Servo's afstellen

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Steve65, 13 okt 2018.

  1. Steve65

    Steve65

    Lid geworden:
    7 okt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Krommenie
    Hoe kan ik servo's afstellen zodat ze niets doen zolang ik de rc niet bedien?
    Nu stuurt ie af en toe terwijl ik niets doe.
    Trim heb ik al gebruikt. Op de kant gaat het goed, maar in het water slaat het roer om en vast, zo ook met de zeilen.
    Gaat hier om een Saphir.
    Ben aan het proberen bij Zwaansmeer uitgeest.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2018
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Aan een servo valt niets in te stellen. Het probleem moet ergens anders zitten.

    Als je 2.4 GHz apparatuur gebruikt, is er misschien een onjuiste Fail Save positie ingesteld. Als de verbinding tussen zender en ontvanger even weg is, dan draaien de servo's naar die fout ingestelde positie. Als je zender de mogelijkheid heeft om als Fail Save positie "hold" in te stellen, dan blijven de servo's in de laatst ontvangen geldige positie staan. Dat lost wel het probleem van het draaien van de servo's op, maar neemt niet de oorzaak weg.

    Heb je al eens een reikwijdte test uitgevoerd met gereduceerd zendvermogen?
    Zijn de antenne(s) zo hoog mogelijk geplaatst?
    Is de ontvanger accu goed en volledig geladen? Als servo's tijdens het varen worden belast zakt de spanning. Bij een lege- of slechte ontvange raccu kan dit leiden tot een herstart van de ontvanger wat kan zorgeb voor onvoorspelbare bewegingen van de servo's.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Indien 2,4 GHz:
    Ontvanger zo hoog mogelijk in het model plaatsen.
    Antennes onder een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar plaatsen
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Steve,

    Zoals al gezegd ligt het niet aan de servo's, maar aan de aansturing (of het gebrek hieraan).

    Kun je wat foto's plaatsen zodat we de indeling van de boot kunnen zien en hoe de boel is aangesloten?
    Plus een lijstje van wat je gebruikt aan batterij, servo's, ontvanger en zender?

    Een zeilboot hoeft geen roeruitslag van 45° naar beide kanten te hebben, dat remt meer dan dat het stuurt.
    Als de roeraansturing in jouw Saphir dusdanig grote uitslagen toelaat, dan is de kans inderdaad groot dat de boel overdraait als de servo's bewegen zonder aansturing. De stuurstang een gaatje meer naar binnen (of op het roer naar buiten) zou deze problemen al kunnen oplossen.
    Hetzelfde geldt voor de zeilen; heb je een servo met arm, of gebruik je een winch met rondlopende snaar(of een elastiek aan dek)?

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina