sidewinder en afterrun olie

  • Topicstarter Topicstarter alain
  • Startdatum Startdatum
A

alain

Guest
Hallo
Een vraagje.
Ik gebruik sidewinder 16% nitro en ga nu drie weken op vakantie maar op verpakking staat do not use after run olie.
Zou ik dit wel mogen doen.
Rijdt zelf met JP 3 motor en na bekijken van horror topic over JP heb ik wel beetje schrik om dit te doen.
Iemand ervaring met sidewinder en afterrun olie?
Alvast bedankt
groeten alain
 
ik heb ook sidewinder 16%, maar mijn LHS heeft mij aangeraden om toch nog afterrun olie te gebruiken.
 
Afterrun doet ,zover ik weet, nooit geen kwaad ism bepaalde brandstof, waarbij staat dat je geen afterrun olie dient te gebruiken.

Ofwel, hup doe het er toch maar in, en liever te veel dan te weinig, spul kost geen drol....

Oke, mischien wat lastiger aan te krijgen,de volgende keer dat je hem start, dat dan weer wel...
 
Mij is aangeraden(heb ook een 3p JP motor) om de motor even te spoelen met petroleum gemixt met motorolie. Gewoon even de motor ermee vol gooien en dan er weer uit en dan afterrun erin. Want ik had mijn motor 2 a 3 weken laten staan met een beetje afterrun erin. En toen zaten er allemaal kleine roestplekjes op me krukas :(
gelukkig waaren ze oppervlakkig en kon ik ze er zo af polijsten met de dremel.
maar dit doe ik nu elke keer als ik heb gereden en heb sindsdien geen 1 plekje meer terug zien komen.
 
Ik heb die brandstof ook. Maar ik gebruik geen afterrun olie. Het kan zeker geen kwaad, maar ik heb de auto een keer 4 weken zo laten staan, daarna de auto weer proberen te starten. Na 2 rukjes aan de trekstarter liep hij weer als een zonnetje.

M.v.g. Mark
 
Ik gebruik Tornado 16% brandstof...
moet ik nu wel of geen afterrun gebruiken/

greetz
jordy
 
Tornado is wel aan te bevelen om afterrun bij te gebruiken.
 
Roelof zei:
Tornado is wel aan te bevelen om afterrun bij te gebruiken.

ok. bedankt.

waar ligt het precies aan? of je het wel of niet moet gebruiken?
 
bepaalde fuels zijn door hun additieven minder gevoelig aan roestvorming.
Methanol is nu eenmaal een spons voor water, en een minder goeie fuel laat minder olie achter op de gevoelige delen, en is daarbij nog agressief.
Laat nooit fuel in je tank, rij hem leeg, dan heb je de minste kans op fuel restanten in je motor.
Afterrun kan nooit echt kwaad, maar sommige fuels hebben het echt niet nodig.
 
Bij verbranding van nitromethanolkomt een zuur vrij, en we weten allemaal wat een zuur doet.

Om dit te neutraliseren is afterrun een goed middel.
Daarom ook liver te veel dan te weinig.
 
Het zit meer in de synthetische olie. Als eerste is synthetische olie gemaakt om mee te verbranden waardoor minder olie in de motor achter blijft en veel synthetische oliën zijn hygroscopisch ofwel kan vocht opnemen. 2 factoren die niet veel bescherming bieden.

Tornado bevat alleen synthetische olie.....

Als er een druppel risinus bij zit wordt het ineens heel anders want dat verbrand niet mee en is veel minder hygroscopisch. ModelTechnics bv. bevat 2% risinus....
 
Ehhh nou... synthetische olie is niet speciaal gemaakt om mee te verbranden....
Ik heb in mijn 4-takt auto ook synthetische olie zitten.
Minerale olie is een destillaat en daardoor niet helemaal homogeen.
Synthetische olie wordt gemaakt door kortere ketens aan elkaar te plakken en is daardoor homogener/beter/duurder.
 
Radar zei:
Ehhh nou... synthetische olie is niet speciaal gemaakt om mee te verbranden....
Ik heb in mijn 4-takt auto ook synthetische olie zitten.
Minerale olie is een destillaat en daardoor niet helemaal homogeen.
Synthetische olie wordt gemaakt door kortere ketens aan elkaar te plakken en is daardoor homogener/beter/duurder.

Die discussie heb ik al eens eerder gevoerd en nogmaals alle synthetische oliën zijn niet hetzlfde maar wat er bij de 2-takt wordt gebruikt is gemaakt om mee te verbranden om de motor schoner te houden en is niet te vergelijken met een viertakt olie voor je auto waar het een 30.000 km mee moet gaan ipv de smering voor 1 slag bij een 2-takt.
 
ik denk toch dat je geen afterrun nodig hebt, ik heb men motor eens nagekeken en die sidewinder brandstof is dus echt van heel goede kwaliteit, ik heb altijd op daytona gereden ( doe dat niet!! ) en mijn pistonnetje sloeg altijd bruin aan. nu met de sidewinder gereden in mijn nieuwe auto ( enigma ) en mijn pistonnetje en gloeiplug ziet zelfs blauw! als ik dan wil starten is het 3 keer trekken en hij draait. dus er komt zeker geen aanslag in de motor, alles wordt nog eens dubbel gesmeerd.
sidewinder vind ik toch een aanrader voor iedereen.
 
Roelof zei:
Als er een druppel risinus bij zit wordt het ineens heel anders want dat verbrand niet mee en is veel minder hygroscopisch. ModelTechnics bv. bevat 2% risinus....

Niet helemaal correct, de meeste brandstoffen van Model Technics bevatten een percentage ricinusolie oa tegen corrosie, maar da's meestal wel iets meer dan 2%.

Bv: Quickfire= 13% synth + 5% ricinus.
Supaglo= 16% synth + 4% ricinus.

Als je het precies wilt weten, kijk dan op www.modeltechnics.com

Groeten,

Marcel. :pc:
 
I know....
Maar voor de betere/snellere onroad motoren zou ik niets anders dan de Dynaglo nemen waar een ix van 8% syntheet en 2% risinus in zit.

Alleen de Quick-series is nog aan te bevelen waar 12 of 13% olie in zite, voor al het onroadwerk zou ik de andere brandstoefen vanwege de te vele olie niet nemen.
 
Roelof zei:
I know....
Maar voor de betere/snellere onroad motoren zou ik niets anders dan de Dynaglo nemen waar een ix van 8% syntheet en 2% risinus in zit.

Alleen de Quick-series is nog aan te bevelen waar 12 of 13% olie in zite, voor al het onroadwerk zou ik de andere brandstoefen vanwege de te vele olie niet nemen.

Je bedoelt Quickspeed, da's een 13% full-synthetisch.

De andere is quickfire, deze bevat 18% olie (13% synth. & 5% ricinus) en is een prima brandstof voor 'recreatie' rijders die door hun gebrek aan kennis en ervaring wel wat extra bescherming tegen een TE arme afstelling kunnen gebruiken.

Niet lullig bedoeld voor deze groep, maar ik zie en hoor nog al eens het een en ander aan resultaten van een verkeerde afstelling.
Vaak vergezeld van de opmerking "ja,maar zo ging hij wel sneller"

Marcel.
 
Hmmm, ik rij meestal met Qwikfire, ook de wedstrijden. Dit omdat mijn lokale modelbouwwinkel vergeten was om ook Dynaglow in te kopen.... Dus ik race gewoon met Qwikfire, en behalve een beetje extra rook, merk ik eigenlijk geen verschil. En ik dacht dat ik een motortje wel aardig kan afstellen tegenwoordig... ;-)
Het is dus ook een prima brandstof voor de recratieve wedstrijdrijder!
 
Bart_Banaan zei:
Hmmm, ik rij meestal met Qwikfire, ook de wedstrijden. Dit omdat mijn lokale modelbouwwinkel vergeten was om ook Dynaglow in te kopen.... Dus ik race gewoon met Qwikfire, en behalve een beetje extra rook, merk ik eigenlijk geen verschil. En ik dacht dat ik een motortje wel aardig kan afstellen tegenwoordig... ;-)
Het is dus ook een prima brandstof voor de recratieve wedstrijdrijder!

Ik bedoelde er verder niets mee Bart. :oops:
 
Back
Top