Servo heeft vertraagde reactie

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Wes56, 26 mei 2017.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Beste,

    Mijn 3dhs slick 89 heeft intussen z'n eerste vluchten gedaan. Ik ondervind wel een probleem die wat vervelend is.
    Ik ondervind een soort vertraging op de throttle servo. Waarschijnlijk de andere servo's ook maar ik heb dit nu meest ondervonden op het gas bij een hoover.
    Niet veel maar toch goed merkbaar.
    De momenten dat ik gas heeft reageert deze altijd net een beetje later.
    Wel deed ik de hoovers nog hoog een niet voor mn neus.
    Ik denk als het vliegtuig dicht bij me is dat de servo's wel direct reageren.
    Vroeger had ik dit niet echt dacht ik op mijn vorige kist maar nu gebruik ik wel een powerbox evolution tussen de ontvanger en servo's.
    Zou deze kunnen zorgen dat de servo response wat trager is?
    Iemand ervaring hiermee?
    Mijn setup is
    dle61
    zender: Hitec aurora9
    ontvanger: optima 9
    powerbox evolution.
    Throttle servo: HS5625MG
    Alle andere servo's: HS7955TG
    Alvast bedankt.
    Mvg Wesley.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als het dichtbij goed werkt en ver weg vliegen zorgt voor vertraging, dat is de kans groot dat je een verbindingsprobleem hebt tussen de zender en de ontvanger.

    Op korte afstand komen alle datapakketten foutloos bij de ontvanger aan. De ontvanger verwerkt de pakketten en stuurt de servo's aan. Vlieg je verder weg, dan kan de ontvanger fouten in de datapakketten vaststellen. Het betreffende pakket wordt genegeerd, de servo blijft in dezelfde positie en de ontvanger wacht op een foutloos pakket en stuurt de servo aan. Dat kan leiden tot waarneembare vertraging.

    Van belang is dat de ontvangerantennes op de juiste manier zijn ingebouwd. De antennes 90 graden ten opzichte van elkaar staan en uit de buurt van geleidende materialen als bedrading, metalen stuurstangen, koolstof en dergelijke. De zenderantenne mag niet naar het toestel wijzen. Gebruikelijk staat de antenne naar links of rechts horizontaal.

    Om een ander te testen kan je een reikwijdte test uitvoeren. Zender instellen op reikwijdte test en op servotest en dan met het toestel in de hand weglopen. De servo's moeten vloeiend blijven bewegen. De afstand die je zo moet behalen staat vast in de handleiding. Meestal is dit zo'n 30 tot 50 meter.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Geluid heeft ook een vertraging... als je afgaat op het geluid van de motor dichtbij en ver weg zal je duidelijk een verschil merken.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geluidssnelheid is 340m/s. Op honderd meter scheelt dat 0,3seconden.
     
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Geluid ja daar heb je ook een punt. Misschien dat ik me wat teveel op het geluid heb gefixeerd?
    Want ik merk niet echt iets op de andere servo's.
    Maar zoals N.P.S. hier ook al aanhaalde ga ik eerst nog eens een reikwijdte test moeten doen. Want eerlijk gezegd had ik het nu niet gedaan. Hier anders ook een foto van hoe m'n ontvanger antennes geplaatst zijn. Volgens mij zitten ze goed. Alhoewel deze onder de vleugelbuis misschien niet goed zit want bij een hoover kan deze antenne misschien verstoord worden door de carbon vleugelbuis. Misschien deze erbovenop plaatsen???
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij storing/reikwijdte problemen verwacht ik vertraging op alle functies.

    Je zou ook servo's van plaats kunnen verwisselen op ontvanger-uitgang en kijken of de vertraging meeverhuist.
     
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Niet gewoon een simpel ingestelde throttle vertraging? Meeste zenders kunnen dit of programmeren het er standaard bij als het weet dat het het throttle kanaal is.

    En inderdaad van kanaal wisselen met die servo en kijken of het mee verhuisd.
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik zou de antenne, die nu onder de koolstof ligger zit, horizontaal op de zijkant van de romp plaatsen.
    Er vanuit gaand dat je de antenne van je zender ook horizontaal is.
    Je hebt dan meestal de meest optimale ontvangst.
     
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok daar deed ik het blijkbaar ook niet goed.
    Want ik zette de zender antenne meestal recht omhoog.
    Dus als ik het goed begrijp klap ik hem best op in de richting van de zender ofwel naar een kant gericht.
    Zolang deze maar horizontaal is.
    In het vliegtuig ga ik het ook nog eens bekijken of ik die ene antenne kan verplaatsen. Maar dan komen ze wel dichter bij elkaar zo.
    Ik dacht dacht het best is om ze zo ver mogelijk uit elkaar te houden en 90 graden t.o.v. elkaar gericht.
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    De beste ontvangst heb je als de antenne van de zender parallel is aan de de antenne van de ontvanger.
    Op zich is beide verticaal dus ook goed, al is dat minder gunstig als je meer "boven" jezelf vliegt.

    Die horizontale antenne op de zijkant van de romp (maar op de bodem in de lengte richting van het vliegtuig is even goed) maakt de meeste kans op een goede verbinding omdat je meestal rondjes om jezelf heen vliegt.
    De tweede antenne kan best onder ca 90 graden t.o.v. de andere antenne zijn. Bijvoorbeeld "haaks' op de lengte richting van de romp. De antenne van zowel de zender als ontvanger zijn dan parallel wanneer je van jezelf wegvliegt of de landing inzet.

    Maar het moet ook wel een beetje "passen". Vaak doe ik ze aan beide zijden onder 45 gr tov van de lengte as van de romp en dan "horizontaal". Dat gaat ook goed.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Horizontaal, recht omhoog, schuin naar links of rechts het maakt allemaal niet zo veel uit zolang de antenne maar nooit richting het model wijst. De energie wordt als een soort donut rondom de antenne uitgestraald. Daardoor is het signaal recht boven de antenne het zwakst.
    Je ziet af en toe dat de antenne schuin vooruit staat, net als voorheen met de 35MHz of 40MHz antennes gewoon was. Dat is dus niet zo goed omdat de kans dat de antenne richting het model wijst dan vrij groot is. Je hoeft niet bang te zijn dat je model direct naar beneden komt maar het kan wel gebeuren dat de besturing op zo'n moment "hapert".
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Parallele antennes (de gewone rechte) geven de beste verbinding.
    Dat was natuurlijk bij 27 / 35 / 40 MHz ook al zo, alleen gaf vrijwel niemand daar aandacht aan.
    Antenne van de zender schuin omhoog, antenne draadje achter/over het toestel aan. Veel slechter kon het bijna niet.
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen een nieuwe locatie gemaakt voor die ene antenne die onder m'n vleugelbuis lag.
    Volgende vliegdag ga ik eerst een enkele keren een range check doen. Ene waar m'n 2de antenne origineel lag en eentje waar hij nu zit. Zal zien of het beter is. Ook ga ik de antenne op m'n zender goed zetten.
    DSCN1286.JPG
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    De inbouw ziet er toch wel erg goed verzorgt uit hoor.
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik heb mijn best gedaan. :)
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen vandaag terug 2 vluchten gedaan. Eerst een range check uitgevoerd.
    Ik heb het signaal verzwakt zoals beschreven in de handleiding en haal met gemak 95 meter afstand. Dan nog reageren de servo's direct. Wel met de 2de antenne op de nieuwe locatie. Ofwel was het zoals eerder beschreven ook met het geluid te maken dat ik een vals beeld (er was toen wel veel wind) had ofwel toch de antenne. Wie weet maar het belangrijkste is dat het me nu ok lijkt bekeken over mijn 2 vluchten nu met niks van wind.
     

Deel Deze Pagina