SIG Rascal 110 als electro-sleper

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Gerben, 18 dec 2012.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Gerben,
    Heb de 40er. Niet de 72". Denk er wel over na er een uit de USA te halen.
    Eerst USD naar 1,60... haha... In Europa niet meer leverbaar. Bovendien ook ontstellend duur. Totaal geen waar voor het geld. Als je weet hoe deze in elkaar steekt....

    Heb wel de romp volledig over getekend, gemeten en sterk verbeterd op punten, en zodat het gestapelde 6S pakket in de buik kan worden gehangen, hangend aan/in een kratje.
    De neus had ik versterkt me extra hout tegen torderen, met motorspant geheel voorin. Het is heel sterk gebleken.

    Ik zit nu eenmaal aan dat vette 5300 mA pakket... of ik moet het omsolderen tot een 3 + 3 worst. Dan zou het via de voorkant onder er in geladen kunnen worden.

    Zoals ik het had, zat het prima met het CG. Ook het laden via de buik was niet echt problematisch gebleken. Vliegduur had ik gecalculeerd op 50 minuten (uitgemolken)
    Gewicht net 3 kg. Trekkracht 3,4 kg aan de unster. Balen dat toen de zender op een scheepsmodel stond... rest is historie ;-)

    Ik moet de vleugels nog herstellen, cq. overtekenen en bouwen. Dan kan er een laser 'kitje' van worden gemaakt.

    Tijd is er nog even niet. Het huis moet eerst af. Wacht op nieuw garage interieur en dan kan ik m'n draaibank weer gaan opstellen. Ben al blij dat ik nu de 41 jaar oude Lancia bij huis heb... stoer!
    Als laatste komt het bouw hok op zolder... maar de handen kriebelen natuurlijk!

    Mogelijk moet je ook het landingsgestel opwaarderen. Beetje jojo. Mogelijk hoger op de poten. Zie dat draadje op RC-Network. De prop heb ik niet vast gezet aan de meenemer. Werden met een veerarmbandje van de Hema naar voren gehouden. Werkte perfect. Wel een mooie spinner van Lindinger met alu achterwand genomen.

    Gr Bas
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Herinnerde me net dat ik nog wat foto's zou plaatsen in dit draadje... beter laat dan nooit zeg maar :)

    Wielkappen zijn natuurlijk erg mooi, maar wel gevoelig voor beschadigingen. Omdat ze maar een een kant vastgezet worden (aan de poot van het landingsgestel), zie je daar vaak barsten en scheuren ontstaan. Om dat te voorkomen heb ik 'aan de andere kant' van de wielkap een blokje hout met daarop een carbon plaatje gelijmd. In het carbon plaatje zit een gat wat precies om de kop van de bout valt die als wielas dient.;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die wielkap zit nu veel steviger omdat hij aan beide kanten gefixeert zit. En is nog steeds makkelijk te verwijderen mocht dat nodig zijn voor onderhoud.
    De verf op wielkappen blijkt trouwens nogal zacht en krast gemakkelijk, vooral tijdens vervoer enzo. Een tripje naar de lokale zeeman bracht uitkomst, een paar enkelsokken, maatje 46, paasen prima:

    [​IMG]
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Op de vorige pagina waren de eerste werkzaamheden aan de koeling te zien. De Depron box voor de geleiding van de lucht sluit nu mooi aan de binnenkant van de kap. Aan de binnenkant van de kap zijn nog depron plaatjes gemaakt, waar deze box precies invalt, om het zo luchtdicht mogelijk aan te laten sluiten en geen koellucht te verliezen..
    Van de voorkant ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    Het onderste 'grotere' gat is voor de lucht buitenom langs het huis van de motor . Het middelste gat geleidt lucht door de motor heen, vooral om de rotor nog zoveel mogelijk te koelen. Het bovenste gat geleidt lucht langs de vertraging.
    De koellucht die door de motor gaat, komt direct aan de binnenkant van de romp terecht. De lucht langs de motor en gerabox gaat eerste de motorkap in, en dan via twee 32mm gaten in het motorschot de romp in. Vlak achter die gaten hangt de regelaar, die zo ook gekoeld wordt

    [​IMG]

    Achterin de romp mag de koellucht dan de romp verlaten:

    [​IMG]

    Na analyse van de datalogger zag ik dat de temperatuur in de romp wat opliep tijdens het vliegen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Het gat achterin de romp heb ik toen wat groter gemaakt, wat prima geholpen heeft :)
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog wat plaatjes van de binnenkant. Hier de beide laadaansluitingen voor de ontvangeraccu's en de schakelaar. Via de 6-polige stekkers worden de 2S LiFePo's gebalanceerd geladen met een speciaal gemaakte laadkabel;

    [​IMG]

    Het is altijd even zoeken hoe de spulletjes ingebouwd kunnen worden, uiteindelijk is het zo geworden en ben ik er wel tevreden mee:

    [​IMG]

    Gekozen is voor een Engel Lineaire BEC, omdat die de minste kans op storing geven. Er zitten twee onafhankelijke BEC systemen is, beide 7.5A op 2S LiPo. Maar omdat ik LiFePo's gebruik met een iets lagere spanning, hoeft de BEC minder warmte te verstoken en kan hij in principe nog meer stroom leveren zou dat nodig zijn, een extra stukje marge dus.

    De 1600mAh LiFePo's accu's blijken ruim voldoende voor een dagje lekker slepen.
    Als er de hele dag continu gesleept zou moeten worden (50+ sleepjes ofzo), zou ik ze een keertje bij moeten laden. De twee MPX stekkers zijn natuurlijk voor de vleugelaansluiting.

    [​IMG]

    De aansturing van de flaps. De platic rudderhornstjes die bij de kit zaten vond ik niet zo vraai. Ik vond bij Hobbyking een setje instelbare rudderhorns met een koggellager in het draaipunt. Ze voelen lekker degelijk aan, kosten weinig en draaien lekker licht en soepel door het lagertje;

    [​IMG]


    Die blauwe servohevels had ik nog liggen en vond ik wel leuk passen bij de folie. De rudderhorn staat natuurlijk een stuk achter de scharnierlijn, omdat de flaps aleen maar naar beneden uit hoeven te slaan. De aansturing van de rolroeren lijkt er nogal op:

    [​IMG]
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Staartwieltje wordt met twee veren aangestuurd, vrij standaard. Het meegeleverde staartwiel ziet er mooi uit en werkt goed, hoewel er wel een paar gram vanaf zouden kunnen. Misschien dat ik er ooit nog een carbon-versie voor maak:

    [​IMG]


    De aansturing van het hoogteroer zit zo:

    [​IMG]

    Op de stang zitten twee gekogellagerde 'kwiklinks', om speling te minimaliseren (en ik vindt het gewoon een leuk idee :) ). Helaas kreeg ik de stang niet mooi parallel door de plek van het voorgeplaatste gat, maar het werkt op zich prima. De hevels op het hoogteroer en rudder zijn ook van Hobbycity trouwens.

    Aan de bovenkant van het hoogteroer zit een contraplaatje voor de hevel. Omdat de hevel in de hardhouten verbinder zit, is dat plaatje groot genoeg.

    [​IMG]

    Ook zie je de stangetjes om de sleeplijn langs het kielvlak tegeleiden. 2mm koolstof in een 3mm messing busje gelijmd. Busje platgedrukt en omgebogen met een M2 boutje erdoorheen.

    Aan de bovenkant van het kievlak iets soortgelijks gemaakt:

    [​IMG]

    Omdat de messingbusjes me te loszaten in het zachte balse van het kielvlak, heb ik er met secondelijm een koolstof roving overheen gelijmd, nu zit het degelijker. Onderop de romp zit het dan zo:

    [​IMG]
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De cokpitkap is afneembaar met een schuifpennetje. Heel simpel te openen en toch goed vast als het moet:

    [​IMG]

    Met geopende cockpit is de accu makkelijk te wisselen en vast te zetten:

    [​IMG]
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Om de vleugels tijdens transport goed te beschermen een tas gemaakt met een soort skai aan de buitenkant. Aan de binnenkant is hij gevoerd

    [​IMG]

    In de tas zitten twee vakken voor de vleugels, en twee nog twee inschuifzakjes voor de vleugelpen en de struts:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2014
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De originale belettering was toch wat grof voor de elegante Rascal 110. Samen met een vriend hebben we nieuwe belettering ontworpen, die hij vervolgens gesneden heeft. Ook zijn rondom schaduwrandjes toegevoegd tussen de overgang van wit naar blauwe folie:

    [​IMG]

    De deuren ook meteen maar gesneden, en een leuk logo'tje bedacht:

    [​IMG]

    Wat weer terugkomt op de wielkappen:

    [​IMG]
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En als je hem dan op het veld ziet staan.. ik wordt er blij van in ieder geval :)

    [​IMG]

    Ondertussen heeft de Rascal 110 al heel wat zwevers mogen slepen. Van klein tot groot. Hij vliegt heerlijk, lekker stabiel voor het slepen, wendbaar genoeg voor eenvoudige kunstvlucht (inclusief een meskant looping), en met een breed snelheidsbereik. Vooral mooi rustige sleepjes gaan erg mooi. Dat hij ook zwaardere kisten aankan is ondertussen ook bewezen, hier met een 18kg S1 op sleeptouw:

    [​IMG]

    Dat slepen van de hele grote bakken valt nog niet mee trouwens. Dat ligt meer aan mij als piloot als aan de Rascal, die kan het makkelijk aan. De coordinatie tussen zwever en piloot wordt toch wel erg belangrijk als de zwever ruim 2x zoveel weegt als de sleper..
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2014
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Prachtige sleper Gerben :cool:
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank je Dirk, ben er ook erg blij mee. En vele zwevers die omhoog gesleept zijn denk ik ook :)
     
  13. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Gerben,

    Ik heb het draadje misschien niet goed gelezen, maar wat is het vlieggewicht nu ? Welke lipo's en prop gebruik je ?
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2014
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.841
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hij sleept prachtig.

    Zelfs zo mooi dat ik tijdens de start een keer dacht dat ik de sleper vloog.8O
    Gelukkig liep het goed af maar wat een stomme fout van me.:hammer:

    Hopelijk heb je er nog veel lol van Gerben.
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dirk,

    Ik gebruik allerlei lipo's op het moment.
    Op zich kan ik al slepen met 10S, maar omdat ik ook de Ibis 120 nog heb gaan de 10S packs daarin. Voor de Rascal heb ik 12S4000mAh Turnigy 30C, 12S5000mAh Turnigy 20C en 30C, en 12S5300 Flightmaxx 40C. De 4000mAh packs gebruik ik vooral bij lichtere zwevers, voor de 'dikke zwevers'gaan de 5000's of 5300's erin.

    Prop is een 25x18 Fiala.
    Gewicht zit op ~8kg, afhankelijk van de lipo's.

    Bert:Fiala props zijn besteld, worden volgende week verstuurd als het goed is (de 25x18 moet nog gemaakt worden).

    Gerben
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Fraai geworden Gerben! Super!
    Ben je ook aanwezig bij het BIGGS evenement op Odoorn?
    Gr Bas
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Bas,
    Waarschijnlijk niet, BIGGS evenementen hebben de neiging samen te vallen met F5B evenementen. Wel op de e-sleepdag op 19 April..

    Groetjes,
    Gerben
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tja... is mijn agenda net weer vol. :rolleyes:
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, ik ben wel bij het BIGGS treffen in Odoorn.
    Ik wil alvast een bedje bij je reserveren, met ontbijt aub.

    GJ
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep,
    Ontbijt = verse broodjes, Odoorn gewoon.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2014

Deel Deze Pagina