SIG Rascal 110 als electro-sleper

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Gerben, 18 dec 2012.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Raymond,

    Dat is ook waar. Blijft lastig in te schatten waar je de lijn moet leggen,wat is nu een redelijke marge. Is denk ik ook geen exacte wetenschap, hoeveel zekerheid wil je, wat is genoeg, wat is overdreven veel...

    Gerben
     
  2. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Voor die 82 gram neem ik iig geen risico
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En... hoe klem blijft een stuurorgaan zitten op een sleeplijn?
    Als de servo's sterk genoeg zijn, zal de stroom iets pieken? Volledig blokkeren zou je niet verwachten.
    Zal het balsa wijken...

    Gewicht... maak je maar geen zorgen... de kist blijft zweven... en zweven... en zweven...
    Voldoende ingebouwde safety kan ik me wel voorstellen, zeker als je er routinematig mee wilt slepen...
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is een Engel PMS mini geworden, gevoed door 2x2S LiFePo van 1450mAh.

    Vanavond de motor voor het eerst op de kist geschroefd in de carbon motorsteun. Voelt allemaal lekker degelijk. Motorkap past ook, als is het nog een tikje te krap. Morgen maar eens naar kijken...

    Gerben
     
  5. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Gerben heb je ook naar een hercules bec gekeken?

    Kan tot 14 s servo spanning regelbaar en 10 amp cont
     
  6. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    En tot hoeveel amp kan er door je ontvanger heen? Of ga je de servo's rechtstreeks voeden??
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Erik,

    Ik heb een Hercules Super BEC liggen. Dat is maar enkele stroomvoorziening (geen dubbele RX accu zoals de Jeti en Engel bec's). Bovendien vanaf de aandrijfaccu, wat ik toch als een risico zie. Ik heb een keer gehad dat een goudcontact slecht was en door de hoge weerstand opwarmde en lossoldeerde, dat had me me mn sleper gekost als ik geen losse ontvanger accu had gehad.

    Het was m'n intiele plan om de WR Super Bec met een losse ontvanger accu te combineren als backup, een beetje zoals ze het bij de heli's doen met kontronic regelaars. Op zich kan het, maar dan ben je haast gedwongen een 'normale' schakelaar te gebruiken en dat wou ik nou net niet.
    Hoewel, nu ik erover nadenk, misschien dat het met de MaxBec en PMS wel gaat. Zal eens iets testen als ik de PMS binnen heb, bedankt voor de gedachte.

    De voeding ga ik aansluiten op de draden die naar de vleugel lopen. Dus de 4 servostekkers voor de vleugelservo's in de ontvanger, alle + en -'en bij elkaar, daar de ontvangervoeding op, en vandaaruit naar 2 groene Multiplex stekkers voor de vleugels. Dan hoeft niet de volledige stroom over de ontvanger, alleen voor hoogte, sleepkoppeling en rudder.

    Gerben
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Eindelijk! De motorsteun is klaar. Heeft lang geduurd, steeds een deel inelkaar lijmen, de Endfest 300 afbakken in de oven en weer iets inlijmen, dat vertraagt.. Begonnen met de zij-voor en achterkant aan elkaar te lijmen (op de onderplaat na). Toen de inslagmoertje aan de binnekant erin gelijmd, later de driehoekjes op de achterplaat. Die driehoekjes verstevigen de achterplaat, en zetten het losse vierkante schijfje klem.
    Dat losse vierkante schijfje dient om de achterkant van de motor te ondersteunen.
    Het gat chterin het motorspant is groter dan de achterkant van de motor, omdat de koelribben op het motorhuis erdoor moeten passen. Als de motor eenmaal in de steun zit, gaat het achterplaatje erop, wat precies om de achterkant van de motor past (daar waar geen koelribben zitten). Zo hoeft het voortse spant niet alle krachten op te vangen.
    Toen dat allemaal gelijmd zat heb ik een depron 'insert' gemaakt, die de lucht precies langs de koelribben van de motor geleidt, en een deel van de koellucht richting voorkant van de motor stuurt waar koelgaten zitten. Koellucht wordt dus en door de motor en dicht langs de buitenkant van de motor geleidt.
    Met de dremel nog wat driehoelige gaten in de drager gezaagd, deels als gewichtsvermindering, deels om de koelucht te laten ontsnappen.
    Daarna kon de onderste plaat op de motorsteun gelijmd worden, gevolgd door de ronde ring (zie foto's).

    [​IMG]

    Motorsteun van de zijkant, met voorop de ronde ring waar later de motorkap omheen valt.

    [​IMG]

    Hier zie je de motorsteun van boven, met van binnen de depron luchtgeleider. De openingen aan de bovenkant zijn de uitgang voor de koellucht.

    [​IMG]

    En hier van onder.Hlaverwege de sleufvormige opening zit het depron schotje wat de koellucht tussen koelribben en motor-voorkant scheidt.

    [​IMG]

    En hier de depron luchtgeleiding die richting de voorkant van de motorkap gaat. Scheiding van koellucht voor langs en door de motor begint al voorin.

    [​IMG]

    En zo valt de motorkap dan om de ring voorop de motorsteun. De ring dient ook ter ondersteuning van de motoras/spinner, mocht de prop iets raken.

    [​IMG]

    En zit het dan uiteindelijk. De kap moet nog afgewerkt worden met wat pinstriping, maar dat komt later wel. De bovenkant is nog niet gefolied, moet nog even de cockpitkapbevestiging maken en een 'vleugeltje' waarin ik de kap op kan tillen.
    De gaten in de spinner voor de prop zijn aardig gelukt vond ik, ben er wel tevreden mee zo. Ik schrok wel een beetje toen ik die enorme prop voorop de romp zag zitten, ben erg benieuwd hoe het vliegt :)

    [​IMG]

    De schuurpapieren ringetjes om de spinner voldoende frictie op de propmeenemer te geven, en de prop de de achterplaat van de spinner.

    Het heeft lang geduurd voordat de motor erop zat, maar ben er best wel tevreden mee. Voelt allemaal heel degelijk aan, en toch behoorlijk licht. Moet hem nog wegen maar de motorsteun zal zo rond de 130-140gram zitten met alles erop en eraan.

    Groet,
    Gerben
     
  9. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Ziet er goed uit
     
  10. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Gerben,
    Komt nog ergens een opening waar de koellucht weg kan?

    Johannes
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Johannes,

    Natuurlijk!
    Het worden er denk ik twee.
    Eentje om de lucht uit de motorkap te laten. Ik denk dat ik onderin het motorspant een vierkant gat maak, een cm of 5 breed, en de rompbodem daar schuin omhoog laat lopen.
    Oppervlak ongeveer 1000-1200mm2, dat is ruim 2x de grootte van de inlaatopening (420mm2).
    Dat zal een 'venturi'effect geven van de langsstromende lucht, zodat de lucht uit de motorkap gezogen wordt.

    Dan nog een gat ergens halverwege de romp, die de lucht uit de romp (koellucht die door de motor stroomt en van de regelaar) weg laat stromen.

    Gerben
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hey Gerben je loopt aardig achter met je draadje.
    Maar dat vertelde je me al.
    kan je hier nog een keer vertellen welk merk prop jij heb want dat ben ik vergeten.
    Daar kan ik zoals je me al zei aardig wat winst mee halen.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Fiala heb ik gezien dacht ik...
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Inderdaad Fiala. Om twee redenen. Ten eerste las ik er goede dingen over, schijnen goed rendement te hebben. De tweede reden is simpeler, het is het enige merk wat een prop in die maat maakt (voor zover ik weet).

    Zal van het weekeind eens wat foto's etc gaan maken om het verslag te complementen.

    Gerben
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Sorry, de update van het bouwverslag is een beetje vertraagd. Maar met een goede reden...

    De Rascal 110 heeft er onverwacht een klein broertje bij gekregen :):):)
    Zijn kleine broertje de Rascal 40 lijkt nog aan een methanol-besmetting. Gelukkig is de oorzaak verholpen, de OS-FS52 brandstofmotor die op de neus zat is snel geamputeerd (als er nog iemand interesse heeft..), en hij zal zich binnenkort een stuk beter voelen met een Scorpion S4025-16 (332kv) op de neus. Samen met 6S lipo en een 17x11 Aeronaut mag hij dan het luchtruim kiezen :)

    Gerben
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hey Gerben leuk man.
    Heeft hij ook dezelfde kleur als zijn grote broer?
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Natuurlijk, ook in het blauw :)
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heejjjjj da's top! Dat lijkt me een prima set-up :) Gerben!
    Heb die motor hier nog nieuw in de reserve. Hele mooie knol! Voor als de mijne weer klaar is. (Ben nog niet aan m'n bouwhok toegekomen sinds de verhuizing).

    Bij de weg... Hmmm... deze R40 komt me heul bekend voor... uit Overijsel? :) (kleine wereld) Vette snuit van de brommer... Vast! :D

    Ga maar uit van een rappe loodrechte stijgvlucht. Dat deed die van mij al op een 14 x 10, op een HK motor van 400 kv en 6S. En als de brandweer!
    Wel vond ik hem slecht te zien met al dat transparante blauw... raakte hem er zelfs bijna door kwijt op een mooie zomernamiddag. En hij bleef zweven bij het landen... hilarisch.

    Wel ben ik benieuwd of je het lukt een toegang te maken via het voorruitje voor de accu. Wellicht beter een 3 + 3 pakket samen te stellen... onderlangs...
    Gr Bas
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Bas,

    Ben er nog niet helemaal uit hoe de lipo het model ingaat.. Hetzij via de zijruit, of toch weer een mooie grote opening aan de bovenkant. Eventueel vervalt het originele motorschot om meer ruimte te geven, we zullen zien.
    Eerst de motor erop, dan eens kijken hoe het zwaartepunt uitkomt...

    Hoe staat het met jouw rascals trouwens? Je hebt een Rascal 40 en een Rascal 72EP toch?

    Gerben
     

Deel Deze Pagina