Hoi allen, Heb een vraag over mijn splinternieuwe servo. Het is 1 van het merk Monstertronic (MT995) standaard volume en 9Kg stelkracht, vrij standaard. De stekker is 1 met bruin/oranje/rood draad (weet de naam niet J/R of FUTABA). Heb ook een gloednieuwe ontvanger met zender (Carson) en het zou moeten werken met de BEC schakelaar die ik ook voor de wagen heb aangeschaft. De batterij die ik heb is vol en good to go, de zender en ontvanger werken ook naar behoren (uni ontvanger met FUTABA en J/R poorten). De ontvanger kan tot 11,1V hebben, dus een High Voltage ontvanger. Kan het zijn dat de spanning te laag is voor deze ontvanger? Zou ik vreemd vinden aangezien ik de ontvanger met een 1/10 wagen heb kunnen testen (BEC schakelaar voor BEC RX batterij) en alles naar behoren werkt. Weet iemand hier iets van af, of moet ik wat duidelijker zijn?
Ontvangers die bestand zijn tegen een spanning van 11,1 volt ken ik niet. HV ontvangers kunnen meestal een spanning van 7,4 volt (twee Li-Po cellen) aan. Als je de servo ook aansluit op die 11,1 volt dan is dat zeker het einde van het leven van de servo. Wat je met een BEC-schakelaar bedoelt is me niet duidelijk. Is dat alleen een schakelaar of is dat een apparaat die de spanning van 11,1 volt terugbrengt naar 5 of 6 volt en dat vervolgens op de ontvanger aansluit. Zo hoort het namelijk. Plaats een foto van hoe alles is aangesloten. Dat zal alles een stuk duidelijker maken.
Zal ik doen. De BEC schakelaar is de On/Off switch. De ontvanger kan idd tot 11,1V aan, maar moet dus ook met 6V werken (RX batterij met BEC stekker). Ik zal een foto ervan maken, thanks ;-)
Ff 1 ding tegelijk... Je gooit nogal wat begrippen door elkaar. Een bec is een apparaat wat het voltage van bv een hoofdaccu omlaag brengt naar5 of 6 volt. Bec schakelaars bestaan niet. Wel gewone schakelaars. Dat je er toevallig de bec mee bedient, staat er even los van. Je hebt namelijk wel BEC's met een geintegreerde schakelaar.. maar dat is weer iets compleet anders. Bec stekkers.. dat is een stekker die veel wordt gebruikt voor bec's.. Maar volgens mij gebruik je helemaal geen bec.. Je ontvanger hoort normaal tot de 8,4 volt te ontvangen. Servo's mogen alleen ontvangen wat de handleiding vermeld, vrij regelmatig is dat 6 volt. Hoger is een uitzondering.. Pak een multimeter, en meet even wat er nu werkelijk voor voltage op staat, voor je de ontvanger of servo echt uitfikt..
Wat betreft de BEC aan/uit schakelaar, daar bedoelde ik de stekker ervan en niet het ander apparaat waar jij het over had. Dan zat ik fout met de benaming. De ontvanger kan tot 11,1V hebben,dat staat vast (Carson Reflex Wheel Pro LCD 11,1 V 2,4 GHz FHSS zender/ontvanger). De RX batterij is 1 met 1600 mah en BEC stekker. Daarom verwachtte ik dat het zou werken. En ik heb helaas geen multimeter. Ik dacht dat het lag aan het soort stekker van de servo. De ontvanger zou FUTABA en J/R stekkers aan moeten kunnen. Nogmaals ik heb de ontvanger en zender al op een andere wagen uitgetest en het werkt prima (1300 mah RX batt). Ik weet het even niet meer, hopelijk ben ik nu wel duidelijk genoeg en bedankt.
Als je de ontvanger op 11,1 volt hebt aangesloten, dan krijgt een op die ontvanger aangesloten servo dezelfde spanning toegevoerd. Daar kan een servo niet tegen. Volgens een handleiding op de site van Conrad is de ontvanger geschikt voor een spanning van 4,8 - 6 volt... Heb je echt 11,1 volt op de ontvanger gezet, doet dat het ergste vrezen... Op een gewone RX accu zal het wel gewerkt hebben. Zo'n accu heeft een spanning van 4,8 of 6 volt.
je zal even wat beter naar je accu's moeten kijken. Is het lipo, life? of nimh? Hoeveel cellen (kun je vaak voelen als het niet op de accu staat) Qua servostekker, dat is tegenwoordig vrij standaard. Futaba of JR maken niet uit, de indeling is hetzelfde. rood in het midden (+), min en signaal aan de buitenkant. draai je de stekker om in de ontvanger, gebeurt er gewoon niets. je moet alleen geen + op de signaal zetten.. vind ie niet grappig. Verder, de + en - op een ontvanger zijn eigenlijk onderhuids gewoon een hele grote, dikke koperbaan. oftewel, als je er 11 volt op zet, is alles opeens 11 volt. Als je je servo wilt testen, kun je in je andere auto even de ontvanger aansluiten, en jouw servo op bv het stuurkanaal aansluiten. doet hij het dan nog, heb je een gelukje. ga niet lang zitten rommelen.. een servo met sluiting trekt gigantisch veel stroom, en kan andere onderdelen om zeep helpen normaal is aansluiten van een servo op 11 volt meteen een recept voor rook, brandluchten en vlammen ;-) en stel, je hebt een 3s lipo.. is dat eigenlijk 12,6 volt volgeladen.. goed voor de aandrijving, maar er MOET een bec tussen om het voltage omlaag te brengen voor de ontvanger/servo's. de ontvanger kan heel msschien wel 11.1 volt aan, maar de servo's niet.. Dus moet de ontvanger altijd op hetzelfde voltage als de servo's
Bedoelen ze niet dat het met een BEC stekker tot 6V kan? Either way, de RX batt is een 5 cel hump van 6V.
het maakt voor een stekker niet uit hoe veel volt er op komt. Bijvoorbeeld. Pak een wandcontactdoos thuis. Daar hoort 220 volt op te staan +/- Steek daar een stekker in, als je de draadjes na zou meten, zal er in de draad ook 220 volt staan. stel. Men heeft die wandcontactdoos verkeerd aangesloten tijdens de bouw, en er staat geen 220 op, maar 380 volt. steek je daar diezelfde stekker in, zal er ook gewoon 380 volt op de draad komen te staan. een stekker bevat geen electronica.. geeft gewoon door wat je er op zet. tot er teveel amperes doorheen gaan, dan smelt of ontploft er iets. En stopt het.
Als je nu al een nitwit bent op het gebied van elektro, wil je je dan beperken tot normaal Nederlands?
Er zijn twee mogelijkheden om de ontvanger van spanning te voorzien: d.m.v. de BEC- uitgang van de snelheidsregelaar, of d.m.v. een aparte ontvangeraccu. Kijk even op pagina 7 en 8 van de gebruiksaanwijzing: http://www.carson-modelsport.com/Co...arson/500500033/500500033_Bedienanleitung.pdf
Het is opgelost! Waarschijnlijk heeft het aan de RX batt gelegen die een jaar niet gebruikt was. Met een nieuwere batt ging het prima. Thanks voor het meedenken en weer een RC mysterie opgelost. Mvg
tippie voor je verdere RC carriere: loop ff de gamma/praxis oid in, en koop een multimeter. Kost +/- 25 euro. maar dan weet je voortaan wel 100% zeker welk voltage er aanwezig is. je kan dan checken of je batterijen vol zijn (zie je aan het voltage) en je weet of er teveel volt op de servo's komt te staan. nogmaals, 11 volt op een servo gaat niet lang goed. ALS je er een 11 volt accu aan had hangen. Een hele slechte accu kan inderdaad een ontvanger wel aansturen, maar door het verbruik van een servo instorten. waardoor de ontvanger er mee stopt. Bij NImh accu's wil het wel eens helpen door een accu 5 tot 10 keer volledig op te laden, en daarna weer ontladen (dus 5 tot 10 volle cycles) komt er vaak weer wat leven in. Bij lipo's werkt dat niet.
... gelukkig is alles opgelost, een tip nog van mij voor de toekomst: lees goed de handleiding, daar staat echt alles in, daar staat heel duidelijk alles over de verzorging van de ontvanger via BEC (6 tot 8,4 volt) of externe NiMH box (6 volt) bij meer ingewikkelde systemen, waar ook b.v. auto-level en GPS gebruikt wordt, moet je nog meer opletten, welke spanningen je moet gebruiken, dus je voltmeter was de eerste stap, succes verder, groetjes, Uwe
Ya Ya common mistake, uitgaan van de titel en de handleiding links laten liggen. Ik zal alle tips meenemen, want ze hebben wel geholpen. Vriendelijk bedankt Uwe en de rest. Ik ga dit topic sluiten bij deze, als dat niet kan dan zou een moderator het kunnen sluiten. Mvg, Al
ik ben mod ;-) op dit forum sluiten we topics normaal gesproken niet. als iemand dan eenzelfde vraag heeft, reageert hij gewoon hier verder. dan kunnen wij aan de rest van de discussie zien wat diegene al heeft geprobeert, en kunnen we daar op verder gaan.