Servo inbouw .

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door plotterwelt, 30 mrt 2008.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Denk nu die rubbertjes eens weg , hebben niks met de kracht te maken , dienen alleen trillingen op te vangen .

    Nu is de kinetische energie ook weg die so klein was dat die bijna niet uit te rekenen is .

    Formules neer zetten is geen probleem , maar om het uit te rekenen moet je wel een goede PC hebben . :D

    Mvg Johan
     
  2. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ok,

    Tuurlijk heb je een punt, de servo beweegt. Dat heb ik ook al eerder aangegeven. Hij beweegt door de krachten die op de rubberen tulles komen te staan. Uiteraard zou je daar de kinetische energie bij kunnen gaan halen.. De grote vraag is wat wil je daar mee bewijzen, wat voegt het toe??

    In de manier waarop ik bewezen heb dat lengterichting beter is als dwarsrichting heb ik inderdaad de beweging van de servo verwaarloosd. En gevoelsmatig in mijn ogen terecht. Een servo weegt een gram of 50 terwijl een roer al gauw met een kg trekt (standaard servotjes). Het enige dat de beweging toevoegd is een stuk massatraagheid. En die massatraagheid, de energie die het kost is klein alleen al vanwege het lage gewicht. Om nog maar te zwijgen van de extreem korte afstand (in graden) waarin een servo bewegen kan. De hoeksnelheid in jouw formule is dus laag. De hoekversnelling is hoog dat zijn trillingen, Maar een extreme versnelling over een korte afstand levert nog geen grote snelheid op.

    Dus in mijn ogen: Lage massa, lage hoeksnelheid -> energie (en daarmee de krachten die het aan het systeem toevoegd) verwaarloosbaar t.o.v. trekkracht.

    Maar loodrecht t.o.v. wat. Loodrecht betekend onder 90 graden t.o.v. een andere lijn, naar het draaipunt. Wat is dan die lijn en wat betekend die lijn??. Deze arm die jij hier bedoelt is de arm van het massamiddelpunt en de vertikaal wijzende massa naar het draaipunt. Ook dat is niet de lijn die Theo getekend heeft. Dus ik snap even niet hoe je met de kinetisch energie bewijst dat Theo's verhaal significant bijdraagt aan het krachtenspel op de servo.

    Dus waar we nu nog verschillen van mening is alleen of de bewegingsenergie van de servo tijdens het aantrekken van het roer bijdraagt aan de krachten op de servo. EN dat daardoor mijn stelling over uitgaande als links of rechts niet klopt...

    De grote vraag is nu, hoe bewijzen we dat de energie wel of niet significant bijdraagt???

    Groetjes, (een uitgedaagde)

    Mark Oostveen
     
  3. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Hier ben ik het overigens geheel mee eens. Uitgaande van het feit dat de krachten zo groot zijn dat de rubbers maximaal ingedrukt worden... Prima stelling natuurlijk.

    Mark
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    okay, lost it.........


    het is officieel, kan het niet meer volgen ;)
    ik bou ze zo in als ik denk dat het het gemakkelijkst inbouwen is :D

    speling of niet hehehehe.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Groot gelijk Gerard; al die formules en theorien.....ik ben de draad ook kwijt;):)

    Mijn ervaring; servo's bewegen héééééél weinig tot niets in hun rubbertjes, doen ze het wel---> heel snel de schroefjes aandraaien, want dat hoort niet.

    In mijn 3.05 meter Extra zitten zowel de hoogteroerservo's als de aileronservo's dwars geplaatst, degene die hem hebben zien vliegen zullen weten dat daar niets aan mankeert. Ik merk geen enkel verschil met modellen waar ze 90 graden gedraaid zitten.

    Just my 2 cents....:)
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest


    Ik zei nog zo, Zonder die moeilijke onbegrijpbare formules................
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Dan bevestig je ze niet goed.. als het goed is steek je door dat rubbertje een metalen tonnetje en schroef je in feite dat tonnetje vast en niet je servo. De beweging die je servo maakt en kan maken ligt besloten in dat tonnetje.

    En @theo.. ja sorry ik zit je zaak te verdedigen hier maar men begon onderbouwing te eisen.. dan ontkom je niet aan formules he.. qua redenatie kwamen we er niet uit.. ;)
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En waar is de uitslag ??

    Met formules gooien is makkelijk , je moet ze ook kunnen gebruiken . :D

    Anders gaat Theo het niet begrijpen . :rolling:

    Mvg Johan
     
  9. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Euh... niet alleen Theo hoor, er zijn er nog die niet meer meekunnen met zulke formules. :puppydogeyes:
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.

    en het stompe tonnetjes kantje naar het hout :D
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hezik is zelf al 2 dagen bezig het uit te rekenen . :D

    Mvg Johan
     
  12. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.

    :zon:

    :proost:

    :hammer:

    :teacher:
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Ik ben helemaal niets aan het uitrekenen hoor, is voor de discussie helemaal niet nodig..
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dus wel , iemand die met formules gaat gooien gaat het ook uitrekenen . ;)

    Jij was degene die het over rotatie beweging en traagheidsmoment hat en niemand anders .

    Met andere woorden ,je begrijpt zelf niet eens wat je hebt geschreven .:D

    Mvg Johan
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Pff johan ik begrijp prima wat ik schrijf hoor.. maar vooralsnog zie ik jou nog geen argumentatie geven voor mijn ongelijk.. ik zie dan ook geen noodzaak om het helemaal uit te gaan werken.
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    henry, kan je het proberen in begrijpelijke taal dan ?

    ben echt benieuwd naar het fenomen, maar die formules snap ik geen snars van.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Nou ik ben bezig ergens een uurtje een high-speed camera los te weken.. die dingen die ze bij mythbusters ook gebruiken. Dan een servo in een plankje en wat verschillende soorten acties mee uithalen en dat filmen, dan wordt het in 1 klap duidelijk..

    Alleen de persoon die zo'n camera heeft is nog 2 weken op vakantie..
     
  18. MR.Pitts

    MR.Pitts Guest

    DIT IS om te fluisteren, leer rekenen :p
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als je de onbedwingbare neiging hebt om het mij te komen leren, dan mag dat gerust. Ik leer nog steeds elke dag weer bij, en ben nog lang niet uitgeleerd.
     
  20. polomaniac

    polomaniac Guest

    heren, wordt er hier nu puur gediscussierd over de beste methode van bevestigen ?(met 90 graden verschil tussen de alternatieven?) als ik de vraag dan dus zo goed begrijp is het volgende aan de hand:

    voorwaardes:
    -aangenomen dat serv0 vast aan de aarde bevestigd is
    -aangenomen dat in iedere besproken situatie de kracht gelijk is (anders heeft vergelijking geen zin zonder letterlijke berekeningen)

    situatie 1&2:
    [​IMG]

    ALLES IS SCHEMATISCH, VERHOUDINGEN KLOPPEN NIET, TEKENINGEN ZIJN WEL GELIJK DOOR HET DEFINIEREN VAN DE LENGTES!!

    De rode krachten moeten ervoor zorgen dat de servo op zijn plek blijft (F mount).
    In situatie 1 moet het moment gegenereerd door Fr opgevangen worden door krachten die een afstand B uit elkaar staan. In situatie 2 is die afstand A (beduidend langer!!) hier door zijn de afzonderlijke krachten (Fm 2L en Fm2R) kleiner dan die in situatie 1. Het balsa kan natuurlijk beide krachten hebben (we gingen er van uit dat de servo aan de 'aarde' zat) maar balsa veert veel (stijfheid is laag).

    Daarom is het beter de servo in de lengte van de beweging te monteren.


    Wanneer we eventuele speling in de aandrijving of op de uitgaande as van de servo's erbij betrekken zijn we volledig afhankelijk van de fabrikant. Deze spelingen kunnen alleen aangepast worden door het vervangen van onderdeling IN de servo. De fabrikant kan er ook voor kiezen een hogere stijfheid en/of minder speling op de x-richting anders te kiezen dan voor de y-richting.

    Voor kompleet correcte berekeningen dient inderdaad rekening gehouden te worden met het traagheidsmoment van de servo. Het traagheids moment is simpelgezegd een waarde die aanduid hoeveel een object (massa) zich verzet tegen een versnelling. Dit traagheidsmoment is afhankelijk van de massa en de as/richting waarin hij mee of tegenwerkt.

    De as waarover dit traagheidsmoment werkt in deze opstelling is altijd die van de bevestigingspunten. Ook hier speelt de lengte A en B dus weer een rol (A is onguster dan B en daardoor BETER om de server 'vast' te zetten). gevoelsmatig kan je dit controleren door je mobiele telefoon over dezelfde assen te bewegen als met de servo:

    houd hem op zijn kant en draai de onderkant over de bovenkant van de telefoon heen (situatie 2). Doe dit nu ook een door links over rechts te draaien (situatie 1). Om het eerste te doen moet je meer kracht zetten dan het 2e. Dus de eerste opstelling bied meer weerstand tegen verandering dan de 2e opstelling.

    Ik hoop dat het duidelijk is voor jullie (stel gerust vragen!) en dat ik de vraagstelling goed begrijp

    mvg Sjors
     

Deel Deze Pagina