Sharky ontstaan uit de North Star

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Had ergens een North Star geupload en wilde daar een eigendraai aan geven.

Met een avondje krassen veranderde de North Star in Sharky.

Is nog veel tekenwerk maar hier alvast een plaatje.

sharkyag8.jpg

Ton

Nou moet het niet nog gekker worden..... 8O
Nee, geintje.... Ziet er lekker vlot uit, mogelijk zelfs beter vliegend door het 'winglet-effect' van de kielvlakken.

Bruno,

Ja grappig he weer eens wat anders.

Eerst maar verder aftekenen en bouwen misschien vliegt tie op de volgende meeting.

Ton

Richard,

Gatverderie daar ga je toch geen jetmotor opzetten, die motor hoort in een schaalmodel.

Vind dat zo zonde van zo'n jetmotor als men daar geen schaalmodel omheen bouwt.

Bijvoorbeeld

Ton

Nou, ik zie dit toch anders wel zitten...... Vóórdat ik aan een complex en tijdrovend model ga beginnen...eerst wat ervaring ermee opdoen met de typische problemen, die zullen er ongetwijfeld wel zijn. Voordeel is wel, je hoeft alvast geen blusser mee te slepen steeds...

Uq49443.jpg

Pn35427.jpg

Hee Ton,

Had jij niet al genoeg projecten liggen :?: ;-)

Wel een heel leuk model voor de volgende meeting.

@ Richard en Ger

Dan zou het zandgat aan de Rijn wel een leuke optie zijn, geen obstakels in de buurt, weinig woningen en groot zat voor een jet.
En redelijk bij huis voor jou Richard ;-)

Die 150% jetstar tekent Ton zo in een avondje weg dus van het weekend kan er al vast wel een tekening klaar liggen ;-)

Jet vliegen ga ik zeker wel een keertje doen, mag binnenkort de Boomerang van Ger eens proeven en wie weet in de toekomst een eigen jetje.
(jet vliegen komt helemaal in, dus over een paar jaar zal er vast wel een leuke 2de hands te koop staan op marktplaats (leuke Boomerang van Ger ofzo ;-) )

Hmmmm, alvast maar een nieuw draadje starten Richard :-)

Richard,

Ton 150 % jetstar tekenen.
Wil best wel zo'n ding :P voor je tekenen hoor, heb je wat afmetingen van de Turbine en ideen hoe je het wil hebben.
Wat gaat de spanwijdte dan worden, heb geen idee wat tie nu is.
Zou best een leuke kit voor Rob kunnen zijn.

Berto,

Wat tekenen betreft kan er altijd nog wel een projectje bij :lol: 10 of 11 maakt dan ook niet meer uit toch.

Ton

@Ton.

https://www.quicktechhobby.com/Airplane/BALSA USA/north_star_designed_by_laddie_mi.htm

North Star - BUS455
Designed by Laddie Mikulasko
Looking for something a little different, perhaps a model with a bit of an attitude? Get ready for some excitement. As a float plane the North Star will handle rough water better than any other model. Attach the included landing gear and fly it off the land as well. In fact, you can fly it right off the snow if you are so inclined! Once in the air, you will be surprised at it's speed and at how stable the model is. Fast and groovy, the Nothstar could easily become one of your favorite airplanes. This model can do any maneuver a conventional model can do - except spin. It will also do one maneuver that conventional models can't do - a controlled vertical descent! The large delta wing form is very stable, without compromising it's quickness & agility.
Weight
6-1/2 lbs. Wing Span
44" Wing Area
750 Sq. In. Engine
.40 - 46 2-Stroke Length
54" Kit No.
455

Reken het effe om naar 150%, kenne Ries en ik aan de bak om een natte jet te maken :wink:
Mijn turbo meet 11 cm dia en is met startmotor 33cm lang en weegt 1600gram.

Grtz Ger.

Desnoods koop ik ff een nieuw kit, dan kunnen we alles overnemen en vergroten.
Kit is later wel weer te verkopen. Hoewel..ik moet natuurlijk nog ergens een tekening hebben liggen...maar da's wel een oudere versie, ik weet niet of ze dramatisch veranderd zijn de laatste jaren.

Idd, wil ik ook wel eens weten hoe die bescherming voor spatwater vlak voor de motor eruit ziet. Je zou iets retractable kunnen maken? Na de start klep naar beneden voor meer power!
Ik zie dat hij de zijkanten van de rudders (en natuurlijk de onderkant van het stab), met alu-folie bekleed heeft.
Het lijkt er ook op dat hij wat negatieve V-stelling erin heeft nu, was volgens mij vroeger niet. Is mooie feature, dan komen de drijvers wat mooier in het water te liggen.

Tja, en dan de hamvraag: gaan we met dit draadje naar de jets of blijven we in het watervliegforum? 8)

EN we kunnen er in de winter mee vliegen, krijgen we ongeveer 1000X meer mogelijkheden om jet te vliegen, bevroren plassen, sneeuwweilanden....afgelsoten wegen, heh heh :wink:

Heh, heh, heh, ik kom jullie wel filmen op al die plekken :yes:

Ik zou het gewoon in het watervliegforum houden, daar staan toch ook de elektro- en brandstofmodellen door elkaar ipv in de daarvoor aparte draadjes :wink:

Ben benieuwd en ga het zeker volgen :D

Hee Richard,

als jij nu zo`n een nieuwe North Star kit koopt voor de tekening weet ik wel iemand die die bouwdoos in elkaar gaat zetten ;-)

Had de spanwijdte van de North Star al gevonden heb dus voldoende info.

Spanwijdte wordt 1680mm, de vraag is nog wel hoe willen jullie de staarten hebben, vlak of met profiel.

Of zeggen jullie van leef je uit we zien het wel.

Ton

Ton van Munsteren zei:
Had de spanwijdte van de North Star al gevonden heb dus voldoende info.

Spanwijdte wordt 1680mm, de vraag is nog wel hoe willen jullie de staarten hebben, vlak of met profiel.

Of zeggen jullie van leef je uit we zien het wel.

Ton

Ehh, als er profiel in zit wordt ie toch sneller en stabieler :wink:
PS mooi maatje 168 cm span :thumbsup:

Ton, jou kennende, komt allemaal goed :worship:

Ger.

Ger,

Niet alleen vliegend stabieler, maar ook de staart als platform voor het stabilo (plank) wordt constructief gezien stabieler en degelijker.

Staat ook wel grappig geprofileerde kielvlakken, is wel wat meer teken en bouwwerk.

Ton

Zo een beginnetje is er.

Nu alleen nog de tipdrijvers tekenen, waarna de basis klaar is.

Ga daarna beginnen aan de constructie.

Heb ook nog een vraagje, willen jullie nog een deeling in de romp / vleugel of waar dan ook.

Je kunt nu nog aangeven wat de wensen / ideen zijn.

De getekende motor ie een WREM 44, als voorbeeld even opgeschaald naar een diameter van 11cm volgens Ger zijn afmetingen.

jetstar2hy3.jpg

jetstar1io9.jpg

Ton

Back