Setup kiezen nieuwe Sebart Wind S 50E

Discussie in 'F3A' gestart door HansL, 3 apr 2013.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik heb dit weekend een nieuwe Sebart Wind S 50E gekocht, m'n eerste F3A toestel. Voorlopig enkel een kale kist.

    De komende weken zal ik moeten gaan beslissen welke setup er in komt. Er is geen haast bij, de bedoeling is om haar tegen de zomervakantie vliegklaar te hebben.

    Misschien is het interessant voor andere instappers om mijn selectieproces te kunnen volgen. Ik hoor graag opmerkingen en aandachtspunten van de meer ervaren F3A vliegers ivm met mijn selectieproces.

    Ik ben begonnen met het kiezen van een accu op basis van een lijst van 40 verschillende 6S accu's die in aanmerking zouden kunnen komen.

    Die lijst is gebaseerd op de volgende randvoorwaarden en informatie:
    Sebart zelf stelt in z'n specs een Hacker 6S Top Fuel 3800 mAh of 4500 mAh accu voor, in combinatie met een Hacker Master Basic 70A ESC.Verder geeft Sebart op dat het RTF gewicht zonder accu op 2300 g ligt.

    Ik heb 6S accu's van minimaal 3700 mAh gekozen die in staat zijn om minimaal 80A continu te leveren met een max. gewicht van 800 g (totaal gewicht ligt daarmee op max. 3100 g, vleugelbelasting max. 50 g/dm²)

    Die lijst heb ik vervolgens gesorteerd volgens 6 verschillende criteria: max. ontlaadstroom continu (A), max. ontlaadstroom piek (B), gewicht (C), prijs (D), verhouding ontlaadstroom continu / gewicht (E) en verhouding ontlaadstroom continu / gewicht / prijs (F). Voor elk criteria heb ik de top 3 weerhouden.

    De lijst van 40 werd op die manier gereduceerd tot de volgende 12.

    Het type en de gegevens/waarden van de 6 verschillende criteria (A tem F) zijn vermeld:
    1.Turnigy 4000 mAh 6S 20C; 80 A; 120 A; 650 g; 33,46 EUR; 0,12 A/g; 0,37 A/g/EUR
    2.Turnigy 4000 mAh 6S 40C; 160 A; 200 A; 694 g; 46,24 EUR; 0,23 A/g; 0,50 A/G/EUR
    3.Turnigy nano-tech 3850 mAh 6S 65-130C; 250 A; 501 A; 662 g; 55,08 EUR; 0,38 A/g; 0,69 A/g/EUR
    4.Turnigy nano-tech 4000 mAh 6S 25-50C; 100 A; 200 A; 623 g; 38,69 EUR; 0,16 A/g; 0,41 A/g/EUR
    5.Turnigy nano-tech 4400 mAh 6S 65-130C; 286 A; 572 A; 763 g; 80,11 EUR; 0,37 A/g; 0,47 A/g/EUR
    6.Gens Ace 3700 mAh 6S 60C; 222 A; 444 A; 606 g; 83,37 EUR; 0,37 A/g; 0,44 A/g/EUR
    7.Gens Ace 4800 mAh 6S 60C; 288 A; 576 A; 798 g; 121,27 EUR; 0,36 A/g; 0,30 A/g/EUR
    8.Rhino 3700 mAh 6S 25C; 93 A; 139 A; 565 g; 38,99 EUR; 0,16 A/g; 0,42 A/g/EUR
    9.Zippy Flightmax 4000 mAh 6S 20C; 80 A; 120 A; 590 g; 53,41 EUR; 0,14 A/g; 0,25 A/g/EUR
    10.Zippy Flightmax 4000 mAh 6S 40C; 160 A; 200 A; 690 g; 40,22 EUR; 0,23 A/g; 0,58 A/g/EUR
    11.LemonRC 3700 mAh 6S 35C; 130 A; 259 A; 585 g; 97,95 EUR; 0,22 A/g; 0,23 A/g/EUR
    12.Red Power 4250 mAh 6S 25C; 106 A; 170 A; 590 g; 96,95 EUR; 0,18 A/g; 0,19 A/g/EUR

    Dit zijn gegevens zoals ze door de fabrikant worden opgegeven.

    Scores per categorie (1ste, 2de en 3de plaats)
    (A): 7, 5, 3
    (B): 7, 5, 3
    (C): 8, 11, 9 en 12
    (D): 9, 1, 4
    (E): 3, 5 en 6, 7
    (F): 3, 10, 2

    Aangezien 3 het meest voorkomt in alle categoriën zou de 3 de beste keuze overall moeten zijn...

    De Turnigy nano-tech 3850 mAh 6S 65-130C haalt de 3de plaats wat betreft max. ontlaadstroom continu en piek, ligt met een gewicht van 662 g ruim onder 800 g, heeft een budget vriendelijke prijs, en behaalt daardoor de eerste plaats wat betreft max. ontlaadstroom continu per gram en max. ontlaadstroom continu per gram per EUR.
     
  2. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Oeps, pijnlijk onderwerp want zet 3 modelvliegers bij elkaar en je hebt 7 gefundeerde meningen, allemaal anders! :)

    Mijn keuze voor dit onderdeel: Rhino 3700 of 4000, 25C, of Gens-Ace, liefst ook 25C, bijv 4000 of 4400, kun je wat langer vliegen.

    Zeker geen Nanotech, liever geen Zippy's.

    Volkert
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2013
  3. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Setup Sebart Wind S 50E

    Hallo,
    de Sebart Wind S 50E vlieg ik al enige tijd zo ook een collega vlieger, ik heb de opgegeven setup wat motor en regelaar betreft maar we gebruiken beiden de zelfde accu,s en zijn daar gewoon tevreden over .
    het zijn de Turnigy Nano-tech 4500 mAh 35-70C 6 cells 22.2 volt. Minder dan 4000mAh zou ik zeker niet gaan anders wordt de vliegtijd wel wat kort !

    Mijn vliegcollega heeft als motor een Aeolian type C4260 KV500 met een 80 amp. regelaar gekocht op Ebay en ik moet zeggen dat dit zeker niet onder doet voor de Hacker, en de prijs is een stuk lager !!!!
    Maar zoals Volkert al schrijft
    "pijnlijk onderwerp want zet 3 modelvliegers bij elkaar en je hebt 7 gefundeerde meningen, allemaal anders! :smile: " of ongefundeerde :mad:

    Joop
     
  4. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Zeker een lastig onderwerp...

    Hier in duitsland vliegen ze op het moment erg veel met :
    * Zippy compact

    ZIPPY Compact 5000mAh 6S 25C Lipo Pack

    Ik zelf heb deze ook en mijne wegen ( met 6mm stekkers ) 697Gr , over de houdbaarheid kan ik nog niets zeggen maar de ir waardes zijn uitstekend.
    ( gemeten met een Junsi 4010 )

    * Hacker ecofuel

    Aerobertics.be - Product Detail Batteries - Hacker

    Deze wegen ook ongeveer 700gr ( in t echt ) en ik weet dat er een aanzienlijk
    aantal wedstrijd vliegers in Dld met deze cellen gaan vliegen dit jaar, natuurlijk
    dan de 5S varianten. Verder geen persoonlijke ervaring mee

    Tevens heb ik nog een paar Dld èrs zien vliegen met de Turnigy SK3 420KV
    in de 50 klasse Sebart vliegtuigen en deze waren hierover zeer te spreken
    ze gebruikten props 16x12 of 17x10, deze motor heb ik intussen besteld voor
    mijn GJ miss wind.

    Gr Frank

    Ps: laat je niet gek maken met hogere C waardes, is niet een echt belangrijk kreteria voor deze kisten en alleen maar extra ballast
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2013
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Net daarom lijkt het mij interessant om het selectieproces in dit draadje ter discussie te stellen. Volgens mij is er een hoop 'objectieve' (tja...) info omtrent de prestaties van componenten beschikbaar om een 'objectieve' gefundeerde keuze te kunnen maken.

    No offence Volkert, maar wat is dan de motivatie om Nanotechs en Zippy's af te raden? (ik leer graag bij ;)) Misschien mis ik een aantal criteria die net in het nadeel van Nanotechs en Zippy's zijn... Maw waarop scoren deze lipo's dan minder goed (celspanning na x aantal laad-ontlaad cycli, ...) ?

    Uiteraard is mijn selectie gebaseerd op data die ik beschikbaar heb voor
    alle accu's uit m'n lijstje. Omdat ik bijv. niet alle max. C waarden heb voor ontladen, kan ik er ook geen selectie criterium van maken...

    Klein detail over het lijstje: criterium F is in A/g/Eurocent...

    @Joop:

    Heb je een indicatie van de vliegtijd met die 4500 mAh 35C Nano-tech? Ik weet dat het subjectief is... maar toch :D (Je zou het objectiever kunnen maken door te bekijken wat er nog over is in die accu naar bijv. 1 volledig programma)

    @Frank:

    Ik heb ook al goeie commentaren gehoord ivm de Turnigy SK3 motoren in combinatie met de Turnigy Plush 80A ESC.
    5S... ? Omwille van het lagere gewicht en in combinatie met een grotere prop dan neem ik aan.
     
  6. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Levensduur lijkt een probleem te zijn. Dat is de ervaring die wij als clubvliegers hebben opgedaan tot nu toe.

    Volkert
     
  7. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Met de blauwe Zippy`s heb ik ook de ervaring dat ze wat gaan puffen en dat de levensduur niet top is (in vergelijk met mijn turnigys ) Zoals gezegt gaan de Zippy compact ( bij mij ) tot zover goed. Wil je echter zekerheid neem dan de Rhino`s dit zijn echt de diesels onder de lipo`s en gaan lang mee.

    Gr Frank
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Verkeerde interpretatie :)
     
  9. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Waarom gebruik je niet gewoon de voorgeschreven setup van sebart zelf ?
    Doet het prima.
    Ik vlieg de Angel s50 op Turnigy 6s5000 25C, das ook voldoende, gewicht is gewoonweg goed en de vliegtijden lopen bij mij op tot 10 min en dan is er net iets meer dan de helft uit. De motor is een C5065 350KV.

    Dan er vloog bij ons ook een Wind S met een Sk3 430 KV motor op een 16x10 en die kist vloog ook heel mooi en strak.

    Aeolian, ik had daar een motor van in mijn Sukhoi, en bij mijn volgende komt er gewoon weer een Aeolian in ! Is echt een super motor en de prijs valt goed mee. Anders kun je ook een Aeolian 5055 400KV in je Wind S stoppen 80A regelaar en 16x10 prop.
     
  10. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Hans,
    op je vraag "(Je zou het objectiever kunnen maken door te bekijken wat er nog over is in die accu naar bijv. 1 volledig programma)"
    kan ik antwoorden dat ik het volledige programma nog niet vlieg, ben 63 jaar en heb vorig jaar augustus mijn brevet gehaald met de mentor en voor het zweven met de montana 1800.
    Wel kan ik zeggen dat ik de timer op 10 minuten heb staan en dan nog ruim over heb .!
    Vlieg wel meerdere loopings, rugvlug en een beetje meskant en ook recht omhoog "volgas" gebeuren in die tien minuten meerdere malen, denk dat een minuut of 13 wel haalbaar is.

    Joop
     
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dag Joop,

    Je bent nooit te oud om te leren. Alle respect!

    Ruim 10 minuten met de voorgeschreven Hacker motor en een Turnigy Nano-tech 6S 4000 mAh 35C dus... Mooi is dat! Meer dan voldoende vliegtijd dus.

    @Lindert: je bedoelt dan de Turnigy Aerodrive SK3 5055-430 kV veronderstel ik? De SK3 5055-320 kV zou ook kunnen lijkt me, misschien met een iets grotere prop (17x10)
     
  12. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Hans

    even een kleine correctie het gaat om de Turnigy Nano-tech 4500 mAh 35-70C 6 cells 22.2 volt zoals ik eerder vermelde, dus niet 4000mAh !!

    Als prop gebruik ik de Biela "carbon/koolstof " 16 X 10 , dit is een prop voor brandstof motoren dus breder aan de basis , wat prima gaat. Heb hierover eerst geinformeerd bij de leverancier die mij garandeerde dat dit bij deze setup prima moest gaan en ze hebben gelijk !,
    Joop
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik heb zonet de handleiding en inhoud van de doos wat meer in detail bestudeerd. Volgens mij zijn toebehoren voorzien om rudder ofwel push/pull dan wel pull/pull uit te voeren.

    Ik neem aan dat de meeste F3A piloten voor push/pull kiezen?
     
  14. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Hans,

    Ik heb de servo achter ( links) in de romp gemonteerd.
    En dit kwam in mijn geval ook om het zwaartepunt goed te krijgen beter uit.
    De reden is dat ik een 5 tal eneloop accu's als ontvanger pakket heb samengesteld en deze voor in liggen . Dus de ontvanger krijgt ":stroom"van dit pakket en van de BEC uit de regelaar .
    Hier zijn al hele discussies over gevoerd of het kan , maar bij mij gaat het prima, zolang de spanning in het pakket maar hoger blijft/is dan de spanning uit de BEC zodat deze niet de accu,s gaat "laden ".


    Joop
     
  15. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Inderdaad die 5055-430Sk, dit is volgens mij een goede keuze voor je Wind S. Of de Aeolian 5055-400 doet het ook prima :D
     
  16. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Nee.

    Alle F3A piloten kiezen voor pull-pull, en dus juist niet voor push-pull.

    Als de mogelijkheid in de kit voorzien is zou ik zeker pull-pull doen.
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Aha... kijk daar. Nu wordt het interessant :)

    Stuurkabel en afdekkappen voor de openingen waar de stuurkabels de romp verlaten heb ik in ieder geval ergens in een zakje zien zitten. En onder de cockpit is volgens mij ook een uitsparing voorzien voor een rudder servo... Alleen wordt er in de handleiding met geen woord (beeld) over gerept.

    Waarom wel voor pull/pull en niet voor push/pull?

    Vanavond wat naar servo's gekeken. In de handleiding staan JR digitale servo's bij de recommended setup, waarvan 2 types niet meer verkrijgbaar zijn (DS 3201 voor elevator (2x), DS 9401 (3x)). Er worden eventueel low profile servo's voorgesteld voor de ailerons (DS 9511), die zijn nog wel verkrijgbaar.

    Ondertussen ook naar Hitec en Savöx alternatieven gekeken. Hitec heb ik tot nu toe goeie ervaringen mee... maar heb ook nog nooit zelf Savöx gehad.

    Heeft het zin om overal digitale servo's te hebben (misschien alleen op rolroeren, of hoeft dat ook niet... rekening houdende met het feit dat het m'n eerste F3A kist is waar ik allicht seizoen 2014 wel ns F3A-C wedstrijden mee wil gaan vliegen)?

    Ik meen hier ook wel ns ergens gelezen te hebben dat metal gear niet per definitie hoeft
     
  18. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Heeft het zin om overal digitale servo's te hebben (misschien alleen op rolroeren, of hoeft dat ook niet... rekening houdende met het feit dat het m'n eerste F3A kist is waar ik allicht seizoen 2014 wel ns F3A-C wedstrijden mee wil gaan vliegen)?

    Ik meen hier ook wel ns ergens gelezen te hebben dat metal gear niet per definitie hoeft ,

    Ik heb voor het richtingsroer en voor de rolroeren standaard analoge servo's en de 2 voor het hoogteroer digitale .

    Persoonlijk vindt ik de digitale "zenuwelijers"als je begrijpt wat ik bedoel gaan gauw trillen enz.
     
  19. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Analoge servos zijn prima! Voor zowel analoog als digitaal geldt welke je kiest. En hoe groot het vliegtuig is. Dus, wat voor een servo's wil je gaan gebruiken?

    Volkert
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Voor hoogte: 2 x Hitec HS225MG (analoog)
    Voor rol: 2 x Hitec HS5625MG (digitaal),
    waarschijnlijk dezelfde HS5625MG voor richting (of een analoog alternatief, maar daar ben ik nog niet uit)
     

Deel Deze Pagina