Short Skyvan depron spanw 105cm bouwverslag

Hallo depron vrienden.
Ik ben er al een even mee bezig maar nu ik er wat plaatjes bij kan zetten maar een draaadje starten.
Ik weet niet waarom maar ik vond de Skyvan een uitdaging om er op een simpele mannier een goed vliegend vliegtuig van te maken.
Graag reacties.
IMG_0491.JPG

IMG_0492.JPG

IMG_0493.JPG

IMG_0494.JPG
 
Depron verwerken is gewoon kwestie van oefenen.
Elk vliegtuig gaat weer beter.
Gewoon met depron veilige contact lijm.
Motoren zijn uit een cdrom 20mm stator 18 windingen prop 7x3.5 tot 8X4.3 dat moet nog uitgetest worden tijdens vliegen.
Gaan zamen ongeveer 7 tot 10A trekken uit een 7.4V 1500MA lipo. :)
 
Netjes!!! Ik ken iemand die al een tijd zoeen graag wil bouwen :D.

Ster geschakeld neem ik aan? Ongeveer dezelfde met 18 windingen ster sleurt mijn mini blowfish met een 8x4.3 GWS prop goed verticaal :D.

Zeer mooi rolroersysteem!! Zie je niet vaak op zelfbouwdepron. Mooi hoor!
 
koorde van de main vleugel lijkt me wel erg klein :s
Hoe breedt heb je die gemaakt cdrom flyer?

Wel een leuk projectje :)
 
sietse zei:
Netjes!!! Ik ken iemand die al een tijd zoeen graag wil bouwen :D.

Ster geschakeld neem ik aan? Ongeveer dezelfde met 18 windingen ster sleurt mijn mini blowfish met een 8x4.3 GWS prop goed verticaal :D.

Zeer mooi rolroersysteem!! Zie je niet vaak op zelfbouwdepron. Mooi hoor!
Ster geschakeld idd.
Rolroersysteem is gewoon stukje vleugel uitsnijden en scharnieren met plasticfoly zoals in cdroms als printbescherming zit.
Depron aan boven kant vleugel insnijden 1.5mm vanaf bovenkant en 3X per rolroer stukje foly van 2X1.5cm inlijmen met construktielijm.

Airbus zei:
koorde van de main vleugel lijkt me wel erg klein :s
Hoe breedt heb je die gemaakt cdrom flyer?

Wel een leuk projectje
Koorde is 93mm en het lijkt idd meer op een liniaaltje dan op een vleugel en ik ben ook nieuwsgierig hoe dat vliegt.
Vleugel oppervlak is niet groot maar er is maar een wapen tegen en dat is een laag gewicht. :wink:
Ik verwacht ongeveer 420 gram.

flying jesse zei:
Mooi ding hoor, maar zijn de roerhoorntjes nou van stukjes mes?? (dat soort hobbymes weet je wel)
Nee van mijn oude betaalpas maar moet nog afgewerkt worden. :)
frodo zei:
Airbus schreef:

koorde van de main vleugel lijkt me wel erg klein

Volgens de foto's zo ongeveer 9 cm !! ??
Wat is de totale lengte van het kistje ?
Ongeveer 61cm.
 
hmm 93mm is wel weinig ja :P
ben ook eens benieuwt of dat het vliegt en hoe :wink:

Srry khad over die foto gezien :?
 
sietse zei:
Netjes!!! Ik ken iemand die al een tijd zoeen graag wil bouwen :D.
Dat was ik dus :wink:

Mooi gemaakt, vleugelconstructie is erg leuk bedacht en erg geschikt voor de koorde!

Ik heb een skyvan op static display in Leeuwarden gezien, we hebben 'm ook vanbinnen bekeken :D echt kei vet, vooral de cargo door die naar binnen opent is mooi. De Pink Skyvan is daarom ook populair bij skydivers, dan is het springen makkelijker. De bemanning die erbij liep hadden wel allemaal van die oordopjes met touwtjes eraan om hun nek hangen, het geluid daarbinnen is namelijk 140dB tijdens het vliegen :D

Even over het vleugeloppervlak: dat van de hoofdvleugels is inderdaad een beetje weinig, maar in Leeuwarden zei de bemanning dat de romp ook 1/3 van de lift opwekt. Daarom zit er ook net boven en achter de cockpit een soort vortex generator. Ik ben benieuwd hoe ie vliegt en of de romp iets aan de lift bijdraagt!

Ik was van plan hem te gaan bouwen, maar dan wel met een spanwijdte van 2m zodat ik ook nog wat para's kan droppen. Ik heb echter nog een boel andere projecten die voorgaan, maar misschien ga ik hem nog wel es een keer bouwen :wink:
 
Ja willen bouwen en bouwen zijn twee verschillende dingen.
Ik hoop dat je al de nodige ervaring hebt maar ik weet wel dat dit geen beginners project is. :?
Vooral de vleugel met twee motoren en een ailleron besturing naar de tips in een een smalle vleugel die goed recht moet zijn is geduldwerk.
Dat de rompvorm aan de lift bij draagt was mij ook al op gevallen denkend aan een vliegend honden hok maar dan wel met de voor en achterkant dicht.
De vliegsnelheid tijdens de landing schijnt nog flink verlaagd te kunnen met flaps over de resterende vleugel breedte maar dat werd me wat te complex.
Maar met een 2 meter vleugel wordt dat wat makkelijker.
Je krijgt dan trouwens een romp van ongeveer 20X20X120cm .
Denk je aan elektro en depron of aan andere aandrijving?
 
Ik denk natuurlijk ook aan elektro en depron :wink:
Afmetingen van de romp bij 2 meter wist ik al ja, die plans waar jij de jouwe van hebt gebouwd had ik ook gevonden, en die zijn gemaakt voor 2 speed 600s. Mijn maat dus.

Maar een vliegend hondenhok met de voor- en achterkant dicht dat lift genereert net zoals de romp van de skyvan? :? je bedoelt het vast goed maar het is niet zo'n leuke vergelijking :wink:

De vleugel zou ik dan maken met full-length flaperons, met 2 sterke servo's onder de vleugelwortels. Dan zou ik dus geen aileron systeem hoeven te maken zoals jij hebt gedaan.

Maar hou de moed erin, je klinkt een beetje gefrustreerd, maar het resultaat zal het zeker waard zijn :wink:
 
Ik bedoel met honden hok iets wat dus kennelijk al vliegt zonder vleugel (zie een ander draadje) :)
Maar gefrustreerd nee problemen zijn er om op te lossen zeker bij vliegtuigmodelbouw.
Dit model geeft nu al veel voldoening. :D
Maar bij jouw plannen dacht je dus aan flapperons?
 
Laatst bewerkt:
Jep, maar dat is ook wel lastig omdat je ze dan niet zo mooi aerodynamisch als flaps op kunt hangen. Het zou dan toch het mooiste zijn om aparte ailerons te maken met kleine 9g servotjes en grote servos op de flaps.
 
Ja dat is tenminste ook de mening van de ontwerper die deze tekening gemaakt heeft.
Ik heb zelf geen ervaring met flapperons of aillerons maar heb wel een computer zender met die opties.
 
Nog wat plaatjes gemaakt van laatste vorderingen.
Hier de constructie van de motorgondel.
Motor zit vast met stripje dun triplex op de onderkant van de vleugel.
Buis van depron aan achter kant schuin af gesloten en uitsparing voor vleugel .
Diameter is net groot genoeg om over de motor heen te schuiven en met een parker te fixeren in het triplex stripje.
Strip 3mm depron voor de motorgondel is over de volle lengte elke 5mm tot de helft ingezaagt met een junior zaagje.
Boortje er voor en er achter als diepte begrenzing.
SkyVan01.jpg

Constructie ailleron servo twee gaatjes van 1mm in hefboompje geboord voor 1mm asjes in de vleugel.Torsie systeem leek mij minder geschikt voor deze afstand van de aillerons.
SkyVan02.jpg

Onderzijde romp ruimte genoeg voor tien besturingen. 8O
SkyVan03.jpg

Staart bevestiging passend gemaakt.
Stripjes depron voor vleugel bevestiging en schotje voor neuswiel ingelijmd.
SkyVan04.jpg

Vleugel bevestiging simpel maar hoeft niet de complete romp te dragen.
De struts helpen daarbij en omdat die zo ver naar buiten staan is een dun 4mm carbon buisje al voldoende om de lange smalle vleugel te versterken.
SkyVan05.jpg

En zo begint het al op een vliegtuig lijken. :)
SkyVan06.jpg
 
jan brilman zei:
Ik heb het idee dat de motoren niet helmaal op de goede plek zitten (of het stabilo is te smal, of . . .)

Maar ik heb het idee dat er iets niet klopt.

Zie de 3-view

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=40910&start=0

Klopt dat?

(Geeft verder niet hoor; begint er goed uit te zien.)

Ga je hem nog een kleurtje geven? :P

Het is zo wel een beetje een grijze muis . . . :?

:wink:


jan.
Dat klopt de motoren staan 15mm te ver naar buiten.
Op de een of andere manier verkeerd gemeten.
Was mij ook al iets op gevallen maar blijkt toch meer af te wijken als ik dacht :oops:
Maar misschien nog wel herstelbaar.
Er moet wel een kleurtje op komen ik weet nog niet wat.
Iets met zwart als achtergrond omdat de romp een erg grote oppervlakte heeft. :)
 
Back
Top