Setje of losse onderdelen kopen?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door knikvleugeltje, 9 jun 2010.

  1. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Hallo,

    er zijn nu winkels die ook complete sets verkopen.
    Voor mij gemakkelijk, omdat ik niet zo veel weet van FPV. (vooral al die electronische specificaties; past het wel of niet bij elkaar).
    Maar losse onderdelen zijn overal te koop.

    Ik wil tzt (na oriëntatie) ook graag een setje hebben, maar wat is wijsheid?
    Miskleunen maken heeft voor mij geen zin, dan liever wat meer betalen wat gelijk goed is.

    Wat te doen? Wat is bijv. een goede set??
    Wat zijn goede samengestelde setjes??


    (N.B. ik vlieg bijv. met Jeti Duplex.)
     
  2. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Fatshark heeft wat plug en play sets in zijn assortiment..
    Echter hoef je niet heel veel verstand te hebben van FPV om een setje samen te stellen.
    Combo's zijn vaak te kopen via hobbywireless,rangevideo.nghobbies o.i.d.
    Dit is een videozender, én ontvanger in één pakket.
    10mW is legaal op de 2,4ghz band, alles daarboven niet.
    Wil je toch voor 500mW gaan, staar je dan niet blinn op het vermogen. De reikweidte zal zo'n factor 3 verdubbelt worden. ( geen factor 50 dus)

    Dan heb je nog een camera nodig.
    Kom erachter welke camera's ze in jou favoriete FPV video's gebruiken:)
    ( ja da's mijn manier:rolleyes:)

    Een 12v camera is handig omdat je die direct op een 3s lipo aan kunt sluiten. Echter is de kans erg groot dat je ruis in je beeld zult krijgen.
    Je moet dan een filtertje in elkaar knutselen.
    Immersionrc werkt met 5v uitgangsspanning, en is tevens gefiltert in tegenstelling tot de meeste videozenders. Mocht je hiervoor willen gaan dan dus kijken naar een 5v camera.

    Dan nog een antenne. Je kunt voor een omni gaan. Die worden vaak bij de setjes gelevert, maar de praktijk wijst uit dat de meeste al gauw voor een 8dBi patch gaan. ( daarmee vergoot je dus je reikweidte)
    Ik vlieg nu met een antenne tracker, i.c.m. een 8dBi patch. Dit werkt prima , en ben nog steeds niet op een "meer gain"antenne uit.
    Sander heeft een mooi draadje gestart over antenne's.

    Verder een bril uitzoeken, inpluggen en gaan.
    De meeste gebruiken fatshark. Ik gebruik een R-vision, het goedkoper alternatief is een trimmersion.
    Verschil? fatshark heeft een groot scherm, R-vision een tikkeltje kleiner, Trimmersion de kleinste. Kijk voor een 80" scherm, dit maakt de beleving vele malen echter.
    Over de fit gaan we het niet hebben, die fatsharks zitten op mijn hoofd gewoon k*t:).
    Er zijn stukjes schuimrubber voor deze bril om hem beter te laten fitten.
    Ik heb mijn R-vision in een skibril gebouwt. Dat zit heerlijk, blokt de zon, en je kunt gerust een hele dag vliegen met het ding op je hoofd zonder dat het irriteerd.
    De trimmersion zit standaard al goed, alleen blokt het de zon voor geen meter.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2010
  3. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Oke, das duidelijk.

    Ik ben net afgelopen winter omgegaan naar Jeti Duplex 2.4 gHz.
    35 mHz heb ik totaal niet meer..............

    Dus dan moet ik gaan voor een 5.8 gHz-systeem.

    Nu maar sparen..........:)

    Dit is een goede tip:

    Ga ik zeker doen.

    Is dit wat als bril om te beginnen? Marktplaats.nl > video bril videobril te koop - Audio, Tv en Foto - Overige Audio, Tv en Foto

    Taco.
     
  4. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Hm, dat is dus echt per persoon verschillend. Bij mij zit de Trimersion voor geen meter, hangt op mijn neus en is ook hardstikke zwaar en log. Sluit verder wel het licht goed af.
    De Fatshark heb ik zaterdag een tijdje op gehad, en die zit bij mij prima, je merkt nauwelijks dat je hem op hebt.
     
  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Dan zal dat inderdaad per persoon verschillend zijn. ik zie regelmatig mensen lopen die zo'n leuk rood vlekje bovenop de neus hebben. tevens gaat de bril in mijn oogkassen duwen omdat de bril vrij smal is.
    En dat de trimmersion goed de zon blokt? Ik had hem gister nog op, da's dus niets. Je kunt die trimmersion goed aansjorren op je hoofd. wél is hij wat zwaar inderdaad. Echter is die rubberen kap nu net niks -die dus de zon zou moeten blokken- zo zie ik ze regelmatig vliegen met een capushon over hun hoofd.

    maar, het zal inderdaad per persoon verschillen.
     
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Hangt er misschien van af wat je gewend bent. Op de 3e meet en greet heb ik een aantal brillen kunnen opzetten.
    De trimmersion was inderdaad vrij zwaar. De fatshark een stuk lichter van gewicht, maar drukte een beetje tegen de wenkbrauwen. Dit werd door meerdere mensen ervaren.
    De R-vision 'skibril' van ramsus zat inderdaad het beste. Nadeel is wel dat je wat moet knutselen en dat je geen geïntegreerde ontvanger hebt en dus aan de kabel hangt. Het beeld was iets kleiner, maar dat vond ik net goed, want ik vond het beeld van de fatshark eigenlijk iets te groot.

    Zelf zou ik toch losse onderdelen kopen ipv een setje. Vaak kom je met losse onderdelen goedkoper uit en kan je het geheel beter op je eigen wensen afstemmen. Het vergt natuurlijk wel iets meer zoekwerk.

    Ramsus, die R-vision bril van jou kan ik niet meer te koop vinden, zou de VF1400 dezelfde zijn ? : http://www.firstpersonview.co.uk/video-goggles ?
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2010
  7. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Ik heb eens wat rondgekeken naar videobrillen, maar dat valt nog niet mee.

    De Fatshark heeft wel 80", maar is alleen nog maar te verkrijgen in de 2.4 Ghz-variant. En wanneer de 5.8-versie komt is me niet duidelijk.

    Veel videobrillen halen de 60" niet, of hebben een te kleine resolutie. Die met lage resolutie vallen sowieso al af. ergens in een FVP-draadje heb ik gelezen dat een 80"=beeld mooier cq beter is.


    Is de 80" iTheater 3D Video Glasses for Laptop & games VG920D een redelijk goed alternatief?

    Gr.
    Taco.
     
  8. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ik dacht dat die bril alleen maar een VGA ingang heeft. Dan kan je er dus geen video receiver op aansluiten want die geven composite video door naar de bril.
    Je hebt voor fpv dus een bril nodig met een composite video ingang.
     
  9. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Dit is de bril die in mijn skibril zit:
    [​IMG]

    Inderdaad is het even pielen om de bril in een skibril te knutselen. Echter zul je hier geen spijt van krijgen, en verkies je je brilletje al gauw boven de andere.

    Hier staat een how-to:
    http://www.rcexplorer.se/page14/goggles/goggles.html

    De bril is een EVG920. Onder andere hier te koop:
    EVG920 Video Eyewear Re-Packaged [EVG920] - $264.95USD : New Generation Hobbies, The Art of FPV Flying

    De doos komt in verschillende varianten. Zo staat er op mijn witte doos een blonde vrouw die op een bank ligt met die bril op.

    :)

    Hoe het verder met composit of VGA zit weet ik niet. Mijn bril kan ik aansluiten op elke tv, dvr, dvd speler, of net wat.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2010
  10. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Je hebt gelijk, kan ik die ook doorstrepen.


    @ramsus42: Die van jou is tot eind van de maand uitverkocht. Het ziet er wel goed uit. Valt me wel op dat die dingen aardig prijzig zijn in het algemeen.
    Je zou denken, er zit niet veel in zo'n videobril, maar in die link van je (how to) blijkt wel anders. Handige link trouwens. Op die manier kun je ook de geluidskabeltjes verwijderen. Geeft toch alleen maar ruis.

    T.z.t. maar zo'n bril kopen denk ik.

    Taco.
     

Deel Deze Pagina