SIG Rascal 110 als electro-sleper

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Gerben, 18 dec 2012.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In dit draadje zal ik wat foto's plaatsen van de opbouw van mijn Rascal 110.

    Een jaar of 3 geleden viel mijn oog op de Rascal 110. Ik was direct gecharmeerd van de vorm, de elepitische vleugel, het leuke folie design en de lijnen van de kist. Toen ik ook nog wat vliegende video zag was het duidelijk, die moest er komen!

    Zo moet hij eruit komen te zien:

    [​IMG]
    (copyright KD-Modelltechnik)

    [​IMG]

    [​IMG]

    (mooi he...)

    Helaas was het model niet leverbaar, dit was in september 2009.
    Naar horen en zeggen was er een rechtszaak tussen SIG en Oracover, vanwege een onterechte bewering dat er oracover op zou zitten, dat heb ik me tenminste laten vertellen. Toen maar op zoek naar gebruikte exemplaren, maar die waren heel zeldzaam en meestal veel te duur.
    Ik ondertussen regelmatig mailtjes sturen naar SIG en Kavn (Eu importeur), en ja de rascal zou komen, eind 2010, loop 2011 en zo ging het maar verder. Midden 2012 was het dan eindelijk zover, hij kwam echt! Via Kavan en Aerobertics kwam werd hij geleverd, ik denk dat ik een van de eerste in Europa had van de nieuwe lichting, ben hem toen direct gaan halen, je kunt je voorstellen hoe blij ik was, eindelijk, na 3 jaar wachten was hij er!

    Natuurlijk wou ik direct beginnen, maar ik zat midden in het F5B wedstrijdseizoen met een WK voor de deur, dus de Rascal moest nog even wachten.... Ondertussen is het Wk voorbij, ben ik weer bekomen van alle drukte, eindelijk tijd om de Rascal te bouwen! :):)

    In de volgende post het vervolg..
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2012
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Indertussen ben ik wel aan het ' sprokkelen' geweest met onderdelen.
    Van alles druppelt er nu binnen, de buurvrouw die de pakketjes aanneemt wordt er al een beetje gek van denk ik...

    Lang heb ik nagedacht over de servo's. Ik wil de kist licht houden. Omdat hij als sleper ingezet wordt kan ik iedere bespaarde rgam in extra accucapaciteit stoppen, en daarmee vliegtijd. Ik begon met de MKS6125 servo's, heb ze zelfs al gekocht. 6.5kg, metalen huis, dat leek me wel wat. maar als je dan 10mm dikke servotje in je hand hebt..en die 2.7mtr vleugel ziet.. nee dat leek me toch niet zo verstandig..
    Toen werd het DES678. 32 gram, dat zou toch wat winst geven op het toaal, maar hoe langer ik erover nadacht, hoe minder het idee me toch leek. Een sleper kan het zwaar te verduren krijgen, dus er moesten degelijke servo's in. Het werden dus toch 'full-size' servo's voor alle roeren. Op de diverse fora vond ik leuke deals en uiteindelijk is het dit geworden:

    Ailerons: Graupner DS8922 (13kgcm)
    Hoogte : Graupner DS8922
    Flaps : JR DS8411 (11kgcm)
    Rudder : Graupner DES804 (9kgcm)
    Sleepkoppeling: Graupner DES707 (14kgcm)

    Ik denk een mooie mix, snelle en preciese servo's op de kritische roeren, en wat eenvoudigere op de minder kritische.
    Nog even getwijfeld of de 707 niet op het rudder moest, maar die is me te traag, mooi voor op de sleepkoppeling..

    Tsja, en moet er nog een leuk brommertje voorop om voor wat por te zorgen. Bij Neu Motors zag ik een interessante motor in de aanbieding, een binnenloper met vertraging. Ik heb veel ervaring met vertraagde binnenlopers in hotliners en het leek me weleens leuk ook eens met zo'n motor op een motorkist te experimenteren.
    Ik had wel een eis, hij moest op 10S en op 12S kunnen draaien. Ik wou geen prop hoeven wisselen, gewoon op 10S wat lichtere zwevers kunnen slepen en alleen door de accu te wisselen naar 12S ook grotere zwevers kunnen slepen.

    Na veel berekeningen in de diverse calculatoren, met verschillende motortypen en props etc, gekozen voor de Neu 1521/2y met 6.7 vertraging. Op 10S moet dit rond de 2.4kw doen, op 12S rond de 3.3 kw. Dit alles op een hele grote prop (voor mij dan..), een 25x16 of 25x18.
    De grote langzaamdraaiende prop maakt een hele efficiente aandrijving (in theorie in ieder geval..) met een enorme theoretische trekkracht, veel ' gram trekkracht' per ingevoerde hoeveelheid wattjes. Als ik me goed herinner boven de 16kg theoretische trekkracht..

    Een Schulze Future 40.100 moet dit aan gaan sturen.. maar kan ook nog een Castle Creations Ice 120HV worden, ze liggen beiden al in de kast...

    Alvast een plaatje van wat binnen is:

    [​IMG]

    De bouw zal hopelijk dit weekeind beginnen, nog even een drukke werkweek afronden (alles moet af voor kerst, ken je dat..)

    Gerben
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2012
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Omdat ik best benieuwd was, heb ik net wat onderdelen even gewogen:
    Romp : 1235gr (inc cockpitkap)
    Landingsgestel 633gr (compleet met wielkappen en wielen)
    Vleugel links 650gr
    Vleugel rechts 635gr
    Stabilo+kielvlak 344gr
    Struts 200gr
    Zijramen 74gr (nog niet uitgesneden)
    Alu wingjoiner 120gr
    Staartwiel 60gr (compleet, wiel,beugel etc)

    Niet gewogen zijn de zakjes met boutjes, aansturingen, motorkap, afdekkapjes etc, doe ik later nog een keertje..
    Het landingsgestel vind ik erg zwaar. Later wil ik nog eens proberen zelf een carbon beugel te lamineren, in plaats van de aluminium beugel. Voor het staartwieltje heb ik in China al een lichter carbon beugeltje besteld, ben benieuwd hoeveel gram dat scheelt. Ook is er een carbon spinner onderweg, moet een gram of 30 schelen...

    Gerben
     
  4. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Mooie kist Gerben..
    Ga ik zeker volgen :yes:
     
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Gerben, gefeliciteerd met deze Rascal 110!
    Een prachtig sleeptoestel!

    Ik verheug me al op mooie sleepvluchten.
    Veel plezier en succes met het bouwen.

    Johannes
     
  6. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Zeer mooi toestel Gerben !!:D:D
    Gr Frank
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Stevig motortje. 25"" is inderdaad een flinke prop.
    Wat is de uitgaande asdiameter van de vertraging?
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Super Gerben.
    Het is zover! Past het 'ding' wel in het bouwhok?... of heb je ruzie met alles wat maar in de weg kan staan :)
    Succes met de bouw van deze fraaie vlieger.
    Hartelijke groet, Bas
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas,

    Bouwhok is inderdaad aardig vol, binnenkort maar eens wat zaken hier op het forum te koop gooien (68"Yak, Ibis 40, Charter, schuimen Transall, Karaat 2000 RC1 kist en zo nog wat zaken ..). De kleine klusjes in het bouwhok, en dan de grotere klussen zullen dan in de woonkamer moeten, gelukkig heb ik een geduldige vriendin :).

    Harold: De vertraging heeft een as van 8mm.

    Vandaag zijn de 2 flapservo's binnengekomen en ook een doosje met plaatjes carbon. Hiervan ga ik oa de motorsteun bouwen van 2.3mm dikke plaat, de tekening is al klaar.

    [​IMG]


    Gisteravond nog wat meer zaken gewoon, nog even het lijstje met meer aanvullingen:
    Romp : 1235gr (inc cockpitkap)
    Landingsgestel 633gr (compleet met wielkappen en wielen)
    Vleugel links 650gr
    Vleugel rechts 635gr
    Stabilo+kielvlak 344gr
    Struts 200gr
    Zijramen 74gr (nog niet uitgesneden)
    Alu wingjoiner 120gr
    Staartwiel 60gr (compleet, wiel,beugel etc)
    Schulze 40.100 168gr
    Neu-motor 733gr
    Sleephaak 22gr
    3x DS8922 222gr
    DES804 48gr
    DES707 55gr
    2xJS8411 124gr
    JetiR8 15gr
    Motorkap 78gr
    WR Super BEC 45gr
    Motorsteun 150gr (schatting)

    Ik schat op dit moment het vliegklare gewicht op zo'n 7.5kg. Maar eigenlijk wil ik onder de 7kg uitkomen met een 12S4000mAh pakket. Niet verkeerd voor een spanwijdte van 2.8mtr dacht ik zo :)

    Nu weer verder met werk, heb nog veel te doen, presentatie voorbereiden etc..
    Gerben
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Vandaag dan maar eens begonnen met bouwen.
    Als eerste de sleepkoppeling, want alles wat later ingebouwd wordt, zou in de weg zitten bij de inbouw hiervan.
    Als eerste de sleepkoppeling deels afgezaagd, het was een dubbele, maar das voor slepen niet nodig, dus een deel ervan afgezaagd.

    Om de koppeling in de romprug vast te kunnen zetten, moest die wat versterkt worden. Dit heb ik gedaan met 2x4.4mm gamma triplex opelkaar, en dan precies klem tussen de rompzijkanten en het spant wat ervoor zit. Ook meteen maar een bevestiging gemaakt voor de sleepkoppelingservo:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier hangt de servo op zijn plekje in de romp:

    [​IMG]

    Achter de servo nog een klein hulpspantje als extra steun voor de plaat in de romprug.

    Met 100% servouitslag gaat de pen in de sleepkoppeling precies mooi volledig open en dicht, de volledige kracht van de servo wordt dus gebruikt (gelukkig maar, het stangetje zit al zo dichtmogelijk naar het midden).
    Als laatste nog even de sleepkoppeling na het eerdere afzagen netjes geschuurd en gepolijst, ziet er ook weer netjes uit:

    [​IMG]

    Morgen weer verder, eens goed nadenken hoe ik de accu's ga wisselen. Waarschijnlijk met een afneembare cockpit. Maar het moet er natuurlijk wel een beetje netjes uit komen te zien, niet teveel naden enzo.. nog eens goed denken voor ik ga zagen.

    Gerben
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nette oplossing zo. Bij de kleine 40 is het allemaal een stuk krapper. Zat ik al met een vrij staartlastige kist. Daar een servo... kwam ik al weer lastiger met het CG uit... echt verzuchtend...

    Als je nog een fractie wil bezuinigen op het gewicht van de haak, een stalen moer uit een lampen garnituur setje. Ø 1 cm? draadspoed M 0,75. (is tevens Saito .56 uitlaatdraad, ter vergelijk...) Dat alles bij de bouwmarkt. Materiaal om een gloeilampfitting aan een wat dan ook te monteren... past gewoon! + ring (dunne GFK-plaat) de helft lichter.

    Zou ik ook onder de moer eveneens een ring monteren? Balsa bovenop gaat nog inklinken, gaat je haak weer iets loszitten en onmiddellijk wrikken. Balsa geeft geen houwvast, haak + ringen goed laten aansluiten op het plywood.

    Accu-cockpitklapkap... spannend! Niet de A-zuil verslappen... eerder sterker...
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Tussen de bedrijven door lekker aan het hobbyen.
    Begonnen aan de motorsteun volgens het tekeningetje van een paar posts terug. Hij wordt opgebouwd uit 2.2mm carbon, alleen het voorste spant wordt 4.1mm dik. Na heel wat uurtjes zagen, dremelen, schuren, boren en vijlen is dit het resultaat:

    [​IMG]

    Inmiddels zit hij grotendeels in elkaar gelijmd met Endfest 300. Na montage mocht de steun nog even de oven in om uit te harden bij 100C (dan wordt Endfest nog sterker).

    Na lang wikken en wegen over de accuwissel heb ik toch besloten de hele cockpit afneembaar te maken. Vooral omdat het zo goed bevallen is bij de Ibis 120. Met een sleper wil je snel accu's kunnen wisselen, een ruime toegang helpt dan. Dus diep adem gehaald en het mes in de Rascal 110 gezet. Eerst de folie voorzichtig weggehaald, en toen snijden en zagen.
    Origineel zit het cockpitraam op de romp geschroefd. Eigenlijk vond ik dat niet mooi, die moest mooi 'verzonken' aansluiten op de romp. Na wat schuren en vijlen is dit ook aardig gelukt. Omdat de bovenkant eraf gehaald is, had het motorspant aan de bovenkant geen steun. Dit is opgelost met 2 carbon staven, die het spant verbinden met de triplex rompzijkanten. Voelt erg degelijk aan. Hier wat plaatjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De overstekende randjes voor en achter de cockpit zijn verstevigd met een dun strookje 0.8mm triplex, voor de degelijkheid.

    Hobbyking carbon spinnertje nog even aangepast. Het originele gat voorin gaat uit van een M5 bout, maar de propmeenemer van de Neu heeft een 4mm gat voorin. Het gat is opgevuld met wat endfest, ook weer klaar.

    Momenteel bezig met de motorsteun en vooral de koeling. De koellucht gaat langs de motor geleid worden voor een optimale koeling. Zal nog een hoop pas en meetwerk worden...

    Tot zover,
    Gerben
     
  13. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Komt dik in orde , zie ik ...
    Soms moet je moeilijke beslissingen nemen, waarvan je achteraf dan toch dik profijt hebt...:smile:
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Dat ziet er goed uit Gerben!
    Inderdaad een prachtige kist met mooie lijnen :yes:.
    Succes met de (om)bouw. Ik volg je verslag.

    Groeten, Ralf
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog even geen foto's, maar er is langzamerhand vooruitgang....
    Het verbaast me iedere keer weer hoe veel tijd er in kleine dingetjes gaat zitten. De motorsteun is inmiddels onder handen genomen, flink wat gaten in gefreesd, deels voor het gewicht, deels voor de koeling. In de motorsteun zit een depron constructie verwerkt, die de lucht precies langs de koelribben van de NEU moet geleiden, en deels voorin de motor zodat er ook een deel van de koellucht door de motor gestuurd wordt.

    De Harold over de asdikte zette me nog even aan het denken. Een 25"prop en een 8mm as, die kan wel wat steun gebruiken. Voorop de motorsteun komt nu een 4mm dikke carbon-ring, die met heel weinig speling precies achter de spinner komt de zitten. Mocht de prop bijvoorbeeld een tikje krijgen, zal de spinner tegen deze ring steunen zonder dat de as verbuigt..dat is althans de theorie.
    Tweede voordeel is dat de motorkap op deze ring steunt. Voorin de motorkap zit nu een rond gat wat precies om deze ring heenvalt. De motorsteun ligt nu te drogen, nadat hij droog is nog die ring voorop lijmen en dan post ik wel een foto'tje,dan is het nog wat duidelijker wat ik bedoel denk ik.

    Omdat ik verwacht dat de frictie tussen de alu-propmeenemer en de carbon spinner gering zal zijn, heb ik 2sets ringen gemaakt van schuurpapier, die de frictie moeten verhogen. de 2e set gaat tussen spinnerachterplaat en prop. Dit is bij de Ibis ook goed bevallen..

    Ondertussen nog een carbon landingsgestel binnengekregen. Is ook ietsje hoger, zodat de 25"prop wat meer grondspeling heeft. Moet nog wegen hoeveel lichter hij is dan de alu-beugel.

    Progress is slow...
    Gerben
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zit nog steeds te dubben qua ontvangerstroom verzorging.
    In 1e instantie dacht ik aan een WR Super Bec als hoofdbron vanaf de vliegaccu, met daarnaast als backup een 2S lipo met bec. Omdat ik echter geen 'gewone' schakelaars wil gebruiken maar electronische (lijkt me veiliger), is dit lastig uit te voeren.
    Volgende optie is de Powerbox sensorswitch of de Turnigy kopie ervan. Ik heb de Turnigy versie net getest, 2A gedurende een wat langere tijd gaat prima, piekstromen van 7.8A ook geen probleem (meer niet getest), dat leek goed.

    Tot ik ging testen hoeveel stroom de servo's nou nemen. Een DES804 of JR8411 gaat nog wel iets van 2-2.5 bij volledige blokkering. Maar van de DS8911 schrok ik, die trekt gewoon 5A bij blokkeren!
    Nu is blokkeren van een servo natuurlijk niet de bedoeling, maar in een noodgeval kan het voorkomen (sleepkabel klem tussen de roeren, ik noem maar iets). Als ik met een extreem noodgeval reken, zou de stroomverzorging meer dan 20A moeten kunnen leveren, in ieder geval kortstondig...
    Een Powerswitch lijkt dan toch te licht met deze servo's. Misschien een Powerbox Gemini, hoewel die ook al aan de lage kant zit, en vreselijk duur is trouwens ( 109.-- euro). Of toch naar 'gewone'schakelaars en met dioden de spanning terugregelen...
    Ik ga er nog eens over denken en aan meten als alle servo's ingebouwd zitten...
    Als er iemand nog suggesties heeft graag natuurlijk..

    Gerben
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gerben,
    Ik kan je er niet mee helpen maar jij benoemt nu precies wat ik persoonlijk al heel lang niet snap. Waarom moet je op een sleper (en in mijn geval: een F5J kist) per sé digitale servo's hebben....? Er zijn genoeg analoge servo's die de klus meer dan fatsoenlijk klaren maar niet die achterlijke hoge stromen gaan trekken als ze eens klem gezet worden :)
    In mijn Cirrus heb ik ook 6 digitale servo's en dan wordt het (dat zie ik op de logjes van de BEC-spanning) met de verkeerde regelaar erg spannend. Bij mijn andere kist met analoge servo's is er niks aan de hand. En ik kan tijdens het vliegen echt geen verschil ontdekken hoor.

    Maar goed. Daar ben je mooi klaar mee :)
    Toevallig heb ik vandaag wat zitten lezen op de site van een flybarless-heli systeem. Daar hebben ze dezelfde problemen. Ik kan het niet meer terug vinden maar je zou in die hoek eens kunnen zoeken want daar werken ze ook met snelle sterke digitale servo's. Zie om te beginnen Power supply | VStabi, misschien kom je vanaf daar verder?
     
  18. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Gerben ik ga de jeti max bec 2 gebruiken in mijn rascal. Die kan 20 amp hebben piek. En heeft een sensor switch.

    Gr. Erik
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Arjan,
    Ben het met je eens dat digi-servo's in de meeste gevallen helemaal niet nodig zijn. Ik denk wel dat als de servo een bepaalde stelkracht heeft, hij zowieso een stevige stroom zal trekken als hij geblokkeerd wordt. Waarbij een digitale servo veel eerder die stroom zal 'aanspreken', omdat die nou eenmaal al bij kleine afwijking van de gewenste positie de volle kracht geven, waar een analoge servo wat 'zachter' is rond zijn positie.
    Voor de Rascal wou ik gewoon 'iets goeds' en deze servo's spraken me wel aan (plus dat ik een leuke deal op kon maken :) ).

    Erik,
    Dat klinkt goed. Ik heb er ook naar zitten kijken, moet alleen nog wennen aan die 85gram die hij weegt, vind het wat veel.
    Zit nu te denken aan een Engel PMS mini, 6A continue, 15A voor 10sec en 37gram. En dan op LiFePo's. Omdat LiFePo's een iets lagere spanning hebben, is het 'verstookte' vermogen in de BEC ook lager, hij zal minder snel opwarmen. Oftewel de continu stroom ligt dan nog hoger. In mijn Sukhoi 140 heb ik een Jeti Max Bec op LiFePo, dat gaat erg goed. Ben er nog niet helemaal uit, wel blij met jullie respons, geeft weer stof tot denken..

    Gerben
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Gerben, ik begrijp dat je genoeg reserve wilt hebben voor als een servo blokkeert. Het genoemde voorbeeld van een sleepkabel tussen een aileron is reeel. Maar waarom reserveren voor 5 blokkerende servo's? Als er servo's blokkeren zal het er meestal maar één zijn, in een zeldzaam geval 2. Ik zie niet de noodzaak om een 20A voorziening aan te leggen voor het geval dat meerdere servo's blokkeren.
     

Deel Deze Pagina