ook al. Daar moet ik nog wel de frees overheen halen want ze zijn te dik, daar gaan we later eens mee stoeien.

    Voor nu alles weer eens uit de de doos gehaald en eens goed bekeken wat er is.
    Wat me vooral op valt is dat er veel kunststof delen zijn, ik had de opbouw van hout verwacht maar naar het zich nu laat aanzien is alles wat hout betreft in de kunststof romp verwerkt.

    De eerste stappen zijn nu de tekeningen ophangen en de boekjes bestuderen, beslagset sorteren, inventarisatie van ontbrekende delen (op de verf en lijm na lijkt er niet zoveel te ontbreken).
    Kortom: eerst de boel organiseren, ik heb er zin in!

    Groet,
    Mathieu
     
    Bert V vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Succes Mathieu! We houden de vorderingen in de gaten. Gr. Klaas.
     
  13. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Pffffff!!!!!!!
    Wat een enthousiasme met dat mooie weer!
    Maar door de omstandigheden misschien wel meer tijd?
    Blijf het volgen.
    Vraag: Denk je er over de helikopter bestuurbaar te maken? Opstijgen....vliegen.....en weer landen op het dek?
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Tsja Bertus, als je de deur bijna niet uit kan moet je wat.
    Het is wel de bedoeling om de helikopter te laten opstijgen en weer laten landen met draaiende rotors en bijbehorende verlichting, alleen geen vrije vlucht (ik ben schipper, geen piloot ;)).
    Daar had ik ook al wat filmpjes van gevonden en contact gelegd met de maker van die filmpjes, de grootste uitdaging is om de stappen met 1 actie uit te laten voeren.
    Daar wil ik Arduino voor gaan inzetten maar eerst maar eens zover zien te komen.

    Ik heb gisteravond een muur inde kamer opnieuw "behangen", 3 van de 4 tekeningen tegen de muur geplakt voor de 4de moest ik teveel verplaatsen en hangt tegen de kast.
    De werkplaats heeft toch nog wat aanpassingen nodig kwam ik achter, gaan we eerst maar doen om goed uit de voeten te kunnen.

    Groet,
    Mathieu
     
  15. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Zo stoeltje staat er weer bij...
    De zware zee is mooi geworden hoor.
    Succes met het nieuwe project Mathieu.
    Groeten,
    Roelof
     
  16. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    ideetje: ik ken de vliegers die niet zelfstandig vliegen: aan/op een draadje. Je kunt dus een draad gebruiken om de helicopter omhoog en omlaag te laten bewegen al dan niet op eigen kracht van z'n rotors. Echter: in statische modellen staat die draad dan bij niet vliegen stil in de lucht. Dat zie je. Als je die nou zou kunnen wegwerken onderdeks, dus alleen bij vlucht uit te schuiven, dan zou je een hele bijzondere oplossing hebben. Onzichtbaar tot gebruik zeg maar.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathiehu, Is het een optie om de heli op een ronde perspex staaf te zetten die op en neer bwogen wordt? 2 dunne draadjes erlangs voor de energie. Of op 2 dunne RVS pennen. Heb ergens iets gezien hoe ze vliegtuigen laten starten en omhoog gaan, maar weet niet meer waar. Miniatuurwereld Hamburg? Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2020
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Roel! Wint mijn geheugen het van mijn (inmiddels verbeterde) schrijfkunsten. Gr. Klaas.
     
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit is een beetje het idee:


    Het opstijgen is gewoon is een spindel aangedreven door een vertragingsmotor, van de uitvoering staat ook nog ergens een filmpje maar die kan ik zo snel even niet vinden.

    Het engste van de bouw inmiddels achter de rug: de gaten in de romp maken en de romp kan ook vrij van de werktafel staan.

    groet,
    Mathieu
     

Deel Deze Pagina