SIKU RC tractor trekt naar rechts

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Nodri, 2 sep 2015.

  1. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Heren, (Dames??),

    Een zoontje van mijn vrouw haar baas heeft een Siku RC model tractor met afstandbediening. Het kereltje heeft hier een eeuwigheid voor gespaard en is er apetrots op en speelt er graag mee. Nu wil het geval dat deze bij volgas wegrijden naar rechts trekt. Bij volgas achter uit naar links. Dit trekken met het stuur is van d laatste tijd. Ik heb geen idee hoe oud het is en hoeveel (kilo?)meter dit trekkertje gereden heeft.
    Het betreft een Siku 6701 control module met en John Deere 6920 tractor.
    Volgens mij is het 1 van de eerste series daar de afstandbediening enz. niet meer verkocht wordt.
    Bij de nieuwere versies kun je het stuur trimmen, helaas is dat bij deze niet mogelijk. Als je halfgas weg rijdt dan trekt het stuur niet naar rechts, geef je dan volgas doet hij het wel.
    Het is een IR afstandbediening.
    Wat heb ik gedaan:
    Tractor gereinigd met contact spray en "doorgesmeerd" :)
    Afstandbediening ook gereinigd (betreft kleine potmetertjes) met een soort van contactspray en perslucht.
    Het probleem blijft zich voordoen. Zelf denk ik dat de zender zijn beste tijd heeft gehad omdat de tractor zelf wel alles goed doet, ook het sturen. Je moet alleen bij volgas wat tegensturen.
    Wie zou me kunnen vertellen wat hier aan te doen?

    Mocht dit draadje hier totaal verkeerd staan dan excuus daarvoor.

    Alvast bedankt,
    Nodri
     
  2. justme

    justme

    Lid geworden:
    30 okt 2013
    Berichten:
    121
    Hallo nodig.

    Dit lijkt mij niet aan de zender te liggen. Eerder dat er een wiel stroever draaid dan de ander of dat er ruimte zit op de stuurstang of lager van een wiel waardoor hij schever komt dan de ander. Heb je al gecontroleerd of beide wielen even soepel draaien en dat er even veel beweging in zit ( horizontaal en vertikaal naar mekaar toe drukken). Beide voor wielen moeten hetzelfde aanvoelen en beide achterwielen ook. Uit je verhaal gok ik erop dat het rechter voorwiel aanloopt of er teveel ruimte opzit. Volgens mij valt dit onder de noemer speelgoed dus veel zul je er niet aan kunnen instellen/ vernieuwen. Maar wel een verdomd duur stukje speelgoed.

    Gr
     
  3. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Bedankt voor je bericht. Ik heb het gecontroleerd maar daar kan het niet aan liggen. Als ik de trekker op til en dan langzaam gas geef gaat bij volgas de voorwielen naar rechts. Achteruit naar links. Zal toch denk ik echt wel in de zender moeten liggen??
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Zit er geen garantie op?
     
  5. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Nee helaas.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    Trimmen is zoiezo niet de oplossing lijkt mij, als de auto namelijk wel recht weg rijdt bij rustig weg rijden dan is de "uitlijning" wel goed. Zou jij dan gaan trimmen dan zou de trekker rondjes draaien en dan zou je constant moeten tegen sturen.

    Worden beide achterwiel aangedreven? Is het niet zo dat er maar 1 achterwiel wordt aangedreven? Als er maar één wiel word aangedreven dan zou dat verklaren waarom deze scheef trekt bij hard weg rijden.


    Zit er naar al de Kilometers die deze trekker heeft gereden (;)) misschien niet enige speling in de stuurinrichting? Je zou dan eens de trekker aan moeten zetten en dan eens kijken of er veel speling op het stuur zit.

    Althans dat zijn een paar dingetjes die ik zo ff kan bedenken.
     
  7. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Ik denk nog steeds dat het de zender is. Met alle wieltjes van de grond doet hij bij volgas geven ook vol rechts sturen.
    We gaan eens kijken naar een zender
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Is de accu nog wel goed?
    Heb dit probleem ook wel eens gehad en toen bleek dat de accu niet voldoende stroom meer kon leveren om bij vol gas ook de servo nog in de juiste positie te houden waardoor deze versprong.
    Accu vervangen en probleem was opgelost.
     
  9. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Ooh dat is ook een optie. Blijft het feit dat hij het ook doet als alle 4 de wieltjes van de grond zijn. Maar ik ga de accu vervangen. Tenminste, hun.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Juist daarom verdenk ik de accu.
    In mijn geval deed hij het ook zowel op de grond als los van de grond en de wielen trokken altijd dezelfde kant op bij volgas.
     
  11. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik mag denken dat het na een half jaar is opgelost.....
     

Deel Deze Pagina