servo saver

ik wil een servo saver monteren op mijn ta05 ifs nadat ik merk dat ik behoorlijk speling heb op de stuurservo.
er zit er nu 1 in van tamiya die je bij de bouwpakket krijgt.

Wat is een goede servo saver en waar kan je deze kopen?
 
servo saver?? verklaar je nader?
een servo is toch zo deur niet om te vervangen of kan je geen nieuwe tandwielen steken?
 
Heb je speling op de servo zelf of in de stuurinrichting van de auto?

Als het de servo zelf is namelijk heeft een servo saver niet veel nut meer. Dan zal je aan een nieuw setje tandwielen of een nieuwe servo moeten denken. Zit het in de auto dan zou ik eens kijken of alles wel goed in elkaar zit en of de kogels en de links nog wel in orde zijn en zo nodig vervangen...
 
servo saver?? verklaar je nader?
een servo is toch zo deur niet om te vervangen of kan je geen nieuwe tandwielen steken?

Bij mij is de servo het duuste onderdeel van de auto,
kimbrough servo savers zijn erg goed,
worden ook Als corally of andere merken verkocht.

Tamiya heeft een reputatie van slechte of niet werkende servosavers,
ze zijn daar erg volhardend in bij tamiya.
Ik gooi ze altijd direct over de linker schouder.
 
ik heb een setje van team corally gekocht,

Servo_Saver__Med_4a789d504a44a.jpg
 
Het platte gedeelte waar het (getande) gat zit wat op de servo gaat, daaronder zie je twee kleine gaatjes zitten. Binnenin de servosaver zit een veer die vast zit aan deze gaatjes en bovenlangs binnenin de servosaver loopt. Aan de onderkant komen de kogel-links te zitten waar de stuurstangen aan zitten en zoals je kan zien op de foto is dat het buitenste gedeelte.

Als de servo nu draait dan draait het buitenste gedeelte mee doordat de veerspanning hoog genoeg is om dit toe te laten. Staan de wielen bijvoorbeeld geblokkeerd door iets dan zal de veerspanning van het veertje IN de servosaver deze kracht opvangen waardoor de servo zelf dus niet overbelast wordt en stuk gaat.

Zoals elke veer echter zal hij naar verloop van tijd zijn veerkracht iets verliezen en daardoor "slijt" een servo saver dus ook. Dit merk je bijvoorbeeld doordat er iets speling komt tussen het binnenste en buitenste gedeelte. Dit is dat ook het moment om een servo saver te vervangen.

Hij gaat dus NIET eeuwig mee mensen...

Verstandig is het (bij wedstrijdgebruik) om elk seizoen even een nieuwe servo saver te monteren. Ze kosten een paar euro en zijn dus geen grote kostenpost. Ook handig is het om er minimaal één spare in de koffer te hebben liggen voor het geval dat hij tijdens een race stuk zou gaan.

De afgebeelde servosaver is er een van Kimbrough (verkocht door Corally) en is een medium model. Daaronder zit nog een small bedoeld voor 1/12 en erboven zit nog een large die je vandaag de dag veel terug vind in modellen van Traxxas en vroeger veel gebruikt werden in de Pro10 auto's.

Voor toerwagens en de huidige Pro10 modellen is de medium eigenlijk de beste oplossing omdat de servo met deze servosaver plat op het chassis gemonteerd kan worden zonder dat de servosaver het chassis raakt.

Bij een aantal offroad buggies en trucks (o.a. Asso, Losi, Ansmann) zit de servo saver geïntegreerd in het stuur gedeelte op de auto en heeft de servo gewoon een vaste servo-horn. Deze servosavers zijn vaak instelbaar in kracht d.m.v. een schroefring en een veer. Sommige toerwagens hebben/hadden dit ook.
 
Laatst bewerkt:
De afgebeelde servosaver is er een van Kimbrough (verkocht door Corally) en is een medium model. Daaronder zit nog een small bedoeld voor 1/12 en erboven zit nog een large die je vandaag de dag veel terug vind in modellen van Traxxas en vroeger veel gebruikt werden in de Pro10 auto's.

Shit, kom er dus achter dat ik een medium heb gekocht voor mijn 1/12, dat gaat duidelijk niet werken. :(
Waar kan je vrij snel een kleintje voor een Sanwa servo vandaan halen?. :p
 
Het platte gedeelte waar het (getande) gat zit wat op de servo gaat, daaronder zie je twee kleine gaatjes zitten. Binnenin de servosaver zit een veer die vast zit aan deze gaatjes en bovenlangs binnenin de servosaver loopt. Aan de onderkant komen de kogel-links te zitten waar de stuurstangen aan zitten en zoals je kan zien op de foto is dat het buitenste gedeelte.

Als de servo nu draait dan draait het buitenste gedeelte mee doordat de veerspanning hoog genoeg is om dit toe te laten. Staan de wielen bijvoorbeeld geblokkeerd door iets dan zal de veerspanning van het veertje IN de servosaver deze kracht opvangen waardoor de servo zelf dus niet overbelast wordt en stuk gaat.

Zoals elke veer echter zal hij naar verloop van tijd zijn veerkracht iets verliezen en daardoor "slijt" een servo saver dus ook. Dit merk je bijvoorbeeld doordat er iets speling komt tussen het binnenste en buitenste gedeelte. Dit is dat ook het moment om een servo saver te vervangen.

Hij gaat dus NIET eeuwig mee mensen...

Verstandig is het (bij wedstrijdgebruik) om elk seizoen even een nieuwe servo saver te monteren. Ze kosten een paar euro en zijn dus geen grote kostenpost. Ook handig is het om er minimaal één spare in de koffer te hebben liggen voor het geval dat hij tijdens een race stuk zou gaan.

De afgebeelde servosaver is er een van Kimbrough (verkocht door Corally) en is een medium model. Daaronder zit nog een small bedoeld voor 1/12 en erboven zit nog een large die je vandaag de dag veel terug vind in modellen van Traxxas en vroeger veel gebruikt werden in de Pro10 auto's.

Voor toerwagens en de huidige Pro10 modellen is de medium eigenlijk de beste oplossing omdat de servo met deze servosaver plat op het chassis gemonteerd kan worden zonder dat de servosaver het chassis raakt.

Bij een aantal offroad buggies en trucks (o.a. Asso, Losi, Ansmann) zit de servo saver geïntegreerd in het stuur gedeelte op de auto en heeft de servo gewoon een vaste servo-horn. Deze servosavers zijn vaak instelbaar in kracht d.m.v. een schroefring en een veer. Sommige toerwagens hebben/hadden dit ook.

:pc: :mrgreen:
 
Back
Top