hallo, Ik heb nog een Lancair van cmpro liggen die ik op electro zou willen vliegen. http://www.nitroplanes.com/newcmpla3650.html Graag zou ik deze op 4 cellen gaan vliegen. ik had volgende motor in gedachten: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...op_Drive_50_50_580KV_2000W_EU_warehouse_.html op 4 cellen ( 4000mAH) en een prop 15x8 regelaar van 50A zou dit voldoende zijn? en hoelang zouden de vluchten kunnen zijn? gewicht van het toestel schat ik op 2600g met alles er in. alvast bedankt voor jullie hulp.
Die motorisering is stevig. Als het model inderdaad maar 2,6kg gaat wegen zal het aan de prop kunnen hangen met deze combinatie. Volgens de opgaves zou de motor met een 15x8 prop en een 4S accu ongeveer 3,3kg stuwkracht moeten kunnen leveren. Vandaar..... Voor de regelaar zou ik wel een zwaardere gebruiken. De motor trekt in deze combinatie al bijna 50A en je moet altijd wat "over" hebben. Dus zou ik minimaal een 60A maar liever nog een 75A regelaar nemen. Wat het gewicht van die regelaar aangaat zal dat niet veel uitmaken. Als je constant voluit vliegt gebruikt de motor afgerond 50A. Dat zou betekenen dat je ongeveer 5 minuten kan vliegen. In de praktijk zal je zo goed als nooit constant voluit vliegen dus zal je er zeker langer mee kunnen vliegen. Als je rustig vliegt zal 10 minuten haalbaar kunnen zijn.
Heel mooi, maar kan je op die driewieler-cart wel die grote prop kwijt? En dan nog... Kan zo maar zijn dat het model genadeloos rolt bij de start met zo een grote prop. (propwash), naar uitbreekt als je niet gedoseerd start. Mogelijk kan je krap aan een 12 x X inch prop plaatsen. Je kan je altijd inkopen in eCalc, en wat set ups voor jezelf testen? Zo duur is dat niet. Kan je set-ups kiezen tot je hersenen gaan bellen blazen. Deze motor staat daar niet bij helaas. Maar bij dit kv denk ik dat je motor onvoldoende toeren heeft bij 4S en een 11 x 7 of 12 x 6, ik noem maar iets. Moet je al gauw naar 5S Bij 4S zit je denk ik beter vanaf 650kv. Heb deze Hype standaardmotor (Ø 42 mm) gedraaid met 13 x 8 APC-E op een Hype Extra 330SC (overigens een fluim-kist..). Draaide in de lucht 39A met 4.000mAh en een zeer leefbare vliegtijd. Maar ik had genoeg bodemvrijheid om die prop te draaien.... tot 17" (daar zoop ie e-sap op...) Mogelijk is een G32-770 met een 11 x 7 een optie? Dan geeft het programma 35A vebruik op. Ga van een 4000mA accu uit. Vermogen is dan krap aan 1:1 met het gewicht. Rpm zo rond de 10.000. 11 x 8 geeft ook prima waarden, 39A... (accu gemiddeld vol) Je kan dan nog een 12" prop nemen, dan gaan de A wel hoger liggen.... volgens het orakel. Kortere vluchtduur natuurlijk... Kwam dit draadje voor je tegen. De CMPro... Daar zitten nog wat extra wetenswaardigheden in verstopt. De Lancair is geen lievertje. Mogelijk moet er een zwaardere set-up in dan ik hierboven beschreef.... http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=531114&page=11 Gr Bas
bedankt voor jullie reactie. een prop 15x8 is idd een beetje te groot voor dit toestel. center motor tot onderkant wiel = 200mm zou ik dan eventueel deze motor met een 60 A regelaar kunnen gebruiken? http://www.hobbyking.com/hobbyking/...e_Series_42_48_650KV_1295W_EU_Warehouse_.html wat zou de kleinste prop zijn die ik hier op 4Cellen zou mee kunnen gebruiken? gr
Als je op 4S wil vliegen zou ik je bvb (als het dan hobbyking moet zijn) bvb de SK3 4240 740 kV kunnen aanraden. Ik vlieg deze op een vergelijkbaar toestel (weliswaar ietsje lichter) met 4S 4000 en een 12x8 prop en dat is zeer levendig vliegen. Regelaar van 60A, heeft geen moeite. Vliegtijd kan je gemakkelijk op 8 minuten brengen, is een zeer rendabele combinatie. Met die setup gaat je Lancair mooi vliegen. Ik zou zeggen: vermijd die NTM serie, ik vind deze qua kwaliteit echt veel minder dan de SK3 reeks. Vanavond is er op de club weer een probleem geweest met een NTM motor (motoras vliegt gewoon uit de motor). Ik heb met een SK3 nog nooit geen problemen ondervonden of vernomen. Kosten wel een fractie meer maar het verschil merk je duidelijk. Wil je nog hoger van kwaliteit kun je natuurlijk bvb Axi overwegen. Qua grondspeling: 5 cm vind ik echt het minimum, dus kom je op een blad van 150 mm wat ongeveer 6" is dus een 12" prop dan.
Ik vraag me af of het model geschikt is voor 4S. Wat ik begrijp is dat het behoorlijk snelheid nodig heeft. Kritische vleugel, mogelijk een dun profiel???. Als je hem vliegt met 2-takt 46, dan heb je al snel een rpm van 12.000? Dus met elektro zeker de 10.000 zien te halen. 11" of 12" propeller. Licht gehouden scheelt ook, ieder grammetje telt. Je kan ook wegens elektro wat lichtere servo's gebruiken daar je niet van die trillingen hebt als bij brandstof. Zeker even het draadje van RC-Groups doornemen. Als je niet uit het Engels komt, even met Google vertalen doornemen. Ik ben er echt even doorheen gefietst, want er wordt wat afgeleuterd zoals hier ook gebruikelijk... Ik zal nog kijken in eCalc, als die motor er bij staat, wat het oplevert.... Ah... Dries is mij net voor Hoi, Dries!
Hoi Bas! De vraag is natuurlijk welk voor vliegstijl de TS voor ogen heeft. Ik zou hier persoonlijk geen bom van maken qua snelheid en het toch een beetje scale proberen te houden.
Wel, Dries... Als ik het relaas van RC-Groups zo een beetje doorvors... dan is het een kistje dat snel gevlogen moet worden. Snel overtrekt en dan niet vergevingsgezind is. Je hem op het veld moet mikken met enige vlotheid, snelheid houdend, dus... Niet al die CMPro modellen zijn lekkere vliegers. Staan ook wat youtube filmpjes her en der. Je zal hem denk ik meer met rudder moeten sturen dan met aileron tijdens het landen. Snelheid houden, anders overtrekt de vleugel en heb je een bolderwagenwiel met balsa- en epoxyspoor in het gevolg... Ik had bijna een epp spoor met die domme Hype-Extra. Die moet ook op rudder geland worden. Maar ja... ben een aileron-harker. Herinner me ook zo een kist op Odoorn. Was direct weg. Ook nog eens staart lastig... gedoemd tot mislukken. Beter goed alert te zijn, kan het zomaar heel erg meevallen. Vast geen beginnerskistje. Wel mooi natuurlijk. CG onderste boven wegen op de CG waag. Het is immers een laagdekker. Bijkans zit je met het genoemde kv van Dries 'spot on'. Gr Bas
Hey, De sk3 4240 zou idd een goede keuze zijn. De link van rcgroups is idd de moeite om eens door te nemen. Snelheid er in houden zal zeker nodig zijn. Maar een racer moet het nu ook weer niet worden. Ik zou toch vruchtjes van min 7 a 8 min willen kunnen maken met de 4s 4000. Zou een drieblads prop eventueel een goede keuze zijn? Gr
OK, snelheid dus (heb het RC Groups ding niet doorgelezen). IMHO drieblads gaat weinig toevoegen aan snelheid. Een 12" tweeblad zal ruim voldoende zijn. Een 12x10 e-prop dan? ECalc doet hier niet lastig over (de motor ook niet, blijft nog binnen z'n toleranties). Je zult wel keuzes moeten maken: -én pittig vliegen (blijkbaar toch wat snelheid nodig) -én 2600 gr is nu ook weer niet zo licht -én 4S vliegen -én 7 a 8 minuten vliegen Met 4S 4000 ga je rond de 6 minuten "safe" zitten (met marge in de lipo) Een goed alternatief zou ook de SK3 354 - 840 kV zijn. 11x8 prop erop, 4S 4000 Is iets minder geënt op power/trekkracht maar meer op snelheid. Ook bij deze motor ga je "safe" 6 tot 6,5 minuten kunnen vliegen.
Ik ben ook de g46 670 kv tegen gekomen. Of eventueel moet ik toch overwegen om naar 5s over te stappen. Welke setup zouden jullie op deze kist zetten? Gr
Die G reeks zijn zwaarder dan de SK3 reeks (in gewicht) maar nauwelijks performantie heeft dan de SK3's. +/- 200 gr t.o.v. 300 gr. veeeeel verschil Even vergelijken, ik vlieg m'n Dalotel (die ook snelheid nodig heeft) op een Robbe Roxxy 4250/06 motor van 800 kV, met 5S en een 11x7 prop. En dat gaat als de brandweer, lees maar even m'n draadje hier (+ filmpje kijken): http://www.modelbouwforum.nl/forums/threads/röga-dalotel-150.224762/#post-3530289 Persoonlijk zo ik het met jouw vliegtuig eerst proberen met een 12x8 of 12x10 prop, een SK3 4240 740 kV op je 4S cellen. Als het iets heter mag: naar 5S 4000 overschakelen en een 11x7 / 11x8 erop. Krijg je wel direct een iets zwaarder vliegtuig.
Heel benieuwd! Maak je nog een min of meer bouwverslagje? Krijgen we nog fotootjes te zien? Is het de 740 kv geworden? Want de lezende goegemeente... leest en kijkt met interesse mee Gr Bas
Gisteren heeft de lancair 2 vluchten gedaan De setup is prima, meer power is echt niet nodig. Gewoon half gas is voldoende voor normaal te vliegen. Bij vluchten van 6 min zit er nog 3,88v op de lipo per cel. Toestel vliegt vrij goed maar wel onrustig. Bij de landing komt hij wel snel binnen, en je moet hem echt naar beneden sturen. De wielkap vooraan heb ik er bewust af gelaten vermits hij op graspiste moet vliegen Kortom, een prima vlieger voor de prijs. Ik post nog wel is enkele foto's Bedankt alvast voor jullie keuze bij de setup,hij is prima.