servohevel schroefdraad

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Petje, 4 nov 2018.

  1. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Hallo,

    Bij de bouw van mijn traktor loop ik tegen het probleem aan dat voor de stuurstangen ik een M2 boutje in een T25 servohevel (arm 16mm) met M3 draad moet zetten. De M2 is nodig omdat het kogelgewricht van de stuurstang een te klein gat heeft voor een M3 boutje. Nu heb ik de M2 boutjes met moertjes vastgezet maar er zit dan speling tussen hevel en boutje en dat wil ik niet.

    Heb gezocht naar T25 servohevels met M2 gaatjes maar nog niet gevonden.
    Ook gezocht naar draadverloop stukken en verloopbussen maar niet gevonden in deze maat.

    Weet iemand hier een oplossing?

    Voor de Servohevel op het tweede plaatje had ik ook graag gezien dat de bevestiging van de stuurstang wat meer richting Servo had gezeten of eventueel de hevel niet zo ver van de servo af staat. Maar daar kun je met een vulbusje nog wel iets in doen.

    IMG_0636(1).jpg IMG_0635(1).jpg
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Past een m2,5mm boutje niet door de kogel heen?
     
  3. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Heb ik hier niet liggen op het moment maar de handleiding zegt M2 gebruiken voor de kogelgewrichten: zo zit de stang aan de andere kant ook aan stuurhuis vast en werkt daar perfect zonder speling.
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Vreemd, is de kogel niet te groot opgeboord door de fabrikant?
     
  5. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Eerder te klein toch?
    Anders had een M3 boutje erdoor gekund en direct aan de servo hevel vastgeschroefd kunnen worden.
    Ik bedoel overigens de kogel in de stuurstang.

    Dit is de versie met een draadeinde maar in de stuurstang zit dezelfde maar dan met een bus.

    Knipsel.PNG
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2018
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Als aan de andere kant het m2 boutje wel goed is en er aan deze kant ruimte is tussen het balletje en het schroefje is het balletje te groot denk ik?
    De verkeerde maat in ieder geval ;-)
     
  7. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Ik begrijp je niet denk ik.
    Door het balletje in het plaatje hiervoor, het kogelgewricht, past een M2 schroef maar de hevel waar de schroef dan in moet heeft een M3 gat.
    Bovendien is het bij de hevel van de stuurservo nog zo dat er twee van deze gewichten op elkaar (linker en rechter stuurstang), via hetzelfde M2 boutje op de hevel gezet moeten worden.

    Zit nu te denken aan een vulhuls in het M3 gat van de servohevel of zoeken naar een alu hevel zonder gat en er dan zelf een M2 gat/draad in maken.
    Bijzonder dat die hevels met M2 gaten niet te vinden zijn.
     
  8. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    In het heveltje de M3 schroefdraad opboren maar 3mm en dan een busje van buitendiameter 3mm en binnendiameter van 2mm erin lijmen. Als ik het zo begrijp waar 't probleem zit.
    Hans
     
    wvr vindt dit leuk.
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  10. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    @Hans, dat zal 'm wel worden.
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Ah, dan heb ik het verkeerd begrepen, excuus!
    Ik dacht dat het gat in de kogel te groot was voor een 2mm boutje, het is dus andersom.
     

Deel Deze Pagina