Jouw verhaal is mij uit het hart gegrepen Bert, ik denk er precies hetzelfde over.

Waarom is het oude materiaal plotseling niet goed meer wanneer er nieuw op de markt is? Dus ook, waarom is nieuw materiaal dat op de markt komt per definitie beter dan iets wat al jaren op de markt is en bewezen heeft zeer goed te zijn?
Ach ja, ik ben echt geen tegenstander van de vooruitgang en modernisering hoor, maar het lijkt er tegenwoordig veel op dat het enige doel van de modernisering, het moderniseren zélf is. Of het daadwerkelijk beter is....
Ik ben eigenlijk qua karakter helemaal geen "vroegâh was allus beter" type,
maar gewoon logisch redenerend is het gewoon een feit, dat niet alles wat analoog goed werkt, per definitie met digitale spullen te verbeteren is.
Soms wel, soms niet. Een DVD is beter dan een VHS-band, maar een digitale servo, waar je een deadband in moet gaan programmeren, omdat het "voordeel" (de nauwkeurigheid) van een digitale servo opeens een nadeel blijkt te zijn, terwijl de overige nadelen (hoger stroomverbruik, pieken en rimpels in de voedingsspanning tot gevolg hebbend) er niet door verdwijnen.... Dan ben je gewoon op de verkeerde weg.
Om dan maar net zo lang met aparte voedingen en spanningsregelaars te gaan werken tot dat weg is... Dan ben je dus alleen maar aan het moderniseren vanwege het moderniseren, niet om te verbeteren. Hoe meer er in een heli zit, hoe meer er kapot kan gaan.
Maar ondertussen word iets wat van zichzelf al redelijk gecompliceerd, maar nog te begrijpen is, opeens domweg nodeloos gecompliceerd, met alle kans op gebruikersfouten van dien.
En aangezien ik als hoofdmachinist op de koopvaardij heel erg veel geconfronteerd word met "betrouwbare" electronica "die niet kapot kan" maar dat tóch doet, geloof ik allang niet meer in het fabeltje van "nieuwer is beter". Afgelopen reis nog bijna ons schip aan de grond gezet, omdat een dubbel uitgevoerd systeem juist ONbetrouwbaarder werd doordat het dubbel uitgevoerd was......
Er zou ook maar een keer in de 500.000 jaar een ongeluk met een kerncentrale gebeuren volgens de heren deskundigen en statistici.....
Oeps, ben ik opeens tóch een "vroegâh was alles beter" type.....
Groet, Bert