SEG21 onroad

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 mrt 2015.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    De mijne staat helaas nog steeds in bestelling maar een clublid had de zijne binnen. Het gaat om de SEG21 onroad maar er is niet geleverd wat het zou moeten zijn. Volgens de specs zou het een super long stroke zijn maar de zuigerdiameter van 16.2mm zegt dat het een normal long stroke is. Desalniettemin een leuk motortje om op uit te leven ;)

    Zo even wat foto's hoe geleverd:

    Netter zuiger/drijfstang
    [​IMG]

    Redelijk simpele bus
    [​IMG]

    [​IMG]

    Mooie kop
    [​IMG]

    Kleine doorlaat naar de uitlaat
    [​IMG]

    Echt helemaal niets aan te merken op de krukas
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is opvallend, geen hoon profiel (kruislinkse krasjes), en een streep op welke hoogte ik de uitlaatpoort wil hebben
    [​IMG]

    Na het opmeten van de timings was het duidelijk dat dit gewoon een offroad motor is in een onroad jasje, moest dus wat mee gedaan worden.

    Als eerste de lagers eruit getrokken om in het carter te dremelen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Turboscoop en timings aangepast
    [​IMG]

    Bus aangepast
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Annodisatielaag van de kop gedraaid voor een betere warmteoverdracht + sleufjes voor de schroevendraaier.
    [​IMG]

    Wat is er aan timings aangepast:
    [​IMG]

    De meeste onroad motoren werken wel met de standaard krukas, die paar graden meer timing geeft alleen even wat meer. De inlaat timing van 63 graden is ondermaats maar wel standaard voor een offroad, 65 graden is veel gebruikt en sommigen zitten op 66 of 67 graden. De uitlaat was zeer ondermaats en meer passend bij een offroad. 90 graden en hoger is veel gebruikt voor onroad, vandaag de dag is 93 tot 96 graden normaal maar 92 is vaak meer dan genoeg.

    En dan klaar:
    [​IMG]

    Nu mag die weer terug naar de eigenaar om hem in te lopen en te racen.
     
  2. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Leuk motortje, zeker voor dat geld. Niks mis met de nieuwe timing. Je moet inderdaad niet teveel willen van een dergelijke motor. Ik ben benieuwd naar de prestaties en de duurzaamheid.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    O ja, vergeten te vertellen dat de carburateur maar 8mm was, deze is opgeboord naar 8.5mm
     
  4. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    mooi man...!! 55 euro..lol
    ga ik ook proberen....!!
     
  5. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    neem er nog een, is ook een mooie nieuwe regenmotor.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Het heeft even geduurd maar hij is afgelopen weekend de baan op geweest:

     
    Bart_Banaan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina