setup board en tools zelf maken ??

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Drugszombie, 21 nov 2012.

  1. Drugszombie

    Drugszombie

    Lid geworden:
    14 feb 2012
    Berichten:
    71
    Goedendag modelbouwer
    ik vroeg me af of je een setup board ook.zelf kunt.maken heb het nog.niet.kunnen vinden op het net

    en kan ik setup tools zelf.maken
    b.v rijhoogte
    wielen uitballance
    etc etc
     
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor wat een auto?
    En wat zijn je mogelijkheden in het zelf maken?

    Zelf maken en meten op de graad nauwkeurig zal een probleem worden maar links en rechts evenredig uitlijnen gaat prima met een paar rechte of setup velgen met een schuifmaat, een meetlat en een blokhaak

    Als onderplaat kan je bij de doe-het-zelf een afvalbrok meubelplaat halen of anders een een stuk glas of spiegel.

    Daartegen... voor een 1:10 touring kan je met een beetje zoeken 2e hands of zelfs nieuw voor een paar tientjes het nodige vinden.
     
  4. Drugszombie

    Drugszombie

    Lid geworden:
    14 feb 2012
    Berichten:
    71
    Alast heel.ergbedankt.hier.kom.ik.al.een heel.stuk verder mee
    het is bedoelt voor een 1/10 toering.car
    en een 1/8 truggy
    aangezien.ik. Het puur voor de hobby en.parkeerplaats rijden.doe wil ik noet veel geld uitgeveb vandaar zelf het hoognodige.maken
    het hoeft ook niet 100% accuraat

    alleen.nu heb de autos totaal geen weglegging.omdat se schots en.scheef staan :p

    mvg
     
  5. Drugszombie

    Drugszombie

    Lid geworden:
    14 feb 2012
    Berichten:
    71
    Die setup board snap ik wel om.zelf.te.maken.
    Maar hoe wet je dan of je auto precies in.het midde staat
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Zet iets haaks tegen het voorwiel en je kunt aan de ruimte aan de bovenkant de hoeveelheid camber bepalen. Overigens heb je voor een paar euro ook een camber gauge.

    Leg een lat langs de zijkant tegen de wielen en zorg dat het voorwiel plat tegen de lat aan ligt. Schuif dan de lat langs het achterwiel zodat de punt op het loopvlak van de voorband. Hoe ver de punt op het loopvlak komt bepaalt de toespoor van achter en zo kan je links en rechts hetzelfde instellen.

    Voor toe- of uitspoor kan je prima op het gezicht doen maar als de auto met de voorkant naar je toe staat met een meetlat aan de voorkant en aan de achterkant van de band het verschil in breedte kunnen meten.

    Zet de auto op een paar paar blokken (stukjes hoekprofiel = gegarandeerd recht) zodat de suspension zonder wielen vrij van de grond is. Met een meetlat of een schuifmaat kan je vanaf de as tot aan de grond je downstops meten en gelijk instellen.

    Voor de balans van de veren kan je 2 richtingen op:
    1) pak 4 simpele 2kg weegschaaltjes (+/- 10 euro per stuk) en zet die onder je wielen. Omdat je auto niet perfect in balans is is het moeilijk te begrijpen maar met wat oefening kan je de veerdruk goed instellen.
    2) kijk naar de constructie van een tweakboard, met een paar stukjes aluminiumprofiel en opschroefbare waterpasjes zet je er zo 1 in elkaar.

    Zo hebben we het vroeger altijd gedaan.
     
  7. Drugszombie

    Drugszombie

    Lid geworden:
    14 feb 2012
    Berichten:
    71
    Oke dus ijgenlijk heb je niet perse een setup board nodig
    camber instellen koop ik dan waarschijlijk eentje
    de veren.balanceren.bedoel je de sterkte van.de veren.dus de stelschroev draaien ??
    De voorkant toe en.uit spoor snap ik ook wel
    alleen.achter kan je niet stellen ???
    Wat raad je aan voor me touring.car om alles so recht.mogelijk of toch een.beetje negatieve of positieve camber ??


    Dus kortom met weegschaaltjes en meetlaten en blokhaak ben je er ijgenlijl al ??

    Ps de auto is achterwiel aangedreven en blijft allekanten.op gaan ook maar 1wiel slijt achter
     
  8. Drugszombie

    Drugszombie

    Lid geworden:
    14 feb 2012
    Berichten:
    71
    Heeft de rijhoogte veel impact op het rijden??
     
  9. Drugszombie

    Drugszombie

    Lid geworden:
    14 feb 2012
    Berichten:
    71
    En.in welke volgorde kan ik het het beste doen
    Eerst downsteps ?
    Dan cambers en toe
    en.dan veren ??
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet een vlakke ondergrond hebben om geen meetfouten te maken, een reststuk meubelplaatje bij de doe-het-zelf om de hoek zal je een 2 euro kosten....

    De volgorde is niet zo belangrijk, als je denkt dat je alles hebt kan je alles nog eens een keertje na lopen om te zien als er toch niet iets verlopen is.

    Als er achter geen toespoor in te stellen is zal dat alleen kunnen door insertjes of andere draagarmen, dan is het simpel.

    En als je wilt investeren in weegschaaltjes en een camber gauge kan je net zo goed een compleet setup systeem kopen....
     
  11. Drugszombie

    Drugszombie

    Lid geworden:
    14 feb 2012
    Berichten:
    71
    Oke heel erg bedankt ik kom er nu wel uit
    Alleen ik zou er wel een willen aanschaffen maar het punt is dat de touring.car niet veel waard is darom dat ik het zelf wou maken.

    En een 1/10 setup board kan ik seker niet me 1/8 truggy op afstellen ??
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Alleen de plank wel, het gaat alleen om een rechte ondergrond, als je eettafel een zo goed als rechte oppervlakte heeft kan je dat ook gebruiken. Ik gebruik in huis een overgebleven plank van een keukenkast.

    Een schuifmaat, meetlat en een cambergauge kan je prima voor alles gebruiken maar een setup systeem is niet voor beide te gebruiken al denk ik dat als je handig bent in het maken van adapters (draaibank-klusje) het wel mogelijk is.
     
  13. Beleriond

    Beleriond

    Lid geworden:
    2 aug 2017
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Breda
    Dag Allemaal,

    Ondanks dat dit draadje al vrij oud is wilde ik toch een vraag stellen. Ik ben zelf pas net begonnen met RC auto's en vind het ongelooflijk leuk om eraan te "tinkeren". Waar ik echter tegen aanloop is het volgende:

    Bij het instellen/afstellen van mijn Camber ga ik als volgt te werk. Wielen demonteren > afstelplankjes monteren (afgekeken uit deze video). Vervolgens laat ik mijn MERV van een kleine hoogte vallen en meet vervolgens met een geodriehoek wat de Camber is.

    Mijn probleem komt wanneer ik de Camber wil/moet afstellen. Door de gaatjes in mijn plankjes kan ik makkelijk bij de pivot screws (hopelijk is dit de juiste term...moet dat allemaal nog leren) om met een hex schroevendraaier het geheel af te stellen. Dit lukt mij echter niet zonder het hele chassis te bewegen.

    Zijn hier oplossingen of trucjes voor te bedenken? Als mijn chassis nl. beweegt is het afstellen van mijn Camber zo goed als onmogelijk lijkt mij omdat de axles natuurlijk mee zullen bewegen.

    Ik hoor graag wat jullie advies en/of aanpak is in deze.

    Gr,
    Bel*.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Belangrijk is dat de wielen op een gladde ondergrond staan met eventueel een velletje papier er tussen zodat ze makkelijk kunnen glijden.

    Een truuk wat wel eens wordt toegepast is onder het chassis een blokje op de juiste hoogte leggen zodat je het chassis er op kunt drukken.
     
    Beleriond vindt dit leuk.
  15. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    heb ooit eens een glazen snijplank bij de Action gekocht, prima vlak en dun voor een paar euries
     
  16. Beleriond

    Beleriond

    Lid geworden:
    2 aug 2017
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Breda
    Hahaha, dat kan natuurlijk ook altijd. Gek genoeg is het oppervlak juist niet hetgeen waar ik tegen aanloop: onze eettafel is vlak EN staat waterpas. Voorlopig gaat het nl. alleen om wat in de staat rijden en op een veldje achter in de buurt. Zodra ik zou overwegen te gaan racen komt een pitbord pas om de hoek kijken, toch?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je het mooier wilt maken kan je altijd een spiegel bij de bouwmarkt halen maar glazen platen zijn inderdaad de laatste tijd ook erg in. Laatst kwam ik ook 60x60cm betaalbare LED panelen tegen.... Het meest simpele is gewoon een plankie hout, een stukje meubelplaat haal je zo op maat uit de stelling bij de bouwmarkt of je pakt een ongebruikte plank uit je keukenkaste ;) .

    De afstelplank is vaak ook gebruikt als sleutelplank om je goede bureau of salontafel niet te bevuilen en te bekrassen. Anderen gebruiken daarvoor weer een handdoek of een pitmat.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    De 60x60 LED panel is een heel leuk en betaalbaar ding maar alleen een beetje groot om mee te nemen, ik had er 1 gekocht voor die 25 euro.....
    Ik kan mij voorstellen dat voor een 1:10 of kleiner je dan wel met een 30x60 of een 30x30 panel af kan. De rand snoept alleen al een 5cm in totaal van je vlakke verlichte oppervlakte af. Nu schijnt het dat je de rand eraf kan schroeven. Als je voor zoiets gaat is een dimmervoeding wel aan te bevelen.

    Muchmore had een vrij dure LED pitboard:

    [​IMG]

    Ik kreeg al de tip dat dit een tekenbord was dus ben ik op zoek gegaan en kwam uit bij https://www.vistaplanonline.nl/webshop/licht-tafels/

    De Muchmore is geschikt voor 1:10 modellen en zou in de richting van een A3 zitten, voor 1:8 heb ik de A2 versie besteld, deze is 60x40 cm. Ik had de verkoper benaderd met de vraag of de oppervlakte bestendig is tegen chemicaliƫn maar hij kon op de vreemde vraag geen antwoord geven. In mijn zoektocht naar een beschemde folie kwam ik uit bij de autowrapping industrie waar ze een zgn bumperfolie hebben. Deze folie beschermd bumpers tegen steenslag en is ook brandstofbestendig. Bij een lokale wrappingservice was ik een tientje kwijt voor een beschermlaagje.
     

Deel Deze Pagina