Servo's haperen na starten motor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door vrees, 5 sep 2018.

  1. vrees

    vrees

    Lid geworden:
    5 sep 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Besten,

    Zoeken op het forum levert helaas niets op dus daarom maar op deze manier. Ik het een oude Reely Buggy die ik weer eens aan de praat wil krijgen. Nu heb ik een vaag probleem (vind ik):
    Als ik de zender en de auto aanzet en ik test de servo's (sturen/gas) werkt alles helemaal perfect. Echter als de motor gestart is en ik ga gas geven aan de servo's haperen (ook allebei tegelijk). Er valt dan praktisch niet met de auto te rijden.

    Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

    Zou het misschien kunnen dat de batterijen in de zender niet goed zijn? De batterijen in de zender zijn nu namelijk geen oplaadbare (omdat die zijn overleden door de ouderdom) maar 'gewone' wegwerp batterijen. Kan het zijn dat deze te weinig power hebben (ik dacht dit weleens gehoord te hebben namelijk)?

    Bedankt voor jullie hulp!!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Geen probleem, is normaal.
    Als 2 metalen delen elkaar raken onstaan er kleine spanningspulsen, of ook wel knakpulsen genoemd. Die kunnen storen op een oude AM zender. Kwaad kan het niet en als je er van af wilt zal je een moderne 2.4ghz zender moeten pakken (voor een paar tientjes heb je die al)
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Maar waarom zou dit nu zo zijn als het vroeger wellicht niet zo was?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Vuil of oxidatie hoewel het vroeger ook zo gereageerd zal hebben maar mogelijk er toen niet iets bij dacht. Bij vers en schoon materiaal maakt in 1x contact en rommelt het niet zoveel, nu met opgedroogde olie, oxidatie etc is het contact niet zo denderend en ettert het een beetje waardoor er meer storingspulsjes ontstaan.

    Maar eenmaal gestart en weer er vanaf gehaald moet het weg zijn.

    Begen jaren 90 dat ik begon met 1:8 was dit een veelvoorkomend verschijnsel veroorzaakt door de snaarspanner bij de Serpent Sprint. De spanner bestond uit een stukje gebogen verenstaal dat door een plastic houder gedrukt tegen de aluminium radioplaat op zijn plek werd gehouden met op een uiteinde een houder met een paar lagers. Bij een beetje speling en vibraties in het chassis lag dat stukje verenstaal flink te trillen op het aluminium en veroorzaakte de meest vreemde storingen. Een plasticje eronder of een kort stroomdraadje die het gebogen verenstaal een vaste verbinding gaf met de radioplaat was een veel gebruikte oplossing.
     
  5. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    is het misschien nog mogelijk de ontvanger op een andere plaats te monteren?
    Proberen kan altijd. ;)
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat is het probleem niet en vaak heb je die mogelijkheid niet in een brandstofauto
     
  7. vrees

    vrees

    Lid geworden:
    5 sep 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Het probleem was er vroeger inderdaad niet. Het haperen is namelijk zo heftig dat er niet mee te rijden is. Ontvanger zit altijd al op dezelfde plek en heeft nooit voor problemen gezorgd. Het vreemde vind ik dat de storing pas optreedt na het starten van de motor...

    Van een maat kreeg ik nog de tip om de failsafe/killsafe er eens van tussen te halen. Dat ga ik binnenkort dus nog maar eens even proberen.

    Dat verhaal van die batterijen kan het niet zijn denken jullie?
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ho wacht, ook na de start als de motor loopt trillen de servo's....

    Dat kan de batterijhouder zijn, kras/schuur even alle contacten in de batterijhouder schoon. Ook als je de batterijen plaatst rol ze even rond in de houder.
    Andere optie is dat het kristal mogelijk de boosdoener is, als je een AM zender hebt kan je even de zender en ontvangerkristal met elkaar wisselen, dat moet ook werken of misschien alleen even de kristal een paar keer uittrekken en insteken zodat de pootjes en de voet weer iets opschuren.

    En tja... een 2.4ghz GT2 zender haal je al voor 30 euro bij de conrad, of 19 euro aut Aziƫ, is een optie
     
  9. vrees

    vrees

    Lid geworden:
    5 sep 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Zo vandaag eindelijk eens wat kunnen testen!

    Ik heb het e.e.a. schoongemaakt (contacten, kristallen eruit en erin).

    Eerste test: zonder failsafe/killsafe. Alles werkte weer als vanouds. Dus ik dacht: dit is het probleem geweest. Maar aan het eind van de 10 minuten rijden begon de servo toch weer te haperen.

    Daarna weer test met failsafe en toen haperde de servo heel even. Maar na een poosje rijden ging het eigenlijk weer prima.

    Mijn gevoel is dat het een combinatie van factoren is: power van accu, power van zender, ontvangst/storing enz.

    Maar voor een auto uit het stof vind ik het voorlopig prima! Bedankt voor jullie hulp!!
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb dit wel eens gezien op het vliegveld..
    Meestal zit ik tussen de helicopters en vliegtuigen. de brandstof versies vind ik doorgaans het leukst.

    Wat wel eens voorkomt bij methanol vliegtuigen, is dat de motor (trilling) een kabelbreuk of foute schakelaar uit het werk haalt..
    immers, motor uit, alles zit mooi tegen elkaar.
    motor aan, alles trilt, iets wat een beetje weinig veerspanning heeft (contacten losse batterijen of een schakelaar) kan dan loslaten..
    stopt de motor, zit het weer goed.
    Zo heb ik wel een paar vliegtuigen de grond in zien gaan.. Nu hebben vliegtuigen meestal gesoldeerde ontvanger accu's, en kunnen dus niet los.
    maar de stekker kan wel een los pootje hebben. zit ook vaak met een veertje in elkaar.

    en de schakelaar zit ook intern met een veer.

    Wat bij helicopters wel eens gebeurt: servokabels in een methanol heli gaan nogal heen en weer. en schuurt wel eens tegen het frame.
    na een tijd kan de isolatie doorschuren, en krijg je kortsluiting.
    Dit kan een heel raar gedrag geven...

    Wat ook nog kan (en ook dit heb ik wel eens in een oud vliegtuig gezien, ook op een relatief nieuwe rc auto)
    servo die door indrogen van brandstof op het binnenwerk super stroef ging, en af en toe even uit ging.
    bij vliegtuigen komt het nog wel eens voor dat brandstof in de doorvoerkabels opdroogt, en er voor zorgt dat het loopwerk (alle bewegende delen die door een servo aangestuurt moeten worden) gaat "plakken"
    dat kan makkelijk zover komen dat de servo er mee stopt.

    als je nog zin hebt om verder te zoeken :D
     

Deel Deze Pagina