Servo's zijn snel stuk

Discussie in 'Model elektronica' gestart door BMWMPower, 1 jul 2018.

  1. BMWMPower

    BMWMPower

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    10
    Oke heb een probleem. Zelf rijd ik bigscale (1:5) en heb nu dat servo's wel heel snel de geest geven (stuk gaan).

    Ik heb geprobeerd:
    • JX Servo PDI-HV5932MG 30 KG Groot Koppel High Voltage Digitale Servo
    • Savöx SV-1270TG Digital Coreless High Voltage
    Ik dacht eerst dat het mijn ontvanger (Sanwa) was, maar nu heb ik een Futuba T7PX (net nieuw) en ik blijf het probleem hebben.

    Ik sluit een 7.4V 1800mAh LiPo aan (LiPo accupack 7.4 V 1800 mAh 25 C Conrad energy Stick XT60) rechtstreeks op de ontvanger en daar weer de servo's op.

    Wie heeft een idee waarom dit zo snel gaat? Ik kan max 3 Qualificaties rijden en dan gaat de auto er vandoor en is de servo echt stuk....

    Dank voor het meedenken!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou het kunnen komen doordat de voeding van de servo's onvoldoende is?
    Wat als je de voeding van de servo (dus alleen de + en -) rechtsstreeks op de accu aansluit?

    (ik reutel maar wat, is zo gauw het enige wat ik kan bedenken)
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik begrijp dat (via de ontvanger connectors) de motor accu direct op de servo voeding zit.
    Een amdere mogelijkheid is dan dat bij het remmen op de motor de spanning even toeneemt (energie die niet zo snel door de accu wordt terug genomen) en daarmee de servo om zeep helpt.
    Een paar dikke, snelle condensatoren over de voeding kan dan helpen.
    Geen garantie dat dit de echte oorzaak>gevolg>oplossing is, maar wel een mogelijke.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kan de servo de volle uitslag maken, zonder tegen een externe of de interne blokkering aan te lopen?
     
  5. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    EPA ingesteld.????? Rij al jaren met dezelfde servo's
     
  6. BMWMPower

    BMWMPower

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    10
    EPA stond op 140 (hoger kan niet) en zou best kunnen dat de servo (voorrem als enige functie) teveel "stroom" heeft gegenereerd. Alleen je staat niet steeds op de rem. Het zijn maar korte momenten waarin je maximaal remt en heb jaren gereden zonder enige servo te hoeven vervangen....ik zal ook eens kijken naar de servo overbrenging op de radioplaat. Misschien zit hier een ontwerpfout bij mij.....

    Het is de elektronica die de geest heeft gegeven, niet het loop (tandwiel) gedeelte. De spanning op de Savox was en is 7.89V. Volgens MyLaps was het zelfs 7.5V op het moment dat de servo het begaf.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, maar een digitale servo op de rem, en dan helemaal op de maximale uitslag, dan vraag je wel om problemen natuurlijk. Dat ding krijgt bij iedere bocht vol op zijn donder. Daar zou een analoge servo beter op zijn plaats zijn, die kan er wat beter tegen, OF je stelt servo en rem mechanisch beter in.
    Toen ik nog 1:5 reed (gewoon bashen, geen wedstrijden), stelde ik iedere rijmiddag opnieuw de EPA van de voorrem af tot waar hij net wel/net niet de voorwielen blokkeerde. Vind ik makkelijker rijden, maar het bespaart ook je servo een hoop werk.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  8. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Precies eerst je epa fatsoenlijk instellen. 140 is erg over de top. Vol remmen en dan je epa zo zetten dat de hevel 2 a 3 terug komt. En niet op het eind staat.... Bij sturen net zo.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een goede/slechte ontvanger kan servo niet kapot maken.

    De servo genereert geen stroom. Een blokkerende elektromotor, zoals in een servo, trekt heel veel stroom, het is een kortsluiting. Elektronica reageert heel snel op te hoge stromen, binnen seconden of sneller, met rook.
    Algemeen, grote EPA: in uiterste stand levert servohevel grootste kracht doordat hevelarm dan het kleinst is. Koppel blijft uiteraard over hele bereik hetzelfde. Dus grote EPA kan voordeel opleveren, mits er niets blokkeert, of zwaar gaat lopen.
     

Deel Deze Pagina