Servo over reageert

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bartdr1, 5 jul 2017.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Een schakelaar is wat makkelijker in gebruik en niet echt minder betrouwbaar dan een schakelaar.
    Ik zou de servo's eens onderling van kanaal wisselen op te zien of het probleem (per servo) dan blijft.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Wat bedoel je Erwin?
     
  3. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    ik gok: dan de stekker....
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ja sorry.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ALS het de stekker zou zijn, zou je af en toe GEEN beweging hebben.
    niet juist teveel beweging.

    Zo'n servostekker kan best een hoop beweging hebben hoor.
    stel, je moet iedere vliegdag bv de vleugelservo's aansluiten, zou ik er even een kort verlengkabeltje tussen doen.
    gewoon puur zodat je daar de stekker continu in steekt, en de ontvanger met rust laat.
    Gaat het spul na verloop van (veel) tijd er simpel uit elkaar, kun je nog eens een ander verlengkabeltje gebruiken om het weer op te lossen.
    en altijd zo'n anti uitelkaarschuif beveiligingetje erop klikken..

    Qua BEC plaatsing in de ontvanger: in de ontvanger zit een grote dikke rups die de minnen met elkaar verbind, en nog een rups om de + te verbinden.
    ga jij 10 ampere trekken op je servo's moet je wel serieus op gaan letten waar de stekkers zitten...
    maar met analoog en een normaal toestel kom je daar nooit bij in de buurt.
    gevoelsmatig, als jij een piek maakt van 1 ampere denk ik dat ik al 2x over de werkelijke waarde gok.
    Het handigste (mooiste ) is om die bec stekker in het midden te plaatsen, maat in jouw geval zou het absoluut geen verschil mogen maken.

    voor mij kun je nog maar 1 test doen (heb niet voorbij zien komen dat je dit gedaan had): ontvanger naar achter, korte kabel ertussen.
    desnoods de andere servo's ff los. ff kijken of het misschien ALLEEN deze servo's zijn, en dat het niet aan het samenspel met de rest ligt.
    korte kabel elimineert spanningsval in de kabel, en een contactverlies op de stekkers.

    heb ik eens gehad in mn ultimate.. analoge 10 kilo servo's gemonteerd, originele kabel in de vleugel gebruikt.
    in de vlucht had ik op een gegeven moment het idee dat af en toe het toestel niet reageerde op aileron. af en toe tikken.
    geland, alles perfect.
    vlucht, weer hetzelfde.
    thuis stresstest (snel heen en weer met alle knuppels): servo ging na een paar tellen schokkerig en traag bewegen.
    multimeter ertussen gefrommeld met wat tape en een y kabel: stress test langer volgehouden (sec of 10), toen liet de multimeter zien dat wanneer de servo actief is, het voltage 1,5 volt omlaag ging.
    vanaf 6 volt.. eind van de kabel 5,5 over.. na beweging 4 volt.. en de multimeter ziet de hoge pieken of dips niet. ds waarschijnlijk dip onder de 3 volt, servo schakelt uit.
    en omdat het voltage dan erg vlot weer opbouwt, schakelt de servo binnen een fractie weer in. om daarna weer uit te schakelen omdat ik nog bezig was met snel bewegen.
    bleek dat de kabel diep in de vleugel erg dun was. vervangen voor een kabel die dikker was dan de servo kabel, daarna nooit geen problemen meer.

    Stel, je vind hierin de oplossing niet, zou ik echt serieus overwegen die servo's er gewoon uit te gooien.
    ik heb wel eens wat servo's gehad die mid flight stopten, dat wil je echt niet..
    je blijft proberen met wat restricties en de hoop dat het in de lucht hetzelfde blijft doen als thuis de servo's intact te laten..
    maar ik zou toch wat vergaande maatregelen nemen..
    desnoods elevator servo's in de vleugel zetten, en de vleugelservo's op aileron...
    maar kapot/versleten/doorgebrand is en blijft kapot..

    en liever wat servo's eruit dan het toestel in de puin.
     
  6. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Even opvolgen.

    Ik gebruik de BEC van de regelaar niet meer en heb ook geen 5 cel Nimh-pack meer in gebruik, maar een 4 cel Nimh-pack er in gestoken.

    Geen problemen meer, ook niet bij intensief alle servo's samen bewegen. Ook in vlucht als ik wat acro vlieg (veel druk op de roeren), alles OK.

    Bedankt voor alle tips. Weeral wat bijgeleerd.

    Bart
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Dit gedrag zie je ook vaak als de servo's mechanisch verkeerd belast worden en er veen reductie in de zender gebruikt is. Bij slechte / vuile potmeters of speling in de potmeter / tandwielen ook.

    Hitec's zijn gevoelig voor overspanning heb ik ook gemerkt. Soms doen ze bij 6V opeens niets meer....
     

Deel Deze Pagina