Set samenstellen

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door C3ntijn, 8 apr 2017.

  1. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Beste Modelbouwers,

    Ik had vorige week een topic geopend voor de info over de osd. Ik heb besloten nog even te wachten met de osd en eerst gewoon een set gaan samen te stellen. Ik heb al onderzoek gedaan op het internet, de monitor die ik wil gaan gebruiken is deze: https://nl.aliexpress.com/item/7-in...1815397753.html?spm=2114.48010308.4.23.nQrULY.
    Als video ontvanger deze: http://www.banggood.com/Boscam-FR632-Diversity-5_8GHz-32CH-Auto-Scan-LCD-AV-Receiver-p-958097.html. Ik ga op Ebay nog even een tripod scoren zodat ik het ook op de grond goed neer kan zetten. Ik zit nog wel in een dilemma over de setup in het vliegtuig. Hebben jullie nog suggesties? Het liefst geef ik niet meer dan 40-50 euro uit aan de setup in het vliegtuig. De afstand waar ik zou mee willen vliegen is niet verder dan 1km. Ik vraag me nog wel af of ik de 1km haal met mijn Spektrum DX6I (gewoon even een range test doen dan maar). En zou ik nog wat info mogen over waar bij je moet letten bij het kopen van cleverleaf antennes. Ik zou het ook graag horen als ik iets mis. Batterijen weet ik dat ik die nog niet heb.

    Groetjes!
     
    donderss2 vindt dit leuk.
  2. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Goed op weg met die spullen! Alleen de 40-50 euro voor het setje op je toestel is een beetje aan de krappe kant. Op lekker te FPV-en is een camera met WDR eigenlijk wel een must. De instapmodellen beginnen bij ongeveer 20 euro. Dan heb je nog een videozender nodig en een goede antenne. Eigenlijk zou ik ook niet zonder OSD/GPS gaan; altijd handig om te zien hoe ver je van huis bent en waar precies (a.h.v. GPS-coördinaten). Voor op de grond zou ik ook een videorecorder aanschaffen. Zo kun je je vluchten opnemen en achteraf op je gemak evalueren. Ook handig bij evt. crashes.

    Martin
     
    donderss2 en Ard Schell vinden dit leuk.
  3. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt voor je reactie! Alleen wat is dan gewoon een basic OSD die niet al te duur is?
     
  4. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
  5. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Tripod is gevonden, 130cm hoog.
     
  6. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Ben eigenlijk wel benieuwd naar je vlieg capaciteiten. Hoe veel vlieg ervaring heb je?
     
  7. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Niet veel, heb pas 5-6 vluchten gemaakt met een Phoenix 1600 waarvan de epo ailerons nu gescheurd zijn dus ik niet verder kan. En ik wil trouwens aan een nieuw vliegtuig gaan beginnen (Talon) zodat als ik echt goed zelfstandig kan vliegen ik een klaar vliegtuig heb. De vluchten met de Phoenix gingen trouwens heel goed (ben alleen 2 keer gecrasht omdat ik de motor niet goed gemonteerd had en dus los schoot).
     
  8. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Ik had al zo'n voorgevoel.
    Voordat je 'FPV' gaat vliegen adviseer ik je om eerst goed Fly On Sight te vliegen en hier ervaring mee op te doen.
    Na 5 vluchten lijkt het mij niet verstandig om gelijk FPV te gaan vliegen.
    Talon is overigens geen beginners toestel.
    Vlieg je bij een club?
     
    DennisK vindt dit leuk.
  9. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Momenteel nog niet. Maar ik ben van plan om naar http://www.modelvliegclub.hoekschewaard.nl/ te gaan. Dan ga ik eerst maar even mijn Phoenix repareren en ga ik daar mee verder. Wat is trouwens wel een goed beginners fpv toestel?
     
  10. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Ga eerst goed leren vliegen met gewoon zicht op je toestel bij een club.
    1 stap tegelijk.
    Leer de grenzen en kunnen van je toestel, regelgeving en frequenties.
    Anders kun je een gevaar zijn voor jezelf en anderen. Als je al een crash hebt gehad vanwege een ondeugelijk bevestigde motor moet je eerst zorgen dat je spullen in orde zijn.
    Advies: Wordt lid bij een club.
    Bixler is een prima beginners toestel en kun je prima uitbreiden naar FPV
     
  11. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    De motor was los gekomen omdat de fabrikant van het toestel de motor bevestigings plaat verkeerd heeft ontworpen.
     
  12. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Oké. Dat is inderdaad pech hebben.
    Advies is om ook PNP toestellen goed na te lopen en logisch nadenken of alles wel klopt.
    Bij een club kunnen medepiloten je prima helpen en samen je toestel inspecteren.
    Ik wil je niet afkraken hoor.
    Vind het goed van je dat je hier om advies vraagt maar wil jou en ook anderen behoeden voor problemen.
     
  13. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Dat is wel een goede tip voor in de toekomst, bedankt!
     
  14. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ik sluit me aan bij Ard. Op zicht kunnen vliegen is wel erg handig, zo niet onontbeerlijk voor FPV. Veel mensen doen de start en landing gewoon op zicht.

    Je bent zelf verantwoordelijk, niet de fabrikant. Zeker met FPV heb je vaak meer punten waarop het fout kan gaan, een los contact is vaak al einde oefening. Ik heb meermalen te maken gehad met een fabricagefout in een stekker. Je merkt dit niet snel als de stekker meerdere contacten heeft. Voor gebruik alles testen is het devies; elk draadje, contactje, servo, motor etc.

    Om alvast wat vooruit te lopen, een FPV range-test kun je het best (vind ik dan) als echte test doen. Dus alles aansluiten alsof je gaat vliegen, iemand de zender laten vasthouden en dan lopen met je toestel in het vrije veld. Je test dan zowel het minimale bereik van je besturing als van je video. Onderdelen los testen is ook wel een goed plan, maar als je alles in het vliegtuig stopt kan de elektronica elkaar gaan verstoren en kan je bereik fors minder worden. Idem dito voor de spullen op de grond (besturing, lcd, vrx).

    Martin
     
    donderss2 en Ard Schell vinden dit leuk.
  15. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt! Maar ik ben wel van plan om de fpv spullen te gaan bestellen (ik ga nog eerst wat meer vluchten maken met de Phoenix). Welke camera raden jullie aan? En welke video zender? En kan kan ik beter 25mw nemen of 250mw of 600mw?
     
  16. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
  17. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Op 5.8GHz is 25mW de enige legale zender.

    Daarbij heb je hele goede antennes nodig met eigenlijk al bij voorkeur een richtantenne (patch/helical) op de ontvanger.

    250mW of 600mW geeft een veel stabieler videosignaal.
    Met (goede) cloverleafs al meer dan genoeg bereik zolang je in Line Of Flight vliegt (LOS)

    Alleen eigenlijk mag het niet. Echt controle is er in NL niet op dus zolang je hem niet 24/7 in een woonwijk aan hebt zal er heus niemand om komen.

    camera
    Bv 600tvl serie bv runcam
    Op Securitycamera2000
    Of
    Surveilzone
    Die verkopen goede camera's voor niet al te veel.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2017
    Ard Schell vindt dit leuk.
  18. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt voor je reactie! Ik ben van plan om 600mW te gaan gebruiken. Waar moet ik trouwens op letten als ik een camera koop? Bijvoorbeeld of het wel compatibel is met de video zender.

    Groetjes
     
  19. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    PAL is de voorkeur maar het meeste kan zowel met NTSC als PAL overweg.

    En eventueel met IR filter voor dagtijd vliegen.
    En zonder als je ook bij lage licht opbrengst wilt vliegen. Schemering / avond.
     
  20. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    En waar staat tvl voor?
     

Deel Deze Pagina