Even een uitschieter naar dit draadje omdat ik het idee heb dat hier lezers zitten die kaas hebben gegeten van modelbouwelektra, het zal iets met de te maken hebben met de titel 'Model elektronica 
Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een Catalina PBY-5A (zie link: Bouwverslag Catalina PBY-5A).
Hier moet ik buiten de drijveraansturing ook de volledige servo-indeling maken. Zo hier en daar heb ik al wel wat denkwerk en installatie-/verzamelwerk verricht maar echt veel ervaring op dit gebied en, met name in deze omvang, heb ik niet. Daarnaast kan ik er ook bijster weinig over terugvinden op het Internet.
Bij dezen dus een serieuze oproep aan iedereen die mij hiermee kan assisteren cq adviseren.
Allereerst de situatie van de servo-indeling:
- Hoogteroer 1st
- Rudder 1st
- Gas 2st
- Rolroer 2st
- Landing gear (wielen/luik) 2st*
- Landing gear (drijvers) 1st
- Neuswielbesturing 1st +
Totaal: 10st
*Het pneumatisch ‘droge’ landingsgestel (luchtklep bediening door 1 servo) en het neuswielluik (mechanisch stang bediend door 1 servo) worden in het totaal bediend door 2 servo’s die weer worden gesplitst door een Landing Gear Controler. Aan deze LGC zitten reedcontacten die controlleren of het luik daadwerkelijk is geopend alvorens de pneumatische klep aan te sturen zodat de gear uitklapt en natuurlijk visa versa. Deze LGC zit weer aangesloten op de ontvanger zodat er maar 9 kanalen in plaats van 10 worden benut.
In het totaal zitten er dus 10 servo’s en een Landing Gear Controler aangesloten op de ontvanger.
Deze indeling is in mijn optiek al niet misselijk maar dan zijn er ook twee elektromotoren ingebouwd die doormiddel van een draadstang de drijvers in en uit trekken. Dit zogenaamde ‘natte’ landingsgestel wordt gestuurd door 1 van de hierboven opgesomde servo die een microcontact bediend. Deze elektromotoren kunnen dus eventueel op een aparte voeding worden aangesloten.
Hieronder de gegevens van de apparatuur:
- Bij mijn zender is een Ni-Cd 4.8VDC/600mAh (NR-4J) Futaba accu geleverd.
- De ontvanger is een 14 kanaals (2.4GHz Fasst) R6014FS
- Landing Gear Controler: 3mA
- Servo richtingroer: Futaba Digital S3151
- Servo’s rolroeren: Futaba Digital S3151
- Servo hoogteroer: Futaba Digital S3151
- Servo’s motoren (gas): GWS IQ-220BB
- Servo neuswielluik: GWS IQ-220BB
- Servo pneumatische klep: GWS IQ-220BB
- Servo neuswielbesturing: GWS IQ-200MG
- Servo tbv microcontact drijvergestel: GWS IQ-220BB
- Elektromotoren tbv drijvers: Graupner Speed 300 (5A)
Kunnen deze servo’s allemaal ‘koud’ op de ontvanger worden aangesloten en welk accu-pack moet ik gebruiken? Mijn configuratie zit rond de 4.8 tot 6 volt maar als ik de standaard Lipo accu's in de verkoop bekijk zitten deze allemaal rond de 7.4 of 11 volt. Maakt dit uit of moet ik een andere accu nemen?
Ook voor de aparte PPU die de drijvermotoren voedt zou ik graag horen welke er door de ‘cracks’ wordt geadviseerd.

Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een Catalina PBY-5A (zie link: Bouwverslag Catalina PBY-5A).
Hier moet ik buiten de drijveraansturing ook de volledige servo-indeling maken. Zo hier en daar heb ik al wel wat denkwerk en installatie-/verzamelwerk verricht maar echt veel ervaring op dit gebied en, met name in deze omvang, heb ik niet. Daarnaast kan ik er ook bijster weinig over terugvinden op het Internet.
Bij dezen dus een serieuze oproep aan iedereen die mij hiermee kan assisteren cq adviseren.
Allereerst de situatie van de servo-indeling:
- Hoogteroer 1st
- Rudder 1st
- Gas 2st
- Rolroer 2st
- Landing gear (wielen/luik) 2st*
- Landing gear (drijvers) 1st
- Neuswielbesturing 1st +
Totaal: 10st
*Het pneumatisch ‘droge’ landingsgestel (luchtklep bediening door 1 servo) en het neuswielluik (mechanisch stang bediend door 1 servo) worden in het totaal bediend door 2 servo’s die weer worden gesplitst door een Landing Gear Controler. Aan deze LGC zitten reedcontacten die controlleren of het luik daadwerkelijk is geopend alvorens de pneumatische klep aan te sturen zodat de gear uitklapt en natuurlijk visa versa. Deze LGC zit weer aangesloten op de ontvanger zodat er maar 9 kanalen in plaats van 10 worden benut.
In het totaal zitten er dus 10 servo’s en een Landing Gear Controler aangesloten op de ontvanger.
Deze indeling is in mijn optiek al niet misselijk maar dan zijn er ook twee elektromotoren ingebouwd die doormiddel van een draadstang de drijvers in en uit trekken. Dit zogenaamde ‘natte’ landingsgestel wordt gestuurd door 1 van de hierboven opgesomde servo die een microcontact bediend. Deze elektromotoren kunnen dus eventueel op een aparte voeding worden aangesloten.
Hieronder de gegevens van de apparatuur:
- Bij mijn zender is een Ni-Cd 4.8VDC/600mAh (NR-4J) Futaba accu geleverd.
- De ontvanger is een 14 kanaals (2.4GHz Fasst) R6014FS
- Landing Gear Controler: 3mA
- Servo richtingroer: Futaba Digital S3151
- Servo’s rolroeren: Futaba Digital S3151
- Servo hoogteroer: Futaba Digital S3151
- Servo’s motoren (gas): GWS IQ-220BB
- Servo neuswielluik: GWS IQ-220BB
- Servo pneumatische klep: GWS IQ-220BB
- Servo neuswielbesturing: GWS IQ-200MG
- Servo tbv microcontact drijvergestel: GWS IQ-220BB
- Elektromotoren tbv drijvers: Graupner Speed 300 (5A)
Kunnen deze servo’s allemaal ‘koud’ op de ontvanger worden aangesloten en welk accu-pack moet ik gebruiken? Mijn configuratie zit rond de 4.8 tot 6 volt maar als ik de standaard Lipo accu's in de verkoop bekijk zitten deze allemaal rond de 7.4 of 11 volt. Maakt dit uit of moet ik een andere accu nemen?
Ook voor de aparte PPU die de drijvermotoren voedt zou ik graag horen welke er door de ‘cracks’ wordt geadviseerd.
Laatst bewerkt: