servo's voor benzinetrainer van Vario

Ik heb een benzinetrainer van Vario dewelke wacht op zijn elektronica !! Ik kan nergens de minimum vereisten voor de servo's terugvinden, ik zou graag de digitale "Savox" servo's, met name de SC 1258 TG, willen plaatsen maar daar deze servo's mij totaal onbekend zijn ben ik hier niet zeker van. Weet iemand mij te zeggen welke servo's ik best zou nemen voor deze heli, 't is al bij al een heel beest. Een heel ander kaliber heli dan dat ik gewend ben :D. (zie mijn fotoalbum "mijn armada").

Ik heb een benzinetrainer van Vario dewelke wacht op zijn elektronica !! Ik kan nergens de minimum vereisten voor de servo's terugvinden, ik zou graag de digitale "Savox" servo's, met name de SC 1258 TG, willen plaatsen maar daar deze servo's mij totaal onbekend zijn ben ik hier niet zeker van. Weet iemand mij te zeggen welke servo's ik best zou nemen voor deze heli, 't is al bij al een heel beest. Een heel ander kaliber heli dan dat ik gewend ben :D. (zie mijn fotoalbum "mijn armada").
Waarom vraag je dezelfde vraag in 2 fora?? Je krijgt toch genoeg antwoorden.
Savox servo's, bij iemand bekend ? - Modelbouwforum.nl

Ik vraag hier specifiek of de servo van Savox, de SC 1258 TG,voldoende krachtig is om de Vario te besturen !!!!!!!!!! Lijkt me toch iets anders dan een vraag over de algemene kwaliteit van Savox servo's !!!!!!!

Hallo corsairk,

Ik heb even gekeken naar de specs van deze servo's en mij lijken die meer als voldoende.
Ik vlieg zelf met een Acrobatic en daar zitten Hyperion DS20x-TMD in. Deze zijn rond de 9KG en voldoen prima.
De door Vario geadviseerde 9206 zijn ook rond de 9KG.

-Ruud-

Hoi,

kracht en snelheid zijn ok van deze servo's.
Daar ze oa ook voor Buggy's gebruikt worden, waarschijnlijk ook geschikt in
de trillende benzine heli.

Een opmerking heb ik wel bij deze volledig metalen tandwiel servo's.
Let wel goed op dat ze elkaar niet opvreten, mn in de uiterste posities.
Dus heel goed afstellen. Anders vreten ze stroom en elkaars tanden op.

Dat ze ook 6V aankunnen is een voordeel tov 9206, maar nog beter zou 7+V zijn,
nl 2 Lipo. Savöx SC-1267MG

Groeten, Martin.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik het aangewezen om op een benzine trainer voor de aansturing van de swash analoge servo's te gebruiken. Digitale servo's zijn eigenlijk te precies en werken mekaar tegen bij de minste mechanische speling, waardoor ze idd mekaars tanden opvreten.

Heligroeten,

Nick

Persoonlijk vind ik het aangewezen om op een benzine trainer voor de aansturing van de swash analoge servo's te gebruiken. Digitale servo's zijn eigenlijk te precies en werken mekaar tegen bij de minste mechanische speling, waardoor ze idd mekaars tanden opvreten.

Heligroeten,

Nick

Hoi Nick,

Dat vind ik reuze meevallen, als je de boel goed afsteld en alles in het begin op nul zet zowel in de zender als de hevels van de heli moet je het endpoint van 1 of twee servo's soms een paar procentjes verhogen of verlagen.
En inderdaad de deadband kun je bij de programeerbare servo ook een ietsje vergroten.

Ik heb bij mij Acrobatic 4 digitale servo's onder de swash en na 60 uur bedrijf nog steeds mooi speling vrij.

gr.
Ruud.

Gewoon de 9206 van futaba erop klappen en gaan met die banaan.:banana:

De mijne vliegt er fantastisch mee en wat blue zegt is waar .

Groeten en veel vliegplezier.

Bonkie.

De swash van de Alouette stuur ik aan met 4 analoge Futaba's S9206 servo's.
Met die servo's heb ik er tot op heden 600 vluchten (= ongeveer 150 uur) opzitten en ze doen het nog perfect.

Eén keer brak er tijdens een vlucht een servoarm... Een geluk da'k geopteerd had voor een 4-servo-swashaansturing. De overige 3 servo's hebben mijn Leeuwerik in de lucht gehouden. Toch ook een niet te versmaden voordeel van die 4 swashservo's, want toen er bij mijn Radical, die uitgerust is met 3 swashservo's, een swashlinkje loskwam boorde het beestje zich luttele seconden later de grond in...

Heligroeten,

Nick

Laatst bewerkt:
@ bluebird,
Dit was eigenlijk mijn volgende vraag ; "welk type servos gebruik jij in je Alouette ? " :D:D. Ik vind de 9206 nogal duur in vergelijking met de Savox, de savox lijkt me toch een generatie nieuwer ? Afgaande op je bericht ga ik toch ook opteren voor de 4-servo-swash aansturing, heb even getwijfeld of ik met 3 servo's zou gaan werken maar blijkbaar is dt geen goed idee. Moet nu wel nog effe gaan zoeken in m'n zender (MX22) hoe ik dit geprogrammeer krijg !!!

De analoge servo's Futaba S9206 zijn idd. aan de prijzige kant, maar ze zijn betrouwbaar, ze kunnen tegen een stootje en gaan mega lang mee.

Ook in de Cobra ga ik 9206-sen installeren. 'k Heb ze gisteren besteld.

Heligroeten,

Nick

Nick, gebruik je de 9206's enkel voor de swashplate ? Als ik de beastX als gyro zou installeren, welke servo zou ik dan best voor mijn heckrotor gebruiken ? Zou de S9254 voldoende zijn ?
P.S. Alvast bedankt om mij verder te helpen hé :D, ben heel blij met je goede raad, zou het jammer vinden om m'n heli door een stommiteit die kan vermeden worden de grond in te boren.

Het kan komen doordat ik alleen ervaring heb met moderne 120graden ccpm helis en dan ook flybarless. maar ik zou niet weten waarom digitale servos af te raden zijn. Kun je daar wat verder over uitwijden?
Enige mij bekende nadeel is het hogere stroomverbruik van digitale servos maar verder zijn ze beter dan analoge servos.

Zeker als je hem later met de microbeast gaat opbouwen zou ik toch digitale servos op zijn minst overwegen.
Ik vraag me ook af of de 0.19s van de 9206 niet wat aan de trage kant is voor FBL.

Laatst bewerkt:
Natuurlijk is de 9206 een bewezen prima servo maar wel al weer aardig wat jaartjes op de markt.
Ik denk dat de nieuwe generatie digitale servo's met vergelijkbare kracht als de 9206 de helft goedkoper zijn en betere specs heben zoals titanium gears, digitaal, sneller en veelal ook programeerbaar.
En ook bruikbaar op 7,5 V wat bij het gebruik van een 2S lipo een voordeel is.
Er is dan enkel maar een eenvoudige spannings regelaar nodig voor de ontvanger en eventueel de GY401 de rest van de servo's kunnen dan gelijk op het 2S lipo pakket.

Gr.
Ruud.

Op een benzine heli is een analoge servo een goede optie.
Een gasser veroorzaakt nou eenmaal veelal trillingen,waar digitale servo's
wel eens wat moeite kunnen hebben.Ze gebruiken dan veel stroom en
kunnen dan zelfs behoorlijk heet worden.
Je kunt je beter gaan afvragen of je een benzine heli wel fbl moet maken.
Kom je tot de conclusie van niet ,dan lijkt me de 9206 een goede optie.;)

Hallo allemaal.

Ik denk dat het qua kwaliteit en precisie niet veel uitmaakt of je analoge of digitale servo's gebruikt. Zolang je geen wedstrijdvlieger of hardcore 3-D piloot bent, denk ik niet dat je het verschil merkt....
Waar is de meerwaarde van precisie, als je in een vierpunts-opstelling "de deadband wat hoger zet" om opvreten van tandwielen te voorkomen? Waar een analoge servo van nature in deze opstelling rond de middenpositie gewoon nauwkeurig stuurt maar rond de uiterste standen wat speling toelaat, introduceer je met digitale servo's nu alleen maar een onnauwkeurigheid over het hele stuurgebied, en ben je dus per definitie slechter af..... (maar we denken ""da's digitaal, dus goed" en het valt ons al niet eens meer op)
Het hogere stroomverbruik is niet alleen een nadeel voor wat betreft de bedijfsduur van de accu, maar de pieken in het stroomverbruik zijn ook "hoekiger", en dat heeft weer gevolgen voor de voedingsspanning en dus de stabiliteit van de ontvanger. DUS moet je weer een betere voeding gebruiken, hogere specificaties accu's, dure ontvanger, etc etc. (een "ouderwetse" 35 MHz ontvanger is na een brown-out vrijwel onmiddelijk weer bij de les, een 2.4 gieg ontvanger is dan meerdere seconden volledig de weg kwijt)
Allemaal prima als het je een lekker gevoel geeft om veel geld uit te geven aan allerlei coole dingetjes waar "digitaal" op staat.
Feit is, dat met een relatief eenvoudige ontvangeraccu, een simpele 35 MHz ontvanger en vier 9206 een uitstekende, krachtige, zéér betrouwbare en ruim voldoende nauwkeurige besturing te realiseren is.
ik moet de eerste door voedingsspanning, servo-uitval of motorontsteking veroorzaakte radiostoring in mijn BO105 nog tegenkomen, en zelfs toen per ongeluk twee zenders op hetzelfde kanaal zaten, kreeg ik hem nog onbeschadigd weer aan de grond. Oh ja, en dat ding IS flybarless (en vierblad, 1.88 m rotor, zonder electronische stabilisatie....)

Blijft nog de klachten dat die 9206 zo duur zou zijn, en in principe verouderd.
persoonlijk bekijk ik dat liever als volgt: Die dingen kosten een hoop omdat ze zo'n verdomd hoge kwaliteit hebben, en dat ze oud zijn? dat bewijst alleen maar dat er ERG veel ervaring mee is (en dus vermoedelijke een goede levensduur hebben), en gezien ze nog steeds verkocht worden, kunnen dat alleen maar positieve ervaringen zijn. Als je de nieuwste servo's koopt, zijn deze ervaringen er nog niet en is de kans dat je een kat in de zak koopt een stuk groter. Het zal ongetwijfeld getest worden door de fabrikant, maar de jarenlange praktijktest, die is er domweg nog niet met nieuw spul....

En wat mij betreft, ik kan die positieve ervaringen, de ruim voldoende nauwkeurigheid, ruim voldoende snelheid en de eenvoudige set-up bij gebruik van 9206-jes alleen maar bevestigen.
Waarom moet alles tegenwoordig toch alleen maar onnodig gecompliceerd uitgerust worden? Waarom driftig op zoek zijn naar de goedkoopste spullen met de hoogste specificaties (op papier dan)....?

Groet, Bert

.............Waarom moet alles tegenwoordig toch alleen maar onnodig gecompliceerd uitgerust worden? Waarom driftig op zoek zijn naar de goedkoopste spullen met de hoogste specificaties (op papier dan)....?
Jouw verhaal is mij uit het hart gegrepen Bert, ik denk er precies hetzelfde over. :thumbsup:
Waarom is het oude materiaal plotseling niet goed meer wanneer er nieuw op de markt is? Dus ook, waarom is nieuw materiaal dat op de markt komt per definitie beter dan iets wat al jaren op de markt is en bewezen heeft zeer goed te zijn?

Jouw verhaal is mij uit het hart gegrepen Bert, ik denk er precies hetzelfde over. :thumbsup:
Waarom is het oude materiaal plotseling niet goed meer wanneer er nieuw op de markt is? Dus ook, waarom is nieuw materiaal dat op de markt komt per definitie beter dan iets wat al jaren op de markt is en bewezen heeft zeer goed te zijn?

Ach ja, ik ben echt geen tegenstander van de vooruitgang en modernisering hoor, maar het lijkt er tegenwoordig veel op dat het enige doel van de modernisering, het moderniseren zélf is. Of het daadwerkelijk beter is....
Ik ben eigenlijk qua karakter helemaal geen "vroegâh was allus beter" type,
maar gewoon logisch redenerend is het gewoon een feit, dat niet alles wat analoog goed werkt, per definitie met digitale spullen te verbeteren is.
Soms wel, soms niet. Een DVD is beter dan een VHS-band, maar een digitale servo, waar je een deadband in moet gaan programmeren, omdat het "voordeel" (de nauwkeurigheid) van een digitale servo opeens een nadeel blijkt te zijn, terwijl de overige nadelen (hoger stroomverbruik, pieken en rimpels in de voedingsspanning tot gevolg hebbend) er niet door verdwijnen.... Dan ben je gewoon op de verkeerde weg.
Om dan maar net zo lang met aparte voedingen en spanningsregelaars te gaan werken tot dat weg is... Dan ben je dus alleen maar aan het moderniseren vanwege het moderniseren, niet om te verbeteren. Hoe meer er in een heli zit, hoe meer er kapot kan gaan.
Maar ondertussen word iets wat van zichzelf al redelijk gecompliceerd, maar nog te begrijpen is, opeens domweg nodeloos gecompliceerd, met alle kans op gebruikersfouten van dien.
En aangezien ik als hoofdmachinist op de koopvaardij heel erg veel geconfronteerd word met "betrouwbare" electronica "die niet kapot kan" maar dat tóch doet, geloof ik allang niet meer in het fabeltje van "nieuwer is beter". Afgelopen reis nog bijna ons schip aan de grond gezet, omdat een dubbel uitgevoerd systeem juist ONbetrouwbaarder werd doordat het dubbel uitgevoerd was......

Er zou ook maar een keer in de 500.000 jaar een ongeluk met een kerncentrale gebeuren volgens de heren deskundigen en statistici.....

Oeps, ben ik opeens tóch een "vroegâh was alles beter" type.....

Groet, Bert

ja bert , hoort bij oud worden .
ik heb deze analoge servos in mijn 3d nt gevlogen , zoals voorgeschreven met een 4 cellen aa pakketje als ontvangeraccu , gaat prima , en dan hebben we t over een 3d heli die knalt , en het is een henseleit , dus met zo een kop word er meer van de servos gevergt dan bij een 'normale'kop . ze schijnen zelfs na jaren van misbruik betrouwbaar te blijven . ik heb later de servos vervangen voor digitale , en niet de eerste de beste , maar 451 bls . wat bleek , deze hadden na een jaar speling .
bovendien gebruiken de 9206 zeer weinig stroom , ik meen iets van 220 mah per 14 vliegminuten , met een 401 en 9254 op staart

Back