setup keuze voor balsa sportvliegtuigje

beste

Onlangs begon ik met volgend bouwproject, namelijk ene sportvliegtuigje uit balsa : http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ong-85-cm.html
Er staan vele setups beschreven in dit draadje, maar wil er zelf eens achter komen hoe je eigenlijk de juiste motor, prop en regelaar uitkiest voor jouw vliegtuig. Het lijkt mij leuk om zelf de geschikte setup te kunnen samenstellen, zodat hij uiteraard identiek aan jouw eisen voldoet. Bestaan daar programmatjes voor of formules voor?
Volgens beschreven zou het vliegtuigje rond de 600gr (vlieggewicht) wegen,
ik zit alvast met volgende setup in het hoofd:

motor: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy D2836/8 1100KV Brushless Outrunner Motor

regelaar (die heb ik iets zwaarder genomen om later ook in een groter vliegtuig te kunnen monteren, kan geen kwaad neem ik aan...) : HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Red Brick 50A ESC

Zou deze geschikt zijn? Ik moet enkel nog een geschikte prop zien te vinden, maar er zijn er zoveel...

Ik heb ook nog een vraagje ivm de wieldiameter, hoe groot moet deze minimaal zijn om op gras te kunnen opstijgen en landen?

Tot slot nog even wat info over de lipo, daar zou dus een 3cell 2200mah in komen. Hoe kan ik met dit vliegtuig een maximale vliegduur bereiken, en wat zal deze dan ongeveer zijn?

Als ik over deze zaken al wat meer uitleg heb ben ik al een stuk verder op weg en kan ik mijn bestelling plaatsen. Het bouwen van mijn eerste balsa vliegtuig lukt tot nu toe nog prima, romp is zo goed als af en heb net de ribben van de vleugel gedaan.

mvg Jonathan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook 2 jaar geleden begonnen aan dit kistje, maar ben met teveel andere projecten bezig...
hij is dus nog niet vliegklaar, maar er vliegen er verschilllende bij de Woerdense MVC.

Even een paar vuistregels:
Wil een dergelijk klein kistje goed vliegen dan wil je hem niet te zwaar hebben.
Denk dus aan 25 tot 35 gram/dm2 vleugelbelasting.
Dit kistje heeft een vleugel van 17 dm2
Zal dus 450 tot 600 gram gaan wegen.
Hoe zwaarder hoe hoger de overtreksnelheid, dus lastiger vliegen.

Voord dit soort kistjes weegt de motor meestal maximaal 10% van het totaal, dus een 50 grams motor is een goed uitgangspunt.
Een 3S1500 is dan groot genoeg om 10 minuten te vliegen, meer maakt het toestel onnodig zwaar.

Hou alles zo licht mogelijk,
Ikzelf wil de kist bouwen met een 48 grams motor en 3S1300 lipo, streefgewicht 500 gram.
En opstijgen kan alleen van zeer kort gras, ik gebruik dan lichtgewicht wielen van 40 mm.
Maar ook niet die hele smalle plastic wielen, circa 6 mm brede rubber banden zakken niet te diep weg in het gras.
Bij hoger gras moet je een handstart maken.

Succes Willem

Succes Willem

Ik ben ook 2 jaar geleden begonnen aan dit kistje, maar ben met teveel andere projecten bezig...
hij is dus nog niet vliegklaar, maar er vliegen er verschilllende bij de Woerdense MVC.

Even een paar vuistregels:
Wil een dergelijk klein kistje goed vliegen dan wil je hem niet te zwaar hebben.
Denk dus aan 25 tot 35 gram/dm2 vleugelbelasting.
Dit kistje heeft een vleugel van 17 dm2
Zal dus 450 tot 600 gram gaan wegen.
Hoe zwaarder hoe hoger de overtreksnelheid, dus lastiger vliegen.

Voord dit soort kistjes weegt de motor meestal maximaal 10% van het totaal, dus een 50 grams motor is een goed uitgangspunt.
Een 3S1500 is dan groot genoeg om 10 minuten te vliegen, meer maakt het toestel onnodig zwaar.

Hou alles zo licht mogelijk,
Ikzelf wil de kist bouwen met een 48 grams motor en 3S1300 lipo, streefgewicht 500 gram.
En opstijgen kan alleen van zeer kort gras, ik gebruik dan lichtgewicht wielen van 40 mm.
Maar ook niet die hele smalle plastic wielen, circa 6 mm brede rubber banden zakken niet te diep weg in het gras.
Bij hoger gras moet je een handstart maken.

Succes Willem

Succes Willem

Ok, hiermee kan ik alweer een stuk verder op weg!
Ik ga een geschikt motortje uitzoeken, en die wielen bekijk ik ook nog eens.
Welke scharnieren gebruik je best, die PA scharnieren?
Verder zit ik nog met de twijfel of ik die latjes van de vleugel waar de ribben op komen (weet daar niet precies de naam van) ook uit balsa of toch maar in vuren ga doen...

Mvg

Ik gebruik voor dit soort kistjes scharnieren van Kavan
art nr 0081
Fast'n EZ CA Scharnier.
Dus van die dunne plastic strookjes.
Snij een gleufje in het balsa, en boor in het midden van de gleuf een gaatje.
Monteren met CA lijm, door het gaatje weet je zeker dat de lijm diep in de gleuf trekt.
Borgen is niet nodig met zo'n klein elektro kistje.

De hoofdliggers heb ik van balsa gemaakt, maar er wel een klein 1mm carbon staafje erin.
Vuren is gewoon te zwaar.

Groeten Willem

Ik heb tot nu toe bijna alles van mijn bestelling opgezocht. Ik twijfel enkel aan volgend onderdeel voor landingsgestel, is deze niet te licht? Ik heb al gezien dat ze zulke 2 achter elkaar monteren : HobbyKing R/C Hobby Store : Light Wire Landing Strut D1.8x145mm (5pcs/bag)

Ik heb ook besloten om 2 wielen van 60X18 en staartwiel van 25x13 te nemen, hoop dat dit geen problemen zal opleveren? Wil ze namelijk iets aan de grotere kant om toch nog beter op gras te kunnen vertrekken.
Ik hoop ook dat verhouding voorwielen-achterwiel in diameter wat klopt?
Heb ineens een regelaar van 50A genomen, scheelt niet zo heel veel in gewicht en kan hem later nog voor zwaardere motoren gebruiken.
Als motor ga ik nu deze nemen: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy D2836/8 1100KV Brushless Outrunner Motor
Nog even zoeken naar een best passende prop.
Als lipo ga ik deze nemen, prijs zit ook nog goed mee, en ja je hebt altijd waar naar geld maarbon, heb dat merk al in 2cell gekocht en ben er tevreden over, dit gaat hem worden: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1800mAh 3S 20C Lipo Pack

Als je nog opmerkingen hebt laat gerust iets weten, ik leer graag bij van meer ervaren personen :p Verder heb ik ook wat pushrods en klein materiaal samengesteld, en de folie niet te vergeten.
Ik hoor het wel ;)

mvg

Maak dit kleine kistje niet te zwaar!
Een 50 grams motor is prima.
en dan is een 20 amp ESC en een 3S1300 ruim voldoende
Jij maakt hem nu 100 gram te zwaar en dat vliegt echt slechter.
En een landingsgestel buig je in 5 minuten zelf uit een staafje verenstaal.
Ik zou dan eerder 3 mm nemen, 2 mm is zo krom.

Succes Willem

Maak dit kleine kistje niet te zwaar!
Een 50 grams motor is prima.
en dan is een 20 amp ESC en een 3S1300 ruim voldoende
Jij maakt hem nu 100 gram te zwaar en dat vliegt echt slechter.
En een landingsgestel buig je in 5 minuten zelf uit een staafje verenstaal.
Ik zou dan eerder 3 mm nemen, 2 mm is zo krom.

Succes Willem

Ok, dan volg ik uw instructies. Heb je soms enig idee hoe lang de vliegtijd is met die 1300mah? Verder nog een vraagje over de wielen, deze zijn dan waarschijnlijk ook te zwaar en te lomp? -> HobbyKing R/C Hobby Store : 5 Spoke Wheel Shock Absorbing D60xH18mm (5pcs/bag)

Sorry voor al die vragen en opmerkingen, maar wil later geen spijt hebben van de motorkeuze enzo. Moet enkel nog een passende prop vinden voor volgende motor: HobbyKing R/C Hobby Store : D2826-10 1400kv Brushless Motor

mvg Jonathan

Als je de reakties leest van de kopers krijg je de antwoorden al:

I test this motor with 3S
SF-8X3.8 : Amp = 18A (pulls 600gram)
SF-9X3.8 : Amp = 27A ( Pull 900gram)

dus een APC slow fly 8x3,8 geeft 600 gram statische trekkracht.
Als het kistje 500 gram weegt is dit dus ruim voldoende.
In horizontale vlucht wordt de motor lichter belast omdat de prop lichter draait vanwege de "vliegwind".
Dus reken op circa 12 amp volbelast en 6 ampere bij rustig vliegen.
(beste is dit nog te testen)

Bij een verbruik van 6,5 amp en een 1300 Mah accu krijg je dus een volledig lege accu na: 1,3/6,5 = 1/5 uur = 12 minuten.
Omdat je 30% reserve wil houden voor een langere levensduur van de Lipo (en ook de kist) ga ik uit van 8 minuten vliegduur.
Het beste is de eerste vlucht 5 minuten te maken en dan te meten hoeveel amp er in de accu gaat en wat je dus verbruikt hebt in die 5 minuten.Dan kun je uitrekenen wat de kist gebruikt.

Wat wielen betreft, jouw keuze is niet slecht maar ik zou ook de volgende overwegen:
HobbyKing R/C Hobby Store : Super Light Multi Spoke Wheel D50x13mm (5pcs/bag)
Waar vlieg je?
Zelfs met deze wielen kan je alleen opstijgen/landen vanaf een perfect gemaaid grasveld.

groeten Willem

Ik heb hier velden genoeg achter de deur, daar vlieg ik samen met mijn broer. heb al 2jaar vliegervaring met easystar, heli, nog een 4kanaals legervliegtuigje die ik kocht op HK en onlangs nog die FP100 micro heli gekocht, gaat allemaal heel goed. Het is dus nu mijn uitdaging er zelf een te bouwen en ermee te vliegen, met het zicht op volgend jaar een 2e model, de piper cub, die wingspan zal een pak breder zijn, schat rond de 1.8m maar moet daar later nog veel meer informatie over opzoeken.

Wat die vliegtijd betreft vind ik die 5min wel heeeel erg kort, met de easystar vlieg ik 20min :p gewoon 2s 2200mah erin en gaan :p Ik zag dat een paar mensen toch een zwaardere lipo namen voor dit toestel. Stel nu mocht ik een 2200mah steken (wat dus veel te zwaar is, maar gewoon even voor te berekenen) zou ik daar 20min kunnen mee vliegen. Klopt dit? Waarschijnlijk zal het veel minder zijn, want bij de rekenformule wordt geen rekening gehouden dat met een zwaardere lipo ook het toestel verzwaart, en veel moeilijker te handelen is denk ik. Wat is het uiterste maximum dat ik er van lipo grootte mag indoen?
Verder nog een vraagje over de 2 props, stel dat ik die 9x3.8 neem, deze gaat dan meer power en snelheid geven, en lipo zal sneller plat zijn klopt dit? Maar als ik de lichtste neem moet ik dan toch ook meer gas geven om aan dezelfde snelheid te komen, dus als ik die grootste op halve gas ze, verbruikt hij evenveel stroom als de kleinste op volledige gas ongeveer, klopt dit of is het allemaal nog wat anders?

Sorry voor al die vragen maar wil hier graag die berekeningen onder de knie krijgen zodat ik later alles zelf kan bepalen voor de piper :p

Alvast bedankt

mvg Jonathan

Hallo Jonathan

Je hebt mij verkeerd begrepen.
Ik schreef de eerste vlucht precies 5 minuten maken en dan meten hoeveel je gebruikt hebt.
Dan kan je de volgende vlucht dus b.v. 10 minuten maken.
De vliegtijd is vooral afhankelijk van de manier waarop je vliegt.
Wat ik zelf doe is de eerste vlucht een aanbevolen prop monteren en kijken hoe dat gaat.
Temperatuur en motor en ESC en stroomverbruik meten.
En dan bepalen hoe groot de prop moet worden.
En dit kistje vliegt een stuk spannender als een ES* op 2S dus 5 minuten is meer inspannend als 20 minuten met de ES*!

Op een normaal grasveld gaat het landingsgestel niet werken, laat dat maar weg en maak een gewone buiklanding.

Als je een 3S2200 monteerd moet je ook een zwaardere motor monteren, en dan kan dit kistje alleen nog zeer snel vliegen.
Uit de hand starten gaat dan niet meer en het betekend ook 100% zeker schade bij de landing.
Hou hem licht en hij zal goed vliegen.

Succes Willem

Ok, bedankt voor alle info, ik ga nu mijn bestelling op HK plaatsen. Doe ik best alles in 1? Er zit ook een rol folie bij enzo, ben wat bang van douanekosten vandaar. Ik bestelde mij onlangs ook een lipo alarm, deze kan je instellen tot op hoever je de lipo wil ontladen, vanaf dan biept hij erg luid, dan is het tijd om te landen. Heb deze besteld via ebay, erg handig ding:p

mvg Jonathan

Vandaag met een vriend gesproken, zijn sp400 had net een midair met een heli
Deze was 400 gram en vloog met 3s1000 of 3s1300
landingsgestel werkt alleen als het gras net gemaaid is.

kleine zendingen onder 1 kilo gaan meestal zonder problemen door de douane

Ik heb ook een lipo saver pieper gehad, maar die hoor je echt niet of te laat.
Beste is een timer op je zender en een ruime marge aanhouden,

Groeten Willem

Ja idd, zo een digitaal kookwekkertje, kan je ook instellen dat de tijd afloopt en biept op je zender :p Heb de bestelling geplaatst, totaalgewicht is 1600gr, hoop echt dat deze zonder extra douanekosten aankomt, waarvoor ik vrees. Verschillende mensen waarvan ik hoorde hebben 10, 25, zelfs tot 40eur douanekosten moeten betalen, sommigen ook niets, mijn gedacht is dat je daar wel wat geluk moet mee hebben. Een zender kopen op HK die uit hongkong komt wordt naar het schijnt altijd tegengehouden omdat het zendaparatuur is, en daar zijn wel al veel problemen mee geweest. Ohja we zien wel zeker. Ik heb tot nu toe de romp en roeren af, moet enkel de vleugel doen (ribben heb ik er vandaag opgelijmd) en daarna als onderdelen toekomen in de folie zetten en alles monteren en aansluiten. Heb echt schrik om dit ding waar al die werkuren inzitten in de lucht te sturen :p

mvg

Back