Setup kiezen nieuwe Sebart Wind S 50E

Discussie in 'F3A' gestart door HansL, 3 apr 2013.

  1. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    zoveel kosten die sk motoren niet, gewoon 2 of 3 verschillende kopen :)
     
  2. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    In mijn ogen is de Sk3 430KV nog steeds een van de beste keuzes voor deze kist :)
     
  3. fx91

    fx91

    Lid geworden:
    7 mrt 2006
    Berichten:
    49
    Locatie:
    edam
    ik vlieg al een tijdje met hacker motor en regelaar,ik ben zeer tevreden power genoeg op angel50 evo 6s5000 mah ik kan zonder probleem 12minuten vliegen 75% van het vermogen.

    succes met de keuze

    gr peter
     
  4. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Een Turnigy SK3 5055 430 kV en Turnigy Plush 80A ESC zijn ondertussen besteld.

    Nu heb ik gemerkt dat die ESC een interne BEC heeft van 3A/5V, maar 3A lijkt me nogal weinig voor 5 (eventueel digitale) servo's. Afzonderlijke UBEC voorzien of niet?
     
  6. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    afzonderlijk.

    nadat je de regelaar hebt afgesteld met de programkaart, de rode draad losmaken en de ontvanger een externe voeding geven.
    hobbyking heeft verschillende ubecs, aeroB ook.
    afhankelijk van de keuze van de servo's kun je ook natuurlijk rechtstreeks een 2s lipo gebruiken.
    800 mah is meer dan voldoende voor een 10 tal vluchten.
     
  7. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Motor en regelaar zijn ondertussen binnen en zitten erop. Volgende stap worden waarschijnlijk de servo's.

    Het zullen allicht deze Savöx servo's worden:
    - 2 x SC1251MG (low profile) voor ailerons
    - 1 x SC1251MG (low profile) voor rudder push/pull of 1 x SC1257TG voorrudder pull/pull
    - 2 x SH1250MG voor elevator

    Afzonderlijke BEC 10A met een 2S 400 of 800 mAh Lipo.


    Ben er nog niet volledig uit of ik nu voor pull/pull of push/pull op rudder zal gaan. Al heb ik een lichte voorkeur voor pull/pull, maar dat zou dan de eerste keer worden (op een outdoor toestel dan toch).

    Spijtig genoeg heb ik ondertussen al gemerkt dat de bevestiging van het staartwiel in het rudder zoals beschreven in de handleiding niet geschikt is. Het staartwiel draait onder het rudder weg enkel en alleen door het gewicht van het toestel (kaal). Ik had er al niet veel vertrouwen in vanaf het begin... maar toch handleiding gevolgd.

    Ik vrees dat het rudder er alweer uit mag :mad:
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Rudder staat kaarsrecht en staartwiel buigt vanonder het rudder door het eigen gewicht van het model (kaal)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. verhoevengeo

    verhoevengeo

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    4
    Ik heb nog een gloednieuwe SEBART miss wind in de doos zitten. Wegens stopzetting van de hobby gaat die er mogelijk uit.
    Heb ook de volgende opzet er voor nog in de doos zitten.

    hs65mg rolroeren ok
    2x hs645mg op richtingsroer + hoogteroer
    Turnigy hv 70a opto reegelaar(zonder bec) ok
    2x turnigy 6s 5000mAh
    turnigy sk3 5055-430kv Brushless Outrunner Motor
    Apc 16-10

    wie interesse heeft laat me maar weten. eventueel via geoffrey.verhoeven@gmail.com
     
  10. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Kleur?

    Volkert
     
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Vandaag weer wat tijd gehad om de handleidingen wat verder in telezen:

    Is het gebruikelijk om 3 verschillende D/R en expo instellingen te hebben?
    In de handleiding van de Wind 50 zijn voor 'normaal vliegen', 'snap' en 'spin/3D' verschillende D/R en expo waarden opgegeven.

    Zie p3 van
    http://www.sebart.it/download/WIND S 50E - MANUAL INTRO.pdf

    Zou je dus moeten toekennen aan een 3 standenschakelaar. Ik zou er voor kiezen omvoor elk van de 3 stuurvlakken maar 2 D/R expo instellingen te hebben: eentje met de lage waarden en eentje met de hoge waarden.

    Blijkbaar wordt het hoogteroer -2 mm uitgetrimd ivm vertikale downlines en wordt er niet gewerkt met een throttle to elevator mix.

    Een afzonderlijke BEC kan, neem ik aan op eender welke vrij kanaal van de ontvanger aangesloten? Uiteindelijk zorgt ie alleen maar voor een stabiele spanning over de RX.
     
  12. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Hans de meeste F3A wedstrijdvliegers hebben idd aparte rates ingesteld voor snap en spin, het zij op een schakelaar, hetzij op stick switches. Het idee is dat je door 'alles in de hoek' te doen precies de juiste uitslagen hebt voor een perfecte snap/spin.

    Vaak wordt ook een throttle-elevator mix gebruikt voor de downlines inderdaad.

    En dan nog de knife edge mixes rudder-elevator en rudder-rol, als de kist dat nodig heeft.

    En dat was het wel zo n beetje :)

    Succes ermee
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Moet je dus 3 - geen 4 - mixers kunnen programmeren... die mogelijkheid heb ik - voorlopig - niet.

    RUD -> ELEV en RUD -> AIL heeft de Wind sowieso nodig volgens de handleiding.

    Aangezien ik nog maar een beginner ben richt ik mee eerst op het (belgische) C-programma, waarin geen snapfiguren inzitten (wel spin en 4 puntsrol). Heb ik voorlopig voldoende met 2 D/R en Expo instellingen (geen snap) en 2 KE mixers.

    Elevator down voor downlines doe ik voorlopig dan maar statische trim zoals de handleiding aangeeft.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2013
  14. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Hans, maak je geen zorgen. Waarschijnlijk heb je wel dual rate op je zender. Gebruik dit voor kleine uitslagen en grote uitslagen. Ga hier lekker mee vliegen; waarschijnlijk gebruik je de grote uitslagen setting nooit. Dat komt later wel.

    Volkert
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Na een heel interessante zaterdag F3A namiddag (soort van clinic) met Michel en Peter in diepenbeek weer heel wat bijgeleerd.

    Rudder wordt pull/pull en de uiteindelijk servokeuze is dan:
    - 2 x SC1251MG (low profile) voor ailerons
    - 1 x SC1257TG voor rudder (pull/pull)
    - 2 x SH1250MG voor elevator
     
  16. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Servo's zitten erin.

    Even zitten puzzelen wat hardware betreft. Rudder wordt pull/pull. Zo zou het moeten lukken met de aanwezige onderdelen.

    [​IMG]

    Wat betreft de lusjes voor de stuurlijnen bestaan er blijkbaar verschillende technieken:
    - Na het maken van de lus de stuurlijn best nog eens een keertje van achter naar voor door het hulsje voeren. Nadien volstaat het om het hulsje dicht te knijpen.
    - Lusje maken en vlechten of knopen. Nadien plastic bescherming van de stuurlijn aan elkaar smelten door ze te verhitten. (hulsje zou zelfs niet hoeven).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Vanavond ns naar de programmatie van de motor gekeken.

    De motor heeft volgende default waarden:
    1. brake: off (on/off)
    2. battery type: LiXX (LiXX/NiXX)
    3. low voltage protection mode: soft cut-off (soft cut-off/ cut-off)
    4. low voltage protection treshold: medium, 3.15V per cel voor lipo's (low/medium/high)
    5. startup mode: normal, 300 ms (normal/soft/super soft)
    6. timing: low, 3.75° (low/medium/high)

    Kan ik voorlopig zo mee aan de slag denk ik, nadien zien we wel.
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ondertussen zit er een staartwiel op van Sullivan, type S 860 (zie [post20]). Bestaande poot heb ik gewoon afgezaagd tot tegen het richtingsroer. Het deel van de poot dat in het RR zit blijft gewoon zitten, zodat ik het RR er niet meer moest uithalen.

    Nog wat details afwerken, en dan kan ie hopelijk morgen de lucht in.

    Uiteindelijke setup is dus geworden:
    motor: Turnigy Aerodrive SK3 5055-430 kV met APC 16x10
    ESC: Turnigy Plush 80A (BEC niet gebruikt)
    Accu: Turnigy nanotech 6S 4500 mAh 25C Lipo
    BEC: Castle Creations 10A
    Ontvangeraccu: Turnigy 2S 800 mAh 20C Lipo
    Servo's ELE : Savox SH-1250MG, 2 stuks
    Servo RUD: Savox SC-1257TG (pull/pull)
    Servo's AIL: Savox SC-1251MG (low profile), 2 stuks
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  19. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    timing op high gaat volgens mij beter werken.
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    De eerste 3 vluchten zitten erop. Het was even wennen aan de overshoot bij de landing (het was dan wel windstil), maar wat vliegt zo'n toestel toch heerlijk! Hier ga ik nog heel wat plezier aan beleven.

    De volgende weken nog wat zoeken naar de instellingen die het comfortabelst vliegen (standaard expo waarde op hoogteroer vond ik wat nerveus), en dan kunnen we stilaan het beginners programma gaan trainen.
     

Deel Deze Pagina